עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן : עם תום האמברגו באוקטובר נתחיל לייצא ציוד ואמל"ח

רבות מלקוחותיה של איראן נתונות לסנקציות שונות ומגבלות החלטות מועצת הביטחון

בעוד קצת למעלה מחודש אמור להסתיים אמברגו הנשק על איראן  במסגרת החלטה 2231 של מועצת הביטחון. בכירי המשטר משרד ההגנה במדינה כבר מצהירים על כוונתם להתחיל ולייצא אמצעי לחימה. אם תחדש איראן את ייצוא אמצעי הלחימה יהווה הדבר את אחד מהפירות הממשיים של הסכם הגרעין, לאחר שעד כה הסנקציות שהטילה ארצות הברית עליה מנעו ממנה להנות מהפרות הכלכליים של ההסכם, נוכח כישלונה של אירופה לעמוד בהתחייבויותיה, נוכח הלחץ האמריקני.

שר ההגנה, אמיר חאתמי אמר כי עם הסרתן של הסנקציות, לאיראן, כמו כל מדינה אחרת, שמורה הזכות לנוכחות ערה יותר בשוק אמצעי הלחימה במסגרת החוק והרגולציה הבינלאומית וכי היא יכולה לייצא הרבה יותר מאשר בכוונתה לייבא.

החשש: ניסיון לסיכול ההסכם ע”י טרור איראני

לדבריו, איראן מייצרת בעצמה כתשעים אחוז מאמצעי הלחימה והציוד  להם היא זקוקה ולשאר עשרת האחוזים לא תהיה השפעה של ממש על כוח ההגנה של איראן.

 

חאתמי אמר כי איראן מתמקדת עתה בכמות, באיכות, במגוון ובדיוק הטילים שברשותה וכי בקרוב תפתח איראן טילי שיוט למרחק 1000 ק"מ  לדבריו, הישגיה של איראן בתחום הייצור העצמי הם "בעיקר בזכות הסנקציות שהוטלו עליה" והנחיות המנהיג על  "תנופה" בייצור עצמי של מוצרים כחלק מהמאבק בהן. חאתמי הבהיר כי עם הסרת האמברגו לאיראן תהיה זכות חוקית לעשות עסקים "עם מדינות ידידותיות…יש לתעשיות ההגנה של איראן יכולות ייצור ויכולות טכניות שיכולות להיות מופנות לייצוא של סחורה ושל שרותים". עד כה, נוכח הסנקציות תעשיות ההגנה ייצאו מוצרים שאינם מוגדרים נשק, לאחר הסרתן נוכל לייצא גם נשק. גם נשיא איראן, רוחאני,  הבהיר לאחרונה כי בכוונת איראן לחזור לשוק הבינלאומי של הסחר באמצעי לחימה.

חאתמי ציין,  כי לאחר כישלונה של ארצות הברית במועצת הביטחון להאריך את האמברגו היא ניסתה לכפות על המועצה את מנגנון ה snapback , אך איראן ושאר השותפות להסכם הגרעין טוענות כי היא אינה יכולה לעשות כן שכן היא נטשה את הסכם הגרעין.

 

"ייצוא במיליארדי דולרים"

בהקשר זה אמר (3 ספטמבר) ראש התעשיות הימיות של משרד ההגנה אמיר רסתגארי (Rastegari) במהלך תערוכה בה הוצגו מערכות לחימה ימיות, כי איראן יכולה לייצר כמויות גדולות של ציוד צבאי ולמכור אותם למדינות זרות וכי בידה האפשרות לייצא אמצעי לחימה במיליארדי דולרים בשנה.

הוא הוסיף, כי ארגונו  מתכנן צוללת חדשה שיקראו בעת'ת (משימה)  לאור הניסיון שצבר בבניית צוללות בעבר מדגם ע'דיר ((Ghadir ופאתח (( Fateh. הוא הוסיף כי התעשיות הימיות מפתחות גם רחפות ובקרוב תצוידנה משחתות איראניות  במערכות שיגור אנכי  (VLS) של טילי שיוט.

