עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: קריאות נגד המנהיג העליון ברקע תקלות תשתית ואסונות טבע

הפסקות החשמל תכופות, מחסור במים ואסונות אקולוגיים באיראן • שוב נשמעות סיסמאות מוות לדיקטטור ברחבי באיראן

ככל שמתרחבת הפסקות חשמל בטהראן  בפרט וברחבי איראן בכלל , גוברת זעם התושבים נגד המנהיג, ח'אמנהאי. בסרטונים רבים המופצים ברשתות החברתיות  משמיעים אזרחים ממורמרים בחשכת הפסקות החשמל סיסמאות כגון: מוות לדיקטטור, מוות לח'אמנהאי[1].

הפסקות החשמל המרובות, משבר המים ואסונות סביבתיים-אקולוגיים ברחבי המדינה מוסיפים עוד נדבך לקשיים המרובים בהם נתונה האוכלוסייה האיראנית נוכח המשך הסנקציות והכלכלה המדרדרת. אלה עשויים להוביל להגברת המחאה של התושבים, שבינתיים מוגבלת להפגנות בודדות ושחרור קיטור ברשתות החברתיות, ולהפגנות המוניות העלולות שוב להעמיד את המשטר בפני אתגר ביטחוני והפעם כשבראש עם נשיא חדש המכונה "התליין" שלא יהסס לנקוט יד קשה בדיכוי ההפגנות.

כל זאת, במקביל להמשך המשא ומתן בוינה על חזרת ארה"ב להסכם הגרעין, בו מפגינה איראן עמדה נחרצת הדורשת את הסרת כל הסנקציות. עד כה הסתיימו ששת סבבי השיחות ללא תוצאה וארה"ב כבר החלה לגלות קוצר רוח בהמשך ההפרות האיראניות המקצרות ככל שהן נמשכות את פרק הזמן שיאפשר לאיראן לייצר די חומר בקיע לפצצה ומקרבות את ארה"ב לנקודת החלטה עד מתי להמשיך בשיחות במתכונת הנוכחית. מכל מקום, המשך הסנקציות ממשיך לפגוע בכלכלת איראן ולגבות מחיר מאזרחיה.

 

נשיא איראן מתנצל בפני האזרחים

 

נוכח המשבר הקשה בתחום ייצור החשמל התנצל נשיא איראן, רוחאני, בפני העם האיראני על הפסקות החשמל התכופות. ואמר כי הם נגרמו בגין הבצורת החמורה שהביאה לפגיעה בייצור הידרואלקטרי של חשמל. הוא גם קרא להם לשתף פעולה עם הנחיות המשטר "שכן אין כל ברירה אחרת".

הוא אמר כי מספר אזורים נותקו מהרשת כדי לא לגרום לקריסה כללית של רשת החשמל. איראן טוענת  כי הכור הגרעיני בבושהר אשר עבודתו הופסקה "באופן יזום לצורך תיקונים ".  ב-19 יוני חובר (5 יולי)  לרשת החשמל לאחר שנותק ממנה שוב  ב-3 ביולי בעקבות "תקלות טכניות"  בתקווה להפחית את הפסקות החשמל[2].

 

בכירי חברת החשמל המתראיינים בתדירות גבוהה בערוצי שידור הממלכתיים, מודים באוזלת היד לספק חשמל לכל רחבי המדינה ומנסים להבטיח, כי אלו יהיו לפחות על פי לוח זמנים שמתפרסם מראש, אך אזרחים רבים מדגישים כי ההפסקות נמשכות הרבה מעבר ללוחות המתפרסמים ע"י חברת החשמל.

