עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן נערכת לחמם את גבול הצפון

חשש בישראל ובעולם הערבי שאיראן החלה בהכנות לחמם את גבול הצפון באמצעות חיזבאללה • למרות המתיחות בגבול הדרום, צה"ל יכול להתמודד בכמה חזיתות במקביל, אין לשלול את האפשרות כי ישראל תנחית מכה צבאית מקדימה במקום שתבחר

איראן בוחנת אפשרות לחמם את הגזרה צפונית: פרשנים בעולם הערבי עוקבים בעניין רב אחרי הרמטכ"ל, רא"ל גדי אייזינקוט, זאת בעקבות הידיעה שפורסמה כי הוא ביטל ביקור חשוב בשבוע הבא בגרמניה וכי הוטל איפול על הסיבות לביטול הביקור.

להערכתם, הדבר קשור להתפתחויות בגבול הצפון, ולאו דווקא למצב ברצועת עזה בעקבות התחדשות המגעים של מצרים עם ישראל וחמאס לקדם את הבנות הרגיעה.

ההנהגה האיראנית בטוחה שישראל חלשה וכי זהו הזמן הנכון לפעול נגדה.

המנהיג הרוחאני של איראן עלי ח'מינאי אמר השבוע בטהרן בכינוס האחדות האסלאמית ה-32 את הדברים הבאים על ישראל:

" האוייב הציוני נכשל מול ההתנגדות הפלסטינית רק לאחר יומיים.. כל זה מוכיח שהמשטר הציוני נחלש משמעותית…קצב ההיחלשות גובר והולך".

גורמים ביטחוניים בכירים בישראל מביעים חשש מהפעילות החשאית של  הגנרל קאסם סולימאני, ראש גיס "קודס" ב"משמרות המהפכה" האיראניים בסוריה ובלבנון שמתכנן לחמם את גיזרת הצפון מול ישראל בשני אופנים:

א. התבססות של חזבאללה וגורמים פרו איראניים סמוך לגדר המערכת בצד הסורי של רמת הגולן שיסתייעו בגורמים מקומיים (דרוזים ופרו איראניים), תמורת תשלום כספי, להקמת תשתית חבלנית לפעילות טרור נגד ישראל, החל מהנחת מטענים, שיגור טילי נ"ט לעבר סיורי צה"ל וירי פצצות מרגמה לעבר הישובים הישראלים ברמת הגולן.

הגנרל סולימאני ומנהיג חזבאללה, חסן נצראללה, מעדיפים את האופציה הזו שתחליף את ההתקפות מדרום לבנון, דבר שינטרל את האפשרות בפני ישראל להרוס את התשתיות האזרחיות של לבנון.

פתיחת חזית חדשה נגד ישראל מרמת הגולן הסורית גם תפצל את כוחות צה"ל לכמה חזיתות.

ב. להקים בתוך לבנון מפעלים כדי לשדרג את הטילים שבידי חזבאללה לטילים מדויקים יותר היכולים לפגוע בדייקנות במטרות אסטרטגיות בעומק הישראלי, כמו נמל התעופה בן גוריון, הכור האטומי בדימונה, בתי הזיקוק בחיפה ובסיסים שונים של צה"ל.

הנחת העבודה של חזבאללה ואיראן היא שישראל לא תעז ליזום הנחתת מכה מקדימה על המפעלים האלה מחשש שהדבר יביא למלחמה כוללת.

ארגוני האופוזיציה הסורית יצאו מדרום סוריה לפני כחודשיים והאזור כולו נתון לשליטה של הצבא הסורי.

בעבר ניסה מנהיג חזבאללה חסן נצראללה להקים חזית חדשה נגד ישראל מרמת הגולן באמצעות תשתית מקומית. הוא הטיל את המשימה על סמיר קונטאר ועל ג'יהאד מורנייה, אולם, עפ"י פרסומים זרים צה"ל הצליח לחסל את שניהם בטרם הוציאו פיגועים אל הפועל.

נראה שעכשיו שוב מעמיד מנהיג חזבאללה את הנושא בראש סדר העדיפות שלו כדי לסגור חשבונות מול ישראל.

ישראל מודעת לכוונותיו של נצראללה וזו הייתה הסיבה לסיורו של הרמטכ"ל גדי אייזנקוט לפני כמה ימים בגבול רמת הגולן.

ישראל משתפת באופן מלא את ממשל טראמפ בחששותיה מפני ההתפתחויות האפשריות בחזית הצפונית.

לא ניתן לשלול את האפשרות כי איראן, באמצעות חיזבאללה, מתכננת לפתוח במלחמת התשה חדשה נגד ישראל מגבול רמת הגולן, וזאת במקביל למלחמת ההתשה של חמאס בגבול הדרום באמצעות קמפיין "צעדות השיבה".

ההתפתחויות בגבול הצפון הן מדאיגות, חופש הפעולה האווירי של ישראל במרחב האווירי הסורי צומצם מאוד בעקבות תקרית הפלת מטוס הביון הרוסי בידי מערכת ההגנה האווירית הסורית.

רוסיה העבירה לסוריה סוללות טילים מסוג

300- S והן נקלטות בהדרגה, בהדרכה רוסית, במערך ההגנה האווירית הסורית.

האפשרות שישראל תיזום מכה צבאית מקדימה על מפעלי הנשק של חיזבאללה בלבנון, לפני שיהפכו למבצעיים, נראית רחוקה מאוד, אך לא בלתי הגיונית.

הסיבה להקמת המפעלים האלה היא שישראל הצליחה באופן שיטתי ולאורך זמן למנוע העברת נשק איכותי , שובר שוויון, מאיראן ללבנון באמצעות שיירות.

ישראל תקפה את משלוחי הנשק הזה והשמידה אותם על הקרקע עד שהגנרל קאסם סולימאני הגה את הרעיון להקים את מפעלי יצור הנשק הזה בתוך לבנון עצמה כדי להימנע מתקיפה ישראלית.

אנו נמצאים בתקופה מתוחה מאוד מבחינה ביטחונית בגבול הדרום ובגבול הצפון ונוכח המעורבות הצבאית האיראנית הגוברת באזור כבר אי אפשר לשלול שום תרחיש. צה"ל יכול להתמודד עם כמה חזיתות במקביל, הוא כבר עשה זאת בעבר ויכול לעשות זאת גם בעתיד.

ישראל נחושה להגן על ביטחון אזרחיה ומחוסר ברירה היא עשויה לבצע גם תרחישים שנראים כרגע בלתי הגיוניים.

 

פורסם לראשונה ב – 27.11.18