עבור לתוכן העמוד
Menu

ארה"ב מבהירה לעיראק: לא ניסוג בשנים הקרובות

נשיא ארה"ב טראמפ דחה את הדרישה לנסיגה מיידית של כוחות צבא ארה"ב מעיראק, החיילים ישארו בה בשלוש השנים הקרובות ואח"כ יתפרסו מחוץ לעיראק • ארה"ב דורשת מממשלת עיראק לפרק את המליציות החמושות הנאמנות לאיראן ומוכנה לסייע בהקמת כוח משטרה חזק במקומן

ראש ממשלת עיראק, מוצטפא כאט'מי, ביקר בארה"ב בסוף השבוע שעבר בראש משלחת של שרים. הוא נפגש עם הנשיא טראמפ והשתתף בסבב השני של שיחות הדיאלוג האסטרטגי בין ארה"ב לעיראק, בראש המשלחת האמריקנית לשיחות עמד הפעם שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו.

בעקבות דו”ח המרכז הירושלמי: פניה לפתיחה בחקירה נגד ה-ICC

זמן קצר לפני נסיעתו של כאט'מי לוושינגטון הגיע לבגדאד במפתיע הגנרל אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס" ב"משמרות המהפכה" האיראניים ועמו מסר של אזהרה לכאט'מי שלא יאפשר פגיעה באינטרסים של איראן במהלך ביקורו בוושינגטון וכי יעמוד על כך שכוחות צבא ארה"ב יסוגו לאלתר מעיראק על פי החלטת הפרלמנט העיראקי.

 

לארה"ב יש כ-5000 חיילים בעיראק שעוסקים בהכשרת ואימון כוחות הצבא העיראקי ולחימה בכוחות דאע"ש, אחרי חיסולו של קאסם סולימאני שינה הצבא האמריקני את פריסת כוחותיו בעיראק והיום שוהים החיילים האמריקנים בבסיסים של הצבא  העיראקי.

 

גם הפלגים השיעים והמליציות החמושות הפרו איראניות בעיראק שיגרו איומים לעבר ראש הממשלה כאט'מי כי מבחינתם זהו הנושא החשוב ביותר בביקורו בארה"ב.

המליציות החמושות הפרו איראניות אף הגבירו את ההתקפות על שגרירות ארה"ב בבגדאד ועל החיילים האמריקנים בעיראק לקראת הביקור ואכן הנושא עמד במרכז פגישתו עם הנשיא טראמפ ובמפגש הדיאלוג האסטרטגי עם שר החוץ מייק פומפיאו.

 

המלחמה בין סוהא ערפאת לרש”פ

 

נושא חשוב נוסף שעמד במרכז השיחות של כאט'מי הייתה הדרישה האמריקנית כי ממשלת עיראק תדאג לפרק את המליציות החמושות בעיראק מנשקן.

 

כצפוי, בגלל הבחירות לנשיאות ובגלל התנגדות הפנטגון, הנשיא טראמפ לא הסכים בפגישה עם מוצטפא כאט'מי לדרישה כי ארה"ב תסיג את כוחותיה לאלתר מעיראק למרות שהוא מבין היטב את הלחצים שאיראן מפעילה על כאט'מי. הוא הבהיר לו כי מדובר במספר מוגבל של חיילים ששוהים בעיראק מחשש למהלכים צבאיים מצדה של איראן ולצורך המלחמה בדאע"ש, אולם הוא הבטיח לו כי ארה"ב תסיג את כוחותיה בהדרגה במשך 3 השנים הבאות ותפרוס אותם מחדש מחוץ לעיראק.

 

ראש ממשלת עיראק מוצטפא כאט'מי אמר לאמצעי תקשורת עיראקיים כי הפגישה עם הנשיא טראמפ הייתה "מוצלחת וחשובה" ואישר כי היא כללה הערכה מחדש של הנוכחות הצבאית האמריקנית בעיראק.

 

הוא אמר כי סוכם על הקמת צוות טכני משותף עיראקי-אמריקני שידון במציאת מנגנון לפריסה מחדש של כוחות צבא ארה"ב מחוץ לעיראק.