רוקח בבית חולים בטהראן בעת הפסקת חשמל, התמונה סוכנות מהרניוז, 4.7.2021
רוקח בבית חולים בטהראן בעת הפסקת חשמל, התמונה סוכנות מהרניוז, 4.7.2021

 

מפעלים נסגרים, חולי קורונה קשים מתים

אזרחים רבים מאשימים את איראן שייצוא החשמל למדינות שכנות כמו עיראק, לצד הפקת מטבעות דיגיטליים הן שתי הסיבות העיקריות להפסקות החשמל הנרחבות  דווקא בשיאו של הקיץ. הפסקות החשמל גרמו למשטר האיראני להפסיק את הפעילות בספר מפעלי פלדה וייצור בטון למשל מספר שבועות.

הפסקות החשמל גם גרמו למספר מקרי מוות של חולי קורונה שאושפזו בטיפול נמרץ בבתי חולים באיראן . בנוסף, הפסקות החשמל פוגעות בעבודה של מפעלים קטנים ובתי מלאכה. אלפי אנשים נלכדו במעליות שעות ארוכות. בנוסף הובע חשש עמוק על המשך תקינות של חיסוני קורונה במרכזי הבריאות נוכח הצורך בקרור מנות החיסון

התקשורת האיראנית דווחה, כי הפסקות החשמל משבשות בצורה קשה את התנועה, פוגעות בעבודה תקינה של בתי חולים בשעה שאיראן עדיין מתמודדת בקושי במגפת קורונה, מרכזי בריאות ומשרדי ממשלה רבים נותרו ללא עבודה ומשתמשי מדיה חברתית רבים התלוננו על כך שנותקו מהרשתות בשעה שרבים מהצעירים עדיין עוברים מבחני לימודים.

 

ניצול מחירי האנרגיה הנמוכים לכריית מטבעות דיגיטליים זוללת חשמל

פריידון חסנוונד, ראש ועדת האנרגיה של הפרלמנט, אמר (ב-5.7) לאיסנ"א כי למרות המשבר הנוכחי, "נמשכת ההפקה הבלתי חוקית של מטבע דיגיטלי באופן מסיבי והדבר צורך המון חשמל". השלטונות האיראנים החרימו ציוד כרייה של המטבע הדיגיטלי הנחשב לעסק כדאי נוכח סבסוד מחירי האנרגיה באיראן ועצרו מספר "כורים" בלתי חוקיים, במסגרת המאבק בהפסקות החשמל.

 

שר הפנים (ב-5.7) הביע חשש בעקיפין כי התמרמרות האזרחים תתרחב כתוצאה מהפסקות החשמל, וקרא לחברת החשמל לבצע את הפסקות החשמל בדיוק לפי הלו"ז שמתפרסם ולמנוע את הפסקות פתאומיות או מעבר לזמן המתוכנן.

 

 

מוחמד באק'ר ק'אליבאף, יו"ר הפרלמנט מתח ביקורת בחשבון הטוויטר שלו (מיום 5.7) על הפסקות החשמל התכופות והלא מתוכננות ברחבי איראן וקרא לעמוד בתוכנית ההפסקות שהוכרזה. בכירי חברת החשמל הדגישו, כי המדינה סובלת ממחסור של לפחות 10 אלפים מגה וואט חשמל. גורמים במשרד האנרגיה מאשרים כי ייצור החשמל באיראן הוא 55 אלף מגה וואט, בעוד שצריכת החשמל בימים אלה גדלה ל- 65 אלף מגה וואט.

 

 

תפסיקו את הרשעות כלפי העם המסכן הזה

 

בסרטון שהתקבל על ידי ערוץ טלוויזיה של אופוזיציה איראנית באנגליה, נראית אישה במשרד החשמל במחוז גורגאן, מורידה (ב-5.7) בזעם את מטפחת הראש במחאה על הפסקות החשמל התכופות. היא זועקת: "המשטר יודע רק להכריח את הנשים לשים צעיף הארור הזה על הראש שלהן." "אנשים מתים כי אין מים, אין חשמל, אין כלום, תתביישו, די לכם במה שגנבתם, תמותו והגופה שלכם תיקבר בקבר קטן, תפסיקו את הרשעות כלפי העם המסכן הזה. כל הזמן אתם טוענים כי אין חשמל בגלל הפקת מטבע דיגיטלי, די כבר מהשקרים, הערוץ האופוזיציה צודק בכל מה שאומר על המשטר, אך אתם מכחישים…"

