עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מציגה – זה ה"עומק האסטרטגי" שלנו

יו"ר הרשות השופטת דיבר על הגבולות של איראן שמהווים את ה"עומק האסטרטגי" •התבטאויות אלה ואחרות בשנים האחרונות משקפות אל נכון את תפיסת הביטחון האיראנית החותרת להרחיק את העימותים אל מעבר לגבולות הגאוגרפיים המסר הוא לארה"ב

האיאתאללה אבראהים ראא'סי, יו"ר הרשות השופטת, אמר בימים האחרונים כי "במהלך מלחמת איראן- עיראק הדרום ומערב איראן היוו את גבולות המדינה (בהם התנהלה  המלחמה) אך כיום הגבול האיראני הוא  מה שהרפובליקה האסלאמית הגדירה כ'עומק האסטרטגי' – תימן ואפריקה הם הגבולות האסטרטגיים (שלנו)". בהקשר זה אמר מחמד רזא נקדי סגן מפקד משמרות המהפכה לענייני תיאום הכוחות, כי המהפכה האיראנית "הגיעה עד לחופי הים התיכון"[1].

ראי'סי, ששמו מועלה כאחד היורשים למנהיג ח'אמנהאי, שלל בתוקף את האפשרות שאיראן תיכנס למו"מ עם ארה"ב נוכח הלחצים הכבדים שמפעיל הממשל האמריקני. ראא'סי נאם בטקס (27 ביוני ) הלוויה המונית שהתקיימה בטהראן ל- 150 חללי מלחמת איראן-עיראק שחלקים מגופותיהם אותרו לאחרונה. השבוע צויין באיראן גם שבוע הרשות השופטת ודבריו של העומד בראשה זכו לכותרות רבות. ראי'סי נפגש גם עם המנהיג ח'אמנהאי.

(ראי'סי וח'אמננהאי : העומק האסטרטגי האיראני – תימן ואפריקה https://nasimonline.ir)
(ראי'סי וח'אמננהאי : העומק האסטרטגי האיראני – תימן ואפריקה https://nasimonline.ir)

ראי'סי קרא לקברניטי המשטר בטהראן, ובייחוד לפלג הרפורמיסטי בממשלת הנשיא חסן רוחאני, "לשכוח מהאופציה של דיאלוג עם האויבים" כי "עוצמתה הנוכחית של איראן היא תולדה של אסטרטגית ההתנגדות ולא של מו"מ" שיש להתמיד בה בצורה נחושה כי "רק בדרך של התעקשות והתנגדות, איראן האסלאמית תוכל לקדם את מטרותיה". לדבריו, איראן "נמצאת בעמדת כוח" ונהנית "מהמשכיות אסטרטגית", שעה שהאויב נשען על גורמים רעועים כמו שליטי סעודיה ובחריין. ראא'סי אמר עוד, כי "כל העמים דורשי צדק באזור ובעולם" ניצבים לצד איראן ותומכים בעמדותיה.

חשש בלבנון מאינתיפאדה של הפליטים הפלסטינים

לדברי ראי'סי, "עיראק לא נפלה לידי ארה"ב כפי שהנשיא בוש קיווה אלא שוחררה מידי אמריקאים", וגם המדיניות האמריקנית כלפי סוריה נחלה כישלון חרוץ נוכח הנחישות האיראנית להביא לניצחון העם הסורי, ובסופו של דבר סוריה לא נפלה לידי דאעש.

עסקת המאה תכשל

אשר לסוגיה הפלסטינית אמר ראי'סי כי נשיא ארצו הברית לא הפיק  לקח מכישלונותיהם של קודמיו ושואף לבצע עסקה על פלסטין תחת השם "עסקת המאה"  "הוא יכשל ורצונה של איראן הוא שיכתיב את הדברים בשטח בייחוד נוכח אחדותם של  כל הפלגים הפלסטינים נגד עסקה כזו. לדבריו, התקופה שאנו נמצאים בה, תהיה עדה "לשחרור פלסטין וקדס (ירושלים) הקדושה",  כי האל עומד לצדם של גברים ונשים חזקים בחזית ההתנגדות…[2].

