עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן משחקת פוקר עם הממשל החדש

איראן מפגינה מדיניות קשוחה, היא מפרה בגסות את הסכם הגרעין, מאיצה את קצב העשרת האורניום ומסרבת למשא ומתן עם ממשל ביידן • הממשל החדש מגבש את המדיניות כלפי הסכם הגרעין ומתייעץ עם בנות בריתו • הנשיא ביידן יצטרך להחליט האם להתקפל או להקשיח עמדות כלפי איראן

המתיחות במזרח התיכון לא פחתה בעקבות חילופי הממשל בארה"ב. הממשל החדש הורה על חזרת המפציצים הכבדים מסוג B-52 לשמי המפרץ והציב סוללות כיפת ברזל בבסיסים האמריקנים במפרץ כדי להרתיע את איראן ולהפגין נחישות בניסיון לנהל עמה משא ומתן על הסכם גרעין משופר.

למתיחות הזו יש להוסיף את דברי הרמטכ"ל אביב כוכבי בדבר הנחייתו לצה"ל להכין אופציה צבאית כדי להתמודד עם סכנת הגרעין האיראני והתשובה של צבא איראן כי "יהרוס את תל אביב וחיפה אם ישראל תעשה מעשה טיפשי נגד איראן".

ברקע הדברים, סדרה של תמרונים צבאיים שעשה צבא איראן בשבועיים האחרונים באויר, בים וביבשה כדי לאותת לארה"ב כי איננו חושש מעימות צבאי.

שעון החול הולך ואוזל ואיראן מנהלת מדיניות של "הליכה על הסף" כדי לנסות ולהכתיב לממשל החדש בארה"ב את ההסרה המיידית של הסנקציות שהטיל עליה הנשיא טראמפ. לא ברור אם איראן מנהלת מדיניות אגריסיבית כחלק מן המשא המתן העתידי עם ממשל ביידן או כדי לצאת לגמרי מהסכם הגרעין.
ממשל ביידן פתח בינתיים בהתייעצויות על השינויים שהוא רוצה להכניס בהסכם הגרעין מ-2015, רוברט מאלי, השליח החדש של הממשל לנושא איראן החל להתייעץ עם גורמים בכירים בצרפת, בריטניה וגרמניה והוא צפוי גם להתייעץ עם מדינות המפרץ.

ראש המוסד יוסי כהן ייצא בקרוב לוושינגטון כדי להציג בפני הנשיא ביידן וראש ה-CIA ווילאם ברנס את החומרים המודיעיניים על הכוונות האמיתיות של תוכנית הגרעין האיראנית ואת הדרישות הישראליות בכל הקשור להסכם גרעין משופר עם טהראן.

א. עצירת העשרת האורניום
ב. עצירת יצור הצנטריפוגות המתקדמות
ג. הטלת מגבלות על פרויקט הטילים הבליסטיים
ד. בלימת התמיכה האיראנית בארגוני הטרור ובראשם ארגון חזבאללה
ה. עצירת ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה, עיראק ותימן
ו. הפסקת פעילות הטרור האיראנית נגד ישראלים בחו"ל
ז. חשיפה מלאה של מתקני הגרעין האיראניים בפני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית

גורמים אמריקנים אומרים כי ממשל ביידן נותן עדיפות עליונה לנושא האיראני כדי לשמור על המשך היציבות במזרח התיכון. ההערכה בוושינגטון היא כי תהליך ההתייעצויות של ממשל ביידן עם מדינות אירופה, מדינות המפרץ וישראל יקח זמן רב וכך גם המאמצים להביא את איראן לשולחן המשא ומתן. מדובר בתהליך של כמה חודשים לפחות.

הממשל הבהיר כי טהראן עדיין רחוקה מלעמוד בכל ההתחייבויות של הסכם הגרעין וכי היא צריכה לחזור אליהן, במקביל בוחן ממשל ביידן את האפשרויות והמשמעויות של הסרה הדרגתית של הסנקציות מעל איראן.

 

 

 

איראן מאתגרת את ג'ו ביידן

הנשיא החדש גו' ביידן נכנס לבית הלבן ב-20 בינואר אבל האיראנים אינם מתכוונים לתת לו אפיל יום אחד של חסד. הם מגבירים את הלחץ המדיני והתקשורתי על ארה"ב כדי להביא לחזרה מיידית של ארה"ב להסכם הגרעין משנת 2015 ללא תנאים ולהסרת הסנקציות הכבדות שהטיל הנשיא טראמפ על איראן.

החזרה להסכם הגרעין והסרת הסנקציות מעל הרפובליקה האיסלאמית תאפשר לאיראן לייצא נפט ולשוב ולהשתמש במערכת הבנקאות הבינלאומית העולמית, הדבר מדאיג מאוד את ישראל ומדינות המפרץ, אם זה אכן יקרה איראן תתחזק מבחינה כלכלית והיא תוכל להשפיע על המתרחש באזור המזה"ת באמצעות שלוחותיה בסוריה, עיראק, לבנון, תימן ורצועת עזה.

הנשיא טראמפ שממנו חששו האיראנים סיים את תפקידו. ג'ו ביידן נתפס בעיניהם כנשיא חלש המעוניין בדיאלוג ולא במלחמה או בשימוש בכוח, לכן, מבחינתם אפשר להשתולל במיוחד נגד מטרות אמריקניות וסעודיות.

