עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מנסה להרחיב את משוואת ההרתעה מול ישראל

ירי הטילים לארביל בעקבות תקיפת מל"טים ישראלית על מתקן אחסון מל"טים איראנים בצפון • מאיימת על תגובה נגד מדינות המפרץ על רקע הידוק הקשרים עם ישראל

משמרות המהפכה של איראן נטלו (13 מרץ) אחריות פומבית ומתריסה לירי 12 טילים בליסטיים לטווח קצר לעבר ארביל בחבל הכורדי בעיראק. הטילים פגעו סמוך לקונסוליה האמריקנית בארביל הנמצאת בשלבי בנייה, לבנייני מגורים של בכירים כורדים ולמשרדי רשת טלוויזיה כורדית ( (kurdistan24בצפון עיראק. באזור שוהים כוחות ביטחון וגורמי מודיעין אמריקניים. לפי הדיווחים הטילים שנורו היו מסוג מתקדם של פתאח- 110 (טיל בליסטי לטווח קצר של עד 300 ק"מ, ישנם דגמים שונים אחד מהם הוא הד'ואלפקאר Zulfiqar לטווח של עד 700 ק"מ שנורה לכיוון איחוד האמירויות מתימן). ביולי ובספטמבר 2021 הותקף הבסיס האמריקני בארביל באמצעות מל"טים מתאבדים. ב-13 פברואר סוכל ניסיון לתקוף את בסיס בו שוהים חיילים אמריקנים בארביל.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

בנטילת האחריות נכתב, כי היעד שהותקף היה "מרכז אסטרטגי המפיץ את הרוע הציוני בארביל". משה"מ הדגיש כי "בעקבות הפשעים האחרונים (של ישראל) והדגשת איראן כי תגיב עליהם הותקף המרכז הציוני בטילים עוצמתיים ומדויקים של משמרות המהפכה של איראן". ההודעה הזהירה את "המשטר הציוני" כי "ביצוע פשעים חדשים יענה בתגובה קשה והרסנית.. ביטחון המולדת האיראנית מהווה קו אדום ולא נאפשר לאיש להפר אותו" .

במישור הדיפלומטי המשלחת הדיפלומטית האיראנית לאו"ם הגישה (10 מרץ) מסמך לאו"ם בו טענה כי "שמורה לה הזכות החוקית להגנה עצמית תחת סעיף 51 של אמנת האו"ם, וזכות התגובה נגד מעשי פשע באופן, במקום ובזמן שתבחר. עוד נכתב כי "איראן רואה בישראל כאחראית המלאה להשלכות של פשעיה ומזהירה אותה מפני פעולות הרפתקניות נוספות". מאז התקיפה מנהלת איראן מערכה דיפלומטית בזירה האזורית והבינלאומית המדגישה, כי יעד ההתקפה היה בסיס של המוסד הישראלי בעיראק ששמש לפעילות נגד איראן.

עלי שמח'אני, יו"ר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, שבח (13 מרץ) את התקיפה בארביל ואת השילוב המושכל שעושה איראן בין דיפלומטיה לבין שימוש בכוח "שדה הקרב ודיפלומטיה מהווים שני מרכיבים מרכזיים של עוצמתה של איראן והיא משתמשת בהם בשיקול דעת כדי להגן על אינטרסיה הלאומיים והביטחוניים" .
דובר משה"ח האיראני, סעיד ח'טיבזאדה אמר (14 מרץ) כי איראן לא תשלים עם הפיכת עיראק ל"מרכז המייצר איומים על איראן…לא מתקבל על הדעת שאחת משכנינו המנהלת קשרים טובים ועמוקים עמנו הופכת למקור איום עלינו". ח'טיבזאדה הדגיש, כי איראן הזהירה בחשאי את ממשלת עיראק מספר פעמים בעניין "קונספירציה זו", אך עיראק התעלמה והביטחון בגבולנו המשותף התערער. הוא הוסיף כי בידי המודיעין האיראני "מידע מדויק לגבי האזורים בהם נוכח המשטר הציוני באזור".

