עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: הישג ראשון מהסכם הגרעין

נערכת לייצא נשק ל"ידידותיה" • למרות האופוריה של ממשרד החוץ ורוחאני , על איראן מוטלות מספר הגבלות קשות

אתמול, 18 אוקטובר הוסר אמברגו הנשק על איראן במסגרת החלטת מועבי"ט 2231 שאמצה את הסכם הגרעין. זהו למעשה ההישג הבולט ביותר של איראן עד כה מהחתימה על הסכם הגרעין והוא מתיר לה לסחור בנשק קונבנציונאלי.

זאת לאחר כישלון המאמץ הדיפלומטי האמריקני באוגוסט, בו תמכו גם סעודיה ומדינות המפרץ, להאריך את תוקפו של אמברגו הנשק וכן להחזיר את הסנקציות הבינלאומיות על איראן במסגרת מנגנון ה- Snapback בהחלטה 2231. במקביל, ממשיכה ארצות הברית להדק את הסנקציות הכלכליות על איראן (לאחרונה הוטלו סנקציות נוספות נגד מספר בנקים) ומנסה להטיל הגבלות נוספות על איראן ושה"ח פומפאו פרסם הודעה כי הסנקציות הבינלאומיות על איראן- תקפות.

 

למכור ולקנות נשק כרצוננו

https://twitter.com/mojtaba_emadi/status/1317542302496116736 // איראן חוגגת את הסרת האמברגו
https://twitter.com/mojtaba_emadi/status/1317542302496116736 // איראן חוגגת את הסרת האמברגו

דוברים איראנים שונים ובהם הנשיא רוחאני, המנהל מאבק עיקש מול מתנגדי ההסכם הגרעין מבית, כמו גם שהתקשורת האיראנית הביעו כצפוי סיפוק רב מהסרת האמברגו לעגו לכישלון הדיפלומטיה האמריקנית והדגישו, כי איראן כבר נערכת לסחור בנשק עם ידידותיה.

רוחאני אמר כי "החל מיום ראשון (18 אוקטובר) נוכל למכור את אמצעי הלחימה שלנו לכל דורש ולקנות נשק ממי שנרצה…אנו מברכים את העם האיראני היקר ומבשרים לו חדשות טובות לפיהן 10 שנות אמברגו נשק אכזרי מגיעות עתה לקיצן". ברשתות החברתיות נמתחה ביקורת על הברכות ששגר רוחאני לעם האיראני ונאמר כי אמצעי לחימה לא יביאו לשיפור בסל המזון המתדלדל של המשפחה האיראנית .

תבוסה לארצות הברית

משרד החוץ האיראני פרסם הודעה מיוחדת לרגל פקיעת האמברגו בה קבע, בין היתר, כי "יום פקיעת אמברגו הנשק מהווה יום חג לקהילה הבינלאומית, שבהתרסה נגד ארצות ברית הגנה על החלטת מועצת הביטחון 2231 ועל הסכם הגרעין".

בהודעה נכתב גם כי "מהיום (18 אוקטובר) כל ההגבלות על העברת נשק, פעילויות נלוות ושירותים פיננסיים לאיראן וממנה, וכן כל האיסורים בדבר כניסה או מעבר לשטחים של המדינות החברות באו"ם, שהוטלו בעבר על מספר איראנים. אזרחים ופקידי צבא, מסתיימים באופן אוטומטי" עוד נכתב כי "איראן יכולה לרכוש כל נשק או ציוד אותם תראה כנחוצים לה מכל מקור שהוא ללא כל מגבלה חוקית ובהתחשב אך ורק בצרכיה הביטחוניים ; איראן יכולה גם לייצא ציוד הגנה בהתבסס על מדיניות שתקבע לעצמה…".

 

הודעת משרד החוץ של איראן על הסרת האמברגו
הודעת משרד החוץ של איראן על הסרת האמברגו

ההודעה מאזכרת את השפעות הסנקציות שהוטלו על איראן ואת הלקחים שהפיקה מהן ובמוקדן ההסתמכות על ייצור עצמי ועל העם האיראני, שהובילו בסופו של דבר לפיתוח דוקטרינת ההגנה שלה. בבד בד הדגשיה ההגנה את החוזים השמנים לאספקת נשק שחתמו מדינות המערב עם מדינות האזור, שהובילו "לתוקפנות נמשכת בעיקר נגד העם התימני" (אספקת הנשק האמריקני לצבא סעודיה הפועל נגד המורדים החות'ים בתימן).

