עבור לתוכן העמוד
Menu

אלצדר מבקר באיראן – עיראק משלמת בדם על מלחמותיה של איראן

סיד מקתדא אלצדר, אחד ממנהיגי השיעים הבכירים בעיראק הגיע לביקור פתע לאיראן • הביקורת הפנימית בעיראק נגד פעילות איראן בה ממשיכה

לאחר תקופה ארוכה של נתק ומשבר חריף ביחסים הגיע סיד מקתדא אלצדר, מנהיג הזרם הצדריסטי, לביקור באיראן לרגל טקסי העשורא. זאת, כחלק מניסיונותיו לתמרן בין היחסים עם וושינגטון לקשריה המורכבים והבעייתיים של עיראק עם טהראן. במקביל – מבית – מתרבות המחלוקות בתוך מרכיבי העדה השיעית, חלקן בעידודה של טהראן.

סערה בלבנון – כיצד הצליח להכנס למדינה בכיר לשעבר בצד"ל

במהלך הטקסים נראה אלצדר יושב ליד מנהיג איראן כשלצדו מפקד משה"מ ומפקד  “כח קדס”  שלמשה"מ, קאסם סלימאני וכן ראש הרשות השופטת (ואחד המועמדים להחליף את המנהיג ראא'סי) . בנוסף לאלצדר, ביקרו בשבועות האחרונים בכירים שיעים נוספים כמו פאלח אל-פיאצ' מפקד מליציית "אלחשד אלשעבי" וסגנו אבו מהדי אלמהנדס וקייס חזעלי מנהיג המיליציה השיעית עצאא'ב אהל אל-חק (הנמנית על כוחות חשד אל-שעבי), אשר כוחותיו הותקפו באחת התקיפות האחרונות המיוחסות לישראל.

 

סלימאני : הפיגוע במתקני הזיקוק בסעודיה –החות'ים ממשיכים את דרכו של לאמאם חסין

 

במהלך השנה האחרונה, וביתר שאת לאחר התקיפות האחרונות המיוחסות לישראל בעיראק של מטרות "אלחשד אלשעבי", מתח אלצדר ביקורת על מדיניותה האזורית  של איראן ותמיכתה במיליציות השיעיות, וקרא לחזרתן מסוריה לעיראק, שכן את מחיר המלחמות, במשתמע שמנהלת איראן באמצעותן, , כולל בשטח עיראק משלם בסופו של דבר העם העיראקי בדמו. אלצדר גם הדגיש בהקשר זה את חשיבות הצורך בפעילותן של המליציות העיראקיות תחת פיקוד צבאי עיראקי אחד ובפיקוח הממשלה . זאת, נוכח דיווחים אודות הגברת פעילות “כח קדס”  האיראני  בעיראק תוך הידוק השת"פ בין  מפקד הכח, סלימאני, לאבו מהדי אלמהנדס במסגרת כוחות "אלחשד אלשעבי", המגלים לאחרונה עצמאות רבה בפעילותם, שלא במסגרת כוחות הביטחון העיראקיים, כולל כוונה להקים זרוע אוויר. גם מליציות שיעיות אחרות, שפעלו נגד המדינה האסלאמית, ונאמנות לאיראן, נותרו בשטח עיראק ובכלל זאת בחבלים הכורדים בצפון  ומסרבים להיות כפופים לממשלה המרכזית[1].  (מפקד “כח קדס”  :דברי שבח להתקפה על מתקני זיקוק בסעודיה)

 

על רקע דיווחים כי יתכן התקפה המסיבית על מתקני הנפט בסעודיה (14 ספט')  מקורה בעיראק  (כמו גם תקיפות דומה קודמת שבצעו החות'ים נגד תשתיות קריטיות בסעודיה) או באיראן עלולה עיראק לשלם את מחיר מלחמותיה של איראן באזור . מפקד "“כח קדס” " קאסם סלימאני, ברוח העאשוראא,  הזדרז לברך על הפיגוע במתקני הנפט בסעודיה בבקיק (بقيق)  שפגע קשות בהיקף ייצוא הנפט העולמי: "היום  אנצראללה בתימן (החות'ים)  ממשיכים את דרכו של אמאם חסין". בקליף משלהב המצורף לציוץ נשנעים דברי תמיכה באנצראללה על רק שיגור טילים ותמונות מסגדים בירושלים חותמים אותו.[2]

