עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מציינת את שנת "הזינוק בייצור" בצל מגפת הקורונה

ברקע מגיפת הקורונה נשא המנהיג העליון נאום המכין את עמו להמשך שנה קשה • מנהיג איראן: ארה"ב מפיצה זן מיוחד של הקורונה המתאם למטען הגנטי האיראני

עם תחילת השנה החדשה באיראן ממשיך מספר המתים ממגפת הקורונה לעלות. סוגיה המגפה תפסה מקום מרכזי בנאומי המנהיג והנשיא, שהדגישו את עמידתו האיתנה של העם האיראני במגפה ואת המאמצים רבים המושקעים במיגורה המגיפה. זאת,  לצד המשך ניהול "דיפלומטיית הקורונה" בניסיון להביא להסרת חלק מהסנקציות נגד איראן והדגשה, כי המשך הסנקציות, בין היתר על ציוד רפואי מקשה על בלימת התפשטות המגיפה.

הנשיא רוחאני הפנה מסר ישיר לעם האמריקני וקרא לו ללחוץ על הממשל כדי "לסיים את הפרק האפל בהיסטוריה האמריקנית". דוברים איראנים שונים ובהם שה"ח’ מדגישים כי ארה"ב מחבלת במאמץ הבינ"ל להילחם בנגיף ומנהלת "טרור בריאותי" נגד איראן במקביל להמשך "הטרו הכלכלי" במסגרת הסנקציות.

מבית – נמשכת הביקורת הנוקבת  על ניהול המשבר ההססני על ידי המשטר ומעמיק משבר האמון בינו לבין העם האיראני ובין המנהיג ומשמרות המהפכה לבין רוחאני וממשלתו.

 

עד ה-23 מרץ, היום השני של השנה האיראנית החדשה מתו באיראן 1812 בני אדם  (ביממה האחרונה נוספו 127 מקרי מוות  )  ולמעלה מעשרים ואחד  אלף נמצאו כמי שנושאים את הנגיף, כ-8,376 החלימו. המגפה באיראן טרם לשיאה ומספר המתים עלול להיות גבוה הרבה יותר. ארגון הבריאות העולמי מעריך כי המספרים הרשמיים שמספקת טהראן אינם אמיתיים ומספר המתים כבר חצה את רף החמשת אלפים.

 

הניצחון של טראמפ בלבנון

בד בבד, באיראן נמשכות להיות מופצות שמועות כי שתיית אלכוהול תעשייתי מסייעת בהגנה מפני הקורונה ותושבים רבים נחשפו ואף מתו מהרעלת אלכוהול. סגן שר הבריאות האיראני הכחיש שמועות לפיהן בכירים איראנים זוכים לתיעדוף בכל הקשור לבדיקות קורונה. לדבריו,  איראן מנסה תרופה נגד הקורונה  על 30 חולים ובכוונתה להרחיב את הניסוי. הוא הוסיף כלפי שעה  התרופה מצמצמת את זמן האשפוז לארבעה ימים בלבד. לדבריו עד כה נבדקו (חלקם בצורה מקוונת) למעלה מ-30 מיליון איראנים.

כל העדכונים עכשיו גם בטלגרם – לחץ כאן להצטרפות.