לאיראן תעשיה צבאית מפותחת  מאד והיא מייצרת מגוון רחב של אמצעי ופלטפורמות לחימה אותם תנסה לשווק "ללקוחותיה במזרח התיכון ואף לשותפות "לדרך" בדרום אמריקה, דוגמת ונצואלה.  

שורשי תעשיית הנשק באיראן והשגייה בתחומים רבים הם תולדה של סנקציות בהם הייתה נתונה עוד בימי מלחמת איראן-עיראק, שהשפיעו הן על רצונה עז להגיע לעצמאות ויכולת ייצור עצמי של אמצעי לחימה  והן על התפתחות הדוקטרינה הצבאית – הרתעה, הגנה ומניעת התקפה נגדה – המכתיבה במידה רב את בניית כוחה הצבאי.

תצוגת כלי הנשק שהופעלו בתרגיל של איראן
תצוגת כלי הנשק שהופעלו בתרגיל של איראן

על כן ההרתעה האיראנית מבוססת במידה רבה על לחימה אסימטרית (ביבשה, בים ובאוויר) וכן על גורמי ומדינות חסות הפזורים במזרח התיכון (עיראק, תימן, סוריה, לבנון) בהם רואה איראן מעין קו הגנה ראשון על בטחונה הלאומי. גורמים אלה זוכים לאספקת סדירה של אמצעי לחימה ואימון בעיקר באמצעות כח אלקדס של משמרות המהפכה.

מעבר לזאת, אזורים אלה מהווים למעשה את שדה הניסויים הגדול ביותר של איראן לבחינת מערכות הלחימה מתוצרתה בתימן – בעיקר הרקטות, הטילים והטילים, סירות הנפץ המהירות, המל"טים התוקפים ומערכות נוספות אותם מנסה איראן ובלבנון – בעיקר הטילים המדויקים והרקטות המהוות רכיב מכריע בלוחמה האסימטרית האיראנית. במדינות תומכות באמריקה הלטינית – בחצרה האחורית של ארצות הברית – דוגמת ונצואלה רואה איראן הזדמנות להתמודד עם ארצות הברית, כמו במקרה מכליות הדלק, ולנסות להגיע מולה לאיזון באמצעות מכירת אמצעי לחימה וציוד  וונצואלה.

סל הייצוא האיראני

סוכנות הידיעות "מהר" ערכה בתחילת יולי  לקראת פקיעת האמברגו "רשימת מכולת" של ציוד ואמצעי לחימה אותם תוכל לייצא איראן למגוון רחב של לקוחות[1] :

  • טילים "איראן ידועה כאחת היצרניות הגדולות של טילים, טילי שיוט, טילים בליסטיים, טילים מונחים מדוייקים" היכולים לסייע למדינות אחרות ולמשוך קונים. "המוצרים כבר הוכיחו את יעילותם במלחמה נגד המדינה האסלאמית…ואך פגעו בבסיס חיל האוויר האמריקני בעיראק עין אלאסד.

 

  • ציוד ימי – לאיראן מגוון רחב של פלטפורמות ימיות ספינות, צוללות משחתות סירות מהירות וכן מגוון רחב של אמצעי לחימה – נגד צוללות, נגד מטוסים, נגד ספינות ועוד. כל אלה יכולים לייצר רווחים לתעשיות ההגנה

 

 

  • מל"טים – בתחום זה נטען כי איראן יכולה להוות מתחרה ראוי בזירה הבינלאומית. נטען כי "איראן היא הגורם המוביל באזור בייצור ובהפעלה של מל"טים" עובדה היכולה למשוך קונים רבים הזקוקוים להם למטרות מחקר ומדע ה Ababil הוזכרוהמל"טים מסוג שאהד (Shahed) , קראר (Karar)  ואבאביל (Ababil)

 