בימים האחרונים הייתה שורה של התקפות איראניות באמצעות השלוחות של איראן בעיראק ובתימן: מטח רקטות שוגר לעבר השגרירות האמריקנית בבגדאד ולעבר ריאד בירת סעודיה נורה טיל בליסטי או מל"ט מדוייק, סעודיה טוענת כי הטיל נורה על ידי המורדים החות'ים בתימן, אך הם מכחישים, לעומת זאת הודיעה מליציה חדשה בעיראק הנאמנה לאיראן כי היא זו שירתה את הטיל לעבר סעודיה.

הנשיא ביידן איננו ממהר לחזור להסכם הגרעין וזה מרתיח את האיראנים, לממשל החדש יש את נושא הקורונה על ראשו והמשבר הכלכלי הקשה בארה"ב, בנוסף לכך הוא צריך להתייעץ עם מדינות אירופה, עם מדינות המפרץ ועם ישראל על החזרה להסכם הגרעין ועל הדרישות הביטחוניות שיש לדרוש מאיראן.

איראן שאחרי ממשל טראמפ היא יותר תוקפנית כלפי ארה"ב והיא עברה לשלב האיומים הישירים על ממשל ביידן, היא מאשימה אותו כי הוא ממשיך במורשת טראמפ בכל הקשור לנושא הגרעין.

ב-26 בינואר איימה איראן להפסיק את הפרוטוקול הנוסף של הפיקוח של הסוכנות לאנרגיה אטומית ב-21 בפברואר "אם הצדדים לא ימלאו את התחייבויותיהם", דהיינו אם ארה"ב לא תחזור להסכם הגרעין.

עלי רביעי, דובר ממשלת איראן אמר שההזדמנות של ארה"ב לחזור להסכם הגרעין ולמלא אחר התחיבויותיה היא מוגבלת " הדיאלוג עם ארה"ב איננו על הפרק כרגע, אין לנו קשר עם ממשל ביידן וכל התפתחות במשא ומתן תלויה בביצוע ההחלטה הבינלאומית 2231 שהיא החלטה של מועצת הביטחון שאישרה את הסכם הגרעין".

נראה שאיראן מתכננת להגביר את הלחץ על ממשל ביידן, אם הממשל לא יודיע על חזרה להסכם הגרעין והסרת הסנקציות בשבועות הקרובים. ממשלת איראן תבצע את החלטת הפרלמנט האיראני ותאסור על כניסת הפקחים הבינלאומיים למתקני הגרעין.

באהרוז כמאלונדי, דובר סוכנות האנרגיה האטומית באיראן הודיע ב-28 בינואר כי איראן תציב 1000 סרקזות חדשות מדגם IR2M במתקן הגרעיני בנתנז בתוך 3 חודשים.

הוא התפאר לגבי כמות האורניום המעושר שנמצא בידי איראן ואמר: " אי אפשר להשוות את היכולות הגרעיניות שלנו לשנים הקודמות, כעת יש לנו 17 ק"ג של אורניום מועשר לרמה של 20 אחוזים."

כפי שהדברים נראים כעת. איראן איננה רוצה לנהל משא ומתן עם ממשל ביידן על הסכם הגרעין, היא חוששת כי מדובר בתרגיל אמריקני לגרור אותה למלכודת של משא ומתן על כל הנושאים, דהיינו: פתיחה של כל הסכם הגרעין משנת -2015 ומשא ומתן על הסכם חדש שבו יהיו סעיפים חדשים כמו פרויקט הטילים הבליסטיים ומדינות הטרור האזורית שלה.

אמיר עבד אל-להיאן, עוזרו של יו"ר הפרלמנט האיראני אמר ב-30 בינואר:" משא ומתן עם ארה"ב יהיה בזבוז של זמן, מדובר במלכודת וארה"ב תנסה לכפות עלינו תנאים חדשים".

האיראנים מתנגדים לצירוף צדדים חדשים למשא ומתן כמו למשל סעודיה, הם זועמים על נשיא צרפת עימנואל מקרון שאמר כי סעודיה צריכה להיות צד במשא ומתן על הסכם גרעין חדש.

לאן פני הדברים?

כיפופי הידיים בין ארה"ב לאיראן ממשיכים לגבי השאלה מי ימצמץ ראשון. מבחינת האיראנים "אין חזרה לאחור" וארה"ב חייבת להסיר את הסנקציות לאלתר ולחזור להסכם הגרעין ללא תנאים, מבחינת ארה"ב , איראן היא זו שצריכה להפסיק לאלתר את ההפרות הנרחבות מצידה של הסכם הגרעין.

ארה"ב מודאגת מאוד מהכמות ההולכת וגדלה של אורניום מעושר בידי איראן. היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן אמר כי "נקודת התחלה קריטית עבור ממשל ביידן תהיה הטיפול במאגר האורניום המועשר ההולך וגדל של טהרן מכיוון שהיא מתקרבת יותר ויותר להשגת מספיק חומר בקיע עבור פצצה גרעינית".

השאלה היא האם ביידן ישכיל ל"סחוט את הלימון" עד הסוף ולנצל את הסנקציות של הנשיא טראמפ כדי להגביר את הלחץ על איראן, והאם הוא ימקסם אותן הוא עשוי להשיג ויתורים מצדה של איראן מכיוון שהיא חנוקה מבחינה כלכלית, מדובר במשחק פוקר צמוד לחזה.

פרשנים בעולם הערבי מעריכים כי יתכן שבסופו של דבר שני הצדדים יסכמו על "עסקת ביניים" שעל פיה ארה"ב תסיר חלק מהסנקציות בתמורה לכך שאיראן תפסיק את ההפרות הרחבות מצידה של הסכם הגרעין ובמקביל יתקיים משא ומתן לגבי שאר הדרישות של ממשל ביידן מאיראן והסרתן של שאר הסנקציות.

הדברים יתבררו בשבועות הקרובים.