עבור לתוכן העמוד
Menu

אכזבה גדולה ברש"פ מתוצאות הבחירות בישראל

אכזבה גדולה ותסכול בצמרת הרש"פ בעקבות תוצאות הבחירות בישראל • יו"ר הרש"פ חושש מכוונת נתניהו להחיל את ריבונות ישראל על חלקים בגדה, גורמים ברש"פ אומרים כי אין להם דרכים מעשיות למנוע את הדבר

בצמרת הרש"פ יש אכזבה גדולה מתוצאות הבחירות בישראל. התקווה הגדולה של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס והנהגת פת"ח כי ראש הממשלה נתניהו יובס ע"י בני גנץ, מנהיג מפלגת "כחול לבן" נגוזה והסתיימה במפח נפש.

ביטוי פומבי לכך נתן בכיר אש"פ צאיב עריקאת כשאמר עם היודע תוצאות האמת של הבחירות:   "הישראלים הצביעו "לא לשלום" כדי לשמור על המצב הקיים, הם אמרו "לא לשלום וכן לכיבוש".

צמרת הרש"פ נזהרה לכל אורך מערכת הבחירות שלא לצאת בהצהרות שיתפרשו כהתערבות במערכת הבחירות בישראל ושעלולות לסייע לראש הממשלה נתניהו, אולם כל ילד בשטחים ידע שההנהגה הפלסטינית מייחלת להפסדו של בנימין נתניהו. אמש עוד שיחק מחמוד עבאס את המשחק ה"נייטרלי" כביכול ואמר בסיור בבית חולים ברמאללה: " אנו עוקבים אחרי מה שקורה אצל שכנינו ואנו מקווים שהם ילכו בדרך הנכונה כדי להגיע לשלום".

מה שמדאיג כעת את צמרת הרש"פ הוא התחזקות גוש הימין בישראל, ההכרזה הצפויה של הנשיא טראמפ על "עסקת המאה" ובמיוחד ההצהרה של ראש הממשלה נתניהו ב-8 באפריל כי עדכן את הנשא טראמפ על כוונתו לספח שטחים בגדה "בצורה הדרגתית ובתיאום עם ארה"ב".

גורמים בכירים בפת"ח  אומרים כי הרש"פ חסרת אונים נוכח הכוונה לספח את ההתנחלויות בגדה ושטחים נוספים ולמעשה אין לה שום אופציות מדינייות למנוע זאת. עבאס הודיע ב-8 באפריל כי הרש"פ דוחה את "עסקת המאה" של טראמפ, "תהא אשר תהא", מחמוד עבאס ממשיך להחרים את הממשל האמריקני והוא מאוד מודאג מהרפיסות של מדינות ערב כלפי מדיניות טראמפ במזרח התיכון.

הרפיסות שגילו מדינות ערב נוכח ההכרה של ממשל טראמפ בריבונות הישראלית על רמת הגולן וההכרזה על ירושלים כבירת ישראל רק חיזקו את תחושות התסכול הקשות של ההנהגה הפלסטינית, מנהיגי ערב התגלו כחזקים בגינויים ודיבורים ואפס במעשים.

הועד הפועל של אש"פ אמור להתכנס מחר כדי לדון בהתפתחויות, מי שיזם את הכינוס ויעמוד בראשו הוא צאיב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל שמודאג מאוד מההתפתחויות האחרונות, מניצחון נתניהו בבחירות ומהכוונה להחיל את החוק הריבונות הישראלית על חלקים בגדה.

מדובר בהתייעצות בלתי רשמית כדי לגבש הצעות החלטה כיצד לפעול נוכח היעדר אופציות מעשיות בשטח להתמודד עם החלטה עתידית של ממשלת ישראל לספח שטחים בגדה.

ברש"פ חוששים מסיפוח גושי ההתנחלויות הגדולים בגדה וחלקים משטחי C, גורמים ברש"פ אומרים כי ישראל איננה מעוניינת בביטול הסכמי אוסלו מכיוון שאיננה רוצה לנהל את חייהם של 3 מיליון פלסטינים, ישראל רוצה את השטח עצמו ושהרש"פ תשא בעול הדאגה לחיי היום יום של תושבי הגדה.

מחמוד עבאס נכשל כישלון חרוץ בניסיונו לגבש התנגדות בזירות הבינלאומיות למדיניות הנשיא טראמפ בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, גורמים בכירים בפת"ח ניסו במהלך השנה האחרונה לשכנע אותו לפתוח ערוץ חשאי עם הממשל האמריקני כדי לרכך את העימות בין הרש"פ לממשל אך הוא התעקש לסרב ולהמשיך בהחרמת ממשל טראמפ.

התוצאה של מדיניותו של מחמוד עבאס כלפי ממשל טראמפ תביא לפגיעה נוספת באינטרסים הפלסטינים, מחמוד עבאס נמצא במצב קשה, יש פיצול עמוק בחברה הפלסטינית ונתק בין הגדה לרצועה,יו"ר הרש"פ מתנגד לאינתיפאדה מזויינת נגד ישראל והאסטרטגיה שלו של "התנגדות עממית בדרכי שלום" נחלה כישלון חרוץ בשטחי הגדה.

גורמים בפת"ח מביעים חשש כי ניצחונו של נתניהו בבחירות והגדלת גוש הימין בכנסת יתנו לנתניהו רוח גבית לקדם את הליכי החלת הריבונות הישראלית על שטחים בגדה ופינוי הישוב ח'אן אלאחמר.

הסרבנות של מחמוד עבאס תביא לכך שהפלסטינים יצטרכו להתרגל לכל מציאות חדשה שיכפו עליה ממשל טראמפ וישראל, אין למחמוד עבאס את האומץ הפוליטי "להניח את המפתחות" ולפרוש מתפקידו.

יו"ר הרש"פ ממשיך להיצמד לכיסאו ולדאוג לאינטרסים הכלכליים שלו ושל שני בניו, צמרת הרש"פ חוששת ממנו ובכירים בפת"ח מעדיפים להימנע מויכוחים עימו בגלל קרב הירושה,מחמוד עבאס הוא פוליטיקאי עקשן שאיננו אוהב ביקורת בלשון המעטה, כל מי שחולק על מדיניותו מוצא את עצמו מבודד ומחוץ למשחק הפוליטי, את המחיר משלמים הפלסטינים עצמם ולא הנהגתם.