 


על רקע עצמאותם הגוברת של המיליציות השיעיות אלצדר יצא מעיראק  ב-5 ספטמבר לאחר שמתח ביקורת על הודעתו של סגן מפקד "אלחשד אלשעבי", אבו מהדי אל-מהנדס, לפיה המיליציה מקימה יחידת חיל אוויר[3]. כשיצא כתב בחשבון הטוויטר שלו "להתראות ארצי" ובהתייחסו להודעה על הקמת חיל אוויר, כתב "זה סופה של ממשלת עיראק.. מדובר במעבר ממדינת חוק למדינת מרד…אם הממשלה לא תנקוט בצעד נחוש (לפרוק החיל) אתנער ממנה.. ".

מעבר לכך על ההסלמה במתיחות בין איראן לבין ארצות הברית וישראל  במהלך החודשים האחרונים פעל אלצדר במישור האזורי והבינלאומי להרחיק את עיראק מסכסוך זה תוך שהוא מביע חשש כי מלחמה בין הצדדים תוביל ל"תוצאות הרסניות עבור עיראק".

 

ביקורתו של אלצדר על ההתערבות האיראנית בענייניה הפנימיים של עיראק אינה חדשה. מאז נבחר ראש ממשלת עיראק לשעבר, נורי אלמאלכי לקדנציה שנייה ב-2010 מנסה אלצדר להוביל מדיניות המרחיקה את עיראק מאיראן ומקרבת אותה לעולם הערבי. ביקורו אלצדר בסעודיה (2017)  ופגישתו עם יורש העצר, מחמד בן סלמאן  – בעיצומה של מתיחות גוברת בין איראן לבין סעודיה, בין היתר על רקע תוכנית הגרעין והמעורבות האיראנית בתימן   גרמה לקרע עמוק ביחסים  עם איראן. בד בבד זכה אלצדר לחיבוק מצד העולם הערבי ותמיכה בעמדות העצמאיות והריבונות נוכח הצל שמטילה איראן על עיראק.

 

בפברואר 2019  דווח ס"אלשרק אלאוסט" (עיתון פרו-סעודי היו"ל בלונדון) ביקר מקתדא אלצדר בביירות ונועד במשך חמש שעות עם מזכ"ל חזבאללה, חסן נצראללה, בנוכחות מפקד כוח אלקדס קאסם סלימאני בנוגע לאיוש תפקיד שר הפנים בממשלת עיראק, הדיווח הוכחש אח"כ על ידי חבר הפרלמנט העיראקי, צבאח אלעקילי, שטען כי הדיווח  נועד לפגוע בדמויות פוליטיות ולחבל בתהליך הפוליטי".

 

 

עקיצה למפקד "“כח קדס” " – אל תשגה באשליות אידיאולוגיות ופוליטיות

 

נוכח עמדותיו התקיפות של אלצדר מול איראן וקריאותיו החוזרות ונשנות לטהראן לכבד את ריבונותה של עיראק ואת אזרחיה, ולהסיג את מליציות "אלחשד אלשעבי" מסוריה, נתפס ביקורו בטהראן כחריג ואף עורר מחלוקות בקרב הזרם השיעי בעיראק. חלקם קבל בברכה את הביקור ככזה המכבד את זכרו של האמאם חסין ומשתלב במדיניות השכנות טובה ופיתרון הסכסוכים של עיראק עם שכנותיה. אחרים ובהם ע'ית' אלתמימי, חבר לשעבר בזרם הצדריסטי, הידוע בביקורתו הציבורית על איראן, הביע צער על הופעתו האחרונה של צדר לצד המנהיג ומפקדי משה"מ ו"“כח קדס” " "אף על פי שאינך מרגיש בנוח, כמו שזה נראה, הערכת הַערכת חסר את הערך והגורל שלך בקרב העירקים," בתגובה לציוץ של סלימאני[4]: שבו פרסם את התמונה עם צדר, עקץ ע'ית' : "עירק תישאר גדולה מכפי שאתה שואף, כבוד הגנרל (סלימאני) , אפילו אם במעמד זה (הפגישה עם אלצדר) ישבו כל מי שבשלטון עכשיו. עיראק מהווה אגוז קשה לפיצוח  . אתה צריך להשלים עם האמת ולבנות גשרים של אחווה עם המדינה העיראקית ולא לשגות באשליות אידיאולוגיות ופוליטיות שהפילו את קודמיך".

