עבור לתוכן העמוד
Menu

איש אופוזיציה סורי מספק אינפורמציה נוספת על גופתו של אלי כהן

מאז החזרת גופתו של זכריה באומל ז"ל לקבר ישראל ממשיכים גורמים בסוריה לציין פרטים חדשים על נושא השבויים והנעדרים הישראלים • את הדברים כמובן יש לקחת בספק גדול , אולם חשוב לדווח עליהם

הגנרל אחמד רחאל, איש האופוזיציה הסורית, השוהה באיסטנבול אומר הבוקר לאתר האופוזיציה (שלישי) כי המרגל הישראלי, אלי כהן, נקבר כמה פעמים וגופתו הועברה לכמה מקומות שהאחרון בהם הוא באר באזור אלמזה. עוד אומר הגנרל כי ייתכן שגופתו הועברה לרוסיה. עוד אומר הגנרל כי ייתכן שגופתו הועברה לרוסיה. לדבריו של אחמד ג'בריל יודע את מקום קבורתם של 3 נעדרי קרב סולטן יעקוב וכי החזרת הגופות היא במסגרת עסקה של הנשיא בשאר אסד עם ישראל. כמובן, חשוב לסייג את הדברים לנהוג בהם בחשדנות הברורה ולראותם במסגרת המאבק הפנים סורי.

הציוץ שהדליק את הספקולציות

בימים האחרונים מפיצה האופוזיציה הסורית ידיעות על גופות ישראלים בסוריה מקום קבורתם והאופן שבו הן מטופלות על ידי המשטר הסורי.
הידיעה הראשונה הופצה בטוויטר ב-14 באפריל על ידי גורם באופוזיציה הסורית והיא התייחסה לגופתו של המרגל הישראלי אלי כהן ז"ל.

בציוץ נאמר: "ישנן הדלפות בלתי מאומתות מתוך דמשק עצמה על ארון קבורה שהועבר עם המשלחת הרוסית שעזבה את סוריה. ההדלפות מדברות על כך שיתכן שהארון מכיל את גופתו של המרגל הישראלי אלי כהן, אנו מצפים לאימות".
לציוץ הזה, שפורסם לראשונה בישראל על ידי המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, לא היה אימות משום מקור נוסף אך הוא לא הוכחש באופן גורף על ידי ישראל.


לאחר מכן הפיץ אתר "אוריאנט נט" המזוהה עם האופוזיציה הסורית דיווח מפורט על הגופות של הישראלים הקבורות בסוריה.
בדיווח נמסר מפי איש המודיעין הסורי, עאמר אבו אלעבד, כי נשיא סוריה בשאר אלאסד הורה למנגנוני הביטחון שלו לשמור על הקברים של החיילים הישראלים ועל החפצים האישיים שלהם.

סיפורו של אלי כהן

מי שפיקח על הנושא מטעמו של בשאר אסד היה הגנרל אברהים חוויג'ה בתיאום ישיר עם הנשיא הסורי.

על פי הדיווח, החיילים הישראלים קבורים ב-3 אתרים שונים: מחנה הפליטים אלירמוכ, שדה התעופה הצבאי אלמאזה ואזור באב מצלא במרכז הבירה דמשק.

בית הקברות באב מצלא במרכז הבירה דמשק // צילום: גוגל מפות
בית הקברות באב מצלא במרכז הבירה דמשק // צילום: גוגל מפות

בדיווח נמסר עוד כי במחנה הפליטים אלירמוכ קבורות גופות של 6 חיילים ישראלים ובהן גופתו של חיל צה"ל זכריה באומל ז"ל שנהרג בקרב סולטן יעקוב.
לפי אותו דיווח, המודיעין הסורי אסר על אנשים להתקרב למקום ללא ידיעת ואישור המודיעין וכי אנשי המודיעין הסורי שומרים על הגופות מפני פגיעה וזאת בשיתוף אנשי ארגון החזית העממית-המפקדה הכללית של אחמד ג'בריל.

עוד נמסר בדיווח כי גופות החיילים הישראלים בסוריה הן גופות של חיילים שנהרגו ב-50 השנים האחרונות, גם בקרבות עם חזבאללה וגם בקרבות עם ארגונים פלסטינים, הקברים שבהן קבורות הגופות הם ממוספרים ללא שמות.

על פי הדיווח באתר "אוריאנט נט",בבית הקברות א-שיח' חסן באזור באב מסלא במרכז דמשק נמצאים קבריהם של יהודים, אך אסור לאף אזרח או חייל להתקרב אל הקברים האלה ולצלם אותם. הקברים האלה מופרדים משאר הקברים בבית הקברות.
על פי הדיווח, שלטונות סוריה עצרו עשרות סורים שהיה להם קשר למשפחות יהודיות בחו"ל כשהם ניסו לצלם את הקברים ולשלוח את התמונות לקרוביהם בחו"ל.

עיתוי הפרסום

עיתוי הפרסום קשור כנראה להתפתחויות בסוריה סביב החזרת גופתו של החייל הישראלי זכריה באומל ז"ל לקבורה בארץ והמאמצים הנמשכים לאתר בעזרת הרוסים גם את גופותיהם של 2 נעדרי קרב סולטן יעקוב האחרים, יהודה כץ ז"ל וצבי פלדמן ז"ל.

יתכן שחלק מן הפרסומים הם נכונים. מה שמחדש אתר "אוריאנט נט" של האופוזיציה הסורית הוא על חלקו של הנשיא בשאר אסד בשמירה על גופות החיילים הישראלים ונועד להבליט את החשיבות שמייחס המשטר הסורי לנושא הזה.

אולם, צריך לגלות זהירות וגם לשקול את האפשרות שלא מן הנמנע כי הפרסומים של האופוזציה הסורית נועדו להביך את משטרו של הנשיא בשאר אסד ולנגח אותו כמשתף פעולה עם ישראל, למרות התקיפות האוויריות האינטנסיביות של ישראל בסוריה, וכדי לסייע לה לקבל את גופות נעדרי קרב סולטן יעקוב ואף את גופתו של המרגל הישראלי אלי כהן ז"ל.