 

אישה חולה מחוברת למכשיר הנשמה בביתה על סף מוות (ב-5.7) לאחר ניתוק מתמשך של חשמל בביתה, הקליפ נשלח ע"י בתה לערוץ בי בי סי בפרסית

 

הפסקות החשמל עשויות לגרור הפגנות המוניות

בשעה שמחאות על הפסקות חשמל ומים חוזרות ונשנות מתפשטות, גורמים ממשלתיים גם במחוזות אחרים מלבד לטהראן, מזהירים מפני הרחבת הפסקות חשמל באזורים שונים. להערכתם התמרמרות התושבים מקבלת כבר היבטים ביטחוניים.

רחובות של טהראן, יום א' 4.7, התמונות מסוכנות פארס, איראן
רחובות של טהראן, יום א' 4.7, התמונות מסוכנות פארס, איראן

הפסקות החשמל, הגורמות לנזקים בלתי הפיכים לעסקים ומכשירי חשמל ביתיים, גם המים מפסיק לזרום בצינורות ביתיים בעשרות בתים כולל הערים המרכזיות של המחוזות.

סוכנות הידיעות ISNA דיווחה (5.7) כי קבוצת אנשים מהעיר קורדקוי במחוז גולסתאן בצפון איראן התכנסה כדי למחות נגד הפסקות חשמל תכופות וארוכות של הימים האחרונים. הסוכנות ציטטה את המפגינים באומרם כי זרם החשמל הביתי שלהם מתנתק שלוש או ארבע פעמים ביום ולפחות שעתיים בכל פעם, וכי הפסקות חשמל תכופות גרמו לבעיות רבות, כולל הפחתת זרם מים בדירות, קלקול בשר ועוף. הם מדגישים כי במצב כלכלי החמור, רבים ממכשירי חשמל הביתיים שלהם נשרפו ואין להם יכולת כלכלית לתקן או לרכוש מכשירים חיוניים חדשים כי עולים המון כסף.

בערים בנדר-ה-גז, בנדר-ה-טורקמן ואק' ק'לא גם הן במחוז גולסתאן, מאות אנשים זועמים התאספו (ב-5.7) לאות מחאה מול משרדי חברת החשמל.

 

עלירזה צבורי, מנכ"ל חברת החשמל במחוז ח'וראסאן הצפוני, העריך (5.7) כי עם המשך המגמה הנוכחית, "יתמשכו הפסקות החשמל נרחבת לפחות עד עוד חודש."

כמו כן, מנכ"ל חברת החשמל באלבורז, מחוז תעשייתי ליד טהראן, הודיע ​​על הפסקות חשמל נוספות במחוז ואמר ל- IRNA כי בימים הקרובים הפסקות החשמל עשויות להימשך בשתי משמרות של שעתיים לכל המנויים הביתיים והמסחריים. הפסקות חשמל תכופות החלו כבר לפני מספר שבועות במחוז אלבורז מוקדם יותר מיתר המחוזות.

ק'אסם סעדי, נציג העיר דשת-ה אזאדגאן במג'לס, אמר כי בערים מסוימות במחוז ח'וזסתאן, כמו " הובייזה ו דשת-ה אזאדגאן", אזרחים נאלצים בחום של כ-50 מעלות לעמוד גם בתורים ארוכים לקנות דלי מים. בראיון שפרסמה סוכנות הידיעות ISNA ביום 5 ביולי, הוא כינה את המצב של המחוז שלו "גרוע יותר מקורונה וקטסטרופה אמיתית, בשעה שבכפרים רבים לא ניתן לשאוב מים בגלל התייבשות הנהרות".