  • מערכות הגנה אווירית – בזכות הסנקציות הצליחה איראן לבנות מערכות הגנ"א מתוצרת מקומית והשיגה התקדמות רבה בתחום ולארה"ב ולרוסיה אין יותר יתרון או מונופול בתחום זה. המערכות האיראניות הצליחו להפיל את המל"ט האמריקני המתקדם. מערכות ההגנה האווירית של איראן יכולות להתאים למדינות רבות באזור. בין המערכות שהוזכרו Bavar-373 Sayad, Khordad מערכות אותן לשווק גם במסגרת תערוכות נשק בינ"ל
  • מערכות לחימת קרקע – מאמצעי לחימה ועד רכבים, טנקים נגמ"שים מתוצרת התעשיה הצבאית של איראן. מוזכר הטנק "קראר" המושווה ל-T-90 הרוסי שעמד במוקד הלחימה במדינה האסלאמית וכן נגמ"ש הטופאן Toofan)). כל זאת לצד רובי צלפים שיכולים להיות כלולים ב"סל הייצוא האיראני".[2]

מערכות הגנ"א אווירית לסוריה

למרות שרק בעוד שלוש שנים יוסרו הסנקציות על איראן בתחום הטילים הבליסטיים מתוקף החלטת מועבי"ט 2231 היא יכולה בינתיים לנסות ולמכור מערכות הגנ"א אווירית טילים ורקטות שהיא מייצרת  לסוריה. בתחילת יולי   2020 חתמו  שר ההגנה הסורי, עלי עבדאללה איוב והרמטכ"ל האיראני מחמד חסין באקרי, על ה"סכם צבאי מקיף"  לחזוק שיתוף הפעולה בין הצבאות של שתי המדינות כדי "לעמוד בפני הלחץ האמריקני".

הרמטכ"ל האיראני הדגיש, כי איראן במסגרת השת"פ הצבאי הבילטרלי בין שתי המדינות תחזק את מערכות ההגנ"א האווירית בסוריה". לאיראן אינטרס אסטרטגי לנסות ולשפר את מערכות ההגנ"א האווירית של סוריה נוכח התקיפות החוזרות ונשנות נגד יעדים של משמרות המהפכה והמיליציות השיעיות הפועלות בסוריה מצד ישראל המחבלות במאמץ ההתבססות האיראנית במדינה ובניסיונה להעביר לחזבאללה ציוד לפרויקט דיוק הטילים. לא ברור כיצד תוכל סוריה לשלם על המערכות אולם נראה כי איראן תנסה לנצל את פקיעת האמברגו להעבירן לסוריה נוכח אינטרסיה שלה.

נוכחות גורמים צבאיים בוונצואלה

לאחרונה פתחה ETKA חברה הקשורה לצבא איראן    Army Staff Logistics Organization  מספר חנויות מכולת  בוונצואלה. שר ההגנה האיראני, חאתמי אמר כי מדובר במהלך המשקף את היחסים הבילטרליים בין המדינות והן השת"פ הכלכלי עם הסקטור הפרטי בוונצואלה.

שת"פ זה יכול להתרחב של ל ETKA יכולות ייצור ושיווק טובות וכי הארגון פועל גם במדינות נוספות ויכול להתרחב במסגרת תוכנית "תנופת הייצור" של המנהיג[3]. בראש ETKA  עומד עבא רצ'אא'י שמונה על ידי שר ההגנה, חאתמי. במסגרת הסיוע בדלק שהעבירה איראן לוונצואלה באמצעות מכליות הגיעו באמצעות חברת  Mahan לצד מומחים לזיקוק גם מומחים צבאיים, חלקם עם קשרים למשמרות המהפכה. הספינה Golsan  שהובילה את המצרכים לפתיחת היא בבעלות החברה Mosakhar Darya Shipping Co  הנתונה לסנקציות אמריקניות.

(טקס חניכת סופרמרקט. אתר הקשור למשרד ההגנה האיראני).
(טקס חניכת סופרמרקט באיראן . אתר הקשור למשרד ההגנה האיראני).

לאחרונה הוטענה האנייה באבקת אלומיניום (Alumina) המשמשת בתעשיית הטילים  והיא עושה כנראה את דרכה לאיראן[4]. יצויין, כי ארצות הברית הטילה סנקציות על תעשיית המתכת, כולל האלומיניום באיראן בשל הקשר לתוכניות הטילים הבליסטיים. כלי התקשורת בוונצואלה טוענים, כי המשלוח באנייה הוא של מנגו. נכון ל-8 ספטמבר הספינה עוגנת בפורט סעיד במצרים[5].

