עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: על רקע המהומות והסנקציות – 16 אלף מועמדים לפרלמנט

עלי ח'אמנהאי החל בפועל להתערב בבחירות כבר בשלב רישום המועמדים וקרא לכולם "לחמם את תנור הבחירות" כדי לשים מאחור את ההפגנות האחרונות

שלטון האייתוללות של איראן ממשיך להסתיר את העובדות המחרידות על הזוועות והטבח שכוחותיו ביצעו במפגינים במאורעות על רקע העלאת מחירי הדלק אבל בפני המשטר עומד אתגר חדש ומורכב לא פחות – הבחירות למג'לס , הפרלמנט האיראני והמשטר מתחיל לגייס את כל האמצעים העומדים לרשותו כדי להעמיד את הבחירות במרכז סדר היום.

היוזמה האירופית החדשה – לחץ על ישראל

הבחירות לפרלמנט ה-12 מאז הקמת המשטר האיסלמי, צפויות להתקיים בסוף פברואר 2020. החוקה מאפשרת לכל המועמדים בטווח הגילאים 30-75, בעלי השכלה גבוהה עם תואר שני ומעלה להגיש מועמדות.

כמו כן החוקה של איראן אינה מגבילה נשים מלהירשם כמועמדות לפרלמנט, אם כי בפועל סיכוייהן אינן גבוהים. יחד עם זאת, כל המועמדים חייבים לעמוד במבחנים קשים מטעם המועצה לשומרי החוקה, אשר נהנית ממלוא הסמכות לפסול כל מועמד ואף לא להודיע בפומבי ובשקיפות את הסיבה לפסילתו.
12 חברי המועצה אשר כוללים שישה משפטנים אדוקים איסלמיים ושישה אנשי דת בכירים האמונים על קיום ההוראותיו של המנהיג העליון – כולם נחשבים בצורה ישירה או עקיפה כמינוי מטעם האייתוללה עלי ח'אמנהאי.

הדבר הראשון העומד מול עיני המועצה באישור המועמדים הוא "כשרותם", קרי "הוכחה ברורה ומעשית לתמיכתם ברפובליקה האסלאמית וחוקיה". לצורך כך, המועצה בוררת בקפדנות את העבר של כל המועמדים, אף של אילו בכפרים ובעיירות הרחוקות. המועצה נעזרת במאות וועדות מקומיות שהוקמו לאורך עשרות השנים לצורך פיקוח על האזרחים. בנוסף לאישור המועצה לשומרי החוקה, המועמדים צריכים לעמוד בפיקוח של וועדות משרד הפנים.

קרוב ל-55 מיליון איראנים נחשבים בעלי זכות הצבעה. יהודים, נוצרים, וכל בני דתות מלבד האיסלאם, להם יהיו נציגים בפרלמנט, אפילו עם רק בודדים מבני מיעוטים אלה יצביעו בקלפיות. החוקה האיראנית אוסרת בתוקף אך ורק על בני הדת הבהאית להגיש מועמדות לפרלמנט.

בבחירות 2020 מתמודדים כ-21 מועמדים יהודים, נוצרים (כל גווני הדת נצרות) וזורואסטריים שנרשמו כמועמדים לפרלמנט החדש. מוריס מועתמד, בן 65, נציג היהודים במג'לס, בין השנים 2000 עד 2008, נרשם כמועמד לקדנציה החדשה אך לא ברור עדיין עם סיאמק מורה צדק נציג היהודים אשר החליף אותו מאז שנת 2008 ירשם גם הפעם או לא. הופעתו המוזרה של מוריס מועתמד, בן ה-65 אשר ליווה בעבר מספר פעמים את הנשיא הקודם מחמוד אחמדינג'אד בביקוריו באו"ם, במטה הבחירות בעת ההרשמה שלו לבחירות החדשות, בשעה שהחזיק בידו שרשרת בסגנון איסלמי או כאוהדי מיסטיקה, נקלטה בעיני מצלמות של סוכנויות הידיעות האיראניות.

לאחר שבוע ימים של רישום המועמדים ב-208 אזורי ההרשמה בעבור הבחירות המחוזיות, המתמודדים על 290 מושבים בפרלמנט האיסלאמי, הסתיים ב-7.12.2019 ולאחר הסיכומים התברר כי יותר מ-16 אלף מועמדים נרשמו. 88 אחוז מהם גברים והיתר נשים. 3,680 מועמדים הם מטעם המחוז טהראן אשר לו 30 מושבים במג'לס, יותר מכל מחוז אחר במדינה. 83 אחוז ממועמדי המחוז טהראן הם גברים והיתר נשים.

המועמד היהודי, מוריס מועתמד, בן 65
המועמד היהודי, מוריס מועתמד, בן 65

248 חברי הפרלמנט היוצא הגישו מועמדות בשעה שדמויות המפתח והמרכזי התרחקו ממטה הרשמת הבחירות. בראש הנמנעים יש להצביע על עלי לאריג'אני יו"ר הפרלמנט היוצא ומוחמד רזא עארף יו"ר סיעת הרפרומיסטיים. פרוואנה סלחשורי הנציגה הרפורמיסטית אשר הייתה בין הבודדים שהגנו במעט על זכויות המפגינים באירועים האחרונים באיראן, הדגישה כי ההרג שזעזע את החברה ואוזלת היד של הרפורמיסטיים למנוע זאת, לא מניחות את מצפונה להגיש מחדש מועמדות.