דובר משרד החוץ של איראן במסיבת עיתונאים
דובר משרד החוץ של איראן במסיבת עיתונאים

איראן שגרה בעבר טילים דומים לאזור ארביל ולבסיס אין אל-אסד (מחוז אלאנבאר) בעקבות חיסול קאסם סלימאני בינואר 2020 וקודם לכן לעבר בסיס של המפלגה הכורדית הדמוקרטית ב Koya שבכורדיסטן בספטמבר 2018 בו לטענת איראן נהרגו "סוכנים של ישראל וסעודיה".

ב- 14 למרץ טענה איראן כי מחלקת המודיעין והריגול הנגדי של משמרות המהפכה חשפה ועצרה "סוכנים של היישות הציונית" שהתכוונו לחבל במתקן הצנטריפוגות המתקדמות IR-6 בפורדו וכן הוסגרו מחשבים וטלפונים ניידים בהם בו השתמש לגיוס משתפי הפעולה .

התקיפה בוצעה כתגובה על תקיפת ישראלית בשטח איראן

סוכנות הידיעות של הסטודנטים (ISNA) דיווחה (14 מרץ) כי שיגור הטילים הבליסטיים בוצע כתגובה על תקיפת מל"טים ישראלית בסיס של משמרות המהפכה באזור מאהידשת (Mahidasht) במחוז כרמאנשאה (Kermanshah) באיראן באמצע פברואר.

בבסיס המשמש לאחסון לוגיסטי של דלקים פרצה אש . ISNA טענה, כי איראן תכננה את תגובתה במשך זמן רב וחיכתה למועד המתאים להוציאה אל הפועל . לטענת איראן ישראל בצעה את התקיפה מאזור ארביל ולכן הוא נבחר כיעד לתגובה. מדיווחים נוספים, כולל ב"אלמיאדין" ערוץ הטלוויזיה הלבנונית המזוהה עם חזבאללה, עולה כי הבסיס שהותקף Nezaja 4th UAV battalion שמש לאחסון ולתפעול מל"טים ביניהם Mohajer-6, נפגע באופן קשה ומאות מל"טים הושמדו .

בדיווח של ISNA נטען, כי בתקיפה בארביל נהרגו שלושה ישראלים וכמה נפצעו והם הועבר באמבולנס אווירי לישראל. איראן טענה כי הזהירה מספר פעמים מפני המשך פעילות ישראל באזור הכורדי אך התעלמו מאזהרותיה. מושל מחוז ארביל Omed Khoshnaw הכחיש את הטענות על המצאות בסיס של המוסד באזור ואמר "אין שום בסיס של המוסד בארביל…מי שבצע את המתקפה נצל את המצב הכאוטי בעיראק…לישראל יש בעלי ברית אחרים באזור".

מפת אזור התקיפה של בסיס המל"טים של איראן
מפת אזור התקיפה של בסיס המל"טים של איראן

כתאא'ב חזבאללה, המילציה הפרו-איראנית הפועלת בעיראק, טענה אף היא, כי התקפת הטילים הבליסטיים נגד ארביל היתה בתגובה לתקיפת מל"טים ישראלים באיראן. בהודעה שפרסמה טענה המיליציה כי הפעולה (הישראלית) מהווה שלב נוסף בהפיכת אדמת עיראק לזירת עימות וקראה לגרש את כל הבסיסים הצבאיים ומפקדות המודיעין הזרות משטח עיראק כדי לשמור על בטחונה מפני השלכות סכסוכים אזוריים ותגובות הגורמים הבינלאומיים והאזוריים .
העיתון "כיהאן" צטט דוברים נוספים של מילציות פרו-איראניות דוגמת תנועת אלנג'באא' שקראו לסילוק הכוחות הזרים מהמדינה.

העיתון כיהאן
העיתון כיהאן

איום על מדינות המפרץ

לאחר ההתקפה בארביל המשיכה העיתונות האיראנית השמרנית, בעיקר העיתון "כיהאן" שופרו של מנהיג איראן, לגבות את משה"מ ולהאדיר את התגובה האיראנית. כותרות העיתונים הראשיות דיווחו על ההתקפה "על מרכז הציוני האסטרטגי בארביל המפיץ רוע וקונספירציות באזור".

