עבור לתוכן העמוד
Menu

סעודיה: "אכזבה עצומה מארה"ב"

בראיון מקיף מדבר הנסיך טורקי אל פייסל על משבר האנרגיה, היחסים עם ארה"ב ומשבר האמון הגדול - יש עליות וירידות ביחסים, כעת אנחנו בירידה, אמר

הסעודים מרגישים מאוכזבים בתקופה שבה הם מאמינים שארה"ב וסעודיה צריכות להיות ביחד מול איומים על היציבות והביטחון של אזור המפרץ, כך אמר בראיון נרחב, הנסיך טורקי אל-פייסל, ראש המודיעין לשעבר של ערב הסעודית ושגריר לשעבר בלונדון וגם וושינגטון הבירה, ל-Arab News.

לדבריו האיום הגדול ביותר נשקף מכיוונה של איראן בתימן והוא עלול להשפיע על הביטחון והיציבות של נתיבי השייט במפרץ ובים האדום.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

"העובדה שהנשיא ביידן הסיר את החות'ים מרשימת הטרור העצימה אותם והפכה אותם לתוקפניים עוד יותר בהתקפותיהם על ערב הסעודית, כמו גם על איחוד האמירויות", אמר הנסיך.

"תמיד התייחסנו למערכת היחסים שלנו עם ארה"ב כאסטרטגית", אמר בשאלה האם סעודים רבים מרגישים שהם נבגדו על ידי אחד מבעלי בריתם הקרובים ביותר.

"היו לנו עליות ומורדות במהלך השנים ואולי, בשלב זה, זו אחת המורדות, במיוחד מאז שנשיא ארה"ב, במסע הבחירות שלו, אמר שהוא יהפוך את סעודיה למנודה על ידי הסרת הח'ותים מרשימת הטור, הגינוי בפומבי של יורש העצר וההתעלמות מבית המלוכה הסעודית בסירובו לפגוש את היורש. הנסיך הסעודי הדגיש כי גם הסגת כוחות ההגנה האווירית מפני תקיפות מכיוון תימן הובילה לחוסר האמון והאכזבה.

על פניו, נראה שוושינגטון די להוטה לשמור על ערוצי התקשורת שלה עם ריאד פתוחים באמצעות שיחות טלפון וביקורים של גורמים רשמיים, אבל, לדברי הנסיך טורקי, "זה לא רק דבר אחד".

הוא אמר: "זה הטון הכללי של האווירה ואמריקה, למשל, ההכרזה על ידי פקידים אמריקאים שהצהירו, שהם תומכים בסעודיה ויעזרו לסעודיה להגן על עצמה מפני תוקפנות חיצונית וכן הלאה. אנחנו אסירי תודה על ההצהרות הללו, אבל אנחנו צריכים לראות יותר במונחים של מערכת היחסים בין שתי ההנהגות".

הוא התנער מהטענה שסעודיה לא זזה בסוגיית בעיות הנפט שעמן מתמודדת ארה"ב, והתמודד עם הטענה שוושינגטון עצמה "היא הסיבה למדינה שבה היא נמצאת בגלל מדיניות האנרגיה שלה".

"הנשיא ביידן קבע מדיניות של ממשלת ארה"ב לנתק את כל הקשרים למה שנקרא תעשיית הנפט והגז. הוא צמצם את ייצור הנפט והפקת הגז בארה"ב (כאשר) היא הייתה, בשנים האחרונות, היצרנית הגדולה ביותר של שני מקורות האנרגיה הללו", אמר הנסיך טורקי.

צמצום זה של ייצור האנרגיה בארה"ב, הוא אומר, סייע להעלות את מחיר הנפט, יחד עם הסכם OPEC+ שנקבע לאחר קשיי ה-COVID-19, אשר "היה הסכם להורדת הייצור על מנת לייצב את המחירים, לטובת כולם ויציבות מחירי הנפט".

הנסיך טורקי הדגיש כי סעודיה אינה רוצה להיות "מכשיר או סיבה לחוסר יציבות במחירי הנפט", והצביע על כך שפעולות כמו האמברגו של 1973 היו נחלת העבר.

"זו הסיבה שהממלכה ושאר חברי אופ"ק וחברות אופ"ק+ עומדים במכסות הייצור שהם הקצו לעצמם. קראתי שההחלטה האחרונה של OPEC+ להגדיל בהדרגה את ייצור הנפט בזמן שההסכם יעיל, היא בתגובה לקשיים שיש לאנשים במגזר האנרגיה. גורם נוסף שמוסיף לכל זה הוא הנושא הביטחוני, שיעורי הביטוח הגבוהים שנוצרו כתוצאה מהמלחמה באוקראינה, בתוספת הצמצום האירופאי והארה"ב והסנקציות על תעשיית הנפט הרוסית. כל הדברים האלה הוסיפו לעלייה במחירי הנפט".

בהקשר זה, הנסיך טורקי הביע מורת רוח חריפה מההערות שהשמיעה הילרי קלינטון, שרת החוץ האמריקאית לשעבר, בתוכנית "פגוש את העיתונות" של NBC בתמיכה בגישת "גזר ומקל" כדי לאלץ את סעודיה להגדיל את חלק מהפקת הנפט על מנת להפחית מחירים במהלך מה שהיא כינתה "משבר קיומי".

הנסיך טורקי חזר ואמר שהוא לא יכול לדבר בשם כל הסעודים: "אנחנו לא תלמידי בית ספר שיש לטפל בהם בגזר ומקל. אנחנו מדינה ריבונית, וכאשר מתייחסים אלינו בצורה הוגנת ובצורה ישירה, אנו מגיבים באופן דומה. מצער שהצהרות כאלה נאמרות על ידי פוליטיקאים באשר הם. אני מקווה שהיחסים בין הממלכה לארה"ב לא יהיו תלויים או ייבנו על העיקרון הזה".

כמו כן, הנסיך טורקי ביטל את האשמה שריאד בחרה לצדד במוסקבה בסכסוך באוקראינה, וציין כי "הממלכה הכריזה בפומבי והצביעה בעד גינוי התוקפנות נגד אוקראינה שהועברה בעצרת הכללית של האו"ם.

בהצביע על כך שסעודיה הציעה לתווך בין רוסיה לאוקראינה, אמר: "כמתווך, היא תצטרך לשמור על קשר ויכולת לדבר עם שני הצדדים. היו לנו יחסים טובים עם שתי המדינות לאורך השנים. באופן כללי, כפי שציינתי, הממלכה נגד התוקפנות באוקראינה. אבל גם, לאחרונה, הממלכה תרמה לקרן שהוקמה על ידי האו"ם כדי לספק תמיכה לפליטים האוקראינים באירופה. אז זה המקום שבו ניצבת הממלכה."

הוא תיאר את הצעת הגישור הסעודית כ"הצעה של חבר לחברים – גם אוקראינה וגם רוסיה – (עמם) שניהלנו יחסים מצוינים בעבר הקרוב".