ההודעה קובעת כי המדינות החברות באו"ם נדרשות "למרות ניסיונותיה הכושלים של ארה"ב לעצור ולמחוק את יתרונות הגלומים עבור איראן בהחלטה 2231, להתאים את חוקיהן ותקנותיהן להחלטה 2231" ולפעול ליישומה הלכה למעשה בהתאם ללוח הזמנים שנקבע בה . דובר המשלחת האיראנית לאו"ם עליקצ'א מיריוספי אמר, כי "לאיראן הרבה שותפי סחר ותעשייה נשק מקומית איתנה המבטיחה את צרכי ההגנה שלה מול מפני תוקפנות חיצונית".

העיתון "כיהאן" המשקף את דעת מנהיג איראן, ח'אמנהאי, צטט בהרחבה בעמוד הראשי את הודעת משרד החוץ והדגיש גם במאמר המערכת של העיתון את יכולת הייצור העצמי הגבוה של איראן בתחום אמצעי וציוד לחימה ואת תפקידן המכריע של הסנקציות שהוטלו על איראן כמי שתרמו ודחפו את איראן להגיע לעצמאות בתחום ייצור מערכות הלחימה.

"כיהאן" צטט את והערכת המודיעין הצבאי האמריקני (Defense Intelligence Agency) מ-2019 ולפיה עם תום האמברגו תנסה איראן לרכוש מרוסיה מטוסי תקיפה מתקדמים מסוג סוןחי-30 (SU-30), מטוסי אימון 3 –, YAK מערכת הגנה אווירית מתקדמת 400-S וכן טנקים מסוג 90-T. עוד דווח כי רוסיה מוכנה לשדרג את שיתוף הפעולה הצבאי עם איראן וכי סין הביעה עניין למכור נשק לאיראן לאחר ה-18 אוקטובר 20202 מועמד פקיעת אמברגו הנשק.

(כיהאן: "פקע האמברגו הנשק הלא מוצדק על איראן").
(כיהאן: "פקע האמברגו הנשק הלא מוצדק על איראן").

רוסיה מוכנים לשת"פ צבאי טכני

דוברת מטעם משרד החוץ הרוסי הודיעה (15 אוקטובר), כי לאור פקיעת האמברגו יתכן שיתוף פעולה צבאי טכני בין איראן לבין רוסי והגדירה את איראן "שותפה אמינה בתחומים רבים".
שגריר איראן לרוסיה, כאט'ם ג'לאלי, אמר לסוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס", כי איראן ללא ספק תתנהל בתבונה ובזהירות בכל הקשור למימוש ההזדמנות הטמונה בהסרת האמברגו ובוודאי תשתף פעולה עם מדינות המעניינות בכך בתחום הטכני-צבאי וברכש ציוד ואמצעי לחימה.

ארצות הברית ממשיכה במאבקה הדיפלומטי להארכת אמברגו הנשק על איראן ומאיימת כי מי שיפר את הסנקציות על איראן יהיה חשוף לסנקציות מצידה של ארה"ב. במסגרת זו, פרסם מזכיר המדינה האמריקני פומפאו, הודעה מיוחדת תחת הכותרת "מצב אמברגו הנשק של האו"ם על איראן" בו קבע בין היתר כי ב-19 בספטמבר כל הסנקציות של האו"ם שבו והוטלו על איראן ובכלל זאת הטלתו מחדש של אמברגו הנשק על איראן.

כפועל יוצא, קבעה ההודעה, כי ייצוא אמצעי לחימה קונבנציונאליים לאיראן מהווה הפרה של החלטות מועצת הביטחון 1929 וייבוא נשק ממנה מהווה הפרה של החלטה 1747 של המועצה. עוד נכתב כי ארצות הברית מוכנה להשתמש בסמכותה להטיל סנקציות על כל אישיות או יישות שיסייעו באופן מהותי לאספקה, מכירה, מתן סיוע טכני, אימון, סיוע כלכלי ושירותים אחרים הקשורים לאמצעי לחימה הקשורים לאיראן.

