עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: קמפיין נגד הסנקציות בתחום הציוד הרפואי; ארה"ב: איראן בוחרת בפיתוח טילים במקום באזרחים"

בשבוע שעבר החלה טהראן לצאת בקמפיין בעקבות הצעדים עליהם הודיעו משרד האוצר וחוץ של ארה"ב האוסר על יבוא של ציוד רפואי לאיראן • ארה"ב: "יתאפשר ייצוא הומניטרי"

איראן החלה בקמפיין בתגובה לצעדי משרד האוצר של ארה"ב שהטיל סנקציות וחוות דיווח על בנקים בעת קנייה או מכירה של ציוד רפואי לאיראן ומאיראן. בסדרה של כתבות שפורסמה בשבוע שעבר אודות המצב הרפואי באיראן התייחסו בכירים למצב הבריאות של האזרחים שמתחיל כנראה להיות בעייתי ולהאשים בכך כמובן את ארה"ב.

בדברים שאמר ביום ב-17 לדצמבר בחמאדאן, במערב איראן, אמר שר הבריאות, סעיד נמאקי, כי לאיראן ישנם מאגרי חירום אסטרטגים מספיקים שיעמדו בדרישת הציבור לשבעה חודשים.

עוד הוסיף כי מפעלי התרופות במדינה וחדרי הניתוח ערוכים למצב חירום זה וכי התרופות יספיקו עד ליולי 2020. לדבריו כמותה תרופות במדינה צנחה בשליש משנה שעברה.

משרד הבריאות באיראן הצליח להתנהל מול המחסור הזה  ולספק את התרופות והציוד הרפואי למרותה סנקציות של ארה"ב, אמר נאמאקי.

שר הבריאות של איראן
שר הבריאות של איראן

ארה"ב הטילה סנקציות על ייצוא תרופות מאיראן וציוד רפואי במסגרת פרישתה מהסכם הגרעין. בנוסף האמברגו מצד בנקים בעולם בשל הסנקציות לא מאפשר ייבוא של ציוד רפואי ותרופות , כך לטענת האיראנים.

במסגרת הקמפיין אותה החלה טהראן בשבוע שעבר לנוכח המצב הרפואי במדינה אמר ראש האגודה האיראנית לדם וסרטם ילדים, חסאן אל קאסמי כי "ארה"ב שמה לה למטרה את החולים האיראנים והם מתכוונים להמשיך וללחוץ על הנזקקים לתרופות. לכן הוויטמינים והתרופות הרגילות אינן נגישות לחולים ונמנעות בגלל ארה"ב".

בינתיים, ראש אגודת חולי התלסמיה באיראן, יונס ערבי, אמר כי 90 חולי תלסמיה איבדו את חייהם בשנה שעברה בגלל המחסור בתרופות והסנקציות בארה"ב, והוסיף כי  60 חולים צעירים נוספים נפטרו בשנה הנוכחית.

"הם היו חיים חיים נורמליים אלמלא הסנקציות האמריקניות על סמים", אמר ל- FNA.

"בעיקרון, מה שארה"ב עושה הוא סוג של פשע מלחמה. למרות שהאמריקנים הצהירו כי סמים וציוד רפואי אינם מוגדרים בסנקציות, מה שאנו עדים לו הוא סנקציות קשות בתחום הסמים והציוד הרפואי", לשעבר ראש אגודת המופיליה האיראנית. אחמד קווידל אמר ל- FNA.

דובר משרד החוץ, עבאס מסווי תקף את מדיניות ארה"ב בנושא וכתב בטוויטר הפרטי שלו כי הסנקציות הן טרור. "זו אכן מלחמה כלכלית אבל יותר גרוע מכך מדובר בטרור כלכלי שבאופן לא הוגן שם לו למטרה את האזרחים, הזקנים והחולים", כתב מסווי.

ארה"ב: יתאפשר ייצוא הומניטרי

ב-9 באוקטובר החליטה ממשלת ארה"ב למנוע גישה ממספר איראנים לתרופות שניתן בעזרתן לטפל בסרטן ואפילפסיה. אוכל, תרופות וציוד הומניטרי מוחרג עקרונית מהסנקציות של ארה"ב על איראן, אולם במטרה לפגוע בתעשיית הנפט של המדינה (ייבוא וייצוא) ולהגביל פעילות פיננסית מול הבנקאים בעולם נאלצה ארה"ב להכליל ציוד הומניטרי מסוים בסנקציות. כמו כן צומצמה האפשרות לייבוא של תבואה.

משרד האוצר בארה"ב אמר בתגובה לדברים כי הוחרגו מן הסנקציות האפשרות למכירת מצרכים חקלאיים, מזון, תרופות ומכשור רפואי לאיראן. "תושבי איראן סבלו זה מכבר משחיתות ומניהול לא תקין של המשטר", אמר בכיר ל סוכנות הידיעות רויטרס.

המנגנון שהנהיג משרד האוצר של ארה"ב יאפשר ייצוא הומניטרי לאירן, לדברי אותו בכיר. גורם בכיר בממשל אמר לרויטרס החודש כי מחסור בתרופות מייצג את סדר העדיפויות של ממשלת איראן לתוכנית הטילים שלה ויוזמות אחרות.

הגורם הודה כי ייתכן כי הייתה האטה בייבוא ​​תרופות מסוימות, אך העביר את האשמה על טהראן, שלדברי הבכיר יכולה לטפל בשחיתות בה נגועה המדינה בתחום סחר רפואי. "להאשים אותנו בכך זה קצת יותר מסתם מעשה מגונה", אמר הבכיר.

מחלקות האוצר והמדינה הודיעו כי המנגנון ההומניטארי החדש של הממשל יבטיח "שקיפות חסרת תקדים" לסחר בתחום המזון והרפואה עם איראן. היא מחייבת ממשלות ובנקים זרים לספק לאוצר כמות חסרת תקדים של מידע על בסיס חודשי, על מנת להבטיח שלא יופנו כספים על ידי טהראן "לפתח טילים בליסטיים, לתמוך בטרור או לממן פעילויות ממאירות אחרות", אמרו בממשל.

המהלך עורר ויכוח בשאלה אם יקל או ייסגר את הסחר ההומניטרי מכיוון שהוא מחייב את הבנקים לחשוף כמויות גדולות של מידע.

 

 

 

https://www.tasnimnews.com/en/news/2019/12/17/2162353/health-minister-iran-holds-reserve-of-strategic-medicines

 

https://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13980926000560

 

https://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13980925000741