עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: תגובה נגד ישראל או המתנה לביידן

פרויקט הטילים הבליסטיים של איראן מהווה סכנה גדולה לביטחון ישראל, מדובר בטילים שיכולים לפגוע בדיוק רב בכל מטרה בישראל ולשאת בעתיד גם ראשי נפץ גרעיניים • הנשיא ביידן הודיע כי הוא יכלול את פרויקט הטילים המדויקים במו"מ שלו עם איראן על הסכם גרעין חדש • האיראנים מסרבים לדון בהסכם וצפוי מו"מ קשה

אחד התרחישים שחוזה מערכת הביטחון הישראלית לתגובה איראנית על חיסולו של "אבי הפצצה הגרעינית", המדען מוחסן פחריזאדה הוא מתקפת טילים בליסטיים מדוייקים ארוכי טווח מאיראן לעבר יעדים אסטרטגיים בישראל ייתכן לקראת סוף החודש.

אחת ההערכות היא כי האיראנים ינסו לפגוע במאגרי הגז בישראל, הנזק יהיה גדול מאוד ויסמל "תגובה הולמת" בעיני איראן, אך מספר הנפגעים יהיה קטן. בכך מעריכים האיראנים ישראל לא תיאלץ להגיב והיא תוכל להכיל את ההתקפה.

להערכת גורמי הביטחון בישראל, ההתקפה עלולה להתבצע כ-3 שבועות לפני כניסת ג'ו ביידן לבית הלבן והאיראנים סבורים שהתקפה כזו לא תסבך אותם עם הממשל החדש.

לעומת זאת אמר אליוט אברהמס, השליח האמריקני המיוחד לנושא איראן, ב-3 בדצמבר כי איננו מעריך שאיראן תגיב על חיסולו של המדען פחריזאדה לפני שג'ו ביידן יכנס לבית הלבן.

להערכתו,איראן חוששת שתגובה כזו תביא לכך שהסנקציות שהוטלו עליה לא יוסרו אם תנקוט בצעד כזה.

כמובן שהתרחיש של התקיפה האיראנית בטילים על יעדים אסטרטגיים בישראל הוא בגדר אפשרות שיתכן שלא תתקיים, אבל הוא משקף את חששה של ישראל מפרוייקט הטילים הבליסטיים המדוייקים של איראן.

אחד המחדלים הגדולים של הסכם הגרעין שהנשיא לשעבר, ברק אובאמה, חתם עם איראן מאחורי גבה של ישראל והעמיד אותה בפני עובדה מוגמרת, הוא אי הכללתו של פרוייקט הטילים הבליסטיים בהסכם הגרעין.

זהו נושא חשוב מאוד לביטחון ישראל שמהווה סכנה גדולה. איראן מעבירה בין היתר את הטילים האלה לשלוחותיה במזרח התיכון, כמו למשל למורדים החותי'ם בתימן. לפני כשבועיים שוגר טיל בליסטי איראני, לעבר מתקן נפט של חברת "ארמקו" בג'דה שבסעודיה והפגיעה המדוייקת בו גרמה נזק רב.

בספטמבר 2019 הייתה מתקפה גדולה של טילים כאלה בנוסף למל"טים מדוייקים על מתקני "ארמקו" באזור א-בקיק בסעודיה, שכביכול שוגרו על ידי המורדים החו'תים בתימן. היא גרמה לנזק ענק לסעודיה והמחישה לישראל את מידת הנזק שיכולים לגרום טילים בליסטיים מדוייקים למתקנים רגישים וחיונים בעורף הישראלי.

ארה"ב לא הגיבה בזמנו על תקיפת מתקני הנפט בסעודיה בטילים מדוייקים ובמל"טים והנשיא טראמפ הסתפק בשיגור עוד כמה מאות חיילים אמריקנים למפרץ.