 

בתוך כך דווח כי ארה"ב הוציאה את חייליה מבסיס Taji שליד בגדאד לצורך הערכות מחדש. בבסיס שהו כ-2000 חיילים בדרך קבע.

 

בעניין פירוק המליציות החמושות בעיראק, הבהיר שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו לכאט'מי כי לממשלת עיראק אין שליטה עליהן, לכן יש לפרק אותן מנשקן בהקדם האפשרי ולאפשר לכוחות המשטרה העיראקית לתפוס את מקומן וכי ארה"ב מוכנה לסייע בנושא.

 

הוא הבטיח תמיכה אמריקנית בחיזוק כוחות הביטחון העיראקיים כדי להפחית את כוחן של המליציות החמושות שמפעילות טרור כלפי העם העיראקי מזה תקופה ארוכה ופוגעות בריבונות של ממשלת עיראק.

 

במהלך ביקור ראש ממשלת עיראק והמשלחת הבכירה שהוא עמד בראשה בוושינגטון נחתמו כמה מזכרי הבנה בין עיראק לממשל בתחום הנפט והאנרגיה שהחשוב בהם קשור לנפט במחוז ד'י קאר,משרד האנרגיה האמריקני הודיע כי חברות אנרגיה אמריקניות חתמו על הסכמים בהיקף של 8 מיליארד דולר עם שרי הנפט והחשמל העיראקיים.

 

מדובר בהסכמים ראשוניים, אך ביצועם תלוי במצב הביטחון בעיראק, אם כאט'מי לא יפרק את המליציות הפרו איראניות מנשקן חברות האנרגיה האמריקניות לא יוכלו לפעול בעיראק.

 

כאט'מי חוזר מארה"ב מבלי לספק את הסחורה לאיראן בכל הקשור לנסיגת כוחות צבא ארה"ב מעיראק כפי שהיא דרשה.

 

איראן רוצה את הנסיגה הזו מפני שהיא רואה בה, בין שאר השיקולים האסטרטגיים שלה, נקמה על חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני בידי ארה"ב.

 

על פי גורמים עיראקיים, ראש הממשלה כאט'מי אמר לגנרל אסמעיל קאא'ני לפני יציאתו לוושינגטון כי "אין זה אפשרי ששום מדינה תתערב ביחסיה של עיראק עם ארה"ב", וכי "היחסים של איראן עם עיראק צריכים להיות כיחסים של מדינה מול מדינה ולא באמצעות המליציות השואבות את כוחן מאיראן כדי לפגוע  במטרות של עיראק ולצורך מעילה בכספים".

 

סביר להניח שאיראן והמליציות החמושות שלה בעיראק לא יראו בעין יפה את תוצאות ביקורו של כאט'מי בוושינגטון, במיוחד בכל הקשור לנסיגת חיילי צבא ארה"ב מעיראק.

 

האיראנים תמכו במינויו של כאט'מי, שהיה ראש המודיעין העיראקי, לתפקיד ראש הממשלה, גם המנהיג הרוחני של איראן עלי ח'מינאי הבהיר לו בביקורו האחרון בטהרן את הציפיות של איראן ממנו בכל הקשור לנוכחות הצבאית האמריקנית בעיראק.

 

עד עכשיו הצליח כאט'מי לנווט בהצלחה בשדה המוקשים בין טהרן לוושינגטון, ארה"ב מצפה ממנו להגן על חייליה בעיראק ב-3 השנים הקרובות ולפרק את המליציות הפרו אריאניות מנשקן ואילו איראן מצפה ממנו לדחוק מיידית החוצה את חיילי צבא ארה"ב מעיראק.

נצטרך להמתין ולראות כיצד יתפתחו הדברים ומה יעשו המליציות החמושות הפרו איראניות בעיראק לאחר חזרתו של כאט'מי לארה"ב.

ההערכה בעיראק היא שהן יבקשו להיפגש עם כאט'מי ולשמוע ממנו הסברים ובינתיים יגבירו את ההתקפות על היעדים האמריקנים בעיראק.