עלי לאריג'אני, בן 62, הפוליטיקאי השמרני הפרגמטי, אשר משמש בכ-12 השנים האחרונות כיו"ר הפרלמנט של איראן, הודיע כי אינו מגיש מועמדות חרף "הפניות הרבות של אנשי הדת". ישנם גורמים באיראן הטוענים כי לאריג'אני מתרחק מהפרלמנט במטרה להציג מועמדות לנשיאות בבחירות שיתקיימו בעוד כשנה וחצי. בעבר לאריג'אני ניצב כמועמד לתפקיד הנשיא אך בפעם האחרונה ספג כישלון צורם בהתמודדותו מול חסן רוחאני.

מספר גורמים מקשרים את אדישותו של לאריג'אני להמשיך במעורבות בזירה הפוליטית של המשטר בהיחלשות שחלה במעמד אחיו, האייתוללה צאדק' אמולי לאריג'אני, שעד לפני מספר חודשים עמד בראש רשות השופטת, אך פרישתו מהתפקיד הוקדמה, עקב ריבוי הביקורות הפנימית עליו בגלל המעורבות שלו ושל מקורביו במעשי שחיתויות ענק בגודל של מאות אלפי מיליארדי ריאלים. בנוסף, בתו הצעירה של האייתוללה לאריג'אני עמדה תקופה ארוכה במוקד פרשת ריגול לטובת בריטניה חרף ההכחשות המשפחה.

במקביל מתרבות הידיעות על כך כי הנשיא לשעבר של איראן מחמוד אחמדינג'אד מפעיל את השפעתו שמקורביו יבחרו לקדנציה החדשה של פרלמנט ושהוא שואף לחזור לכס הנשיאות בעוד שנה וחצי.
בינתיים נודע כי תוחיד נובחת, בנו של סגן הנשיא רוחאני והאחראי לארגון התכנון והתקציב של המדינה, היה אחד המועמדים הראשונים שנרשם לבחירות לפרלמנט, דבר המצביע על כך שילדהם ומקורבים של בכירי השלטון לא מוותרים על תפקידי מפתח במדינה.

עלי ח'אמנהאי, המנהיג העליון של איראן, כבר ביום הראשון של שבוע הרישום המועמדים, החל בפומבי להתערב בנושא. הוא קרא רק למועמדים עם "יכולות מיוחדות" להירשם ואסר על אחרים לבזבז את זמן הרשויות . לדבריו, ,"חימום תנור" הבחירות צריך לעמוד בראש מעיני כולם ולשים מאחור את האירועים האחרונים.

ג'מאל עורף, ראש מטה הבחירות במשרד הפנים בממשלת הנשיא חסן רוחאני, כבר העריך כי אחוז המצביעים הפעם ירד מתחת ל-50 אחוז . יחד עם זאת, הגנרל מוחמד עלי ג'עפרי לשעבר מפקד משמרות המהפכה, אשר עומד עדיין בראש מטה החשוב של משה"מ, העריך כי אחוז ההצבעה יהיה נמוך יותר מההערכה של ראש מטה הבחירות וכי לדבריו, ההתמרמרות העמוקה של העם מאופן ביצוע ההחלטה בהעלאה הפתאומית של מחירי הדלק, תתבטא בפגיעה משמעותית הן במחנה השמרני והן במחנה הרפורמיסטי של המשטר. הגנרל ג'עפרי קרא להעמיד לדין את הנשיא רוחאני ואת ממשלתו על הפגיעה ביכולת הכלכלית של העם ובגין הרשלנות המתמשכת של הממשלה בניהול ענייני המדינה .

כמו כן המחנה הרפורמיסטי אשר תמך בנשיאותו של חסן רוחאני, נשיא איראן,  שומר בתקופה האחרונה מרחק ממנו בשל אחוזי התמיכה הנמוכים בו שעומדים על אחוז חד ספרתי וזאת אף לפני ההחלטה על העלאת מחירי הדלק במדינה. האישים הבולטים במחנה הרפורמיסטי מודים בפה מלא כי לא רק החשש מירידת אחוז ההצבעה מדאיג אותם אלא ישנה ודאות כי המחנה השמרני הוא שיזכה הן בבחירות למג'לס והן בבחירות לנשיאות בעוד שנה וחצי.

הרפורמיסטיים החזיקו ברוב המושבים כביכול בפרלמנט היוצא, אך בפועל בכל ההחלטות החשובות, גם מחנה זה, עמד דום מול התכתיבים של המנהיג העליון. חוסר יעילות המג'לס, בא לידי ביטוי בצורה ברורה דווקא בפרשה עקובה מדם בנושא מחירי הדלק.

ראשי שלושת הרשויות של המשטר, מבלי ליידע אף אחד מחברי הפרלמנט, החליטו בדיונים הסגורים שלהם, בתמיכתו החשאית של ח'אמנהאי, לייקר את מחיר הדלק עד פי שלוש. לאחר שפרצו המהומות ברחבי איראן עם היוודע דבר ההחלטה ביום 15.11.2019, לא רק המחנה השמרני המתנגד לנשיא רוחאני, אלא סיעת הרפורמיסטיים, הכינו בזריזות טיוטת הצעה במטרה לגרום לביטול ההחלטה של ראשי שלושת הרשויות. ח'אמנהאי שיגר באופן מיידי מסר תקיף לפרלמנט ודרש מהם לא להעיז לצאת נגד ההחלטה שהוא תמך בה. עם הגעת דבר המסר לפרלמנט, נפל שקט רועם על המג'לס, ואף חבר פרלמנט לא העז להתנגד.
בתוך השקט הרועם ותוך כדי הצלחת המשטר לנתק את המדינה באופן הרמטי מהאינטרנט, כוחות השלטון נקטו במעשי הטבח הנוראיים בקרוב ל-200 ערים. חלק מסיפורי הזוועה התגלו כבר בימים האחרונים.