עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מקצרת את טווח הפריצה לקראת השגת יכולת גרעינית

כמאלונדי, דובר הארגון האיראני לאנרגיה אטומית (AEOI): "ביכולתנו חמישה אחוזים אך "ביכולתו להגיע לרמת העשרה של 20 ואף 60 אחוזים" • איראן מתכננת ומייצרת בעצמה ציוד בתחום האנרגיה הגרעינית

בהרוז כמאלונדי, דובר הארגון האיראני לאנרגיה אטומית (AEOI), אמר במהלך מסיבת עיתונאים באתר הגרעיני פורדו, כי הארגון אמנם הונחה להעשיר אורניום לרמה של חמישה אחוזים אך "ביכולתו להגיע לרמת העשרה של 20 ואף 60 אחוזים". הוא הוסיף כי במהלך באתר ב-10 נובמבר איראן תגיע לרמת העשרה של 4.5 אחוזים ופקחי סבא"א שיגיעו למקום יאשרו את אחוז ההעשרה. כמאלונדי הדגיש כי מתקן ההעשרה בפורדו  חשוב מאד להעשיר אורניום לרמה של 20  אחוז למעגל הדלק של איראן.

הדובר הוסיף כי אתר ההעשרה פורדו "מאובטח ומבוצר וכי איראן אכן התחייבה לא להעשיר בו אורניום לתקופה של 19 שנה, אך כל הפעילות בו היא העשרת אורניום לצרכי שלום". לדבריו, "ארה"ב וישראל אמנם טוענות כי איראן מנסה להגיע לנשק גרעיני, אך למרבה הצער הן אלה שפועלות להשגת נשק גרעיני".

דבריו של כמאלונדי הם במסגרת השלב הרביעי בו נוקטת איראן לכרסם בתוכנית הגרעין שלה לאור כישלונם המתמשך של המגעים עם מדינות אירופה לפצות את איראן בעקבות פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין וחידוש הסנקציות נגד איראן. במסגרת השלב הרביעי התחילה איראן להזריק גז ל- 1044 צנטריפוגות באתר הגרעיני הקרקעי בפורדו. כזכור, על פי הסכם הגרעין הותר לאיראן להפעיל בריק צנטריפוגות מסוג IR-1. איראן טוענת כי על פי סעיפים 24 ו-36 בהסכם מותר לה לסגת מהתחייבויותיה במקרה והצד השני לא עומד בהתחייבויותיו ואין מדובר בהפרה שלו. ארצות הברית הגדירה את הצעד האחרון של איראן "צעד גדול בכיוון הלא נכון". דובר AEOI   כי איראן נקטה בצעד זה לעודד את החתומות האירופאיות על הסכם הגרעין לעמוד בהתחייבויותיהן ול"החזירן למציאות" לפיה לא רק איראן היא זו שצריכה לעמוד בהן.

תימן: האם ישראל סיכלה התקפה איראנית?

הוא חזר על העמדה האירנית לפיה הן מבחינה אידאולוגית והן מבחינה אסטרטגית איראן "אפילו לא חושבת על פצצה גרעינית או נשק אחר להשמדה המונית". בהקשר זה שב כמאלונדי והעלה את נושא הפתוה (פסק הלכה) של ח'אמנהאי "כפי שאמר מנהיג איראן ואף הדגיש בפסק ההלכה, ייצור או צבירת נשק גרעיני ונשק להשמדה המונית, או שימוש בהם מנוגדים לאידאולוגיה שלנו". חידוש פעילות ההעשרה בפורדו חשובה מאד לגבי יכולת ההעשרה שעמדה על 8600 Separative Work Unit   SWU\kg), יחידת מדידה בתהליך ההעשרה) וכיום עומדת על 9500 SWU קרוב מאד לרמת ההעשרה אליה הגיעה איראן לפני החתימה על הסכם הגרעין (JCPOA)  "כמה רחוק נוכל להגיע לקראת מיליון SWU תלוי ביכולת של הציוד שברשותנו".[1]

איראן מתכננת ומייצרת בעצמה ציוד בתחום האנרגיה הגרעינית

עלי אכבר צאלחי, ראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, אמר כי איראן מוכנה לחלוק עם שכנותיה במפרץ הפרסי את ניסיונה בתחום הפקת אנרגיה גרעינית  ולשתף עימן פעולה בתחום טכנולוגיית השימוש באנרגיה גרעינית. צאלחי, אמר את הדברים במהלך טקס תחילת בניית כורים נוספים בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר (Bushehr Nuclear Power Plant) . צאלחי אמר כי שש שנים לאחר חנוכת  הכור הוא מופעל כולו על ידי מומחים איראניים המתקינים בו את הציוד הנדרש. לדבריו בניית הכורים תושלם בתוך שש עד שמונה שנים ותביא לחיסכון ניכר של כמעט 700 מיליון דולר מדי שנה (על פי תחשיב של 60$ לחבית כיום).

 

|(צאלחי : עצמאות מוחלטת בתחום הייצור והתכנון של ציוד גרעיני)
|(צאלחי : עצמאות מוחלטת בתחום הייצור והתכנון של ציוד גרעיני)

בהקשר זה דיווחה סבא"א במהלך אוקטובר כי איראן מייצרת ומתכנת בעצמה את כל הציוד הגרעיני הנדרש ובכלל זה דגמים שונים של צנטריפוגות. עלי אצע'ר זארעאן, יועץ מיוחד לצאלחי הדגיש,  כי "מאה אחוז מתעשיית הגרעין האיראנית היא מקומית וכיום איראן מספקת באופן עצמאי את כל צרכיה בתכנון וייצור דגמים שונים של צנטריפוגות".

איראן ממשיכה לצבור בהדרגה, במסגרת האסטרטגיה שאמצה, יכולות שתאפשרנה לה לחזור במהרה לפעילות מלאה במסגרת תוכנית הגרעין הצבאית, כאשר תבחר לעשות כן. במקביל, ממשיכה איראן לפתח את תחנת הכוח הגרעינית בבושהר.

בהקשר זה אמר שה"ח האמריקני פומפאו כי הצעדים שנוקטת איראן לכרסום מחויבויותיה לתוכנית הגרעין מקצרים את "טווח הפריצה" לייצור נשק גרעיני. כך או אחרת נראה, כי אין בכוונת איראן לוותר על דרישותיה לחידוש המשא ומתן – הסרת של הסנקציות התלויות ועומדות נגדה – ועל רקע זה נראה כי הקיפאון במשא ומתן עם השותפות האירופאיות צפוי להמשך ועמו המשך הצעדים האיראנים לנסיגה ממחויבויותיה על פי הסכם הגרעין.

 

https://www.mashreghnews.ir/photo/1008920/%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%AA%D9%86-%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF-%DB%B2-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%B4%D9%87%D8%B1

[1] https://iranpress.com/en/iran-i140365-iran's_enrichment_capacity_reaches_around_9500_swus_aeoi_spox