עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן משנה את כללי העימות מול ישראל

תקיפת "המרסר סטריט": "חזית ההתנגדות בהובלת איראן נקמה על תקיפה ישראל בסוריה " • איראן מנסה לשנות את כללי המשחק

בעוד איראן הרשמית מכריזה, כי לא עמדה מאחורי תקיפת ספינת הסחר "מרסר סטריט" (29 יולי), שנמצאת בבעלות חברה בריטית בה שותף איש עסקים ישראלי, סמוך לעומאן, קבעו מספר כלי תקשורת איראניים בולטים, כי היא בוצעה בתגובה על תקיפה שבצעה ישראל בסוריה.

דובר משרד החוץ האיראני, סעיד ח'טיבזאדה, גינה את האשמות שהפנתה ישראל נגד איראן ואמר כי "חובה על המשטר הציוני הלא-לגיטימי לחדול מהאשמות כאלה…אין זו הפעם הראשונה בה מאשימה את איראן…הטלת האחריות על אחרים לא תעזור לו". בריטניה וארצות הברית, הודיעו רשמית כי הן בטוחות שאיראן עומדת מאחורי התקיפה , ככל הנראה, בעקבות מידע מודיעיני שספקה ישראל.

אגף מערב אירופה במשה"ח האיראני זימן את מיופה הכוח הבריטי באיראן לשיחת נזיפה בעקבות האשמת בריטניה את איראן כמי שעמדה מאחורי התקיפה וזימון שגרי איראן בבריטניה, מוחסן בהארונד ( Mohsen Baharvand)  למשה"ח הבריטי. איראן טענה כי "בריטניה הזדרזה, ולא בפעם הראשונה,  להטיח האשמות באיראן ללא כל עובדות". משה"ח האיראני הזהיר מפני "תגובות הרפתקניות" העלולות לגרור תגובה איראנית נחושה". בהקשר זה סוכנות הידיעות "נור", המזוהה עם למועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן , צטטה מקור יודע דבר שאמר, "כי "למרות שאיראן יודעת כי האשמות המופנות אליה מצד המערב והמשטר הציוני מהוות תעמולה בלבד, הרי שכל פעולה נגד האינטרסים הלאומיים של איראן וביטחונה הלאומי תענה בתגובה מוחצת והחלטית, והאחריות להשלכותיה תיפול על וושינגטון ולונדון.

הודעת ארה"ב על התקיפה האיראנית
הודעת ארה"ב על התקיפה האיראנית

מיד לאחר התקרית צטט אתר החדשות "אלעאלם" ,המשדר בערבית לקהלי יעד בעולם הערבי עולם הערבי, גורמי השייכים לחזית ההתנגדות, שטענו כי התקיפה בוצעה "כנקמה על התקיפות האוויריות הישראליות האחרונות (22 יולי)  בשדה התעופה צ'בעה (Dabaa)  באזור קציר (Qusayr) בסוריה בה נהרגו שני אנשים" לטענת אותם גורמים  "תקיפת הספינה מהווה מסר לממשלת ישראל החדשה כי עליה לשקול מחדש את יחסה כלפי (חזית) ההתנגדות ולצפות שכל מהלך שלה יענה בתגובה הולמת, במועד וכמובן, בהתאם לסוג תוקפנותה" .

הצטרפו אל ערוץ הטלגרם שלנו.

 

 

ההודעה מדגישה כי 85 אחוז מהסחר הישראלי נעשה בדרך הים וכי מעתה "המים בכל העולם הפכו למסוכנים עבור המסחר הישראלי" "וכללי המשחק השתנו – כל פעילות ישראלית "תענה בצורה הולמת ביבשה ובים לא רק באזור אלא בכל העולם" , נכתב בהודעה. עוד הוסיפו כי "אולי בעקבות התקרית סמוך לעומאן, ישראל תבחן מחדש את מדיניותה לעקור את מחנה ההתנגדות מסוריה ולחשוב בצורה שקולה יותר". לבסוף, מזכירה ההודעה תקיפות קודמות נגד ספינות מסחר בבעלות ישראלית ומזהירה כי מחנה ההתנגדות יכול להגיב בצורה חמורה יותר נגד ספינות נוספות.

