עבור לתוכן העמוד
Menu

אסד ועבאס: חיבוק של מבודדים

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יבקר בחודש הבא בדמשק ויפגש עם הנשיא בשאר אסד לאחר נתק ממושך • ביקורו הצפוי של עבאס יעניק לגיטימציה פלסטינית לפשעי המלחמה שביצע בשאר אסד נגד בני עמו למורת רוחו של הרחוב הפלסטיני

הצביעות בעולם הערבי איננה דבר חדש במיוחד בכל מה שקשור לשליטים הרודנים. נשיא סוריה, בשאר אסד, שהואשם בפשעי מלחמה נגד בני עמו במהלך מלחמת האזרחים הופך כעת למחוזר ע"י מנהיגי ערב.

עם פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה לפני 8 שנים הקפיאה הליגה הערבית את חברותה של סוריה וכמה מדינות ערביות הורידו את דרג היחסים עמה. אולם עכשיו כשנשיא סוריה הצליח להפוך את הקערה מחדש בעזרת הסיוע הצבאי של רוסיה, הן מגלות פרגמטיות ופועלות  לצרף את סוריה מחדש לליגה הערבית ולשדרג את היחסים עמה.

"האסימון" נפל אצל מנהיגי ערב – הנשיא בשאר אסד מתכוון להישאר על כסאו עוד זמן רב. אסד מצויד בהגנה מלאה מצד רוסיה ואיראן והוא החזיר את שליטתו המלאה למרבית חלקיה של סוריה.

נשיא סודאן עומר אלבשיר ביקר במפתיע בדמשק ב-17 בדצמבר ונפגש עם הנשיא בשאר אסד.

שום מדינה ערבית לא מתחה ביקורת על הביקור, אמצעי התקשורת הסורים הגדירו את הביקור כמקדמה לקראת החזרת הקשרים של מדינות ערב עם סוריה.

עכשיו מחפש יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, להיות המנהיג הערבי השני המבקר בדמשק. גורמים בכירים בפת"ח מסרו כי יו"ר הרש"פ יבקר בדמשק בחודש הבא בראש משלחת פלסטינית רמת דרג.

בתחילת השבוע ביקר חבר הועד הפועל של אש"פ ובכיר פת"ח עזאם אלאחמד בדמשק בשליחותו של מחמוד עבאס וחנך את משרדי הטלוויזיה הפלסטינית הרשמית בבירה הסורית.

בראיון שהעניק עזאם אלאחמד לעיתון הסורי "אלווטן"  אמר אלאחמד : "המצפן של סוריה מכוון לעבר פלסטין וזה ישפיע על האזור כולו לא רק על הבעיה הפלסטינית".

אלאחמד הודיע כי יו"ר הרש"פ יבקר בסוריה בקרוב "כדי לפתוח שער חדש עם המשטר הסורי".

הוא רמז בראיון לכך שמנהיגים ערביים כבר ביקרו בסוריה בחשאי והתגאה בביקורו הפומבי בסוריה.

פתיחת משרדי הטלוויזיה הרשמיים של הרש"פ בדמשק הינה צעד ראשון לקראת מתן לגיטימציה פלסטינית לנשיא בשאר אסד אשר יחסיו עם תנועת חמאס עלו על שרטון בתחילת מלחמת האזרחים והביאו לכך שמנהיג חמאס דאז, ח'אלד משעל, העביר את מפקדת התנועה מדמשק לדוחא שבקטאר.

היחסים בין הרש"פ לדמשק נמשכו למרות מלחמת האזרחים והרש"פ הקפידה לשמור על עמדה נייטרלית ביחס לכל המשטרים הערבים שנאנקו תחת תופעת "האביב הערבי".

עבאס מנסה באמצעות הביקור בדמשק לחזק את מעמדו בתוך העולם הערבי. גם הנשיא אסד סובל מבידוד ערבי ומדובר באינטרס משותף, יו"ר הרש"פ קורא נכון את ההתפתחויות במזרח התיכון, איראן מנסה לתווך בין בשאר אסד לבין הנהגת חמאס ויו"ר הרש"פ רוצה להקדים את חמאס, הוא מבין שזו רק שאלה של זמן עד שהפיוס בין חמאס לדמשק ייצא לפועל.

הרחוב הפלסטיני בגדה וברצועה איננו מרוצה מהמהלך של מחמוד עבאס, הוא רואה בו "מתן פרס לבשאר אסד על פשעיו נגד בני עמו".

הנשיא אסד הרג מאות אלפים מבני העם הסורי במהלך המלחמה ואף הפעיל נגדם נשק כימי, אולם זה לא מעניין את שליטי ערב החוששים מכוח ומכבדים אותו, גם מחמוד עבאס מצטרף לחגיגה ומחבק את "שופך הדמים" בשאר אסד.

ביקורו הצפוי של מחמוד עבאס בסוריה מסמל הסכמה פלסטינית לפשעים של הנשיא בשאר אסד והוא נובע בעיקר מאינטרסים אישיים של יו"ר הרש"פ ללא שום התחשבות בעקרונות המוסר והצדק ובהלכי הרוח ברחוב הפלסטיני.