 

אלצדר – סדר יום עיראקי ריבוני

 

מקתדא אלצדר, נחשב , מאז פלישת ארה"ב לעיראק ב-2003, לאחד מאנשי הדת  והפוליטיקאים השיעים הבולטים  והמשפיעים ביותר בעיראק. אלצדר נהנה מבסיס תמיכה רחב בקרב המעמד הבינוני השיעי בעיראק.  אלצדר (46)  יליד נג'ף, נהנה מייחוס משפחתי מכובד של בכירי העדה השיעית בעיראק[5]  ולמשפחתו שורשים גם בלבנון משם הגיעה (ג'בל עאמל) לעיראק, שם ידעה זמני קשים תחת מכבש שלטונו האכזרי של צדאם חסין שפעל ללא הרף לדכא את השפעתם.

 

הוא הקים את צבא המהדי (אלמהדי) שהייה מעורבת בהתנגשויות עם כוחות הקואליציה המערבית שפעלו בעיראק. ב-2007 עזב אלצדר את עיראק לאיראן שם גלה עד  ינואר 2011. למרות תקופת לימודיו ושהותו הממושכת באיראן נחשב למתנגד בולט של ההשפעה האיראנית באזור בכלל ובעיראק ובסוריה בפרט. בהקשר זה מתח ביקורת קשה על הניסיונות להציל את שלטונו בשאר אסד והרג אזרחים בסוריה.  בינואר 2012 קרא אלצדר לאיראן להיות "ידידה" ולא "כובשת" של עיראק לאחר שמפקד “כח קדס” , קאסם סלימאני, הגדיר את עיראק ודרום לבנון כאזורים הנתונים תחת השפעה איראנית. במסר ברכה ששגר לרחאני ב-2014 לאחר בחירתו לנשיא קרא אלצדר לממשלת איראן לגלות פתיחות למדינות האזור ולזנוח את המדיניות הסיעתית והפוליטית המפלגת שרק הביאה לאיראן ולאזור כולו רשע והרס.

 

ב-30 יולי 2017 בצעד שגרם לקרע עם איראן הגיע מקתדא אלצדר, לאחר שהוזמן רשמית,  לסעודיה ונפגש עם יורש העצר מחמד בן סלמאן.  במאי 2018 הביע אלצדר התנגדות נחרצת למעורבות איראנית או אמריקנית בכינון הממשלה העיראקית החדשה ואמר "בנוגע לאיראן…זוהי מדינה הדואגת לאינטרסים שלה ואנו מקווים שהיא לא תתערב בענייניה הפנימיים של עיראק". כאשר פקדו שיטפונות את איראן ועיראק באפריל 2019 מתח אלצדר ביקורת על כוחות "אלחשד אלשעבי", המיליציה הפרו איראנית בעיראק, על שהיא מסייעת לקורבנות השיטפונות באיראן  ואמר, כי "מחובתנו לסייע לאחינו העיראקים".