עמדת ביידן על הטילים הבליסטיים

בראיון שהעניק הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לעיתונאי בוב פרידמן ב"ניו יורק טיימס" ב-1 בדצמבר הוא גילה כי ממשלו מתכוון לנהל עם איראן משא ומתן על נושא פרוייקט הטילים הבליסטיים ולהכלילו ב"הסכם המשך" חדש.

"בהתייעצות עם בעלות בריתנו ושותפינו, אנחנו הולכים לנהל מו"מ על תוספות להסכם הגרעין, שיכללו הידוק והארכה של הסעיפים בהסכם, וכמו כן שהסכמי ההמשך הללו יעסקו גם בנושא תוכנית הטילים, ולא רק בתוכנית הגרעין" אמר ביידן.

הוא הוסיף כי "לארה"ב יש תמיד אפשרות להחזיר את הסנקציות במידת הצורך ואיראן יודעת זאת".

עם זאת,ברור מדבריו כי בראש מעייניו עומד כרגע חידוש הסכם הגרעין עם איראן כדי למנוע ממנה נשק גרעיני.

"הדרך הטובה ביותר להשיג יציבות מסוימת באזור, היא להתמודד עם תוכנית הגרעין האיראנית" הוא הדגיש.

לפי ביידן, "אם איראן תשיג פצצה גרעינית, היא תפעיל לחץ עצום על הסעודים, על טורקיה, על מצרים ועל מדינות נוספות באזור להשיג נשק גרעיני בעצמן, והדבר האחרון שאנחנו צריכים בחלק הזה של העולם הוא הצטברות של יכולת גרעינית".

ביידן חזר על עמדתו כי הוא יסיר את הסנקציות מעל איראן אם היא תחזור לעמידה קפדנית בתנאי הסכם הגרעין, "זה יהיה קשה, אבל כן" הוא השיב לכתב "ניו יורק טיימס".

גם גרמניה סבורה שיש להרחיב את הסכם הגרעין עם איראן כדי שיכלול גם את פרוייקט הטילים הבליסטיים.

שר החוץ הגרמני הייקו מאס אמר בסוף השבוע לשבועון "דר שפיגל":
" יש להרחיב את הסכם הגרעין שנחתם עם איראן לפני חמש שנים כדי שיכלול גם את תוכנית הגרעין הבליסטיים של טהראן, יש ציפיות ברורות מאיראן:לא נשק גרעיני ולא תוכנית טילים בליסטיים שמאיימת על האזור כולו".

אלו הן התוכניות של הנשיא האמריקני החדש ושל גרמניה אך להנהגה האיראנית יש עמדה אחרת, עמדת הפתיחה שלה היא כי היא מסרבת לדון בהסכם הגרעין מכיוון שהנסיגה של הנשיא טראמפ ממנו הייתה הפרה של החלטה של מועצת הביטחון של האו"ם.

שר החוץ האיראני, ג'וואד זריף, אמר ב-3 בדצמבר כי החזרה ליישום מלא של הסכם הגרעין "יכולה להיעשות באופן אוטומטי, אין כלל צורך במשא ומתן".

משא ומתן קשה

הנחת היסוד של הנשיא הנבחר היא כי הוא יצליח להביא את האיראנים למשא ומתן מחודש על תוכנית הגרעין.

האיראנים הם אומני המשא ומתן וכבר עכשיו הם מכינים את הקרקע למשא ומתן בשיטות שונות תוך הצבת תנאיים מוקדמים לממשל החדש עוד לפני שג'ו ביידן נכנס לבית הלבן.

נשיא איראן דרש כבר לפני כחודש כי הממשל החדש יפצה את איראן על הנזקים שגם לה ממשל טראמפ, ובכירים איראנים שונים מצהירים כי לא יהיה שום משא ומתן מחודש על הסכם הגרעין.