נשים וילדים בתור קניית מים מטנקר העובר בעיר גורגאן, מרכז המחוז גולסתאן, ליד הים הכספי, 5.7, התמונות מהסוכנות איסנ"א, איראן
נשים וילדים בתור קניית מים מטנקר העובר בעיר גורגאן, מרכז המחוז גולסתאן, ליד הים הכספי, 5.7, התמונות מהסוכנות איסנ"א, איראן

אסונות אקולוגיים וסביבתיים

נציג המג'לס מתח ביקורת על ביצועי משרד האנרגיה והסביבה, ואמר כי "העדר מים מהווה השנה בעיה רצינית עבור כל המחוז ח'וז'סטאן" וכמו כן כינה את מצבה של הביצה הוראלעזים "אחד האסונות הסביבתיים האיומים ביותר בהיסטוריה של האזור." הוא מתייחס בין היתר למותם של מאות אלפי דגים בימים האחרונים בביצה זו כתוצאה מהיעדר אספקת מים לביצה וסביבתה. פרסום תמונות וקליפים של רבבות דגים מתים גרמו לגל ביקורת והבעת מחאות מצד האזרחים.

ביצה הוראלעזים במחוז ח'וזסתאן התייבשה בגלל העדר מים, הביצה הענקית הייתה מקור פרנסה של עשרות אלפי תושבים במחוז ח'וזסתאן, בעיקר של דייגים. התמונה איסנ"א, 4.7.2021

חברת המים והביוב האיראנית הודיעה בתחילת השבוע כי משבר אספקת המים בכפרים החריף ולכן מספר הכפרים הזקוקים לאספקת מים בצורה של מיכליות ניידות גדל מ -5,500 בשנה שעברה ל -8,000 השנה.

 

מאות אלפי דגים התפגרו בביצה במחוז ח'וזסתאן, התמונה הסוכנות אירנ"א 2.7.2021 (איראן)
מאות אלפי דגים התפגרו בביצה במחוז ח'וזסתאן, התמונה הסוכנות אירנ"א 2.7.2021 (איראן)

שקיעת קרקעות באיראן ו"הסכנות הביטחוניות" למשטר:


במקביל לשחרור תמונות לוויין חדשות על המצב הקשה של שקיעת הקרקעות באיראן, גורמים רשמיים גם מודיעים כי מחצית מישורי המדינה הפכו למפולות בגלל שקיעה המתמשכת. לדבריהם,  שקיעת הקרקעות סביב טהראן הולכת ומחריפה "פי שלוש" ביחס לעבר[3].

 הפקה בלתי מבוקרת של מים מאקוויפרים תת-קרקעיים גרמה שקיעה עמוקה של אדמה וכתוצאה מכך,מים מהמשקעים הבאים אינם יכולים לחדש את המשאבים שנהרסו.

מומחים מתארים את התופעה כ"פצצת זמן מתקתקת" המאיימת ברצינות על התשתית הבסיסית וחייהם של תושבי הבירה. בקרקעות המחוז אספהאן נמדדו שקיעות עד 17 ס"מ ובטהראן 36 ס"מ בשנה.

עלי ביתאללהי, חבר סגל מרכז המחקר במשרד השיכון והפיתוח עירוני, אמר (5.7) לסוכנות אילנ"א כי "מחצית מ- 609 המישורים של המדינה נמצאים על סף משבר והפכו לאזור מדברי בגלל שקיעה ודלדול מי תהום."

עלירזה שהידי, ראש המכון הגיאולוגי באיראן, תיאר (30.6) את שקיעת האדמה באיראן כ"קטסטרופה "ו"רעידת אדמה שקטה" והזהיר מפני מותם של צמחים, בעלי חיים וקהילות אנושיות ברחבי איראן. לדבריו, "המדיניות והביצועים השגויים שלנו מובילים את המדינה להרס." הבכיר אף ציין כי "הבצורת תגרום למשברים ביטחוניים במדינה".

 

[1] https://www.bbc.com/persian/iran-57657065

[2] https://tinyurl.com/4z7xare3

[3] https://www.radiofarda.com/a/iran-ground-sinkholes-desertification/31342119.html