עבור לתוכן העמוד
Menu

ארה"ב מאיימת בסנקציות על איחוד האמירויות

ארה"ב ממשיכה בנחישות לקדם את "חוק קיסר" המטיל סנקציות על המשטר הסורי ומאיימת על איחוד האמירויות בסנקציות אם ימשיך לתמוך במשטרו של בשאר אסד • בעוד מדינות ערב המתונות חוששות מחידוש הקשר עם המשטר הסורי, פתח איחוד האמירויות מחדש את שגרירותו בדמשק והוא מארח בשטחו את בני משפחת אסד

מתיחות ביחסים בין ארה"ב לאיחוד האמירויות על רקע כניסתו לתוקף של "חוק קיסר" ויחסי איחוד האמירויות עם משטרו של בשאר אסד. לארה"ב ולאיחוד האמירויות יש יחסי ידידות כולל שיתוף פעולה בתחום הביטחוני, שיתוף הפעולה ביניהן גבר לאחר מלחמת המפרץ ויש ביניהן גם שיתוף פעולה כלכלי.

"חוק קיסר" נכנס לתוקף ב-16 ביוני, ארה"ב הטילה כבר את המנה הראשונה של הסנקציות על 39 בכירים וגופים סורים והיא מתכננת את המשך הסנקציות.

החוק מאפשר לממשל טראמפ להטיל סנקציות על כל מדינה או ארגון או חברה שמסייעים למשטר הסורי מבחינה צבאית או כלכלית.

המטרה האמריקנית היא לגרום לנשיא אסד להפסיק את ההתקפות על האזרחים בני עמו ולכבד את ההחלטות הבינלאומיות ולהתקדם לעבר פיתרון פוליטי של המצב בסוריה.

מדינות ערביות, כמו סעודיה, לוקחות ברצינות את "חוק קיסר" ומתרחקות מסוריה, אולם איחוד האמירויות צריך להחליט לאן מועדות פניו לאחר שחידש את הקשרים עם סוריה.

ארה"ב שיגרה באמצעות ג'פרי ג'יימס, השליח המיוחד לסוריה, אזהרה לאיחוד האמירויות כי אם ימשיך בקשרים עם משטרו של בשאר אסד הוא צפוי לסנקציות מצדה של ארה"ב.

איחוד האמירויות חידש לפני יותר משנה את הקשרים הדיפלומטיים שלו עם המשטר הסורי ופתח מחדש את השגרירות שלו בדמשק לאחר נתק של 7 שנים במחאה על הפגיעה של המשטר באזרחים הסורים.

לפני פתיחת השגרירות ביקרה בסוריה משלחת כלכלית של איחוד האמירויות.

אנוואר קרקאש,השר לענייני חוץ באיחוד האמירויות נימק את המהלך בכך שהוא נועד למנוע את נפילת סוריה לזרועות איראן או טורקיה.

חברות התעופה של איחוד האמירויות הודיעו במאי 2019 על נכונותן לחדש את הטיסות לדמשק החל מינואר 2020.

מייד עם פרוץ מגיפת הקורונה, התקשר מוחמד בן זאיד יורש העצר של אבו דאבי אל הנשיא הסורי בשאר אסד ודן עמו בהשלכות המגיפה  והבטיח סיוע לעם הסורי.

איחוד האמירויות שיחק משחק כפול במהלך מלחמת האזרחים בסוריה, מחד גיסא הוא סייע לעיתים לאופוזיציה הסורית בכסף ובנשק אך מאידך גיסא הוא אירח בשטחו אישים ממשפחתו של בשאר אסד.

אניסה אלאסד, אימו של הנשיא הסורי התגוררה בדובאי עד שמתה, בושרה אלאסד, אחותו של הנשיא הסורי מתגוררת עם ילדיה בדובאי וגם מוחמד מח'לוף, בנו של המיליארדר ראמי מח'לוף, בן דודו של הנשיא הסורי, מתגורר בדובאי.

המסר האמריקני  לאיחוד האמירויות הוא חד משמעי, השליח ג'פרי ג'יימס אמר ב-19 ביוני:

"איחוד האמירויות יודע שארה"ב מתנגדת בתוקף לנורמליזציה בין אבו דאבי לבין משטרו של בשאר טסד, לא נהסס להטיל עליו סנקציות".

ארה"ב אומרת כי היא מכירה בכך כי איחוד האמירויות הינו מדינה עצמאית בהחלטותיו אך בכל זאת היא הבהירה לו את המשמעות של קשריו החדשים עם סוריה,"מדובר ברעיון רע מאוד" הדגיש ג'פרי ג'יימס.

האמריקנים חוששים כי סוריה תשאב עידוד מהמשך הקשרים עם איחוד האמירויות וכי הדבר יפגע בנכונות הסורית לציית להחלטות הבינלאומיות.

לכן, מעתה ואילך, כל אישיות או חברה מאיחוד האמירויות שיקיימו קשר עם המשטר הסורי יענשו.

גורמים בכירים באיחוד האמירויות דחו  את האיומים האמריקנים, העיתון "אלח'ליג' און ליין" דיווח ב-20 בינואר מפי גורמים באיחוד האמירויות כי "חוק קיסר"  הינו חוק אמריקני ולא חוק בינלאומי וכי הוא איננו מחוייב לציית לו.

נראה כי איחוד האמירויות ינסה להתחכם ולנצל פירצה ב"חוק קיסר" המאפשרת למדינות להמשיך ולהעביר סיוע הומניטארי למשטר הסורי. איחוד האמירויות משחק משחק מסוכן, משטר טראמפ נחוש ליישם את "חוק קיסר" והוא לא יהסס לפעול נגדו אם יהיו לו הוכחות שהוא פועל בניגוד לחוק הזה.

בכל מקרה, ארה"ב הבהירה שוב את כוונותיה כלפי משטרו של הנשיא בשאר אסד, השליח ג'פרי ג'יימס אמר אמש בהופעה במכון המזה"ת בוושינגטון כי ארה"ב פועלת לקדם את את התהליך הפוליטי בסוריה ששירטט האו"ם ולא לשינוי המשטר או עסקה עצמאית עם אף אחד.

"אינני מתכוון לשינוי המשטר באמצעות פעולה צבאית אמריקנית או בינלאומית, אם  העם הסורי רוצה לשנות את המשטר , ועל זה בנויה החלטה 2254 של האו"ם, הרי שזו  החלטתו של העם הסורי, כרגע אין להם קול, התהליך הפוליטי עשוי לאפשר להם את זה", אמר ג'פרי גיימס.

.

.