עבור לתוכן העמוד
Menu

אל מול הברית הערבית -ישראלית: חמאס מחדשת את קשריה עם סוריה

הנהגת חמאס קיבלה החלטה לחדש את המגעים לפיוס עם המשטר הסורי לאחר נתק של כעשר שנים בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה •  סוריה ריככה את עמדתה כלפי חמאס בעקבות מבצע "שומר החומות" אך גם אם הנשיא אסד יסכים לפיוס, היחסים לא ישובו  למה שהיו עד לנתק ב-2012

גורמים בכירים בחמאס אומרים כי הלשכה המדינית של התנועה קיבלה החלטה לחדש את הקשרים עם המשטר הסורי שנותקו ב-2012 בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה.

סוריה הינה חברה חשובה ב"ציר הרשע" שבראשו עומדת איראן.

ההחלטה נותנת "אור ירוק" למתווכים שהם איראן וחזבאללה, לחדש את המגעים עם הנשיא בשאר אסד, בכדי להגיע לפיוס. ההחלטה התקבלת בצמרת חמאס במסגרת האסטרטגיה לחזק את "ציר ההתנגדות" נגד ישראל.

ח'ליל אלחיה האחראי על הקשרים עם העולם הערבי בתנועת חמאס אישר בראיון שהעניק ב-27 ביוני לעיתון הלבנוני "אל-אח'באר" כי הנהגת התנועה קיבלה החלטה על חידוש קשריה עם המשטר הסורי.

הוא הדגיש כי "הקמת מסגרת אזורית של כל כוחות ההתנגדות היא חובה" ולכן התנועה רוצה לסיים את כל המחלוקות שלה.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה אמר במהלך ביקורו האחרון בלבנון כי נוכח השינויים הבינלאומיים והאזוריים יש לשתף פעולה עם כל המדינות שמתנגדות למדיניות האמריקנית-ישראלית באזור ותהליך הנורמליזציה של מדינות ערב עם ישראל.

גורמים ערבים דיווחו כי בכירים בתנועת חמאס כבר נועדו בנושא עם בכירים סורים, אבל לידיעה הזו אין שום אישור מצד חמאס או מצד המשטר הסורי.

ח'ליל אלחיה האחראי על הקשרים עם העולם הערבי בתנועת חמאס
ח'ליל אלחיה האחראי על הקשרים עם העולם הערבי בתנועת חמאס

הנשיא בשאר אסד מאשים באופן קבוע את תנועת החמאס כי היא בגדה במשטר הסורי ונלחמה נגדו בסוריה לצד המורדים. בסוריה עצורים כיום 1,700 פלסטינים, חלקם פעילים של החמאס שנעצרו במהלך מלחמת האזרחים.

כל הניסיונות של הנהגת חמאס בראשות אסמעיל הניה בשנים האחרונות להתפייס עם הנשיא הסורי נכשלו. צמרת המשטר האיראני, באמצעות הגנרל קאסם סולימאני ובסיוע מנהיג חיזבאללה ,  התערבה אישית בנושא מול הנשיא בשאר אסד, אך הוא דחה את כל ניסיונות הפיוס על הסף. על-פי גורמים סורים, הוא ראה בהתנהלותו של ח'אלד משעל "מעשה בגידה" חמור בסוריה שגיבתה את תנועת חמאס לאורך כל הדרך וסייעה לה במשך שנים רבות.

גורמים בחמאס אומרים כי אסמעיל הניה היה מוכן להתנצל בפני הנשיא הסורי בשאר אסד על התנהלותה של הנהגת חמאס באותה התקופה ולגלגל את האשמה לפתחו של ח'אלד משעל, אולם, בשאר אסד הינו ערמומי מאוד והוא שמר את הקלפים צמוד לחזה, למודיעין הסורי יש מידע כי ארגון חמאס מעורב בצורה עקיפה בקרבות בסוריה וכי הוא מסייע לארגונים האיסלאמיים הסונים הקיצוניים בסוריה שיצאו מרחמה של תנועת "האחים המוסלמים" ונלחמים נגד הצבא הסורי.

המשטר הסורי מכנה את הארגונים האלה במילים "ארגוני טרור".

