עבור לתוכן העמוד
Menu

אירביל: האחוזה של איל הנפט שנהרסה

מקורות בעיראק מאשרים כי הבניין שנהרס היה מקום מגורים של איל נפט כורדי בו נהגו דיפלומטים רבים להפגש • איש העסקים מכחיש כל קשר לישראל

מתקפת הטילים על אירביל עליה לקחו אחראיות משמרות המהפכה של איראן הותירה את אחוזת הפאר המפוארת של איל הנפט העיראקי הרוסה לגמרי. משמרות המהפכה טענו כי במקום נמצא "מרכז אסטרטגי" של המודיעין הישראלי כנקמה על מספר פועלות של ישראל נגד איראן.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

באז קארים ברזינג'י, מנכ"ל חברת הנפט הכורדית העיראקית KAR ובעל אחוזת הפאר, מכחיש כל קשר למוסד הישראלי .

ל"”ARAB NEWS אמר כי הטילים הרסו את ביתו היפה אבל הוא שמח כי משפחתו לא נפגעה.

ברזינג'י הצביע על מכתש גדול שבו עמד פעם משרדו הביתי כשלקח את צלמי סוכנות הידיעות AP לסיור בין ההריסות ביום שישי. הטייקון, אשתו ושני ילדיו בגיל ההתבגרות ביקרו בחווה סמוכה כשירי הטילים התרחש.

לדבריו פעם באחוזה המפוארת נהגו לשבת בחדרי הישיבות המפוארים במקום, פקידי ממשל, דיפלומטים ועוד , אולם המקום כעת הרוס לגמרי ומלא בשברי זכוכיות, בטון וערימות פסולת.

"זה הבית של המשפחה שלי, כל התמונות והחפצים שלנו" היו כאן, אמר. "זה היה מחריד."

בתו, באן קארים, מספרת כיצד הצטופפה בגינה עם כלבי המשפחה כשהטילים עפו מעליה. "אנחנו לא יודעים אם הם יכולים לראות אותנו, אנחנו לא יודעים אם הם מזל"טים, אנחנו לא יודעים שום דבר על בליסטיקה, ומה הולך לקרות עכשיו", אמרה, דיברה באנגלית.

לפי דיווחים שונים, האזור הכורדי האוטונומי למחצה בצפון עיראק מקיים קשרים דיסקרטיים לישראל באמצעות מכירת הנפט שלה. קבוצת KAR של ברזינג'י בנתה ומפעילה את צינור היצוא לצ'יהאן שבטורקיה באמצעות מיזם משותף עם רוסנפט הרוסית.

"ברור שזה שטויות, מה שהאיראנים מדברים. זה יכול להיות הכל מלבד בסיס ישראלי", אמרה היווה אוסמן, אנליסטית פוליטית כורדית עיראקית, על הווילה של ברזנג'י.

פקיד מודיעין עיראקי, שדיבר בעילום שם, דחה גם את הטענות שהבית הוא מרכז ריגול ישראלי, והוסיף שזה מקום שבו דיפלומטים קיימו לעתים קרובות מפגשים חברתיים.

המתקפה הייתה המתקפה הראשונה של איראן על אדמת עיראק מאז שיגור הטילים בינואר 2020 על בסיס אוויר עין אל-אסד המאכלס את כוחות ארה"ב, כנקמה על חיסולו של קאסם סולימאני.

"זהו מסר (של איראן) לבסיס שלהם, לאנשים שלהם. הם היו צריכים להגביר את המורל שלהם כי הם הושפלו במשך זמן רב", אמר חמדי מאליק, עמית מקורב למכון וושינגטון המתמחה במיליציות שיעיות.

מאליק מאמין שהמתקפה על אירביל תוכננה בקפידה כדי למזער את הנפגעים ולא לגרום לפגיעה ישירה באינטרסים של ארה"ב – אבל גם שלח מסר לאמריקאים על רקע שיחות הגרעין התקועות בין איראן למעצמות העולם בווינה: הפעם הבאה ההתקפה יכולה להיות גדולה יותר ומסוכנת יותר.

המתקפה שימשה גם להזכיר לבגדד, שבה השיחות על הקמת ממשלה מתפוגגות ושם מוקטדה סאדר, המנצח בבחירות לפרלמנט בעיראק ב-2021, מאוים שלא להדיר מפלגות הנתמכות על ידי איראן על ידי יצירת ברית עם הכורדים והסונים.

"המסר של איראן לשותפות עיראק הוא שלא משנה מי ינצח בבחירות… עיראק היא החצר האחורית שלנו ואנחנו יכולים לעשות מה שאנחנו רוצים, מתי שאנחנו רוצים", אמר מאליק.