עכשיו עסוקה איראן בהצגה מבויימת היטב כדי לגבות מג'ו ביידן מחיר מייד עם התחלת המשא ומתן, מדובר במאבק כביכול בין הזרם השמרני לבין הזרם "המתון". הפרלמנט האיראני אישר 2 הצעות חוק להעלות את רמת העשרת האורניום ל-20 אחוזים ולהשעות את פעולת הפיקוח של הפקחים הבינלאומיים במתקני הגרעין האיראניים, בתגובה הודיעו ממשלת איראן והנשיא רוחאני כי אין זה עניינו של הפרלמנט אלא של המועצה העליונה לביטחון לאומי.

ברור שמי שמקבל את ההחלטות באיראן הוא המנהיג העליון עלי ח'מינאי, אך ההנהגה האיראנית יוצרת כביכול מחלוקת פנימית כדי להשתמש בה כבר עתה במשא ומתן עם ממשל ביידן.

ההצהרות של ביידן בנושא הסכם הגרעין ופרוייקט הטילים הבליסטיים מתפרשות באיראן כחולשה, האיראנים מעריכים כי ג'ו ביידן , בניגוד לנשיא טראמפ, חושש מעימות צבאי עמם, לכן הם צפויים לאתגר אותו ולהעמידו במבחן בעיתוי המתאים מבחינתם.

הנשיא האמריקני הנבחר מודאג ממירוץ חימוש במזרח התיכון שבו מדינות כמו מצרים וסעודיה ינסו להשיג פצצה גרעינית אם לא יחודש הסכם הגרעין עם איראן.

ביידן מקווה שהקולות המתונים באיראן, כמו קולם של הנשיא רוחאני ושר החוץ זריף יגבר על הקולות הקיצוניים אבל איראן מתכוונת לנהל משא ומתן נוקשה עם הנשיא החדש, אין לה שום כוונה לוותר על הישגיה בתחום הגרעין ובתחום הטילים הבליסטיים, היא גם לא מוכנה להתחייב על צמצום שאיפות ההתפשטות שלה במזה"ת, יצוא " המהפכה הח'ומיינסטית" הוא חלק בלתי נפרד מהאידיאולוגיה שלה והיא לא תוותר עליו.

בחודש מאי צפויות להתקיים באיראן בחירות לנשיאות ולפרלמנט, וספק גדול אם ג'ו ביידן יצליח להגיע להסכם חדש עם ההנהגה האיראנית לפני הבחירות,סביר להניח כי המשא ומתן יושפע מהבחירות הצפויות והאיראנים יקשיחו עמדות.

מה יקרה אם הזרם הקיצוני יזכה בבחירות וכיצד זה ישפיע על היחסים עם ממשל ביידן? אין כרגע תשובה לשאלה הזו.

סיכום

פרוייקט הטילים הבליסטיים הוא לא פחות מסוכן עבור ישראל מאשר התוכנית הגרעינית האיראנית, איראן מעבירה את הטילים האלה לארגון חזבאללה בלבנון ולשלוחותיה בסוריה, עיראק ותימן, ולא ירחק היום והם יגיעו גם לרצועת עזה.

על פי גורמים מדיניים בירושלים, הנשיא הנבחר ג'ו ביידן מודע היטב לסכנת הטילים הבליסטיים והדרג המדיני בירושלים יעדכן אותו באופן שוטף במידע המודיעיני המצוי בידי ישראל על הנושא.

הנשיא לשעבר ברק אובאמה התעלם מהעמדה הישראלית בנושא, הוא מידר את ישראל מהמשא ומתן שניהל עם איראן והעמיד את ישראל בפני עבודה מוגמרת.

ביידן כבר הבהיר כי ממשלו איננו עומד להיות "תקופת כהונה שלישית של אובאמה", לכן חשוב מאוד שהדרג המדיני יצור עם הנשיא החדש דיאלוג שוטף ופורה הבנוי על אמון הדדי כדי לקדם את הנושאים שחשובים לביטחונה של מדינת ישראל.