קו ההגנה הראשון על איראן רחוק מגבולותיה הגאוגרפיים

זו לא הפעם ראשונה שההנהגה האיראנית מתייחסת ל"עומק האסטרטגי" האיראני החורג אל מעבר לגבולותיה הגאוגרפיים של איראן .  חסין סלאמי, המפקד הנוכחי של משמרות המהפכה אמר , בינואר 2018 כי איראן הצליחה להדוף  את ההתמודדות עם אויביה הרחק מגבולותיה הגאוגרפיים ומדינות כמו עיראק, לבנון וסוריה הפכו  לקו ההגנה הראשון עבור איראן וזו הייתה "האומנות של המהפכה האיראנית" שהצליחה לסבך את האויב בחזיתות רבות ומגוונות…וככל שהמהפכה מתרחבת, גם רמת החיכוך שלה עם האויבים גובר באותה המידה[3].

הגנרל נאצר שעבאני,  מפקד מרכז המחקרים להגנה וביטחון באוניברסיטת אמאם חסין (של משמרות המהפכה) אמר באוגוסט 2018 כי לבנון באמצעות חזבאללה ותימן באמצעות החות'ים (אנצאראללה) הפכו ל"אזורי המשך" של איראן. שעבאני אמר אז,  כי "ביקשנו מהחות'ים  לפגוע בשתי מכליות סעודיות וזה נעשה…חזבאללה של לבנון ואנצאראללה של תימן הם המשענות של איראן באזור…" (הסוכנות פארס של משמרות המהפכה אשר פרסמה את דבריו של הגנרל שעבאני, מחקה את הידיעה המקורית ופרסמה אותה בצורה אחרת).

התבטאויות אלה ואחרות בשנים האחרונות משקפות אל נכון את תפיסת הביטחון האיראנית החותרת להרחיק את העימותים אל מעבר לגבולות הגאוגרפיים של איראן. איראן מתרגמת מדיניות זו הלכה למעשה בסיוע לשלל גורמי כוח באזור המזרח התיכון ואף מעבר לו באפריקה ואף באמריקה הלטינית (ונצואלה). על פי תפיסה זו ממשיכה איראן לחמש  את ארגוני הטרור הפלסטינים ברצועת עזה ואת חזבאללה כדי להתיש את ישראל במאבק בלתי פוסק ובכך מחליש, לשיטת איראן, את יכולתה של ישראל להתמודד עימה. איראן רואה בסיוע זה חלק מהמאבק בישראל אותו היא מתיימרת להוביל נוכח חולשת המנהיגים הסונים באזור.

יודגש, כי לפי שעה הסנקציות האמריקניות הקשות שמטיל הממשל האמריקני על איראן  והנהגתה (ובכלל זאת האימפריה הכלכלית של המנהיג ח'אמנהאי ולשכתו ) והשחיקה המתמדת ברווחיה מנפט, לא פגעו משמעותית בנכונות האיראנית להמשיך את הסיוע לבני חסותה במזרח התיכון ודומה שאף הגבירו אותו – בעיקר בכל הקשור להרחבת הפעילו של החות'ים נגד סעודיה ואיחוד האמירויות והסיוע לארגוני הפלסטינים ו"חזבאללה".

