עבור לתוכן העמוד
Menu

ארדואן רוצה פצצה גרעינית

נשיא טורקיה ארדואן רוצה לצייד את ארצו בנשק גרעיני כדי לחזק את מעמדה האזורי • טורקיה עלולה לפנות לרוסיה או לפקיסטן שיסייעו לה להשיג נשק כזה, דבר שיסכן גם את ישראל ויגביר את מרוץ החימוש באזור

לנשיא טורקיה, טייפ רג'ב ארדואן, אין גבולות. לפני כעשרה ימים הוא ביקר במוסקבה ונפגש עם הנשיא פוטין והתעניין ברכישת מטוסי קרב חדשים לאחר שכבר רכש מערכות הגנה אוירית מרוסיה מסוג 400-S, שבעטיין הורחק מתוכנית מטוסי ה- 35-F האמריקנית, עכשיו הוא מבקש להצטרף אל מועדון הגרעין העולמי.

מאז שמפלגת "הצדק והפיתוח" עלתה לשלטון ב- 2002 התוכנית האסטרטגית שלה הייתה להגיע ליכולת לייצר אנרגיה אטומית לפני שנת 2023.

ב-4 בספטמבר הופיע נשיא טורקיה ארדואן בכנס של מפלגת השלטון בעיר סיוואס והודיע כי לארצו יש שאיפות להשיג נשק גרעיני.

"לא נקבל את המשוואה הזו שלכל המדינות הגדולות יש נשק גרעיני, אך הן מסרבות שלטורקיה יהיה נשק כזה" אמר ארדואן.

"לכמה מדינות יש טילים עם ראשי קרב גרעינים? לא אחד או שניים,אך הן אומרות שלנו אסור שיהיה נשק כזה, את זה אינני יכול לקבל" הדגיש ארדואן.

"ישראל קרובה אלינו, אנו שכנים והיא מפחידה מדינות אחרות בכך שיש לה נשק כזה כך שאף אחד לא יכול לגעת בה".

המדינית הזו של ארדואן שונה מהמדיניות המסורתית של ההנהגה הטורקית בדורות הקודמים, המדיניות שלה הייתה נגד מרוץ החימוש והשימוש בנשק להשמדה המונית ונשק גרעיני.

ב-1980 חתמה טורקיה על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני וב-1996 גם על האמנה האוסרת על ניסויים גרעיניים, עם זאת, בשנים האחרונות היא החלה במאמצים נרחבים להקים מפעלים גרעיניים לצרכי שלום כדי להשיג אנרגית חשמל וחתמה על הסכמים עם רוסיה ויפאן להקמת כורים גרעיניים על אדמתה.

בחודש אפריל האחרון  הניחו הנשיא ארדואן והנשיא פוטין אבן פינה להקמת תחנת כוח גרעינית "אק קויו" במחוז מרסין בדרום טורקיה שתוקם על ידי חברת "רוסטום" הרוסית על פי הסכם שנחתם ב-2010, התחנה הזו אמורה לספק 10 אחוזים מצרכי החשמל של טורקיה והפרוייקט אמור להסתיים ב-2023.

מדוע ארדואן רוצה פצצה גרעינית?

טורקיה חתומה על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני ואסור לה לפתח מסלול ליצור גרעיני צבאי, אולם, הנשיא ארדואן יכול לסגת מן האמנה ולפתח נשק גרעיני בחשאי.

יש כמה סיבות לרצונו של ארדואן ביכולת גרעינית:

א. ביסוס מעמדה של טורקיה כמעצמה אזורית –   להערכת נשיא טורקיה, לישראל יש כבר נשק גרעיני ואילו איראן נאבקת במערב כדי לייצר בסופו של הדבר את הפצצה, לכן הוא רוצה להגשים עוד בימי שלטונו את חלום טורקיה הסונית הגדולה, בעלת ההשפעה במזרח התיכון, ולא להפקיר את הזירה לאיראן השיעית.

ב.ארדאן מרגיש צורך להגן על טורקיה  נוכח השינויים האזוריים ולכן הוא רוכש מערכות הגנה חדשות וגם רוצה לרכוש נשק הרתעתי. ההתרחקות של טורקיה מארצות הברית ומנאט"ו דוחפת את טורקיה לנסות ולהיות עצמאית, טורקיה מאשימה את נאט"ו כי איננה מגינה עליה, בעקבות פרשת הפלת המטוס הרוסי מעל גבול רוסיה, וארדואן קיבל החלטה אסטרטגית לחזק את מערך ההגנה בארצו ולא להסתמך על שום גורם אחר.

ג. מדינות סוניות נוספות מביעות עניין בהצטייידות בנשק גרעיני כמו סעודיה ומצרים. סעודיה מתקרבת לפקיסטן כדי לקבל ממנה יעוץ בתחום הגרעין, ואילו איחוד האמירויות ומצרים מתעניינות בבנית כורים גרעיניים לצרכי שלום.

במזרח התיכון נוצרה מתיחות בין ארה"ב ומדינות המפרץ לבין איראן ובין ישראל לאיראן שעלולה להגיע לכדי מלחמה וטורקיה איננה רוצה להיקלע למערכות האלה מבלי שהיא מצויידת בנשק המתאים.

ארה"ב מחזיקה על אדמת טורקיה נשק גרעיני על גבי מטוסי קרב בבסיס חיל האוויר הטורקי אניג'רליק.

כיצד ארדואן מבקש להשיג יכולת גרעינית?

ההערכה בטורקיה היא שהוא יפנה לפקיסטן או לרוסיה בניסיון להשיג את הנשק הגרעיני. כאמור טורקיה חתומה על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני וכל נסיגה מהאמנה הזו תכניס את טורקיה למכבש לחצים בינלאומי ותהפוך אותה ל"מצורעת" מבחינה מדינית כמו איראן.

המגלומניה של הנשיא ארדואן רק הולכת ומתחזקת ככל שחולף הזמן, הוא איננו מסתפק רק בפרוייקטים ליצור אנרגיה גרעינית לצרכי שלום אלא רוצה גם נשק גרעיני. טורקיה איננה אוייבת של ישראל, אך אם תשיג נשק גרעיני הדבר עלול גם לאיים על ישראל. ארדואן הסוני מכניס את עצמו למרוץ חימוש מול איראן השיעית, מרוץ החימוש הזה רק מגביר את הנפיצות של המצב במזרח התיכון, ארה"ב עומדת בראש המדינות המתנגדות לכך שלטורקיה יהיה נשק גרעיני ויש לה את היכולת לעצור את השיגעון החדש של ארדואן.אומרים לנו