עבור לתוכן העמוד
Menu

אסד לא מוכן לוותר על איראן

על פי מקורות זרים, ישראל תקפה פעם נוספת בנמל לאד'קיה בסוריה משלוח של אמצעי לחימה מתקדמים שהגיע מאיראן עבור חזבאללה • גורמי ביטחון בישראל אומרים כי נשיא סוריה משחק "משחק מסוכן" בכך שאינו מוכן לוותר על הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה וכי ישראל תמשיך במשימתה למנוע אותה

למרות חידוש שיחות הגרעין בווינה בין איראן למעצמות ,נראה כי הדבר איננו משפיע על ישראל והיא ממשיכה במאמציה לבלום את מאמציה של איראן להתבסס מבחינה צבאית בסוריה או להעביר דרכה אמצעי לחימה מתקדמים לארגון חזבאללה בלבנון.

כלי התקשורת בסוריה האשימו את ישראל ב-28 בדצמבר בתקיפה שנייה בתוך חודש של מסוף המכולות בנמל לאד'קיה הסורי.
סוכנות הידיעות הסורית הרשמית "סאנא" טענה כי ההתקפה התבצעה באמצעות טילים ששוגרו ממטוסי חיל האוויר הישראלי שטסו באזור הים התיכון לעבר מתחם המכולות המסחרי של נמל לאד'קיה.

ההפצצה גרמה ל"נזק חומרי משמעותי" ולפריצת שריפות, כך דווח באמצעי התקשורת הסורים.
סוריה האשימה רשמית בתחילת החודש את ישראל בתקיפת הנמל הימי הגדול בעיר לאד'קיה שבצפון מערב המדינה.

הטלוויזיה הממלכתית הסורית דיווחה ב-7 בדצמבר כי ישראל תקפה מהאוויר באמצעות טילים את מתחם המכולות של הנמל, הסורים טענו כי מערכות ההגנה האווירית שלהם הופעלו ויירטו את מרבית הטילים.
סוכנות הידיעות "סאנא" דיווחה אז כי התקיפה גרמה לשריפה בכמה מכולות בנמל אך לא היו נפגעים.

זו הייתה הפעם הראשונה שסוריה האשימה את ישראל בתקיפת הנמל הימי בלאד'קיה. פרשנים לבנונים העריכו אז כי מדובר בתקיפת אמצעי לחימה מתקדמים שהגיעו לסוריה מאיראן עבור ארגון חזבאללה, עד כה האשימו הסורים כמה פעמים את ישראל בתקיפת שדות תעופה במדינה.

לפני כחודש וחצי האשימה סוריה את ישראל בתקיפת מטרות בעיר חומס שבמרכז- מערב המדינה, בהתקפה נהרגו 2 אזרחים ו-6 חיילים סורים נפצעו.

גורמים זרים יודעי דבר אישרו את דבר התקיפות הישראליות פעמיים בנמל לאד'קיה, לדבריהם, הותקפו אמצעי לחימה רגישים שהעבירה איראן לסוריה דרך הים, כמו רכיבים רגישים לפרוייקט דיוק הטילים של חזבאללה לטווח בינוני.

זוהי התקיפה ה-11 במספר בחודש וחצי האחרון שנועדה גם להעביר מסר לנשיא הסורי, הרוסים עודכנו בתקיפה זמן קצר לפני שהיא בוצעה מכיוון שבאזור יש בסיסים של צבא רוסיה.

מדובר בתקיפות חריגה של ציר ההברחות הימי שבו משתמשת איראן. העיר לאד'קיה הינה עיר הבירה של העדה העלווית שאליה משתייך הנשיא בשאר אסד.

ישראל מעדיפה לתקוף את המשלוחים מאיראן ברגע שהם מגיעים ליבשה בסוריה כדי להימנע ממלחמה ימית עם איראן.

ראש אמ"ן היוצא, האלוף תמיר הימן, טען כי ישראל הצליחה "למנוע את ניסיון האיראנים להכות שורשים בסוריה".

בריאיון ב-2 בדצמבר לכתב העת לענייני מודיעין וביטחון במרכז למורשת המודיעין, הסביר הימן: "ביצענו הרבה מאוד סיכולים ושיבושים של צירי העברת כסף ואמצעי לחימה. גולת הכותרת של המאמצים האלה היא מניעת הניסיון של האיראנים להכות שורשים בסוריה".

אולם,תקיפת הנמל הימי בלאד'קיה מעידה על כך שנותרה עדיין מלאכה רבה במניעת ההתבססות הצבאית של איראן בסוריה, האיראנים אינם מפסיקים את העברת האמל"ח עבור חזבאללה לא רק בדרך היבשה והאוויר אלא גם דרך הים, במילים אחרות, הנשיא בשאר אסד איננו מפנים את המסר הישראלי.