פומפאו שב והדגיש את מעורבתה של איראן בטרור ובערעור היציבות במזרח התיכון ואספקת נשק לארגוני טרור ואמר כי כל מדינה שתפר את האמברגו "תבחר בתדלוק ובליבוי הסכסוכים האזורים במקום לקדם את השלום" וכן תפגע ברווחתו של העם האיראני הממשיך לשלם את מחיר המטרות הצבאיות של שליטיו

נערכים לייצוא נשק

מספר שבועות לפני הסרת אמברגו הנשק הדגשיו בכירי במשרד ההגנה כי בכוונתם להתחיל לייצא אמצעי לחימה. שר ההגנה, אמיר חאתמי אמר כי עם הסרתן של הסנקציות, לאיראן, כמו כל מדינה אחרת, שמורה הזכות לנוכחות ערה יותר בשוק אמצעי הלחימה במסגרת החוק והרגולציה הבינלאומית וכי היא יכולה לייצא הרבה יותר מאשר בכוונתה לייבא. לדבריו, הישגיה של איראן בתחום הייצור העצמי הם "בעיקר בזכות הסנקציות שהוטלו עליה" והנחיות המנהיג על "תנופה מחודשת" בייצור עצמי של מוצרים כחלק מהמאבק בהן.

 

המאבק בין ישראל וחיזבאללה: 1982 – 2020

לאיראן תעשיה צבאית ענפה והיא מייצרת מגוון רחב של אמצעי ופלטפרמות לחימה אותם תנסה לשווק "ללקוחותיה במזרח התיכון ואף לשותפות "לדרך" בדרום אמריקה דוגמת ונצואלה.
שורשי תעשיית הנשק באיראן והשגייה בתחומים רבים הם תולדה של הסנקציות בהן הייתה נתונה עוד בימי מלחמת איראן-עיראק. אלה הניעו אותה הן להגיע לעצמאות ויכולת ייצור עצמי של אמצעי לחימה מגוונים והן לפתח תורת לחימה צבאית המותאמת לצרכיה – הרתעה, הגנה ומניעת התקפה נגדה – המכתיבה במידה רב את בניית כוחה הצבאי.

ההרתעה האיראנית מבוססת במידה רבה על לחימה אסימטרית (ביבשה, בים ובאוויר) וכן על ארגוני טרור, גורמים מקומיים ומדינות חסות הפזורים במזרח התיכון (עיראק, תימן, סוריה, לבנון) בהם רואה איראן מעין קו הגנה ראשון על בטחונה הלאומי.

גורמים אלה זוכים לאספקת סדירה של אמצעי לחימה ואימון בעיקר באמצעות כח קדס של משמרות המהפכה. מעבר לזאת, אזורים אלה מהווים למעשה את שדה הניסויים הגדול ביותר לש איראן לבחינת – ועתה גם לאספקת – מערכות הלחימה מתוצרתה. בתימן – בעיקר רקטות, טילים, סירות הנפץ מהירות, מל"טים התוקפים ומערכות נוספות אותם מנסה איראן באמצעות החות'ים הפועלים נגד סעדיה ; ובלבנון – בעיקר הטילים המדויקים והרקטות המהוות רכיב מכריע בלוחמה האסימטרית האיראנית.

במדינות "ידידות" באמריקה הלטינית, בחצרה האחורית של ארצות הברית, דוגמת ונצואלה רואה איראן הזדמנות להתמודד עם ארצות הברית, כמו במקרה אספקת דלק באמצעות מכליות, ולנסות להגיע מולה למעין איזון באמצעות מכירת אמצעי לחימה וציוד וונצואלה.

יתכן גם כי איראן תנסה למכור נשק לארמניה הנתונה עתה במערכה צבאית עם אזרביג'אן באזור נגורנו-קראבאך . יצויין, בהקשר זה כי במהלך אוקטובר נרשמו מספר הפרות סדר במחוזות הצפוניים של איראן בהם אוכלוסייה אזרית בדרישה לסגור את מעברי הגבול למעבר סיוע צבאי רוסי לארמניה.

תוצגת הנשק אותו איראן עשויה למכור לעולם
תוצגת הנשק אותו איראן עשויה למכור לעולם

סוכנות הידיעות "מהר" ערכה בתחילת יולי לקראת פקיעת האמברגו "רשימת מכולת" של ציוד ואמצעי לחימה אותם תוכל לייצא איראן למגוון רחב של לקוחות :

• טילים "איראן ידועה כאחת היצרניות הגדולות של טילים, טילי שיוט, טילים בליסטיים, טילים מונחים מדויקים" היכולים לסייע למדינות אחרות ולמשוך קונים. "המוצרים כבר הוכיחו את יעילותם במלחמה נגד המדינה האסלאמית…ואך פגעו בבסיס חיל האוויר האמריקני בעיראק עין אלאסד.

