עבור לתוכן העמוד
Menu

איתות אזהרה מחיזבאללה לישראל

גורמי הביטחון בישראל מעריכים כי ארגון חיזבאללה אחראי לפגיעה בגדר הגבול עם ישראל בסוף השבוע • חזבאללה משגר אות אזהרה לישראל בתגובה על הפגיעה ברכב חזבאללה לפני כמה ימים באזור גבול סוריה לבנון

אזור הגבול של לבנון עם ישראל בצדו הלבנוני נתון לשליטה מלאה של ארגון חזבאללה ולכן מערכת הביטחון הישראלית מודאגת מאוד מהאירוע שהיה בליל ה-17 באפריל.

כוחות צה"ל זיהו 3 פגיעות בגדר הגבול ב-3 נקודות שונות בין הר דוב למרחב מטולה. צה"ל  פתחו בסריקות תוך ירי פצצות תאורה, אך בסופו של דבר הגיעו למסקנה כי לא הייתה חדירה לשטח ישראל. הפרצות תוקנו ע"י צה"ל והמצב חזר לשגרה אך בצה"ל אומרים כי מדובר ב"אירוע חמור".

בעקבות טענות ברשתות החברתיות כי מדובר בפעולה של ארגון חזבאללה, פירסם  הארגון הודעה קצרה כי "להתנגדות אין שום קשר למעשה".

בישראל לא מקבלים את טענת חזבאללה אך מטילים את האחריות על הגורם הריבון בלבנון. דובר צה"ל מסר כי "ישראל רואה בממשלת לבנון את האחראית לנעשה משטחה".

ההערכה במערכת הביטחון היא כי ארגון חזבאללה הוא שעומד מאחורי המעשה וכי הוא משגר לישראל אות אזהרה בעקבות התקרית לפני כמה ימים באזור מעבר הגבול ג'דידת יאבוס על גבול סוריה לבנון.

מל"ט תקף כלי רכב אזרחי של ארגון חזבאללה שהיה בשיירה שנסעה מסוריה ללבנון,המל"ט שיגר טיל אזהרה לעבר הרכב ולאחר שקפצו ממנו הנוסעים בו הוא שיגר טיל נוסף שהשמיד את הרכב, לא היו נפגעים באירוע.

בסרטון שהופץ ברשתות החברתיות בלבנון ב-17 באפריל נראים נוסעי הרכב חוזרים אליו לקחת ציוד מתוכו לפני שנורה הטיל השני שהשמיד את הרכב.

אמצעי התקשורת הערביים טענו כי מדובר בניסיון התנקשות של ישראל בפעיל חיזבאללה בשם עימאד כרימי או במוצטפא מוע'נייה, בנו של רמטכ"ל חזבאללה עימאד מוע'נייה שחוסל בדמשק ב-2008, אך נראה כי הכוונה של המל"ט התוקף הייתה להשמיד את הציוד שהיה ברכב ולא לפגוע בנוסעיו כדי למנוע הסלמה בין ישראל לחיזבאללה, לכן התקיפה בוצעה בשטח סוריה זמן קצר לפני שהרכב יחצה את הגבול כדי להיכנס לשטח לבנון.

ניתן להעריך בסבירות גבוהה כי התקיפה נועדה לפגוע ברכיבים חשובים שהיו ברכב שהגיעו מאיראן לסוריה ונועדו לפרוייקט דיוק הטילים של ארגון חיזבאללה.

שר החוץ הלבנוני אמר כי ארצו רואה בחומרה את התקרית והודיע כי ארצו תגיש תלונה לאו"ם על המעשה.

נראה כי ארגון חזבאללה משחק משחק מתוחכם מול ישראל, הוא מכחיש רשמית כל קשר לחבלה בגדר הגבול עם ישראל אך ברור כי לא ניתן להגיע אליה ולפגוע בה מהצד הלבנוני מבלי ידיעתו מכיוון שהוא השולט בלעדית בשטח הזה.

חיזבאללה מעביר מסר אזהרה לישראל ללא "טביעות אצבעות" כי הוא יכול לחדור לשטחה לבצע פיגועים,עכשיו שוב מתברר עד כמה חשוב היה להרוס את פרוייקט המנהרות החשאי של חיזבאללה בגבול הצפון, עלי שעייב, כתב ערוץ "אל-מנאר" של חזבאללה בדרום לבנון לגלג על ישראל בציוץ ב-17 באפריל בחשבון הטוויטר שלו:

"כל הארסנל הטכנולוגי(של ישראל) והפגנת הנוכחות הצבאית והיא קיבלה 3 פרצות בגדר הגבול".

עם זאת, הערכה בישראל היא כי ארגון חיזבאללה איננו מעוניין בהסלמה בעיתוי הנוכחי. הוא העביר את האזהרה באמצעות פגיעה בגדר המערכת כדי לרמוז מה צפוי בהמשך אם ישראל תמשיך לתקוף מטרות של הארגון בשטח סוריה.

לבנון נתונה במשבר כלכלי חריף ביותר וגם מגיפת הקורונה מכה בה, זהו איננו הזמן המתאים לחזבאללה להתעמת עם ישראל, עד כה דווח על 666 בני אדם שנדבקו מנגיף הקורונה במדינה.

בסוף השבוע הייתה הפגנה סוערת של מאות בני אדם בטריפולי שבלבנון, מאות אנשים הפגינו ברחובות ללא מסיכות והשמיעו קריאות: "אם לא מתנו מהקורונה נמות מרעב".

המפגינים הבטיחו הסלמה בהפגנות בימים הקרובים.

חצי שנה חלפה מאז פרצה האינתיפאדה העממית בלבנון על רקע המצב הכלכלי הקשה והשחיתות בצמרת השלטונית, המצב הכלכלי קשה יותר מאשר היה במלחמת האזרחים בין השנים 1975-1990.

ללבנון יש חוב חיצוני של 92 מיליארד דולר, אינפלציה וגם הפקעות מחירי מזון מאז פרץ משבר הקורונה, המצב הכלכלי רק הולך ומחריף.