עבור לתוכן העמוד
Menu

אירופה משלמת מחיר על מדיניותה

ראש ענף מחקר באמ"ן לשעבר, תא"ל במיל' קופרווסר: האירופים ראו באחים המוסלמים מייצגי המהגרים, ובכך חיזקו קיצוניים על חשבון מתונים.

תא"ל במיל יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר ראש חטיבת מחקר באמ"ן, מתייחס בראיון לערוץ 7 לשגיאותיהם של ממשלות אירופה מול מה שנראה כגאות חדשה בגלי הטרור ביבשת.

"האירופאים ניהלו לא נכון את כל עניין הקליטה של גלי ההגירה המוסלמית", אומר קופרווסר ומדגיש כי אמנם מרבית המהגרים המוסלמים לארצות אירופה הם מתונים המבקשים מקלט מידם של גורמים קיצוניים, אך "במקום לחזק מגמות של פרגמטיות וסובלנות הממשלות האירופיות וגם בארה"ב החליטו בשלב מוקדם שהרדיקאלים ובראשם 'האחים המוסלמים' הם שייצגו את האוכלוסייה המוסלמית. בכך הם הפנו את המוסלמים שמגיעים לארצותיהם להתחבר למנגנונים רדיקאליים יותר שמובילים תהליך של הקצנה שמוביל חלק מאוד לא מבוטל מהמוסלמים להתחבר לגורמים הקיצוניים ביותר של המוסלמים שתומכים בטרור, וזה מה שאנחנו רואים כעת".

הבחירות בארה"ב: לבדוק עד כמה ביידן מחוייב למורשת אובאמה

"נוצרו תשתיות של איסלאם קיצוני ביבשת והם חשופים להסתה מתמשכת, וכאשר קורה אירוע שמחייב פיגוע הם יוצאים לבצע פיגועים. האירוע בצרפת הוא דוגמא מובהקת לכך. הוא הוביל לקריאה של הנהגת דאעש לפיגועים נגד האירופאים ונראה שגם מה שקרה בוינה הוא ביטוי לתופעה הזו".

קופרווסר אינו מקבל את הטענה לפיה אולי היה הגיוני מצידן של ממשלות אירופה לראות באחים המוסלמים גורם מייצג בשל מעמדם בקרב אוכלוסיית המהגרים. "ממש לא. יש גם הנהגה מתונה בקרב המוסלמים באירופה, ואפשר היה להתחבר אליה. אבל בהחלטה שקשה להבין אותה החליטו גורמים בהנהגה באירופה לראות בנציגי האחים המוסלמים את הנציגים האותנטיים של מוסלמים בארצותיהם, ובכך הם החלישו את הגורמים המתונים במאבק הניטש בתוך החברה המוסלמית באירופה בין המתונים והפרגמטיים לבין הקיצוניים וזה האיץ את תהליך ההקצנה של ציבורים גדולים יותר שבסופו של דבר מתוכם מגיעים כמה לקיצוניות של נכונות לביצוע פיגועים".

קופרווסר מציין בדבריו כי בתפיסתם האחים המוסלמים מתנגדים לביצוע פיגועים באירופה והם מאמינים שאירופה תיפול כפרי בשל לידי האיסלאם מתוך הכרה ביתרונו ונשגבותו של האיסלאם. עם זאת בתוכם יש כמה עשרות אלפי קיצוניים שאינם מוכנים להמתין עד להבשלה הזו ורואים באירופה גורם מסוכן שיש להיאבק בו ולצאת למלחמה כבר כעת. את זאת הם עושים באותם פיגועים.

האם יכולות ממשלות אירופה לתקן או שהדברים כבר התקבעו ולמעשה הרכבת כבר נסעה ואירופה נותרה עם האחים המוסלמים כפרטנר יחיד ובלעדי לשיח? "אפשר עדיין לתקן, אבל אני לא רואה את התמריץ לכך. ראינו את מקרון אומר את הדברים כהווייתם, ואפשר יהיה לתקן את המעוות אבל זה יהיה קשה מאוד כי נוצרו כבר תשתיות נרחבות באירופה על ידי הקיצוניים ולא יהיה פשוט להיאבק בהם".

 

בחירות בארה"ב: הפלסטינים מצפים ל"גלגול לאחור"

"המאבק יכול להתבצע תוך שיתוף פעולה עם גורמים פרגמטיים במחנה האיסלאמי בארצות המוצא כמו האמירויות ועוד שמוכנים להשתלב במאבק הזה, אבל עדיין גורמי ממשל באירופה רוצים לראות בנציגי האחים המוסלמים את הגורם שאתו הם רוצים לעבוד, גם מתוך מחשבה שבגלל שהאחים המוסלמים נגד טרור נכון לשתף איתם פעולה כי יש להם יותר הידברות עם הגורמים הקיצונים יותר. זה מבטא חוסר הבנה של מה באמת רוצים האחים המוסלמים. הם אמנם נגד טרור עכשיו, אבל הם לא מתנגדים לעצם הרעיון של הטרור, וכשפותחים את הפתח זה נתיב מסוכן שיכול להוביל לתופעות שאנחנו רואים בימים האחרונים".

 

פורסם באתר ערוץ 7.