• ציוד ימי – לאיראן מגוון רחב של פלטפורמות ימיות ספינות, צוללות משחתות ססירות מהירות וכן מגוון רחב של אמצעי לחימה – נגד צוללות, נגד מטוסים, נגד ספינות ועוד. כל אלה יכולים לייצר רווחים לתעשיות ההגנה

• מל"טים – בתחום זה נטען כי איראן יכולה להוות מתחרה ראוי בזירה הבינלאומית. נטען כי "איראן היא הגורם המוביל באזור בייצור ובהפעלה של מל"טים" עובדה היכולה למשוך קונים רבים הזקוקים להם למטרות מחקר ומדע ה Ababil הוזכרו המל"טים מסוג שאהד (Shahed) , קראר (Karar) ואבאביל (Ababil)

• מערכות הגנה אווירית – בזכות הסנקציות הצליחה איראן לבנות מערכות הגנ"א מתוצרת מקומית והשיגה התקדמות רבה בתחום ולארה"ב ולרוסיה אין יותר יתרון או מונופול בתחום זה. המערכות האיראניות הצליחו להפיל את המל"ט האמריקני המתקדם. מערכות ההגנה האווירית של איראן יכולות להתאים למדינות רבות באזור. בין המערכות שהוזכרו Bavar-373 Sayad, Khordad מערכות אותן לשווק גם במסגרת תערוכות נשק בינ"ל

• מערכות לחימת קרקע – מאמצעי לחימה ועד רכבים, טנקים נגמ"שים מתוצרת התעשייה הצבאית של איראן. מוזכר הטנק "קראר" המושווה ל-T-90 הרוסי שעמד במוקד הלחימה במדינה האסלאמית וכן נגמ"ש הטופאן Toofan)). כל זאת לצד רובי צלפים שיכולים להיות כלולים ב"סל הייצוא האיראני".1

 

עריקאת דחף להתנתק מישראל – וזקוק כעת לישראל

לא כל המכשולים הוסרו

הסרת אמברגו הנשק על, אין פרושה כי איראן יכולה להתחיל לייצא או לייבא נשק כרצונה, למרות הפרשנות המרחיבה שהעניקה איראן למשמעות הסרת האמברגו המשקפת בהודעת משרד החוץ.

איראן עדין נתונה תחת משטרי סנקציות נוספים המונעים ממנה לייצא וממדינות מסוימות לקנות או למכור לה אמצעי לחימה. על איראן עדין מוטל אמברגו נשק של האיחוד האירופי, קיימות סנקציות אמריקניות על מערכת הבנקאות האיראנית באופן המקשה עליה לבצע עסקאות נשק באופן לגיטימי וממעל מרחף גם איום הסנקציות השניוניות secondary sanctions)) נגד חברות סיניות, רוסיות או אחרות שינסו למכור נשק לאיראן.

כמו כן קיימות החלטות אחרות של מועצת הביטחון המכוונות ללקוחות פוטנציאלים, דוגמת לבנון החלטה 1701 ; תימן – החלטה 2261 האוסרות על מכירת והעברת נשק אליהן. יודגש, עם זאת כי איראן לא מכבדת החלטות אלה וממשיכה בהעברת אמצעי לחימה, אימון וכספים ל"חזבאללה" בלבנון ולמורדים החות'ים בתימן.

גם אם תתחיל איראן לקנות מערכות נשק מרוסיה ומסין לא נראה שיכול שינוי בדוקטרינה הצבאית שלה המתבססת על הרתעה והיא תמשיך להתבסס בעיקר על לוחמה א-סימטרית נוכח יתרונן של ישראל, ארצות הברית ומדינת המפרץ בעיקר בכל הקשור לכוח אווירי עדיף.

נראה, כי איראן תעדיף להתמקד ברכש לחיזוק חיל האוויר שלה ומערכות הגנ"א האווירית בעיקר מרוסיה. זאת, לצד מערכות ההגנ"א האווירית שלה khordad-15 (שלטענת איראן היה אחראי ליירוט המל"ט האמריקני Global Hawk-4RQ-A) ו Bavar-373 (הגרסה האיראנית ל 300S הרוסי). איראן אולי תנצל את ההזדמנות מערכות נשק להן תעשה הנדסה הפוכה (Reverse engineering)ותתחיל לייצר בעצמה כפי שעשתה בעבר עם טילים סיניים מסוגים שונים מערכות נ"ט , רובי צלפים אוסטרים ועוד.

אחד התחומים בהם השיגה איראן התקדמות משמעותית בשנים האחרונות הוא תחומם המל"טים לאיסוף ותקיפה ונראה, כי היא תנסה לקדם מכירה לגיטימית שלהם ללקוחות שונים. מל"טים איראניים כבר פעילים היום בתימן, לבנון, בעיראק, בסוריה וכמובן בשמי המפרץ הפרסי.