 

 

 

לא כל המכשולים לייצא ולייבא נשק הוסרו

יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי הסרת אמברגו הנשק על איראן מתוקף החלטה 2231, אין פרושה כי איראן יכולה להתחיל לייצא או לייבא נשק כרצונה.

היא עדין נתונה תחת משטרי סנקציות נוספים המונעים ממנה למכור וממדינות מסוימות לקנות או למכור לה אמצעי לחימה. על איראן עדין מוטל אמברגו נשק של האיחוד האירופי, קיימות סנקציות אמריקניות על מערכת הבנקאות האיראנית באופן המקשה עליה לבצע עסקאות נשק באופן לגיטימי וממעל מרחף גם איום הסנקציות השניוניות secondary sanctions)) נגד חברות סיניות, רוסיות או אחרות שינסו למכור נשק לאיראן.

כמו כן קיימות החלטות אחרות של מועצת הביטחון המכוונות ללקוחות פוטנציאלים, דוגמת לבנון החלטה  [6]1701 ;  תימן – החלטה 2261[7] האוסרות על מכירת והעברת נשק אליהן. יודגש, עם זאת כי איראן לא מכבדת החלטות אלה וממשיכה בהעברת אמצעי לחימה, אימון וכספים ל"חזבאללה" בלבנון ולמורדים החות'ים בתימן, בעיקר בתחום הטילים והרקטות, לצד אספקתה שותפת של נשק קל, סירות מהירות ואמצעי הגנה אווירית.

גם אם תתחיל איראן לקנות מערכות נשק מרוסיה ומסין לא נראה שיכול שינוי בדוקטרינה הצבאית שלה המתבססת על הרתעת האויב ומניעה ממנו לפלוש לתחומה והיא תמשיך להתבסס בעיקר על לוחמה א-סימטרית נוכח יתרונן של ישראל, ארצות הברית ומדינות המפרץ בעיקר בכל הקשור לכוח אווירי עדיף.

 נראה, כי איראן תעדיף להתמקד ברכש לחיזוק מערכות הגנ"א האווירית שלה בעיקר מרוסיה לצד מערכות ההגנ"א האווירית שלה khordad-15 (שלטענת איראן היה אחראי ליירוט המל"ט האמריקני Global Hawk-4RQ-A) ו Bavar-373   (הגרסה האיראנית ל 300S הרוסי). איראן אולי תנצל את ההזדמנות מערכות נשק להן תעשה הנדסה הפוכה  (Reverse engineering)ותתחיל לייצר בעצמה כפי שעשתה בעבר עם טילים סיניים מסוגים שונים מערכות נ"ט , רובי צלפים אוסטרים ועוד.

אחד התחומים בהם השיגה איראן התקדמות משמעותית בשנים האחרונות הוא תחום המל"טים לאיסוף ותקיפה ונראה, כי היא תנסה לקדם מכירה לגיטימית שלהם ללקוחות שונים.

מל"טים איראניים כבר פעילים היום בתימן, לבנון, בעיראק, בסוריה וכמובן בשמי המפרץ הפרסי. איראן הנמצאת בתחרות מול תורכיה ואיחוד האמירויות המפעילות מל"טים בסוריה (תורכיה)  בלוב (תורכיה) ובתימן (איחוד האמירויות) תשאף לנתח שוק בתחום זה ותנסה לשווק מערכות מתוצרתה למגוון הלקוחות המוגבל שביכולתה לשווקם בצל המשך הסנקציות. תחום נוסף הוא סירות מהירות המהוות נדבך מרכזי בלוחמה הסימטרית הימית האיראנית, חלקן כבר פועלות באזור הים האדום, ומשמשות את הגורמים החות'ים במלחמה נגד הקואליציה הערבית בהובלת סעודיה. זאת, לצד סירות נפץ מהירות הנשלטות מרחוק.

