עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן תוקפת את תחקיר BBC: שום מידע מוחשי ושום הוכחות

תחקיר BBC חשף אתמול כי איראן מסתירה את המספר האמיתי של המתים מוירוס הקורונה וכי הוא עומד על פי 3 מעבר למה שדווח • איראן תוקפת את אמינות הדיווח וטוענת כי הוא לא מקצועי וחסר הוכחות

התקשורת באיראן תוקפת את הפרסום בערוץ BBC בפרסית אודות המסמכים שהגיעו לידם בדבר המניפולציה של המספרים שאיראן מנסה להסתיר מהעולם בדבר מספר המתים מוירוס הקורונה במדינה.

הדיווח ב-BBC: פי 3 יותר הרוגים

אתמול פורסם תחקיר ה-BBב בפרסית שטוען כי המספר האמיתי של מקרי המוות כתוצאה מווירוס הקורונה באיראן עומד על 42,000 בני אדם. המספרים הללו מאשרים את הספקולציות אודות המספרים שממשלת איראן מנסה להסתיר. עוד נמסר כי בידי הרשת עדויות רפואיות שהודלפו על מניין ההרוגים האמיתי באיראן, כמו גם רשימות של שמות של אלה שמתו. נכון ל 20- ביולי, 42,000 איש מתו – פי שלושה יותר מהנתון הרשמי, עליו דיווחה הממשלה לאחרונה כ- 16,147.

 

לקראת ההכרעה במשפט רצח חרירי: המתח בלבנון ובחיזבאללה עולה

בתדריך יומי ב- 20 ביולי דיווח משרד הבריאות על סך 14,405 מקרי מוות.

מידע שהושג על ידי הערוץ מעלה כי למעלה מ- 450,000 אנשים באיראן נדבקו בנגיף, שהוא פי אחד וחצי מהנתון הרשמי, זאת למרות שהנשיא רוחאני דיבר כבר על 25 מיליון בני אדם שנדבקו.

לפני הדיווח ב- BBC, נתונים סטטיסטיים של המשרד הלאומי האיראני הלאומי בנושא מקרי מוות לחורף ואביב 2020 הראו כי המספר בפועל של מקרי מוות מקורונה במדינה גבוה יותר מהנתונים שמסר משרד הבריאות.

 

הנתונים שהודלפו חושפים כי מספר מקרי המוות הנמוך שדווח בסטטיסטיקה הרשמית לא נבע ממחסור במידע או ממחסור בבדיקות או יכולת מעבדה, אלא בגלל מדיניות מכוונת של דיסאינפורמציה. גורמים רשמיים באיראן הציגו בכוונה פחות מקרי מוות בסטטיסטיקה שלהם, על אף שנאסף נתונים ריכוזיים אודות מקרי מוות הקשורים לווירוס.

גורמים רשמיים במשרד הבריאות האיראני לא הגיבו לבקשת הפרס של ה- BBC בפרסית.

המידע שנחשף

מקור אנונימי העביר את המידע לערוץ הפרסי . המקור, שהזדהה כאיש צוות במחלקה הממשלתית האיראנית הרשמית, שלח רשימות נפרדות של פירוט מקרי המוות מקורונה ושל חולים המטופלים במרכזים רפואיים ובבתי חולים באיראן ל- BBC פרסית.

הגורם אמר שהוא או היא לא יוכלו לחשוף את זהותם כדי להגן על ביטחונם וכי הם מוסרים את המידע לידי ה- BBC מכיוון שהם רוצים "לשקף את האמת" ולסיים את "הפוליטיזציה" של הנתונים על המגיפה.

ה- BBC לא הצליח לאשר כי המקור האנונימי הועסק למעשה על ידי הממשלה או מישהו ממוסדותיה הרשמיים, ולא היה ברור כיצד הוא או היא השיגו את המידע אודות מקרי מוות וירוסים.

איראן : ירדן סייעה לארה"ב להטריד מטוס אזרחי איראני

עם זאת, ה- BBC ביצע תהליך אימות משלה של הנתונים, והשווה אותם עם נתונים וסטטיסטיקה זמינים אחרים, כולל נתונים שאושרו בעבר לרשת. הוא רואה את הנתונים כמדויקים ומאומתים.

ה- BBC אישר כי הרשימות כוללות מידע על אנשים שמתו מהקורונה, אלו שמתו עם תסמיני קורונה, ועל אלה שסבלו מתסמינים ואושפזו בבית החולים או השתתפו במוסדות רפואיים. הנתונים מעודכנים עד 20 ביולי 2020.

השוואה בין מספר מקרי המוות ברשימות אלה לבין נתונים סטטיסטיים רשמיים מגלה את אותה הערכת תת-נתון של נתוני מספר מקרי המוות כפי שדווחה בעבר על ידי ה- BBC ומציינת סטטיסטיקות ממשרד הרישום האזרחי.

הרשימות מספקות תאריכים, זמנים ובתי חולים בהם טופלו חולים וכן שמות הרופאים שטיפלו בהם. הנתון מפרט את הסימפטומים של המטופלים ואת כל התנאים המוקדמים הבסיסיים.

המידע על זהותם של המטופלים, כולל שמות משפחה ומספרי זהות לאומיים, אושר מחדש.

הרשימות כוללות אנשים שנכחו במרכזים רפואיים או בבתי חולים ואינו כולל את אלה שמתו בבתים פרטיים או בבתי אבות.

משמעות המידע

על פי המידע שנמסר ל- BBC, החל מ- 20 ביולי, בסך הכל 41,952 בני אדם מתו במרכזים הרפואיים האיראניים שאובחנו כחולים בקורונה או שנחשדו כי חלו במחלה.