ח'אמנהאי : ארה"ב ייצרה נגיף מותאם למטען הגנטי האיראני

בנאום שנשא לרגל השנה החדשה (נורוז)  שבח מנהיג איראן את "אנשי ג'האד הבריאות"  ושאר הסקטורים העושים ככל יכולתם להיאבק במגפת הקורונה ואת משפחות הנופלים ב"בחזיתות המאבק השונות" בסוריה ובעיראק, אלה המגינים על גבולות איראן וכן את קאסם סולימאני, אבו מהדי אלמהנדס ועמיתיהם שנהרגו. הוא אמר כי השנה החולפת הייתה שנה סוערת עבור העם האיראני שהחלה בשיטפונות נרחבים והסתיימה בהתפרצות נגיף הקורונה. ח'אמנהאי אמר כי "המבחנים בפניהם ניצב  העם האיראני, בין אם מדובר באסונות טבע או במעשי ידי אדם דוגמת הסנקציות האמריקניות, מבטאים את חולשתו ופגיעותו של האדם ומגבירים את הצורך להימנע מגאוותנות ויהירות, לדבוק באללה ולבקש את עזרתו". הוא הבטיח לשפר את המצב הכלכלי באמצעות הגברת הייצור המקומי  והמחקרים הכלכליים והודה כי בשנה החולפת לא חל שיפור משמעותי ברווחת התושבים "הכרזתי על השנה הקודמת כשנת האצת הייצור ברצוני להגדיר את המוטו לשנה הקרובה כשנת הקפיצה בייצור, קפיצה שתביא לשיפור משמעותי ברווחת התושבים"[1]. ([2] [3]. (אתר המנהיג   : שנת "הזינוק בייצור" ברכות לצוותים הרפואיים העוסקים במלאכת הקודש).

בנאום נוסף לעם האיראני לרגל השנה החדשה , אמר ח'אמנהאי, כי העם האיראני משופע באוייבים אך השטני מכולם הוא ארצות הברית, פקידי הממשל האמריקני הם מרושעים, עוינים, אכזריים ושרלטנים". ח'אמנהאי דחה את "הצהרתה המוזרה" של ארצות הברית לסייע ואיראן ואמר כי "נוכח הדיווחים כי ארצות הברית עמדה מאחורי נגיף הקורונה ואף ייצרה נגיף מיוחד עבור איראן המתאם למטען הגנטי שלה , יהיה זה מטורף לבטוח בה…יתכן כי ארצות הברית תשתמש בסיוע להפצה נוספת של הנגיף…אם תשלחו צוות רפואי הם יגיעו וייווכחו בהשפעת הרעל שהם יצרו…וינסו להשלים את המידע הגנטי שבידם זה משהן שלא נוכל להשלים אתו" [1]

 

נמשכים הצעדים למניעת התפשטות המגיפה

בינתיים ממשיכה משלת איראן לנקוט בשורת צעדים למניעת התפשטות הנגיף. הנשיא רוחאני נפגש במטה הלאומי למאבק בוירוס הקורונה עם מושל טהראן, אנושירואן מחסני-בנדפי  (Anoushirvan Mohseni-Bandpey) כי בעקבות מספר צעדי מנע שננקטו הצליחו לבלום את התפשטות הקורונה במחוז טהראן בו נרשם עד כה קצב ההתפשטות המהיר ביותר. רוחאני קרא גם לאזרחים לא להגיע לבתי חולים אם הם חודשים כי נדבקו במחלה וכי אם הסימפטומים הם קלים עדיף שיכנסו לבידוד עצמי בבתיהם. בתוף כך נרשמה באיראן ירידה חדה בתרומות דם ושלטונות הבריאות הבהירו כי הנגיף אינו עובר דרך תרומות דם.

הקורונה במזה”ת: פסק זמן אזורי

במקביל הכריז הנשיא באותה פגישה  כי הנחה  את שר הפנים לסגור לתנועה אזורים ציבוריים ובהם מרכזי קניות גדולים,  החל מה-21 מרץ. רוחאני הבהיר כי עסקים ימשיכו בפעילותם באופן רגיל וכי נבחנת אפשרות להזמנות מקוונות ובהנחה  של מוצרי מזון  שכן סגירת העסקים  תהיה בבחינת מתן פרס למתנגדי המהפכה. סגן מפקד צבא איראן אמר כי נפרשו 30 מרכזי בריאות ברחבי העיר קום, שהייתה אחד ממוקדי הפצת המגיפה באיראן ומחוצה לבה, לניטור חולי קורונה.

