עבור לתוכן העמוד
Menu

אנטישמיות וקורונה

הפצת ההשמצות האנטישמיות נגד היהודים היא חלק מההיסטוריה של העולם ולצערנו יש להם קהל יעד שמוכן להקשיב

התפשטות הקורונה הביאה עמה סדרה של התבטאויות אנטישמיות, המציגות את היהודים בכלל ואת ישראל בפרט כמי שפיתחו את הנגיף ואחראים להפצתו, כדי להדק את שליטתם בעולם ולייעל את מאמציהם לפגוע במתנגדיהם, ובראשם הפלסטינים. בצד השמצות מצד אנטישמים מובהקים בטורקיה, באיראן ובמערב, גם קהילת החרם נגד ישראל, ה-BDS, והמערכת הממסדית הפלסטינית נרתמו למינוף הקורונה להשמצת ישראל. אנשי ה-BDS מקיימים רצף בלתי נלאה של סמינרים בזום שנועדו להציג את אופייה הזדוני של ישראל ומפיצים קריקטורות על הפצת המגפה בידי ישראל או על כך שישראל היא נגיף נורא יותר אפילו מהקורונה. לדברי ראש הממשלה הפלסטיני, אשתיה (29 מרץ), "הכיבוש המתועב ממשיך בתוקפנותו גם כעת וחיילים בצה"ל יורקים על רכבים פלסטיניים כדי להפיץ את המחלה" ו"ישראל רוצה שכלכלתה תפעל על חשבון הבריאות של העם הפלסטיני". דוברי הרשות טוענים ש"הכיבוש" מונע מהפלסטינים להצטייד ביכולות הנדרשות לטיפול במגפה. גורמים פלסטינים גם מזהירים כי ישראל תהיה אחראית לאסון שייגרם אם תתפשט הקורונה בעזה, בשטחי הרשות ובמזרח ירושלים.

ראש הממשלה הפלסטיני , א-שתייה
ראש הממשלה הפלסטיני , א-שתייה

העובדות כמובן לא חשובות בעיניהם. בפועל, ישראל משתפת פעולה עם הפלסטינים בטיפול במחלה, מעבירה לרשותם ציוד רפואי רב, מדריכה צוותים רפואיים בעזה ובאיו"ש בטיפול במחלה, מעודדת העברת סיוע רפואי בינ"ל לפלסטינים, נתנה הלוואה לרשות ומעכבת את ביצוע חוק קיזוז הכספים המשמשים לתשלום משכורות למחבלים. היא גם נוקטת מול האוכלוסייה הערבית בישראל אותה מדיניות הננקטת מול כלל האוכלוסייה, שיתוף הפעולה עם הפלסטינים זוכה לתשבחות מהמערכת הבינ"ל, אבל את שונאי ישראל והיהודים הוא לחלוטין לא מעניין. הם בשלהם. הדמות הבולטת במנגנון ה-BDS, עומר ברע'ותי, אמר באחד הסמינרים בזום, כי על הפלסטינים להמשיך במוקוואמה, קרי במאבק נגד ישראל על כל מרכיביו, גם בתקופת הקורונה, במשתמע עד היעלמה, וזאת במקביל למאבק במגפה. עם זאת, הוא הסביר כי אם ישראל תגלה חיסון לקורונה מותר יהיה לנאבקים נגדה להשתמש בו.

