עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מפעילה רכבת אווירית לוונצואלה

ברקע משבר הקורונה ועל אף שישנו איסור טיסות למדינה , חברת התעופה "מאהן" ממשיכה לנחות בקצב הולך וגובר בקרקאס • איראן רואה בונצואלה כ"חצר האחורית" של ארה"ב

מטוס Airbus A340 של חברת התעופה האיראנית מאהאן Mahan Air) ) נחת (26 אפריל) בשדה התעופה לאס פיאדרס בפונט פיחו (Punto Fijo) שבמדינת פלקון, בוונצואלה . העיתונות המקומית דיווחה, כי מדובר בטיסה שלישית בתוך שבוע (הטיסות הקודמות התבצעו ב-22-23 אפריל חלקן דרך סין ) ויתכן וקשורה להסכם שנחתם בין הנשיא מדורו לבין איראן. הרכבת האווירית האיראנית לוונצואלה, למרות איסור הטיסות הגורף שהכריז מדורו, צפויה להימשך ובמסגרתה אמורות להתבצע 20 טיסות . מאהאן חנכה את קו התעופה לוונצואלה לפני כשנהי. יצוין, כי בוונצואלה נחת גם מטוס רוסי למרות הגבלות הטיסה לאור התפשטות נגיף הקורונה.

 


סגן השר לענייני בתי זיקוק וחומרים פטרוכימיים של ונצואלה אמר כי איראן העבירה ציוד טכני וחומרים לבית הזיקוק קרדון Cardon)), הנמצא באזור שדה התעופה לקראת הפעלתו מחדש. בטיסות אמורים להגיע גם כמה טכנאים איראניים. ונצואלה סובלת ממחסור חמור בנפט נוכח קריסת בתי הזיקוק במדינה וחידוש הפעילות בבית הזיקוק היכול לזקק כשלוש מאות אלף חביות ביום, יכול לסייע לה להקל מעט ממשבר האנרגיה הנמשך הפוקד את המדינה, בעקבות הזנחה של שנים ונוכח הסנקציות האמריקניות.

 

סדרת הטלוויזיה שמסעירה את העולם הערבי בחודש הרמאדאן

מנהיג האופוזיציה, גאידו' ( Juan Guaido) הזהיר מפני חידוש הטיסות של חברת התעופה מאהאן, הנתונה לסנקציות אמריקניות בשל קשריה עם קרטלי סמים. יצויין כי חברת התעופה מאהאן משמשת את כח קדס של משמרות המהפכה האיראניים להעברת אמצעי לחימה לחות'ים בתימן וסוריה וכן להעברת אנשי משמרות המהפכה ולוחמים זרים בין זירות הפעולה של איראן במזרח התיכון (תימן, סוריה לבנון). לדבריו, של גאידו, טהראן היא אחד ממוקדי ההפצה המרכזיים של נגיף הקורונה COVID-19 ובמשתמע, הגעת הטיסות לוונצואלה מסכנת את אזרחיה. לדבריו הטיסות לוונצואלה נתפסות ככאלה הנושאות צוותים רפואיים.

ונצואלה ואיראן, הנתונות ל"סנקציות מקסימליות" אמריקניות" ממשיכות לקיים ביניהן מעין ברית אסטרטגית נוכח המשך הלחץ האמריקני וממשיכות להתריס מול ארצות הברית, שהקימה קואליציה לש 60 מדינות נגד מדורו בעקבות הבחירות השערורייתיות ב-2018 במהלכן נמנע ממועמדי האופוזיציה להתמודד.

הרוסים בקמפיין נגד משטר אסד

איראן רואה בפעילותה ובנוכחותה בוונצואלה – החצר האחורית של ארצות הברית – עוגן מרכזי חשוב מאד לפעילותה במרכז אמריקה. איראן המנסה ליצור סימטריה בעימות שלה עם ארצות הברית ומאמינה כי נוכחותה המתריסה "מול חופי ארצות הברית" מהווה מענה לפעילות האמריקנית במפרץ הפרסי ונוכחות הצבאית והמדינית של ארה"ב במדינות המפרץ (ערב הסעודית בחריין איחוד האמירויות). הקשרים בין איראן האמיצים בין איראן לבין וונצואלה התהדקו לאחר בחירות של נשיא איראן לשעבר אחמדינז'אד ב-2005, ביקוריו במדינה וקשריו הטובים עם הוגו צ'אבז (נפטר 2013). השניים שתפו פעולה כדי, לשיטתם, להילחם ב"אימפריאליזם הצפון אמריקני". הוגו צ'אבז בקר באיראן ב-2010.

(היספאן טי.וי : ערוץ תעמולה איראני אנטי-אמריקני בספרדית).
(היספאן טי.וי : ערוץ תעמולה איראני אנטי-אמריקני בספרדית).

לצד פעילותה הכלכלית ונוכחות צבאית בכיסוי בוונצואלה איראן מפעילה את "היספאם טי.וי", במטרה להגביר את השפעתה בוונצואלה ((Hispan TV בדרום אמריקה בכלל. למרות האופי השונה של איראן מבחינה תרבותית ודתית, איראן מפעילה תעמולה בשפה הספרדית ובה היא מפיצה תכנים אנטי-אמריקניים המציגים את ארה"ב באור שלילי ואנטי-מערביים. בשידורים מוצגת איראן כמי שעומדת בקו הראשון מול ה"ההתנשאות העולמית" (ארה"ב) ומול הנזק שהיא גורמת למדינות בדרום אמריקה. במסגרת זאת מוצגות איראן, ונצואלה וקובה, הנתונות לסנקציות אמריקניות "הפושעות והטרוריסטיות ", כמי שניצבות בקו הראשון מול ההתנהגות האמריקנית. הטלוויזיה גם מציגה סרטים המציגים את מדורו באור חיובי ומציגה את ארה"ב כמי שמנסה להפילו בשל התנגדותו למדיניות האמריקנית .

הטיסות האיראניות לוונצואלה עשויות להחריף עוד את המתיחות הגוברת בין ארצות הברית לבין איראן על רקע המשך הסנקציות, המתיחות במפרץ נוכח ריבוי התקריות האחרונות והרכבת הממשלה בעיראק.