"דיפלומטיית הקורונה" : רוחאני קורא לעם האמריקני לסיים את הפרק האפל בהיסטוריה האמריקנית

במקביל, ממשיכה איראן לנהל במרץ "דיפלומטיית קורונה" בניסיון להסיר או לפחות להקל את הסנקציות האמריקניות ובכירים איראנים, ובהם הנשיא רוחאני ממשיכים להטיל על ארצות הברית את האחריות לכך שאיראן אינה מצליחה לבלום את התפשטות המגפה.  סגן שר הבריאות האיראני, עלי רצ'א ראיסי, האשים כי בגין הסנקציות האמריקניות בריטניה אינה מעביר מסכות מגן שרכשה איראן, טרם פרוץ המגפה.

הנשיא רוחאני נצל את פרוס השנה החדשה להעביר מסר ישיר לעם האמריקני.  הוא הגדיר את המאבק במגיפה "חובה גלובלית" והזהיר  , כי נוכח התפשטותה בעולם אין למעשה כל הבדל בין טהראן, פריס לונדון, וכל "שחקן עויין (רמז לנשיא טראמפ) המבקש לחתור תחת מערכת הבריאות של איראן ולהגביל את המשאבים הכספיים הדרושים לה כדי להילחם במגיפה, חותר למעשה במאבק במגיפה בכל העולם. הוא סקר את עוינותם ההיסטורית של הממשלים בארצות הברית נגד איראן (כולל סיוע לצדאם חסין) ואת השתלשלות הטלת הסנקציות האחרונות נגד איראן בעקבות פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין . רוחאני אמר, כי כיום נוכח התפשטות הנגיף באיראן הממשל האמריקני ממשיך במדיניות "הענישה הקולקטיבית והפעלת טרור כלכלי…יותר מכך גם עתה נוכח התפשטות המגיפה ארצות הברית לא ויתרה על מדיניות הלחץ המירבי על איראן ובכך למעשה היא מסייעת להתפשטות המגיפה באיראן.

 

רוחאני פונה "למצפונו של העם האמריקני" ניסה להסית נגד נשיא ארצות ברית ואמר כי הוא מובל על ידי יועצים (במשתמע יהודים) ונוקט במדיניות שגויה כתוצאה "מהצגה מתומרנת של המצב באזור ולובי אנטי-איראני מרמה של אוייבי איראן באזור במזה"ת בפרט ובעולם בכלל…למרבה הצער האוייבים הראקציונריים ביותר הפועלים נגד הדמוקרטיה וזכויות האדם וכובשים אדמות של אחרים (מכוון לסעודיה ולישראל)….הפכו ליועציה של הממשל האמריקני וכופים את האינטרסים שלהם על העם האמריקני…כך הפכו נגיף הקורונה והסנקציות לסימן ההיכר של מדיניות הממשל ואת המחיר משלמים אזרחים פשוטים של העם האיראני ". רוחאני הוסיף כי טראמפ לא עמד בהטחת הבחירות שלו לסגת מהאזור ומבזבז את כספי משלם המיסים האמריקני "הגיע העת שהעם האמריקני ישים קץ לפרק אפל זה בהיסטוריה האמריקנית". רוחאני שב והביע את מוכנותה של איראן לחזור לנתיב מו"מ והציות בתחום הגרעין .

רוחאני פונה "למצפונו של העם האמריקני" ניסה להסית נגד נשיא ארצות ברית ואמר כי הוא מובל על ידי יועצים (במשתמע יהודים) ונוקט במדיניות שגויה כתוצאה "מהצגה מתומרנת של המצב באזור ולובי אנטי-איראני מרמה של אוייבי איראן באזור במזה"ת בפרט ובעולם בכלל…למרבה הצער האוייבים הראקציונריים ביותר הפועלים נגד הדמוקרטיה וזכויות האדם וכובשים אדמות של אחרים (מכוון לסעודיה ולישראל)….הפכו ליועציה של הממשל האמריקני וכופים את האינטרסים שלהם על העם האמריקני…כך הפכו נגיף הקורונה והסנקציות לסימן ההיכר של מדיניות הממשל ואת המחיר משלמים אזרחים פשוטים של העם האיראני ". רוחאני הוסיף כי טראמפ לא עמד בהטחת הבחירות שלו לסגת מהאזור ומבזבז את כספי משלם המיסים האמריקני "הגיע העת שהעם האמריקני ישים קץ לפרק אפל זה בהיסטוריה האמריקנית". רוחאני שב והביע את מוכנותה של איראן לחזור לנציב מו"צ והציות בתחום הגרעין[1] .

