עבור לתוכן העמוד
Menu

הקורונה באיראן: הניסוי הגדול מתחיל

שבוע לאחר פתיחת המסגדים לתפילה בלחץ אנשי הדת נדמה כי מספר הנדבקים אומנם קטן אבל הוא ישנו חשש גדול כי מספר הנדבקים יעלה • בדרום המדינה הוכרז על מצב "אדום"

באיראן הזהירו אתמול (שבת) כי ישנו חשש גדול מגל חדש של הידבקויות בוירוס הקורונה בדרום מזרח המדינה. דובר משרד הבריאות, Kianoush Jahanpour, אמר בשידור טלוויזיוני: "בכל המחוזות מראים ירידה הדרגתית של זיהומים חדשים … פרט לח'וזסטן, שם המצב עדיין חמור".

משרד הבריאות הפסיק לפרסם בחודש שעבר נתוני הדבקות ומתים לפי מחוזות. 

ב-3.5  הודיע נשיא אחראן , חסאן רוחאני על פתיחה של מסגדים ב-131 מחוזות הנקראים "לבנים" וזו בשל העבודה כי האזורים בהם הם נמצאים אינם נמצאים בחשש להדבקות בוירוס הקורונה. לפי הגורמים הרשמיים באיראן דווח על 1,532 מקרי הדבקות  חדשים (יום שבת) , והביא את הסכום ל 106,220 ומספר ההרוגים הרשמי עלה  ל 6,589. ביומיים האחרונים נרשמו מקרי 47 מקרים חדשים של מוות – הנתון הטוב ביותר מאז תחילת המשבר.

גרף ההדבקות בוירוס הקורונה באיראן לפי גוגל
גרף ההדבקות בוירוס הקורונה באיראן לפי גוגל

אולם מומחים ופקידים בתוך איראן ומחוצה לה מטילים ספק בנתוני ההדבקה הרשמיים ומעלים ספק רב באמינות המספרים.

המסגדים נפתחים בהתאם לכללי הריחוק החברתי. "התרחקות חברתית חשובה יותר מתפילה קולקטיבית.", אמר רוחאני.

הוא טען כי באיסלאם  הבטיחות נחשבת כחובה, בעוד שהתפילה במסגדים הייתה רק "מומלצת".

בתחילת המגיפה איראן הגיבה בצורה איטית לקצב ההדבקות. המסגדים נסגרו רק באמצע חודש מרץ ואנשי דת עודדו באופן פעיל עולים לרגל לבקר במקומות גם כשהיה ברור לכל מימדי ההתפרצות.

בסופו של דבר ניסתה טהראן להכיל את התפשטות הנגיף על ידי סגירת האוניברסיטאות, בתי הקולנוע, האצטדיונים ומרחבים ציבוריים אחרים. ב-11 באפריל החלו ליישם את התכנית של רוחאני לפתיחה מחדש של המשק.

האיסור על נסיעות בין-עירוניים הוסר, והקניונים נפתחו מחדש למרות אזהרות של כמה גורמי בריאות בנושא הדבקות חדש. בתי ספר ואוניברסיטאות נותרו סגורים ומפגשי תרבות וספורט נאסרים, אם כי רוחאני אמר שבתי ספר באזורים בסיכון נמוך ייפתחו בקרוב.

רק עסקים "בסיכון גבוה" כמו מכוני כושר ומספרות נותרו סגורים. "נמשיך בפתיחות המחודשות בשלווה ובהדרגה," אמר רוחאני.

הדיווחים האחרונים הגדירו את מחוז ח'וזסטן כ"אדום", כולל עיר הבירה טהרן והמרכז הדתי השיעי בקום, שם דיווחה איראן על המקרים הראשונים שלה בפברואר.

בתחילת השבוע שעבר, הדיווחים אודות מספר הנדבקים ירדו בצורה דרמטית, אולם נראה כי בימים האחרונים הם עולים בהתמדה.