עבור לתוכן העמוד
Menu

אלג'יריה שברה את הקרח בין פת”ח לחמאס

נשיא אלג'יריה כפה פגישה ולחיצת ידיים בין מנהיג חמאס אסמעיל הניה לבין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס במהלך חגיגות יום העצמאות ה-60 בארצו • אולם, המפגש המזדמן הזה לא יצר שום פריצת דרך, הפיוס הפנים פלסטיני נראה רחוק מתמיד והמתיחות רק גוברת בין פת"ח לחמאס

נשיא אלג'יריה, עבד אלמג'יד תבון, הצליח להפתיע את העולם הערבי בכך שכפה פגישה ולחיצת ידיים הדדית בין מנהיג חמאס אסמעיל הניה לבין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס במהלך חגיגות יום העצמאות ה-60 של אלג'יריה.

הנשיא האלג'יראי הצליח לשבור את הקרח בין מנהיגי תנועות פת"ח וחמאס, אך כפי שהדברים נראים כעת, המהלך הכפוי הזה לא יוביל לחידוש רציני של שיחות הפיוס בין שני הצדדים.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

סבב השיחות האחרון בין תנועת פת"ח לתנועת חמאס היה בקהיר ב-2017 בחסות המודיעין המצרי, אחר כך נפגשו גם בכירים משתי התנועות באיסטנבול ובמוסקבה ולא השיגו פריצת דרך.

האווירה בין שתי התנועות קשה מאוד, לפני שבועיים האשימה הרש"פ באופן רשמי את תנועת חמאס, לרגל ציון אירועי מלאת 15 שנים להשתלטות חמאס בכוח על רצועת עזה, כי היא פועלת ליצירת כאוס ביטחוני וזעזוע שלטונה של הרש"פ בגדה.

הרש"פ הודיעה כי מנגנוני הביטחון שלה חשפו כמה מנהרות שחפרו פעילים של חמאס באזור רמאללה ובתוכן נשק ומטעני חבלה כשהכוונה הייתה לחדור באמצעותן למפקדות של מנגנוני הביטחון של הרש"פ ולהשתלט עליהן.

נשיא אלג'יריה לקח על עצמו לפני כחצי שנה לארח בארצו מפגש פיוס בין תנועת פת"ח לתנועת חמאס אך שני הצדדים לא הגיעו למפגש בגלל המחלוקות העמוקות ביניהן.

פתח הנגרייה שנהרסה שבתוכה מצאו מנגנוני הרש"פ מנהרה של חמאס
פתח הנגרייה שנהרסה שבתוכה מצאו מנגנוני הרש"פ מנהרה של חמאס

אחד המכשולים החשובים בדרך לפיוס הפנים פלסטיני הוא הדרישה של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס להקים ממשלת אחדות לאומית עם תנועת חמאס כמהלך מרכזי לסיום הפילוג וחידוש המשא ומתן עם ישראל בהתאם לתנאים שקבעה "הרביעיה הבינלאומית", חמאס מסרבת בתוקף לנוסחה הזו.

מכשול נוסף הינו עריכת בחירות כלכליות בשטחים, לפרלמנט ולנשיאות, חמאס דורשת גם בחירות למועצה הלאומית הפלסטינית. יו"ר הרש"פ אבו מאזן מתחמק מקיום הבחירות מחשש לתבוסה של תנועת פת"ח ומתרץ זאת בכך שלא ניתן לקיים בחירות כרגע בגלל הסירוב של ישראל לאשר קיום בחירות במזרח ירושלים.

משלחת חמאס בראשותו של אסמעיל הניה, שהגיעה לאלג'יריה יום לפני משלחת הרש"פ בראשות אבו מאזן, זכתה לכבוד מלכים ומנהיג חמאס אסמעיל הניה  קיבל יחס של ראש מדינה מצידו של נשיא אלג'יריה, דבר שהרתיח את יו"ר הרש"פ אבו מאזן שרואה את עצמו כנשיאם של כל הפלסטינים.

גורמים ברש"פ אמרו כי הפגישה באלג'יר בין אבו מאזן לאסמעיל הניה הייתה "פגישת נימוסין דיפלומטית בלתי מחייבת", יו"ר הרש"פ לא רצה להביך את  המארח שהינו נשיא אלג'יריה ולכן הסכים, בלית ברירה למפגש וללחיצת היד עם מנהיג חמאס אסמעיל הניה.

מבחינת חמאס, הביקור באלג'יריה היה מוצלח מאוד, אסמעיל הניה התנהג כראש מדינה ששווה במעמדו לאבו מאזן וזכה להכרה ערבית, הטלוויזיה האלג'יראית שידרה את המפגש  המשולש בין נשיא אלג'יריה לאסמעיל הניה ואבו מאזן והגדירה אותו כ"היסטורי" מבלי למסור פרטים על תוכן המפגש ותוצאותיו.

המפגש באלג'יריה רק עורר ויכוח ברחוב הפלסטיני וברשתות החברתיות. גורמים בחמאס אמרו לעיתון הלבנוני אל-אח'באר ב-7 ביולי כי במפגש באלג'יריה לא הושגה פריצת דרך למרות שמנהיג חמאס אסמעיל הניה הציג לנשיא אלג'יריה תבון וליו"ר הרש"פ אבו מאזן מסמך כתוב תחת הכותרת " נכונות התנועה להשלים את תהליך הפיוס ולהגיש את הויתורים הדרושים לשם כך", אולם אבו מאזן התחמק והסביר כי הוא מוכן לדון בנושא הפיוס רק לאחר ביקור הנשיא ביידן באזור.

לתושבי השטחים אין שום צפיות שהצילומים של לחיצת הידיים בין אסמעיל הניה לבין אבו מאזן יובילו לחידוש המגעים ביניהם ולפיוס לאומי, מבחינתם מדובר ב"קרב כיסאות" על השלטון שבו נאבקים פוליטיקאים זה בזה על שררה מבלי להתחשב באינטרסים של העם הפלסטיני לאחדות לאומית.

גורם בכיר בפת"ח אומר:" תנועת פת"ח ותנועת חמאס הם כמו שני קווים מקבילים שאינם יכולים להיפגש, הסכסוך הזה יימשך עוד זמן רב ושום פתרון אינו נראה באופק".