מה עומד כיום מאחורי ההתלהבות הזו של שונאינו, שכמובן איננה חדשה ואפיינה דורות רבים של אנטישמים, במיוחד כל אימת שהעולם התמודד עם מצוקה ופחד? ראשית, נראה שהם מזהים במגפה הזדמנות לקדם את מסריהם המוכרים בדבר תכונותיהם הנוראיות של היהודים, כדי לפגוע בהם ובעיקר כדי להעמיק את דימויה השלילי של ישראל בעיני הקבוצות אליהן הם מכוונים את מסריהם. בראשן הציבור הפלסטיני, העולם האסלאמי והקיצונים במערב – בין אם בימין הקיצוני ובין אם בשמאל הפרוגרסיבי, שהפך את שנאת ישראל לעניין המרכזי אליו הוא מחויב. הם בהחלט מנסים לשכנע גם גורמים ליברליים במערב לאמץ את גישתם, ועל אף שפעילותם בהקשר לקורונה עלולה להגחיך אותם ולפגוע בהישגים שנחלו במאמץ זה עד לאחרונה (התחזקות מגמות אנטי ישראליות ואנטישמיות בלייבור הבריטי ובמפלגה הדמוקרטית בארה"ב, המחבקת את ברני סנדרס וחבורת שונאי ישראל שסבבה אותו), הרי שלפי שעה הם זוכים להישגים. מכון מחקר ליברלי, INTERNATIONAL CRISIS GROUP, שבראשו עומד רוב מאלי, שהיה אחראי על המזה"ת במועצה לביטחון לאומי תחת אובמה, אימץ חלק מכזביהם לגבי מדיניות ישראל בעזה וחברי קונגרס דמוקרטיים מהדהדים כמה מתביעותיהם.

שנית, זו שעת כושר בעיניהם לרתום את האירועים לקידום יעדיהם המדיניים הקבועים, דוגמת הסרת הסגר הביטחוני הישראלי על רצועת עזה ושחרור המחבלים האסורים. הם גם משתמשים באנטישמיות ככלי למנוע ביקורת מבית על שחיתותם ואי דאגתם למערכת רפואה ראויה לאזרחיהם.

האנטישמיות בעידן הקורונה
האנטישמיות בעידן הקורונה

אבל יותר מכל הפצת ההשמצות האנטישמיות משקפת אמונה של אלה העומדים מאחוריהן שיתכן ויש בהן ממש ושקהלי היעד שלהם עשויים להאמין לבדותות האלה. שטיפת המוח של האנטישמים לאורך ההיסטוריה הביאה ציבורים עצומים בהיקפם להאמין ב"פרוטוקולים של זקני ציון", בעלילות הדם, ובאחריותם של היהודים למגפות ולכל שאר צרות העולם. אמנם מנהיגים אנטישמים עשו ועושים שימוש פוליטי ציני בשנאת היהודים, אבל הם האמינו ומאמינים שהיהודים שולטים בעולם ובפרט בכלכלתו, מתנשאים, תאבי בצע, ערמומיים, שונאי זרים ומתנכלים לסביבתם, מחרחרי מלחמות וכיוצא בזה. ההנהגה הפלסטינית הפכה טענות אלה למשנה סדורה והיא עוסקת בהסתה מתמשכת של הציבור הפלסטיני ובשטיפת מוח נמרצת שלו כדי להטמיע בחשיבתו ובאמונתו את התפיסה הזו לגבי הציונים. אמנת החמא"ס חוזרת על טענות אלה ואבו מאזן שב ומעלה אותן בשיעורי הנראטיב ההיסטורי שהוא נותן בכינוסי המוסדות הפלסטיניים ואף העלה אותן על הכתב בספרו על שיתוף הפעולה בין הציונות לנאצים (על בסיס עבודת הדוקטורט שלו) ובספרו "הציונות – התחלה וסוף", המציג את נכלוליותם של הציונים (האשכנזים). אין תמה שראש הממשלה אשתיה, אנשי ה-BDS ומנהיגי החמא"ס חוזרים על המנטרות האלה.

בימים אילו כשאנו זוכרים את זיכרון השואה אין להקל ראש בניסיון הנוכחי להפיץ את שנאת ישראל. תוך כדי המשך שיתוף הפעולה עם הפלסטינים עלינו להוקיע את שטיפת המוח, את העלילות המופרכות האלה ואת מפיציהן ולתבוע מהמערכת הבינ"ל לגנות אותם. כמו כן, יש להאיץ את אימוץ הגדרת האנטישמיות של הברית הבינ"ל לשימור זכר השואה (IHRA) הקובעת בין השאר מתי שנאת מדינת ישראל נחשבת לאנטישמיות.