(אלצדר ויורש העצר הסעודי : הכעיס את איראן. מקור אל ג'זירה)
(אלצדר ויורש העצר הסעודי : הכעיס את איראן. מקור אל ג'זירה)

 

"האני מאמין" של אלצדר – תשאירו את עיראק מחוץ למשחק

 

לאור המתיחות הגואה בין ארה"ב וישראל לבין איראן פרסם אלצדר (אפריל 2019) הודעה מכוננת, המהווה מעים "אני מאמין" לגבי יחסי עיראק איראן ומעורבותה (השלילית) של איראן בענייני האזור. בהודעה שכמו חזתה את ההתקפות האוויריות על עיראק עבבור מספר חודשים  קבע אלצדר, בין היתר,:

 

"כל אשר אכפת לי הוא בטחונה של עיראק ורווחת תושביה, לכן אני חושש נוכח כי על רקע המתיחות בין איראן לאיחוד הבילטרלי (טראמפ ונתניהו[6])…(ו) אין אני בא לבחור בין תמיכה בשכנתנו איראן או תמיכה באיחוד הבילטרלי…איני רוצה שעיראק תהיה מעורבת  בתמיכה אידיאולוגית או תמיכה פוליטית בצד כלשהו, נוכח חששי הגובר מדי יום מהתערבותם של שני הצדדים בענייניה של הפנימיים של עיראק…בעת הזאת אני מעונין בהבטחת עצמאותה וריבונותה של עיראק ואי ההתערבות של אף צד בענייניה הפנימיים…בה בעת אני מעוניין לשמור על יחסים טובים עם שכנתנו איראן שכן אני דורש שאדמתי (עיראק) לא תהפוך נקודת מוצא להתקפות או שמדיניותה של עיראק תשמש סיבה לפגוע בה או בתושביה… המצב מחייב שכל הכוחות בעיראק…ובכלל זה "אלחשד אלשעבי" ירחיקו את עצמם מהסכסוך הזה, שכן עיראק אינה יכולה יותר לשאת בתוצאות בסבל ובמחיר של מעורבות כזאת"[7]. בציוץ בחודש מאי שב אלצדר  ומזהיר כי  אם לא  תהיה עיראק מאוחדת הרי שמלחמה בין ארצות הברית ובין איראן "תסמן את קיצה של עיראק ..נדרש פעולה רצינית לשמור את עיראק הרחק ממלחמה אכזרית זו שתהרוס את הכל". אלצדר גם ארגן הפגנות נרחבות בבגדאד נגד כל מעורבות של עיראק במלחמה כזו ואף קרא לתורכיה לחדול מהפצצותיה בשטח עיראק.

בהמשך ההודעה מפרט אלצדר שורת צעדים כדי למנוע מעורבות עיראקית בסכסוך ופתרון סכסוכים אזוריים : פתרון הסכסוכים בסוריה, תימן ובחריין, החזרת המיליציות העיראקיות ובעיקר "אלחשד אלשעבי" מסוריה לעיראק באופן מיידי נוכחותם בסוריה משמעותה עירוב עיראק בסכסוך. בהקשר זה מוסיפה ההודעה כי   "במקרה וישראל וארה"ב ימשיכו לפגוע בביטחונה של עיראק ובאנשיה על ממשלת עיראק להגיב ככל שתוכל ולהגן על עצמה מפני "הכיבוש האמריקני-ציוני בשטחי עיראק כדי לשמור על כבודה  וכבוד ואזרחיה. אלצדר ממליץ גם על סגירת שגרירות ארה"ב בבגדאד במקרה ועיראק תשורבב לתוך העימות כדי למנוע פגיעה בה" וקורא לחתום  על הסכם בילטרלי עם איראן שיכבד את ריבונות שני הצדדים או הסכם משולש עם סעודיה שיכשיר את האווירה לקראת כינון שלום , ולו באופן גם חלקי".  בהודעה המלצות לשגר  משלחות לארגון הועידה האסלאמית, לסעודיה (המעוניינת להתקרב לעיראק וליישב את המחלוקות עם איראן), לאיחוד האירופי (שתפעל מול ארה"ב וישראל להוציא את עיראק מהמשוואה ) וכן לותיקן ושיח' אלאזהאר.