מערכת הגנ"א איראנית
מערכת הגנ"א איראנית

ייצוא איראני תמורת המשך שרידות הסכם הגרעין ?

 

ארצות הברית תמשיך ככל הנראה במאמציה בערוצים שונים בילטרליים ומולטילטרליים לנסות ולמנוע ייצא וייבוא נשק על ידי איראן. איראן מצידה תנסה להעמיד את פקיעת האמברגו כמבחן נוסף לרצינותן של החתומות על הסכם הגרעין לממש את ההטבות הגלומות בו עבורה.

עד כה נכשלו מדינות אירופה לספק את הסחורה הכלכלית מבחינתה. פקיעת האמברגו מספקת לאיראן הישג ראשון של ממש מהסכם הגרעין, אך הדרך להפוך את קץ האמברגו למזומנים בצורה לגיטימית עבור איראן עדין ארוכה.

רוחאני יכול להציג את פקיעת האמברגו כהישג מול המחנה השמרני, אך בסופו של דבר אם לא תוכל איראן לייצא או לייבא נוכח חששן של מדינות מהסנקציות האמריקניות לא תרשום לעצמה איראן , שוב, שום הישג ויכולת התמרון של רוחאני מול השמרנים בנוגע ליישום הסכם הגרעין יכולה להצטמצם.

בכל מקרה רשימת המדינות אליהן יכולה איראן לייצא את מרכולתה הצבאית מצומצמת ולחלקן היא (תימן, לבנון, חזבאללה) היא מעבירה ממילא אמל"ח תוך הפרת החלטות מועבי"ט. איראן תנסה להפעיל לחץ על מדינות החברות במועצת הביטחון  ולחדד בפניהם את הדילמה מה מסוכן יותר להעניק לה לגיטימציה לייצא אמצעי וציוד לחימה למדינות בעייתיות דוגמת (עיראק, סוריה, תימן, ונצואלה) או להסתכן בשחיקה נוספת של הסכם הגרעין.

 

 

[1] https://en.mehrnews.com/news/160562/What-high-tech-military-equipment-can-Iran-offer-world

[2]

[3] http://www.irannewspaper.ir/?nid=7435&type=0

[4] https://www.reuters.com/article/us-venezuela-iran-alumina-exclusive/exclusive-iranian-vessel-loads-with-venezuelan-alumina-amid-closer-ties-sources-idUSKBN25N2PK

[5] https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:657795/mmsi:422032800/imo:9165815/vessel:GOLSAN/_:ad67efb842bb6f05c3286991329be251

[6] http://unscr.com/en/resolutions/doc/1701  "…     Decides  further  that  all  States  shall  take  the  necessary  measures  to  prevent,  by  their  nationals  or  from  their  territories  or  using  their  flag  vessels  or  aircraft: (a)     The  sale  or  supply  to  any  entity  or  individual  in  Lebanon  of  arms  and  related  materiel  of  all  types,  including  weapons  and  ammunition,  military  vehicles  and  equipment,  paramilitary  equipment,  and  spare  parts  for  the  aforementioned,  whether or not originating in their territories;

[7] http://unscr.com/en/resolutions/doc/2216   "… Decides that  all  Member  States  shall  immediately  take  the  necessary measures  to  prevent  the  direct  or  indirect  supply,  sale  or  transfer  to,  or  for  the benefit  of ….Abd Al-Khaliq Al-Huthi, and the individuals and entities designated by the Committee established …of  this  resolution,  the  individuals  and  entities  listed  in the  annex  of  this  resolution,  and  those  acting  on  their  behalf  or  at  their  direction  in Yemen,  from  or  through  their  territories  or  by  their  nationals,  or  using  their  flag vessels  or  aircraft, of  arms  and  related  materiel of  all  types,  including  weapons  and ammunition,  military  vehicles  and  equipment,  paramilitary  equipment,  and  spare parts  for  the  aforementioned,  and  technical  assistance,  training,  financial  or  other assistance,  related  to  military  activities  or  the  provision,  maintenance  or  use  of  any arms  and  related  materiel,  including  the  provision  of  armed  mercenary  personnel whether or not originating in their territories";