גורמים בחמאס אומרים כי המשטר הסורי האשים את חמאס בבחישה בנעשה במחנות הפליטים הפלשתינים בסוריה ובמיוחד בנעשה במחנה פליטים אלירמוק.

 

שינוי בעמדה הסורית אחרי "שומר החומות"

גורם בכיר בהנהגת חמאס אמר לעיתון הלבנוני "אל-אח'באר" ב-1 ביוני בשנה שעברה כי ארגונו ינצל את הניצחון במלחמה האחרונה ("שומר החומות") כדי לחזק את קשריו בציר ההתנגדות, כולל סוריה, וינצל את האיתותים החיוביים האחרונים ויתרגם אותם לצעדים מעשיים ומגעים עם המתווכים בציר ההתנגדות כדי לסיים את המשבר עם סוריה ולפתוח בדף חדש עימה.

הנשיא הסורי בשאר אסד בירך לפני כמה חודשים את תנועת חמאס על הישגיה במלחמה האחרונה עם ישראל והיא הודתה לו, בכך נשבר הקרח בין שני הצדדים.

במהלך מבצע "שומר החומות" ירו גורמים פלסטינים כמה רקטות משטח סוריה לעבר ישראל, באישור המשטר הסורי, לאות הזדהות עם חמאס.

גורמים בחמאס מדווחים כי גוברת הדרישה בתנועה לחדש את הקשרים עם המשטר הסורי, בעמדה הזו תומכים הזרוע הצבאית של התנועה ומרבית חברי הלשכה המדינית שלה, ח'אלד משעל, מנהיג חמאס בחו"ל מתנגד לכך בתוקף, בתקופת היותו ראש הלשכה המדינית של התנועה ב-2011 אירע הקרע בין המשטר הסורי לחמאס על רקע התנגדותו של משעל למעשי הטבח שעשה הנשיא בשאר אסד בבני עמו הסונים.

אלה בהנהגת חמאס התומכים בשיקום היחסים עם סוריה סבורים כי הארגון צריך לנצל את "ניצחונו" על ישראל כדי לשוב ולהתבסס בסוריה ולפתוח משם, בתיאום עם סוריה ואיראן, חזית נוספת נגד ישראל.

לגירסתם, הזרוע הצבאית של חמאס יכולה לנצל את שהייתה בסוריה לפיתוח יכולותיה הצבאיות במיוחד בתחום הרקטי והטילים המדוייקים.

ההנהגה של חמאס הכוללת את אסמעיל הניה, צאלח אלעארורי ויחיא סינוואר קיבלה לגיטימציה מחודשת מפעילי התנועה כאשר היא נבחרה מחדש, במסגרת הבחירות הפנימיות בחמאס, לתקופת כהונה נוספת של ארבע שנים, היא תומכת בקשר עם הנשיא בשאר אסד ורוצה לחדש אותו.

גורמים בחמאס אומרים כי ארגוני חזבאללה והג'יהאד האסלאמי והגנרל אסמעיל קאא'ני מפקד כוח "קודס" האיראני יתווכו בין הנהגת חמאס למשטר הסורי כדי להשיג את הפיוס, לדבריהם, שני הצדדים מבינים כעת טוב יותר את חשיבות חידוש הקשרים ביניהם.

לדברי גורמים בחמאס, הכדור נמצא כעת במגרש הסורי, חמאס מכחישה כל קשר לתנועת "האחים המוסלמים" בסוריה או לארגוני המורדים והיא מכה על חטא.

תנועת חמאס גינתה באחרונה את ההתקפה הישראלית ששיתקה את נמל התעופה של דמשק, היא משתדלת להפגין עמדות התומכות בעמדת סוריה כדי להתקרב אליה.

לא מן הנמנע שבסופו של דבר יושג הפיוס שחמאס כה משתוקקת אליו, ייתכן שיישוקמו היחסים אבל זה לא יהיה מה שהיה פעם, ההערכות בעולם הערבי הן שבשאר אסד לא יסכים לחזרת מפקדת חמאס למקום מושבה הקודם בדמשק, הוא נכווה פעם אחת וזה הספיק לו.