 

עיראק משלמת בדם על ההרפתקנות האיראנית

 

אלצדר חזר מספר פעמים על קריאתו לנסיגת המליציות השיעיות העיראקיות  ובראשן "אלחשד אלשעבי מסוריה"  שכן "עיראק תחילה בדם בניה[8]". דבריו, באו על רקע ההתקפות המיוחסות לישראל בעיראק נגד מחסני תחמושת וטילים של מיליציות המקורבות לאיראן.   אלצדר העריך כי לא ישראל עמדה מאחורי ההפצצות בעיראק  שכן היא "מודעת לעצמת התגובה האפשרית שלנו שתגרום לרעידת אדמה". יחד עם זאת על ממשלת עיראק לחקור את התקיפות נגד "אלחשד אלשעבי" ללא מעורבות איראנית או סורית[9].  אם אכן יתברר, כי התקפות על מתקני נפט בסעודיה מבוצעות על ידי מיליציות שיעיות או גורמים איראנים, שהגבירו את פעילותם בעיראק, עלולה עיראק להקלע לעין הסערה של תגובות אפשריות למתקפות ולפעילות האיראנית בשטחה.

מקתדא צדר – בדרך למנהיגות שיעית חדשה בעיראק ?

 

נראה, כי הביקור באיראן מתקיים נוכח שרבובה של עיראק לתוך המלחמות האזוריות בעקבות התקיפות המיוחסות לישראל בעיראק והגברת פעילותו העצמאית של "אלחשד אלשעבי"  ומליציות שיעיות אחרות הקשורות לאיראן  על אדמת עיראק, תוך התעלמות ממשלת עיראק והמסגרות הצבאיות במדינה – התפתחות מסוכנת מפניה שב מזהיר אלצדר בשנה האחרונה וביתר שאת לאחרונה בהתבטאויותיו הפומביות וברשתות החברתיות.


לפי שעה טרם התבטא אלצדר לגבי הרקע לביקור המפתיע באיראן אל דווח ממקורות בלשכתו כי הוא מנסה לשכנע את המשטר באיראן להחליף את עאדל אלמהדי, ראש ממשלת עיראק, שנבחר לאחר התערבות איראנית בוטה,  בדמות חזקה יותר. אלצדר חש, בין היתר, כי אלמהדי לא יוכל להתמודד בהצלחה עם ההתפתחויות השליליות הנובעות מהמשך פעילותן העצמאית של המליציות השיעיות על אדמת איראן ומהמשבר בין איראן לבין ארצות הברית והשפעתם "ההרסנית" האפשרית על עיראק ואזרחיה.

 

מבית – יתכן כי ביקור נועד גם לחזק את מעמדו מול עמאר אלחכים, ראש "סיעת החוכמה הלאומית". למשפחות אלצדר ולאחכים היסטוריה ארוכה של יריבות על הנהגת העדה השיעית בעיראק מבחינה דתית – פוליטית וצבאית. בתקופת שלטון צדאם חסין  אף עמדו בראש מליציות צבאיות שונות שחלקן נתמך על ידי איראן. עמאר אלחכים אמר  לאחר תקיפות מחסני הנשק בשטח עיראק,  ששמי המדינה אינם במה להתקפות מהחוץ, אך גם לא מחסן לכל סוג של נשק שמקורו אינו בעיראק (ובמשתמע, נשק איראני)". הוא הביע חשש, כי "אלחשד אלשעבי" שהינו חלק מהממסד הביטחוני העיראקי יפעל מחוץ לחוק והוסיף כי יש המנסים (איראן) להפוך את עיראק לזירת מערכה ולמקום בו מנוהלים קרבות באמצעות שליח ולא למקום יציב "עיראק לא תאפשר זאת, דם רב עיראקי נשפך במלחמות אבסורדיות אלה" [10]. אלחכים גם ארגן מספר הפגנות נגד ממשלתו של אלמהדי.