נתון זה מהווה פי 2.8 מהנתון הרשמי של 14,405 שאישר משרד הבריאות ב- 20 ביולי.

בחינת הנתונים החדשים שסופקו על חולים ומותם עולה כי שכיחותה של מחלה זו התגברה על עקומה תלולה בחודש מרץ ועליית החולים נמשכה באפריל, ואז פחתה במאי וביוני, אך התגברה שוב ביולי ומאשרת בעצם כי איראן נמצאת בתוך "הגל השני".

על פי מידע זה, נרשמו בפברואר 2020 52 מקרי מוות.

 
מספר מקרי המוות בחודש מרץ גדל משמעותית והסתכם בסך הכל ב -7,865 איש. מספר זה גבוה מההערכות המבוססות על נתונים סטטיסטיים של משרד הרישום האזרחי וחישוב מקרי המוות הנוספים שלו.

באפריל מתו 10,621 איש מ covid – 19. בחודשים מאי ויוני היו 6,343 ו -6,469 מקרי מוות בהתאמה.
נראה כי הפחתה זו בשיעורי התמותה קשורה לאמצעי נעילה שהוטלו על ידי הממשלה על מנת לשלוט בהתפרצות, אשר הושמו בחודשים מרץ ואפריל.

ביולי, לאחר הסרת ההגבלות, עלה מספר ההרוגים שוב ל -10,604 עד 20 ביולי. על פי נתונים אלה, יולי היה החודש הקטלני ביותר להתפרצות נגיף הנגיף האיראני.

הרשימה שנמסרה ל- BBC אינה כוללת את מקרי המוות ב -20 ביולי או אחריה. המידע הקיים עד 20 ביולי מצביע על הימים הקטלניים ביותר של ההתפרצות באיראן היו 14 במרץ ו- 16 במרץ, אז היו 487 ו 469 מקרי מוות רשומים, בהתאמה.

לאחר מכן, 11ה- ביולי היה היום הקטלני ביותר להתפרצות נגיף הנגיף, עם 458 מקרי מוות.

מאז 26 בפברואר 2020 איראן לא חוותה יום אחד בו מניין ההרוגים היה פחות ממאה.

התקשורת האיראנית תוקפת

סוכנות הידיעות הממשלתית "פארס " מפרסמת היום מאמר ביקורתי אודות הסיקור של BBC בפרסית וטוענת כי מטרת הערוץ לעורר "אירנופוביה" ולהכתים את האיסלאם. לטענת הערוץ  הסוכנות הבריטית לא מסרה כל מידע או מסמך תקף ומוחשי לביסוס טענותיה.

לדבריהם המסמך היחיד שהוצג על ידי התקשורת הבריטית הוא טבלת מספרים מעורפלת שייתכן שלא ניתן לאמת את תוכנם.

גורמים במשרד הבריאות באיראן אמרו מאז זיהוי החולה הראשון ב- COID-19 במדינה כי הנתונים הסטטיסטיים של המשרד מבוססים על קריטריונים אבחוניים מוגדרים. במילים אחרות, מכיוון שלא ניתן לערוך בדיקות וירוסים לכל האנשים כדי לזהות את כל המקרים, אם יש אנשים שהולכים לעולמם עם תסמינים הדומים לנגיף קורונה, בעוד שהם לא נבדקו, הם אינם נכללים בשיעור התמותה מוירוס הקורונה,, נכתב בהודעת הערוץ.

משרד הבריאות האיראני הודיע ​​ביום ראשון כי 2,685 מקרים חדשים של זיהום בנגיף COVID-19 זוהו במדינה במהלך היממה האחרונה, וציין כי 17,190 חולים נפטרו עד כה.

דוברת משרד הבריאות, סימה סאדאת לארי, אמרה ביום ראשון והוסיפה, "2,685 חולים חדשים שנדבקו ב- COVID-19 זוהו במדינה במהלך היממה האחרונה, והוסיפו 1,423 חולים". 19 חולים הגיעו ל -309,437. "

"לרוע המזל, 208 חולים נפטרו ביממה האחרונה, והגדילו את מספר ההרוגים ל 17,190 ו -4,089 חולים נמצאים בתנאים קריטיים," הוסיפה.

סאדאת לארי הביע הנאה כי 268,102 מקרים שנדבקו בנגיף הקורונה התאוששו או שוחררו מבתי חולים.

דוברת המשרד ציינה עוד כי 2,508,418 בדיקות נגיף קורונה נערכו ברחבי הארץ.

היא הזהירה כי 3 מחוזות עדיין במצב קריאה או במצב הכוננות.

רוחאני: להקפיד על ההוראות

הנשיא חסן רוחאני הבהיר בשבת כי יש להמשיך ולקיים את ההוראות בציבור ולשמור עליהם עד למציאת חיסון.

המחוזות  שכבר היו בתנאים אדומים עברו היום את שיא נגיף הנגיף, אמר הנשיא רוחאני.

רוחאני אמר ביוני כי למעלה מאלף מרכזים רפואיים במדינה קיבלו ציוד נחוץ לביצוע בדיקות קורונה, והוסיף כי איראן מדורגת במקום הראשון בעולם המוסלמי בהישגים מדעיים.

"בהתבסס על דוח [של משרד הבריאות], 1,200 מרכזים ברחבי הארץ מוכנים לקחת דגימות ובדיקות מאנשים, ו -17,500 בתי אבות ובריאות מוכנים גם לספק שירותי היגיינה וטיפול באנשים", אמר רוחאני בשיחה עם מטה מסע הפרסום הלאומי של נגיף הנגיף בטהראן.

הוא הוסיף כי איראן תוסיף עוד 8,000 מיטות לאשפוז חולים עד סוף השנה האזרחית.