מפקד כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" האיראניים במדינה, הגנרל מוסטפא ג'ווד ג'עפרי,
מפקד כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" האיראניים במדינה, הגנרל מוסטפא ג'ווד ג'עפרי,

המשחק המסוכן של בשאר אסד

עיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-26 בדצמבר כי ארגון חזבאללה הגביר את נוכחותו הצבאית במדבר הסורי, עשרות ק"מ מזרחית לעיר חומס. בימים האחרונים נצפו עשרות כלי רכב של חזבאללה ומספר רב של פעילי הארגון בחמישה אתרים ועמדות צבאיות באזור.

לפני כמה שבועות, דיווח ערוץ החדשות הסעודי "אל חדת'" על קרע חסר תקדים בין נשיא סוריה, בשאר אל אסד, וטהרן.

על פי הדיווח, אסד גירש מהמדינה את מפקד כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" האיראניים במדינה, הגנרל מוסטפא ג'ווד ג'עפרי, זאת על רקע פעילות של הגנרל האיראני נגד ישראל.

לפי מה שנמסר לערוץ הסעודי ממקור בתוך המשטר הסורי, בדמשק הביעו זעם על "פעלתנות היתר" של המיליציות הפרו-איראניות, ככל הנראה בפעולות נגד ארצות הברית וישראל, וטענו כי התנהלותו של הגנרל האיראני מהווה "הפרה את ריבונותה" של סוריה.

בנוסף טען המקור כי הגנרל הודה בפני מקביליו הסורים כי הורה להציב נשק ואנשים במקומות שבהם המשטר הסורי אסר על כך מפורשות.

המקור גילה שהסורים זעמו על מסחר שעשו ראשי המיליציות הפרו איראניות בשוק השחור במדינה, כשהם מנצלים את מצוקתה הכלכלית של סוריה ואת המחסור החמור במוצרי יסוד במדינה, על מנת להעשיר את קופותיהם של הארגונים ומפקדיהם.

המקור הוסיף כי המיליציות עשו שימוש במשאביה הטבעיים של סוריה על מנת למלא את כיסיהם בכסף באופן שיטתי.

נראה כי השמחה הייתה מוקדמת מדי. הנשיא בשאר אסד אינו מוכן לוותר על הסיוע הצבאי והכלכלי של איראן אשר סייעה לו לכל אורך הדרך במלחמת האזרחים שפרצה במדינה ב-2011.
ההערכה בצמרת המשטר הסורי היא כי למרות הסיוע של צבא רוסיה, הנשיא בשאר אסד לא יחזיק מעמד בשלטון ללא הסיוע האיראני ולכן אינו מוכן לוותר עליו.

המשטר הסורי מסתמך על המליציות האיראניות כדי להבטיח את שליטתו בחלקים גדולים של סוריה שקשה לו להגיע אליהם, כך הופכות המליציות האיראניות להיות חוד החנית של משטרו של בשאר אסד.

למשל, האיראנים הצליחו לחלחל לתוך שורות הפיקוד של דיוויזיה 4 של הצבא הסורי בראשותו של מאהר אלאסד, אחיו של הנשיא, הנחשב לזרוע הביצוע של האג'נדה האיראנית בסוריה.
איראן תקעה יתד בסוריה מבחינה צבאית וכלכלית ואין בכוונתה לצאת ממנה למורת רוחן של ישראל וגם של רוסיה שהפעילות האיראנית פוגעת גם באינטרסים שלה, לישראל יש הישגים ראויים לציון בפגיעה בתהליך ההתבססות הצבאית של איראן בסוריה, אולם כדי להביא לעקירתה של איראן מסוריה צריך את שיתוף הפעולה של הנשיא בשאר אסד, אשר איננו רוצה בכך, וגם אם ירצה בכך, תהייה זו משימה קשה מאוד להשתחרר מהלפיתה האיראנית.

גורמי ביטחון בישראל אומרים כי הנשיא הסורי בשאר אסד משחק ב"משחק מסוכן" בכך שהוא מאפשר לאיראן ולחזבאללה את המשך ההתבססות הצבאית שלהן בסוריה, ישראל תמשיך להילחם בתופעה הזו בכל כוחה.

לדבריהם, ההתקפות על מסוף המכולות בנמל לאד'קיה מחלישות את מעמדו של הנשיא בשאר אסד, הנמל נחשב עד כה לאחד המעוזים הבטוחים של העדה העלאווית, אך ההפצצות הישראליות פוגעות גם בפעילות המסחרית שלו.

נראה כי המאבק של ישראל נגד ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה הינו מאבק ממושך למרות שיש לה הישגים גדולים בו.