עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: מרוץ חימוש או המתנה

קופרווסר: "האבסורד בהסרת אמברגו הנשק נעוץ בכך שהוא אומץ במסגרת החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1747 משנת 2007 בתמיכה רוסית וסינית כאמצעי לאלץ את איראן לוותר על העשרת האורניום, והוא הוסר כעת דווקא כשאיראן צברה כמויות גדולות של אורניום מועשר"

הסרת אמברגו הנשק על איראן ב -18 באוקטובר 2020, בהסכמת הצדדים להסכם ה-JCPOA, תאפשר לאיראן לרכוש ולייצא נשק ללא הגבלות, למרות שהיא מפרה באופן בוטה וגלוי את כל התחייבויותיה על פי ההסכם. במקביל, ארצות הברית מאמינה כי בעקבות בקשתה לחידוש אוטומטי של כל הסנקציות של האו"ם נגד איראן הסנקציות חודשו כבר ב- 20 בספטמבר 2020 ("סנאפבק"), ולכן, האיסור על סחר בנשק עם איראן אמור להימשך. איראן, רוסיה, סין ומועצת הביטחון של האו"ם סברו אחרת. ארצות הברית מאיימת להפעיל סנקציות נגד המפרים את האיסור ובימים האחרונים הגבירה את הלחץ על הכלכלה האיראנית באמצעות שורה של סנקציות נוספות.

הצטרפו עכשיו לטלגרם של המרכז הירושלמי לעניייני ציבור ומדינה

שר החוץ, מייק פומפאו, הזהיר ב -18 באוקטובר 2020 כי ארצות הברית תטיל סנקציות על כל אדם או גוף המסייע לתוכנית הנשק של איראן. "כל מדינה שמוכרת נשק לאיראן מרוששת את העם האיראני בכך שהיא מאפשרת הסטת כספים של המשטר מהתושבים לעבר מטרותיו הצבאיות של המשטר", קבע פומפאו.

ב- 19 באוקטובר 2020 הודיע משרד החוץ האמריקני כי הוא מטיל סנקציות על שש חברות סיניות בגין שימוש בקווי הספנות האיראניים של הרפובליקה האסלאמית (IRISL), המעבירות "פריטים רגישים להפצה המיועדים לתכניות הטילים הבליסטיים של איראן ולתוכניות צבאיות."

 

האם עכשיו תשנה צרפת את מדיניותה?

המשמעות של סיום איסור הסחר

1. איראן עלולה לנסות להצטייד בכלי נשק מתקדמים, במיוחד מרוסיה וסין, שיתרמו לקידום תכנית הגרעין שלה. זאת בדגש על מערכות הגנה אווירית, כמו S-400. שישפרו את ההגנה על מתקני הגרעין האיראניים ורכיבים שישפרו את ביצועי הטילים שלה, שצפויים לשאת נשק גרעיני בעתיד.

במקביל, איראן כבר הביעה את רצונה לרכוש מטוסי קרב J-20 סיניים חמקניים עבור חיל האוויר המיושן שלה. דיווחי עיתונות לא מאומתים (OILPRESS) טוענים כי איראן עשויה לנסות לקנות מצפון קוריאה דרך סין, טילים מתקדמים לטווח ארוך של 4,500 ק"מ (Hwasong-12) או אפילו טילים ארוכי טווח עוד יותר. עם זאת, הסיכוי כי עסקאות הללו יתממשו בקרוב קטן, בגלל הקשיים הכלכליים של איראן והלחץ האמריקני.

מכל מקום, איראן הבהירה כי היא לא מתכוונת למהר לרכוש נשק חדש מכיוון שברשותה תעשייה צבאית מקומית רחבה. במקביל איראן תנסה מן הסתם להרחיב את יצוא הנשק שלה, כשבין הלקוחות החדשים האפשריים תצוין ונצואלה.

2. פעם נוספת חושפים האירופיים את חולשתם. הם לא מעוניינים בהתעצמותה של איראן, במיוחד אם זו מסייעת לקידום תוכנית הגרעין שלה, ואמברגו הנשק האירופי על איראן יישאר בתוקפו עד שנת 2023. עם זאת, למרות ההפרות האיראניות, האירופאים מעדיפים עימות עם ממשל טראמפ על פני עצירת איראן.

3. עתיד החימוש האיראני תלוי במידה רבה בתוצאות הבחירות בארה"ב. אם טראמפ ייבחר, הוא ככל הנראה יחמיר את הלחץ ויקשה על יישום תוכניות הרכש. לעומת זאת, ביידן עשוי לבקש לחזור להסכם הגרעין, כולל הסרת אמברגו הנשק, אולי עם שינויים קלים בו.

מותה של יוזמת השלום הערבית

רוחאני: "נקנה ונמכור לכל מי שנרצה"

המשטר האיראני חגג בשמחה רבה את הסרת האמברגו והציגו כהישג משמעותי. בנאומו ב -14 באוקטובר 2020 אמר הנשיא רוחאני: "אני מברך את עמנו על שהסיר את אמברגו הנשק האכזרי עלינו. לאחר עשר שנים של דיכוי, לא יהיו לנו מגבלות כאלה. אנחנו נלחמים נגד ארצות הברית כבר ארבע שנים, ועכשיו בייאושם הם דופקים על דלתות רבות בניסיון לשמור על האמברגו".

"החל מיום ראשון," המשיך רוחאני, "אנחנו יכולים למכור נשק לכל מי שאנחנו רוצים ולקנות נשק מכל מי שאנחנו רוצים. עבור מי שתוהה מה הממשלה עשתה למען תושבי איראן, זהו הישג חסר תקדים לחריצות הממשלה, לתקוותנו ולסבלנותנו הארוכה. "

דובר ארגון האנרגיה האטומית באיראן (AEOI), בארוז קאמאלוואנד, תיאר את הסרת אמברגו נשק נגד טהראן כ"רגע מבריק ומפואר עבור הדיפלומטים במדינה ".

מדוע הסרת האמברגו נחשבת כ"ניצחון דיפלומטי" איראני?

סייד עבאס אראגצ'י, סגן שר החוץ לעניינים פוליטיים, הסביר כי שר החוץ האמריקני קרי התעקש על אמברגו של עשר שנים במהלך המשא ומתן על ה- JCPOA. "בשל נימת הקול הזועמת של שר החוץ ג'וואד זריף וצעקותיו, [על נציגת ארה"ב למשא ומתן וונדי שרמן] האחרונה, ביקשה מעמיתיה לעזוב את החדר ולהשאיר את שרי החוץ לבדם … שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף קיים 'פגישה סוערת' עם שרי החוץ ושכנע אותם להסכים לפרק זמן של חמש שנים. "

 

האבסורד בהסרת אמברגו הנשק נעוץ בכך שהוא אומץ במסגרת החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1747 משנת 2007 בתמיכה רוסית וסינית כאמצעי לאלץ את איראן לוותר על העשרת האורניום, והוא הוסר כעת דווקא כשאיראן צברה כמויות גדולות של אורניום מועשר ל -4.5% ומפעילה מתקנים שונים בתוכנית הגרעין שלה, כולל מתקן ההעשרה במעבה האדמה בפורדו שעד אז כלל לא נחשף.