בהקשר זה מסר כאט'ם ע'ריב-אבאדי, נציג איראן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בוינה  פקחיה יכולים להמשיך במשימתם למרות התפשטות נגיף הקורונה במדינה והוסיף כי תוכנית הגרעין של איראן ממשיכה להיות שקופה עם או בלי תהליך הפיקוח[2].

לצד המשך המאבק במגפת הקורונה מתרחבת מתקפת הקורונה הדיפלומטית ובמוקדה – הטלת האחריות על ארצות הברית להמשך ההתפשטות – מכין ח'אמנהאי את העם האיראני לעוד שנה קשה של "כלכלת התנגדות" וממשיך את המוטו של השנה שעברה בקריאה ל"זינוק בייצור" ולהגברת ההסתמכות על הייצור המקומי כחלק מהניסיון להתמודד עם המשך הסנקציות האמריקניות. זאת, כאשר מחירי הנפט, עליהם מבוסס מרבית התקציב האיראני ממשיכים לצלול, במקביל לירידה בייצוא הנפט והגבולות סביב איראן נסגרים במסגרת ניסיונותיהן של שכנותיה של איראן לבלום את התפשטות המגיפה לשטחן.

גם מבית – תפסה מגפת הקורונה את העם האיראני בהכנות לקראת חג הנורוז (ראש הנה האיראני)  בו נוהגים איראנים רבים  לבקר קרובים, לפקוד את חופי הים הכספי ואתרי הסקי וענף התיירות זוכה לתנופה רבה. לא השנה. נוכח הצעדים ואזהרות המשטר וכלי התקשורת שלו, רבים ביטלו את נסיעתם וגרמו הפסדים רבים לענף לצד פגיעה מורלית קשה נוכח השנה הקשה והתבדות התקוות לעתיד לטוב יותר בשנה הבאה.

אך יותר מכל נראה, כי הניהול הכושל של משבר הקורונה, שהיווה המשך לסדרת מהלומות שנחתו בזו אחר זו על המשטר האסלאמי, מחיסולו של מפקד כח אלקדס, קאסם סלימאני (שהוזכר בנאום ראש השנה של המנהיג) ומותם של עשרות בהלוויתו , הפלת המטוס האוקראיני, עשוי להוות לאורך זמן קו פרשת מים עבור המשטר. האחרון עושה אמנם מאמץ, למנוע את התפשטות המגיפה אך מחדליו הרבים (המשך הטיסות מסין, המשך פעילות המסגדים בקום, אחור בנקיטת צעדי מנע ומאבקים פנימיים בין המנהיג ומשה"מ לבין רוחאני וממשלתו ) ומדיניות השקר וההסתרה בה נקט ערב פריצתה, עשויים להצטרף למשבר חוסר האמון העמוק השורר ממילא בינו לבין העם האיראני.

המשבר גם מעמיק את השבר ומשבר האמון ביחסים בין המשטר האיראני לבין ארצות הברית. מנהיג איראן ודובריו השונים של המשטר מצביעים עליה כמי שמונעת בכוונה את מניעת התפשטות המגיפה ואף כמי שעמדה מאחוריה ומוליכים את היחסים עימה לנקודה של אל חוזר. ארצות הברית ממשיכה אף היא, תוך כדי משבר הקורונה באיראן, להטיל סנקציות נוספות על גופים איראנים ואחרים הפועלים נגד הסנקציות. סוגיה זו עשויה לסתום את הגולל על האפשרות להציל את הסכם הגרעין.

 

[1] http://president.ir/fa/114342 ; http://president.ir/en/114343

[2] https://en.radiofarda.com/a/iran-says-iaea-nuclear-inspectors-free-to-visit-and-conduct-verification/30499450.html

] http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=45205

[2] http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=45209

[3] http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=45203

[4] http://english.khamenei.ir/news/7447/US-officials-are-charlatans-and-terrorists