("אלעאלם: המים בכל העולם הפכו מסוכנים למסחר הישראלי")
("אלעאלם: המים בכל העולם הפכו מסוכנים למסחר הישראלי")

העיתון "כיהאן" המזוהה עם מנהיג איראן צטט בהרחבה דיווחים מהתקשורת הערבית והבינ"ל סביב התקרית וכן "אנליסט לבנוני" שהדהד בpress TV את המסרים בהופיעו ב"אלעאלם". לדבריו, מחנה ההתנגדות לא יאפשר יותר לישראל לבצע את פשעיה נגד סוריה וגבול סוריה-עיראק מבלי להגיב עליהם והתגובה יכולה להגיע מכל חברה במחנה ההתנגדות "יתכן שזו תגיע מתימן (המורדים החות'ים), לבנון, סוריה פלסטין איראן או מכל מקום אחר" . הוא אמר כי חזית ההתנגדות יכולה לפגוע בישראל צבאית ופוליטית ולערער את הישגיה בתחום הסכמי הנורמליזציה. הפרשן הביא את ירי הרקטות במהלך מבצע "שומר החומות" כדוגמא ליכולתה של חזית ההתנגדות.

יודגש, כי ייחוס התקיפה למחנה ההתנגדות מהווה חלק מהמאמץ האיראני שבלט במיוחד במהלך מבצע "שומר החומות" להציג את חזית ההתנגדות (ארגונים וקבוצות טרור הנתונים לחסותה בעיראק, בתימן, בסוריה, בלבנון וב"פלסטין") כגוף מונוליטי אותה היא מובילה ופועל בתאום נגד ישראל והמערב וסוכניו באזור. זאת, בין היתר, בפעילות נגד המשך הנוכחות האמריקנית בעיראק (שיגור רקטות לאזור הירוק ולבסיסים אמריקניים), תימן (המאבק בסעודיה) וכמובן התבססותה של איראן בסוריה וחזבאללה בלבנון והסיוע הנמשך לארגוני הטרור הפלסטינים החמא"ס והגא"פ במאבקם בישראל.

מעבר לזאת, תקיפת ספינת הסוחר הישראלית באמצעות מל"ט-מתאבד באופן מדוייק, מעידה כי איראן מגדילה ומשכללת את ארסנל המל"טים שברשותה. אלה מאפשרים לה, ולבעלות חסותה, להפעיל אמצעי זה ברחבי המזה"ת ואף מעבר לו באמצעות שיגור מל"טים מפלטפורמות ימיות. בהקשר זה משמשת תימן כשדה הניסויים הגדול ביותר של איראן להפעלת מל"טים תוקפים וכן סירות נפץ מהירות נגד תשתיות אסטרטגיות ומתקני נפט סעודים.

המל"טים, בדומה לספינות הנפץ המהירות, הרקטות והטילים מהווים נדבך מרכזי באסטרטגיית הלחימה ה-סימטרית האיראנית נגד אויבים המצוידים במערכות נשק מתקדמות משלה. אלה מאפשרים לה להפעיל אמצעים אלה בעצמה או באמצעות ארגוני החסות של, באזורי עימות רחוקים מאיראן (סיוע לארגוני הטרור הפלסטינים שהחלו להפעיל מל"טים בסב העימות האחרון) לקדם את יעדיה המהפכניים ולהגביר את השפעתה בהם. באמצעים אלה, קל וחומר כשהם הופכים מדויקים וקטלניים יותר, יש משום סיכון פוטנציאלי לחופש השיט.

כניסת השיא החדש לתפקידו

השבוע אמור להיכנס אבראהים ראיסי לתפקיד נשיא איראן. התגובה הבינלאומית המסתמנת לתקיפה תתהווה את אחד המבחנים הראשונים ובהמשך החלטות קשות לגבי המשך המו"מ בנושא הגרעין. תקיפת אניות הסוחר בידי איראן מעידה כי לצד הטיפול בתיק הגרעין יש לפתור גם את סוגיית הטרור האיראני ופעילותה הממאירה במזרח התיכון. לעמדה האמריקנית הנוכחית לפיה חזרה להסכם הגרעין תאפשר לפתור ביתר קלות את שאר הסוגיות כמו סוגיית הטילים, החתרנות וזכויות האדם באיראן אין כל אחיזה במציאות. המציאות (הנושכת) היא שבאיראן אין יותר מתונים ושמרנים, החלוקה החביבה על המערב. באיראן יש רק שמרנים שייצוא המהפכה, ולא האזרח האיראני, עומד בראש סדר היום שלהם.