 

יתכן כי בביקור באיראן  ופגישותיו המצולמות היטב לצד ח'אמנהאי, מפקד משה"מ, סלאמי, ומפקד “כח קדס” , סלימאני מאותת אלצדר, כי בעת הנוכחית, בה שבה ונצבת עיראק בפני סכנות רבות המאיימות על ביטחונה, הוא הדמות המרכזית בעדה השיעית בעיראק ומועמד ראוי לרשת את או לפחות לאתגר את סמכותו של האיתאללה הבכיר (איתאללה עט'מא) עלי חסיני סיסתאני, גורם ההשפעה המרכזי על העדה השיעית בעיראק כיום. בעבר מתח אביו של מקתדא אלצדר, מחמד צאדק אלצדר, ביקורת על שתיקתו של ססיסתאני "המרג'ע תקליד (מקור הסמכות ההלכתית) השקט" והפאסיביות שגילה בכל הקשור לעניינים הפוליטיים. יתכן כי אלצדר הצעיר מאותת כי בכוונתו להוביל את העדה השיעית בעיראק באופן דינמי יותר עם יותר מעורבות של אנשי הממסד הדתי בחיים הפוליטיים בניגוד לגישה הקוויטיסטית שגילה סיסתאני עד כה שהרחיק את הממסד הדתי ממעורבות עמוקה וישירה בעשייה הפוליטית.

 

סוגיית מקור  ומקום הסמכות הדתית צוברת מאז הפלת צדאם חסין ומלווה את היחסים המתוחים ממילא בין עיראק לאיראן. סוגיה זו מתנהלת מאחורי הקלעים של הסמינרים הדתיים בנג'ף ובכרבלאא' ההולכים וצוברים תאוצה (תלמידים והכנסות) על חשבון הסמינרים בעיר הקדושה קום שבאיראן. עולי הרגל (למסגד האמאם עלי)  הרבים המגיעים לנג'ף ולכרבלאא' (כולל מאיראן), לאור הרגיעה והיציבות היחסית בעיראק,  מהווים מקור הכנסה רב לאנשי הדת השיעים במקום ומנגד הדרדרות המצב הכלכלי באיראן בגין הסנקציות מקשה על הממסד הדתי באיראן לתמוך באנשי הדת ובעולי רגל ותלמידים נוכח התמעטות מקורות ההכנסה ותמיכת המשטר, חלק מאנשי הדת אף מאשים את המשטר בשחיתות.

 

מעבר לזה בנג'ף שוהה בכיר אנשי הדת האיאתאללה מחמד עלי חסיני סיסתאני (בכיר יותר מח'אמנהאי, הרואה בעצמו מנהיג כל השיעים) , הקורא להפריד בין מסגד ומדינה, מדיניות שהיא לצנינים בעיניה של טהראן התומכת בגישה אקטיבית לקידום האמונות והחזון השיעי להגעת המהדי (המשיח) והמשך שלטונו של איש הדת (ולאית אלפקיה).

 

המשטר האיראני מוטרדת מכך שהשפעתו של סיסתאני חורגת אל מעבר למקום מושבו בנג'ף גם לעבר הסמינרים בקום (חתנו של אלסיסתאני משמש כנציגו בקום)  ועתידה להשפיע על אנשי הדת שם, דבר העלול, מבחינת המשטר, להשפיע על יציבותו.  גם מספר רב של אנשי דת איראנים (כולל עלי ח'מיני, (נכדו של מחולל המהפכה)  עבר  לפני כשנה לנג'ף בעיראק שם אווירת הלימוד בריאה יותר ולא מופעל לחץ על התלמידים. נשיא איראן, רוחאני, בקר במרץ 2019 בנג'ף ונפגש עם מקור הסמכות הדתית השיעית הבכיר  , סיסתאני  ואם מקורות סמכות נוספים ובהם סיד מחמד סעיד אלחכים, בשיר נג'פי ואצחאק אלפיאצ', בתקווה שאולי הם יסייעו לו במאבקו בשמרנים באיראן וביד החזקה של המנהיג ומשה"מ ברך לכינון חברה אזרחית באיראן .