איראן הנמצאת בתחרות מול תורכיה ואיחוד האמירויות המפעילות מל"טים בסוריה (תורכיה) בלוב (תורכיה) ובתימן (איחוד האמירויות) תשאף לנתח שוק בתחום זה ותנסה לשווק מערכות מתוצרתה למגוון הלקוחות המוגבל שביכולתה לשווקם בצל המשך הסנקציות. תחום נוסף הוא סירות מהירות המהוות נדבך מרכזי בלוחמה הסימטרית הימית האיראנית, חלקן כבר פועלות באזור הים האדום, ומשמשות את הגורמים החות'ים במלחמה נגד הקואליציה הערבית בהובלת סעודיה. זאת, לצד סירות נפץ מהירות הנשלטות מרחוק.

ייצוא איראני תמורת המשך שרידות הסכם הגרעין ?

הסרת האמברגו, ערב הבחירות בארצות הברית, מהווה עידוד מוראלי חשוב לאיראן הנתונה במשבר כלכלי מחריף ומשחיקה נמשכת בערך המטבע המקומי מול הדולר האמריקני. התעמולה האיראנית מדגישה את תבוסת ארצות הברית בניהול המלחמה הדיפלומטית נגדה ואת יכולתה לעמוד בסנקציות האמריקניות נגדה למרות המחיר הכבד שהיא משלמת ומייחלת לתבוסתו של טראמפ בבחירות הקרובות.

נשיא רוחאני, המסיים את תפקידו באמצע השנה הבאה, יכול לרשום לעצמו הישג משמעותי מול מתנגדי הסכם הגרעין מבית, ולהכשיר את הקרקע לממשיכו לקראת המשך המאבק, יתכן בתנאים נוחים יותר מול נשיא אמריקני חדש, שכבר רמז כי יהיה נכון לחזור למסגרת הסכם הגרעין.

איראן מצידה תנסה להעמיד את פקיעת אמברגו הנשק כמבחן נוסף לרצינותן של החתומות על הסכם הגרעין, לממש הלכה למעשה, את ההטבות הגלומות בו עבורה.

זאת, לאחר שעד כה נכשלו מדינות אירופה לספק את ההטבות הכלכליות הגלומות בהסכם הגרעין מבחינתה. פקיעת האמברגו מספקת לאיראן אם כן הישג ראשון של ממש מהסכם הגרעין, אך הדרך להפוך את קץ האמברגו למזומנים בצורה לגיטימית עדין ארוכה. רוחאני יכול להציג את פקיעת האמברגו כהישג מול המחנה השמרני אך בסופו של דבר אם לא תוכל איראן לייצא או לייבא נוכח חששן של מדינות מהסנקציות האמריקניות תוגבל במידה רבה משמעותו המעשית – לא המוראלית – של הסרת אמברגו הנשק.

בכל מקרה רשימת המדינות אליהן יכולה איראן לייצא את מרכולתה הצבאית מצומצמת ולחלקן היא (סוריה, תימן, לבנון, חזבאללה) היא מעבירה ממילא אמל"ח תוך הפרת החלטות מועבי"ט.
איראן תנסה להפעיל לחץ על מדינות החברות במועצת הביטחון ובמיוחד מדינות אירופה ולחדד בפניהם את הדילמה מה מסוכן יותר להעניק לה לגיטימציה לייצא אמצעי וציוד לחימה למדינות בעייתיות דוגמת (עיראק, סוריה, תימן, ונצואלה) או להסתכן בשחיקה נוספת של הסכם הגרעין.

כך או אחרת לתוצאות הבחירות בארצות הברית תהיה השפעה מכריעה על המשך הלחץ על איראן – אם יהיה זה ברוח ההודעה שפרסם מזכיר המדינה פומפאו בעקבות פקיעת האמברגו או ברוח רמיזותיו של ביידן לחזרה להסכם הגרעין, בשינויים ולהפחתת הלחץ מעל איראן.

מכל מקום אירופה שוב הוכיחה כי היא מעדיפה להבליג מול איראן בסוגיי האמברגו ובסוגיי זכויות האדם כדי להחליש את טראמפ ולמנוע את בחירת מדש ולאפשר לשליטי איראן להמשיך ולערער את היציבות האזורית ולשמור על יציבות המשטר גם במחיר פגיעה נמשכת באזרחי איראן.