עבור לתוכן העמוד
Menu

ארה"ב סימנה את המטרה הבאה לחיסול?

ארה"ב הודיעה כי מקציבה פרס של 10 מיליון דולר לכל מי שיספק מידע על פעילותו של השיח' מוחמד אלכוות'ראני נציג חזבאללה ואיראן בעיראק • ממשל טראמפ מהדק את המצוד על ראשו  של מי שהיה אחד מעוזריו הבכירים של קאסם סולימאני בדרך למעצרו או חיסולו

הנשיא טראמפ הזהיר בשבוע שעבר את איראן כי היא "תשלם מחיר כבד" אם היא או שלוחותיה יתקפו את חיילי צבא ארה"ב בעיראק. ארה"ב החוששת מפני "מכה מקדימה" של איראן ושלוחותיה נערכה בשבועיים האחרונים מבחינה צבאית בעיראק כדי לקדם את האפשרות הזו, יחידות הצבא האמריקני בעיראק תוגברו בכוחות מיוחדים וגם בסוללות "פטריוט" ואמצעים מודיעיניים לקראת מתקפות רקטות והתקפות קרקעיות על שיירות וסיורים של חיילי צבא ארה"ב.

יעד אמריקני נוסף המותקף בקביעות ע"י המליציות השיעיות הינו מתחם השגרירות האמריקנית בבגדאד.

דיוויד שנקר, עוזר שר החוץ האמריקני אמר ב-10 באפריל כי האיום של המליציות הנאמנות לאיראן בעיראק על  הכוחות האמריקנים המוצבים שם "עדיין גדול".

גם המליציות הפרו איראניות בעיראק, ובמיוחד מליציית "גדודי חזבאללה בעיראק", שמובילה את התקיפות על חיילי צבא ארה"ב בעיראק ,נערכות לאפשרות שארה"ב תנחית מהלומה אווירית רחבה על בסיסיהן ומאגרי הנשק והתחמושת שלהן ותחסל בכירים בהנהגות המליציות.

ארה"ב כבר לא מנסה להסתיר את מי היא מציבה כיעדים למעצר או חיסול, משרד החוץ האמריקני הודיע ב-10 באפריל כי הוא מקציב פרס של 10 מיליון דולר למי שיספק מידע על השיח' מוחמד אלכוות'ראני, בכיר ארגון  חזבאללה ונציגו בעיראק שהיה אחד מעוזריו של הגנרל קאסם סולימאני שחוסל ע"י ארה"ב בבגדאד בינואר השנה והמוגדר כאחת הזרועות המדיניות והצבאיות החשובות של ארגון חזבאללה.

בהודעת משרד החוץ האמריקני נאמר כי השיח' אלכוות'ראני היה האחראי לתיאום המדיני עם המליציות הצבאיות בעיראק הקשורות לאיראן שאותן הנהיג קאסם סולימאני.

עוד נאמר בהודעה כי "המליציות האלה פעלו מחוץ לשליטתה של ממשלת עיראק והשתתפו בדיכוי אלים של הפגנות המחאה בעיראק ותקפו משלחות דיפלומטיות זרות והשתתפו בפעילות פשע מאורגן נרחבת."

ארה"ב מחפשת מידע על פעילות הרשתות והעוזרים של השיח' מוחמד אלכוות'ראני שאותו היא הגדירה כבר ב-2013 כטרוריסט עולמי והאשימה אותו במימון קבוצות מזויינות בעיראק וסיוע להעברת לוחמים עיראקים לסוריה כדי שישתתפו במערכה של הצבא הסורי של הנשיא באשר אסד נגד כוחות האופוזיציה והטילה עליו סנקציות.

לשיח' אלכוות'ראני יש אזרחות לבנונית ואזרחות עיראקית, הוא יליד העיר נג'ף בעיראק, בשנת 2018 הוא תיווך בין מליציות "אלחשד א-שעבי" הנאמנות לאיראן לבין הפלגים השיעים הנאמנים למטיפים הדתיים השיעים עלי סיסתאני ומוקתדא צדר.

על פי גורמים אמריקנים,השיח' מוחמד אלכוות'ראני סייע כספית למורדים ולפלגים שונים  בתימן וסייע לפעולות טרור במצרים, ירדן, עיראק וישראל.

הוא היה האחראי הישיר על הפיגועים נגד כוחות הקואליציה הבינלאומית בעיראק ועל תכנון הפיגוע במרכז התיאום המשותף בכרבלאא' בינואר 2007 שבו נהרגו 5 חיילים אמריקנים.

ארה"ב מאשימה אותו גם בהשקעה של כספים השייכים לחזבאללה כדי להבריח נשק בין איראן לעיראק עבור המליציות השיעיות.

העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-12 בפברואר כי לאחר חיסולו של קאסם סולימאני ניסתה איראן למצוא מחליפים שינהלו את פעילות המליציות הנאמנות לה בעיראק ושיתווכו כדי למנוע מחלוקות ביניהן, בין האישים שעליהם הוטלה המשימה הזו, השיח' מוחמד אלכוות'ראני, עלי אכבר מחמדי מהשגרירות האיראנית בבגדאד ועלי רצ'א זאדה המכונה "קצין המשימות בחו"ל" של גיס "קודס" האיראני.

עפ"י הדיווח, השיח' אלכוות'ראני שואב את כוחו מאיראן.

 

מבוקש גם ע"י סעודיה

 

בשנת 2015 הטילה סעודיה סנקציות על השיח' מוחמד אלכוות'ראני בהתאם לחוק המלחמה בטרור ומימונו ואסרה על כל מגע עמו.

אלכוות'ראני פעל אצל שלטונות עיראק כדי לשכנעם לשחרר מן הכלא העיראקי את עלי מוסא דקדוק,אחד ממפקדי חזבאללה ויועצו של קייס אלח'זעלי, מפקד מליציית "עצאיב אהל אלחק" שאף הוא מופיע ברשימת הטרור האמריקנית מאז 2012.

עלי דקדוק היה גם האחראי להקמתו של כוח של חזבאללה ברמת הגולן הסורית על הגבול עם ישראל.

 

נראה כי בעקבות ההתקדמות בזירה הפוליטית העיראקית לקראת הקמת ממשלה חדשה בראשותו של ראש המודיעין העיראקי מוצטפא כאט'מי שזוכה לתמיכה רחבה שיעית, סונית וכורדית, מהדקת ארה"ב את המצוד אחר השיח' מוחמד אלכוות'ראני כדי לפגוע בתיאום בין איראן לבין מליציות "אלחשד א-שעבי" שממשיכות בתקיפות על חיילי צבא ארה"ב.

הממשל הודיע כי הוא מעוניין בכל פרט על פעילותו ואנשי הקשר שלו ומציב פרס כספי גבוה למי שיספק את המידע הזה, סביר להניח שממשל טראמפ מתכנן לעוצרו או לחסלו כפי שחיסל את הגנרל קאסם סולימאני ואת אבו מהדי אלמוהנדס סגן ראש מליציות "אלחשד א-שעבי" בעיראק.