(אלסיסתאני ורוחאני – סוג אחר של משטר מקור : http://aliraqnews.com)
(אלסיסתאני ורוחאני – סוג אחר של משטר מקור : http://aliraqnews.com)

בעבר פעל המשטר האיראני נגד אנשי דת מתונים שדגלו בהפרדת מסגד ומדינה דוגמת האיתאללה מנתט'רי, שהיה אמור להחליף את ח'מיני אך נדחק לשוליים ושמש, עד למותו, מעין מנטור של המחנה הרםורמיסטי. היום מקדם המשטר אישים שמרנים דוגמת אבראהים ראא'סי, ראש הרשות השופטת,  התומך בהמשך שלטון אנשי הדת. ראא'סי, שהפסיד בבחירות 2017 לרוחאני,  מוזכר כאחד "המועמדים האפשריים והמועדפים"  להחליף את ח'מאנהאי.

לא מן הנמנע כי גם סוגיה זו, המטרידה מאד את המשטר האיראני,  עלתה במהלך ביקורו של אלצדר באיראן. אלצדר אינו קורא, לפי שעה תגר על מנהיגותו של סיסתאני (88) אך יתכן,  כי פרשנותו להפרדת מסגד ומדינה מקלה מזו של איש הדת הביר . סוגיה זו אמנם לא תופסת כותרות בעיראק ובאיראן אך יש לה חשיבות מכרעת על הנהגת העדה השיעית בעולם בכלל ועל עתיד המשטר באיראן בפרט. על רקע זה ממשיכים מנהיג איראן ולשכתו  לבחוש בקרב הנהגת הממסד הדתי השיעי בעיראק גם ממניעים אלה ומנסים לקרב אליהם את אלצדר. זאת, לצד המשך הפעלת מיליציות שיעיות שונות ובעיקר אלחשד אלשעבי" בתוך עיראק, למגינת ליבו של אלצדר, שחזה כי מדיניות איראנית זו תביא בסופו של דבר את המערכה בין ישראל לבינה לשטח עיראק ותזרע בה חורבן והרס. אלצדר ינסה לשכנע את איראן לחדול מפעילות זו אך ספק רק אם יצליח. השאלה שצריכה להישאל היא אם יצליח אלצדר במלאכת השכנוע מה יהיה המחיר שיהיה עליו לשלם.

@ghasemsoleimane following Houthi devastating attack on Saudi oil infrastructure : Today Ansarallah Yemen are walking in the path of Imam Hussein

[1] https://www.reuters.com/article/us-iraq-militias-usa/baghdads-crackdown-on-iran-allied-militias-faces-resistance-idUSKCN1VJ0GS?feedType=RSS&feedName=worldNews&utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Reuters%2FworldNews+%28Reuters+World+News%29

[2] https://twitter.com/ghasemsoleimane/status/1172842190378344448

[3] https://www.alsumaria.tv/news/%D8%A3%D9%85%D9%86/317513/%D8%A8%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%AB%D9%8A%D9%82%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B4%D8%AF-%D9%8A%D8%B4%D9%83%D9%84-%D9%85%D8%AF%D9%8A%D8%B1%D9%8A%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%82%D9%88%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%88%D9%8A%D8%A9

[4] https://twitter.com/ghasemsoleimane/status/1171467325008048130 ; https://twitter.com/altamimi1981222/status/1171736735585374209

[5] אביו מחמד צאדק אלצדר נרצח יחד עם שני אחיו ב 1999 בהוראת צדאם חסין, הוא חתנו של האיתאללה הבכיר אלסיד מחמד באקר אלצדר ודודו של מוסא אלצדר שנעלם בלוב

[6] אלצדר גינה (14 מאי 2018)  את הודעת ארה"ב על העברת השגרירות ("בניין הרשע")  לירושלים וקבע בציוץ (מרץ 2019), בעקבות הכרת ארה"ב בריבונות ישראל בגולן, כי "הגולן הוא שטח ערבי".

[7] http://jawabna.com/index.php/permalink/11004.html

[8] https://tinyurl.com/y5m84xp5 ; https://www.youtube.com/watch?v=4UjZ513IIB0

[9] https://twitter.com/Mu_AlSadr/status/1166034778338070529/photo/1

[10] https://tinyurl.com/y5lbx7g9