ההצהרות האיראניות האחרונות על המשך ואף העמקת הפעילות במזרח התיכון כחלק מאסטרטגית ביטחון לאומי איראנית סדורה , עומדת בניגוד גמור ל- 6 הנקודות האחרונות ב-12 הנקודות שהציב שר החוץ האמריקני, פומפאו בשנה שעברה:  הפסקת הסיוע לקבוצות חמושות ובכלל זאת חזבאללה, חמא" והג'האד האסלאמי הפלסטיני ; על איראן לכבד את ריבונותה של עיראק ולאפשר לפזר את המליציות בהן היא תומכת במדינה ; על איראן להפסיק לספק אמל"ח לחות'ים בתימן ולמנוע ירי טילים לעבר סעודיה ואיחוד האמירויות  ולקדם הסדר שלום במדינה ; על איראן להסיג את כל הכוחותיה הנתונים לפיקודה מסוריה ; על איראן להפסיק לתמוך בטליבאן ולארח בתחומה פעילי ,אלקאעדה"  ; להפסיק את תמיכת כוח אלקדס (של משמרות המהפכה) בקבוצות חמושות ולחדול מאיומיה לחסך את ישראל, לאיים על חופש השיט ולהפסיק את התקפות הסייבר.

חרף המצב הכלכלי ההולך ושל אזרחי איראן כתוצאה מהחרפת הסנקציות, ובשעה שבראיין הוק הדיפלומט האמריקאי הבכיר העומד בראש מטה המאבק נגד איראן דיווח,  כי איראן הפסידה יותר מ-50 מיליארד דולר רק מהכנסותיה מנפט מאז יציאת ארה"ב מהסכם הגרעין לפני 14 חודשים[4], איראן לא רק שאינה מפגינה בפומבי כל סימני גמישות כלפי ארה"ב אלא אף מקצינה את הרטוריקה  גם במחיר סיכון לעימות צבאי מול ארה"ב והעמקת מצוקתה הכלכלית.

יחד עם זאת, נראה כי איראן עדין לא טרקה את דלת המו"מ עם ארצות הברית ומנסה באמצעות פעילות ב"שטח", הצהרות פומביות ופעילות דיפלומטית מול אירופה רוסיה וסין  להמשיך ולברר את אפשרות מיצוי מהלכים מדיניים מול ארצות הברית בהקשר של הסכם הגרעין . בהקשר זה יצויין, כי פגישת הנשיא טראמפ (30 יוני) על מנהיג צפון קוריאה בשטחה זכה לכותרות ראשיות בתקשורת האיראנית, הכתובה והמשודרת.

באיראן מתקיים מאבק בין אלה – הנשיא רוחאני וממשלתו – התומכים בשימור הסכם הגרעין ואולי אך מו"מ מחודש עליו ועל סעיפים מתוך 12 הנקודות של פומפאו, כדי לנסות ולחלץ את איראן מהמצוקה הכלכלית הגוברת לבין אלה- משמרות המהפכה וגורמים שמרניים המביעים, לפחות פומבית, התנגדות נמרצת לכל מו"מ עם השטן האמריקני. בכל מקרה שני הצדדים מחוייבים כמטרת על לשמר לאורך זמן את כלל מרכיבי תוכנית הגרעין האיראנית בכל תסריט של מו"מ אפשרי.

ההתבטאויות האחרונות על "העומק האסטרטגי" והפעולות הצבאיות (פגיעה במכליות, ירי לעבר סעודיה ואיחוד האמירויות , פיגועים נקודתיים בעיראק, המשך התמיכה ב-חמא"ס ובג'האד האסלאמי) נועדו להבהיר לארצות הברית, כי איראן ממלאת תפקיד של מעצמה אזורית ושהאינטרסים עליהם היא מגינה במה שהיא מגדירה כעומק האסטרטגי מהווים חלק מתפיסת הביטחון הלאומי שלה והגנה על גבולותיה וכי לא ניתן יהיה לפתור את הסכסוכים באזור ללא סיוע שלה.

[1] https://tinyurl.com/tabnak-ir-fa-news-908728

[2] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/04/06/2042135/%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%AA%DB%8C%D8%AC%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF- %D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%B0%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D9%87

[3] https://www.dw.com/fa-ir/%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%AA%D9%82%D9%84-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%85/a-44344368

[4] https://en.radiofarda.com/a/u-s-sanctions-deny-tehran-50-billion-in-oil-revenues-us-diplomat/30023643.html