עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן צוברת בהדרגה יכולות להגיע אל הגרעין

המשטר ממשיך לשמר את האסטרטגיה במו"מ בצל חרב כרסום המחויבויות • הנשיא השאיר פתח לדיפלומטיה

בהרוז כמאלונדי, דובר הארגון האיראני לאנרגיה אטומית (AEOI) אמר כי איראן תתחיל להעביר ב-6 נובמבר חומרים גרעיניים לאתר פורדו (Fordo) במסגרת השלב הרביעי של כרסום מחויבויותיה להסכם הגרעין. הוא הבהיר, כי בהסכם הגרעין נאסר על איראן להעביר כל חומר גרעיני לאתר פורדו "אך איראן נמצאת בתהליך של העברת חומר גרעיני למקום". הוא הוסיף, כי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) עודכנה כי העברת החומרים הגרעיניים- לקראת הזנתם לצנטריפוגות – שתתבצע ה-6 בנובמבר. הדובר ציין, כי לקראת סוף השבוע תמסור איראן לכתבים פרטים נוספים בסוגיית הגרעין. בסוכנות לאנרגיה אטומית אישרו כי האיראנים החלו בביצוע הדברים.

– 5 נובמבר אמר הנשיא, רוחאני, כי "הורה ל- AEOIלממש את השלב הרביעי בכרסום מחויבויותיה של איראן להסכם הגרעין. לדבריו, שלב זה בדומה לקודמיו, הפיך ואם החתומות על הסכם הגרעין יחזרו למלא את התחייבויותיהן במלואן ולהשיב את המצב לקדמותו (ינואר 2017), איראן תחזור למלא את התחייבויותיה. רוחאני ציין, כי הצעד שננקט יהיה נתון לפיקוח סבא"א.

נשיא איראן אמר כי במתקן בפורדו יש כיום 1044 צנטריפוגות אליהן יוזרק גז בניגוד להסכם הגרעין בו הוסכם שהן יופעלו בואקום ללא שיוזרק לתוכן גז. במסגרת ההסכם התחייבה איראן גם להפחית באופן דרסטי את מספר הצנטריפוגות באתר ההעשרה בפורדו ונאסר עליה להעשיר בו אורניום עד 2031. יחד עם זאת הבהיר רוחאני, כי איראן ממשיכה להיות מחויבת למו"מ שהיא מנהלת מאחורי הקלעים עם כמה מדינות לפתרון המשבר "קיווינו להשיג תוצאות לפני נקיטת הצעד הנוכחי אך זה לא קרה…לא הושגו תוצאות ונאלצנו לנקוט בצעד הרביעי".

העשרה חלקית לחמישה אחוזים

עלי אכבר צאלחי, ראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית ,אמר כי איראן תעשיר, תחת פיקוח פקחי סבא"א, חלקית אורניום לרמה של 5% במתקן בפורדו על שם החלל מסעוד עלי מחמדי (מדען איראני שהתנקשו בחייו בינואר 2010). הוא הדגיש, כי לצורך העשרת אורניום לחמישה אחוז איראן תשתמש בצנטריפוגות המסוגלות להעשיר אורניום לרמה של 20 אחוז .

נשיא איראן ציין, כי בחלון הזמנים הבא – חודשיים – יימשכו השיחות אם נצליח לעלות על "הדרך הנכונה", קרי, הסרת הסנקציות ובעיקר ייצוא נפט נחזור למצב הקודם, הוא הוסיף, כי איראן אמצה אסטרטגיה מאוזנת לגבי הסכם הגרעין, במסגרתה היא, בו זמנית, מנהלת מו"מ ומפגינה "רוח ההתנגדות" (ליציאת ארה"ב מההסכם ואזלת היד האירופית).

מנגד, מנהיג איראן ח'אמנהאי הביע (שוב) פסימיות רבה לגבי תוצאות המו"מ בין איראן לבין המערב בכל הקשור להסכם הגרעין ומתח ביקורת ישירה על המתווך המרכזי בין שתי המדינות – נשיא צרפת מקרון. מנהיג איראן אמר כי "או שהוא (מקרון) תמים או שהוא משתף פעולה עם ארצות הברית ובכל מקרה.. באמצעות פגישות משא ומתן שום בעיה לא תפתר" .

כך או אחרת ממשיכה איראן לצבור בהדרגה, במסגרת האסטרטגיה שאמצה, יכולות שתאפשרנה לה לחזור במהרה לפעילות מלאה במסגרת תוכנית הגרעין, כאשר תבחר לעשות כן.