עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מקצצת בתקציב המדינה

ההשלכות של הסנקציות מצד ארה"ב מובילים את איראן לקצץ בסעיפים רבים בתקציב • סחר הנפט והגז ירדו בצורה משמעותית • אזרחים ממשיכים להפיץ ברשתות החברתיות על כך שאינם אוכלים בשר

שני בכירים בממשלת איראן הודיעו לאחרונה על שינויים דחופים שנעשו בתקציב המדינה כנראה כתוצאה מירידה בהכנסות וזאת בשל הסנקציות האמריקאיות.

עלי רביעי, דובר ממשלת איראן ולשעבר שר העבודה, כתב במאמר באחד מעיתוני איראן, כי ממשלתו של הנשיא חסן רוחאני נאלצה להדק עוד יותר את החגורה בגלל ירידה ניכרת הכנסות המדינה. לדבריו, ההערכות הקודמות בקשר להכנסות השנה לא הגיעו לידי מימוש, ובהתאם לצפי של המדינה הם יעמדו על 386 אלף מיליארד טומאן בלבד, זאת בשעה שלפי התקציב שנסגר באמצע מרץ 2019, איראן ציפתה להכניס לקופתה לפחות 448 אלף מיליארד טומאן.

ההודאה באה בשעה שעוד לא חלפו ארבע חודשים מהשנה הפרסית המסתיימת ב-20 במרץ 2020. בהתחשב בכך שכמעט כל 13 אלף טומאן (או 130 אלף ריאל) שווה רק דולר אמריקאי, לפי דברי עלי רביעי, איראן הפסידה עד כה השנה כארבע מיליארד ושמונה מאות מיליון דולר.

האם מחמוד עבאס יפתיע את ישראל?

בקצב זה של אובדן הכנסות ניתן להעריך, שניתן להעריך שהוא כתוצאה מהמשך הלחצים הבינלאומיים על איראן, שלטונו של האייתוללה עלי ח'אמנהאי יפסיד עוד סכומים משמעותיים יותר בהמשך השנה. בהתאם להערכות המדינה, איראן הייתה אמורה לייצא לפחות 1.5 מיליון חביות נפט וגז ביום, אך הנתונים האחרונים מראים כי ייצוא הנפט האיראני צנח בחודשיים של אפריל ומאי השנה מתחת ל-300 אלף חביות ביום.

 שולחן אוכל של משפחה באיראן: קצת יוגורט ואולי חתיכת מלון מיליוני משפחות לא אכלו בשר או אורז כבר מספר חודשים
שולחן אוכל של משפחה באיראן: קצת יוגורט ואולי חתיכת מלון מיליוני משפחות לא אכלו בשר או אורז כבר מספר חודשים

במקביל, מחמד באק'ר נובחת, העומד בראש ארגון התכנון והתקציב בלשכת הנשיא רוחאני, הודה כי התנאים הכלכלים עבור איראן התדרדרו לשלב של משבר אמיתי, ולדבריו, המצב מחייב שינויים נוספים בסעיפי התקציב בהמשך השנה. הוא הדגיש כי מסתמן מחסור בלפחות 24 אלף מיליארד טומאן בסעיף ההוצאות עבור הבנייה והשיקום שעמד על 43 אלף מיליארד טומאן עבור כל השנה, ולכן מאות פרויקטים הופסקו כבר ואין סיכוי לחידוש והשלמתם.

נתון נוסף מראה ירידה של 1.5 מיליארד דולר בייבוא מוצרים לאיראן בשלושה חודשי אביב (21.3- 20.6).

קרן המטבע הבינלאומית העריכה לא מזמן כי קצב הצמיחה הכלכלי של איראן יהיה שלילי לראשונה מאז הסכם הגרעין ותסתכם ויעמוד על -6.[1]

מאז יציאת ארה"ב מהסכם הגרעין, איראן הפסידה יותר מ-50 מיליארד דולר מהכנסותיה בתחום הנפט, דבר המשאיר את חותמתו בצורה עמוקה על התנהלות חיי אזרחים פשוטים, והממשלה מתקשה כבר לשלם את המשכורות למיליוני פקידים, מורים ופנסיונרים.

אזרחים איראנים רבים שגבם קורס תחת העול הכבד של המצב הכלכלי הקודר, שולחים מדי יום סרטונים ותמונות על שולחן האוכל שלהם שנהיה ריק מיום ליום בגלל ההתייקרויות, האינפלציה  ואובדן ערך של הריאל האיראני מול מטבע זר.

https://www.manoto.news/report/wk8fwk/ugs35616
https://www.manoto.news/Report/b7qccx/UGS35497

https://www.manoto.news/Report/sw94m9/UGS35503

דוגמאות מאלפי סרטונים שאיראנים פשוטים מכינים על שולחנם הריק כתוצאה מההחמרה במצב הכלכלי של המדינה והחרפת הסנקציות האמריקאיות

הסרטונים של האזרחים הממורמרים והרעבים משודרים מדי יום ברשתות חברתיות או תחנת טלוויזיה של הגולים מלונדון בשם מנוטו. במקביל האייתוללה עלי ח'אמנהאי חוזר ומדגיש כי אין הוא מוכן להיכנס למו"מ מחדש עם אמריקאים בנושא הסכם הגרעין ואף נוקט בצעדי התרסה כמו העשרת אורניום ברמות מעבר למה שצוין בהסכם הגרעין עם המעצמות.

 

[1] https://www.radiofarda.com/a/f4_iran_income_cut_budget/30041721.html

חלקים מן הנייר פורסמו ב"ישראל היום".