"כיהאן" שב והמליץ למנהיגי איראן להגיב להריגת (7 מרץ) שני אנשי משה"מ בסוריה באופן שישראל תפסיק לחלוטין את ההתקפות נגד אנשי משה"מ והארגונים הנתונים למרותה של איראן בסוריה "יש להגיב על הפעולות האחרונות של המשטר הפושע באופן שימנע מישראל לא רק להפסיק לתקוף את הכוחות האיראניים אלא גם להפסיק לתקוף את הכוחות הקשורים לאיראן…תגובתה של איראן חייבת להוביל בהכרח להפסקה מוחלטת של ההתקפות הצבאיות הישראליות בסוריה, ולא רק כתגובת תגמול על מות שני החללים ההרואיים שהגנו על קברה של הקדושה זיינב בדמשק" .

העיתון "כיהאן" התייחס בהקשר של התקיפה בסוריה והתגובה האיראנית לביקור בכירים ישראלים באזור המפרץ לאחרונה ורמז, כי מדינות הפוגעות בביטחונה של איראן עלולות לשמש אף הן יעד לפגיעה העיתון הגדיר ביקורים של גורמים ישראלים בטורקיה, רוסיה ומדינות מפרץ הפרסי "קונספירציה המזיקה לאיראן ולציר ההתנגדות" ובסופו של דבר, על מדינות אלו להתמודד עם השלכות של התיאום שלהן עם המזימות הישראליות…התדירות הגוברת של הביקורים מצד גורמים ישראליים במדינות המפרץ מראה על רקימת קונספירציה נגד איראן".

 

פגישת רמטכ"ל צבא ישראל בבחריין
פגישת רמטכ"ל צבא ישראל בבחריין

"כיהאן" הוסיף, כי יש "להזכיר למדינות האזור כי איראן רואה בביקורים אלה כבעלי השלכות ביטחוניות הרסניות על האזור, ולכן אינה יכולה עוד להתעלם מהן". העיתון הוסיף כי אי אפשר כבר להתייחס לתנועות הרבות של גורמים בכירים ישראלים באזור כחלק ממערכת היחסים הדיפלומטיים בין ישראל למדינות הללו אלא מדובר במערכת קשרים שיש לה השלכות על ביטחון של מדינות אחרות, כולל איראן וציר ההתנגדות". "כיהאן" סיים באזהרה: "מכיוון שהנסיעות הללו מתקיימות תוך כדי ביצוע פעולות צבאיות נגד מרכיבי ציר ההתנגדות, כולל איראן, מדינות אלו בהחלט ייאלצו להתמודד עם תגובה מעשית מצד איראן ומצד ציר ההתנגדות, וזה לא יהיה טוב מבחינה ביטחונית למדינות שהעבירו את עצמן לציר עם ישראל".

במאמר נוסף שפרסם העיתון נכתב כי "יש לעקור את הטרור ולא משנה אם זה מבוצע על ידי הישות הציונית. CENTCOM, האופוזיציה הכורדית בעיראק (PJAK) או דעא"ש כדי לאפשר ביטחון למערב ולאסיה". אולם מוסיף, כיהאן" "נראה כי אלה "לא מוכנים לחדול מפשעיהם וממשיכים לפגוע באזרחים איראנים ולפגוע באינטרסים הלאומיים של איראן באזור…אך היו סמוכים ובטוחים כאשר איראן מחליטה להגיב היא עושה זאת בעוצמה…ואין גבול לעוצמת הנקמה שלה כאשר היא מחליטה שהגיע השעה לפעול" .

ברשתות החברתיות האיראניות חלקו שבחים לאמיר חאגיזאדה, העומד בראש זרוע הטילים והחלל של משמרות המפכה על שיגור הטילים הבליסטיים בשעה המדוייקת של הריגת קאסם סלימאני בתגובה על הריגת אנשי משה"מ ולזכרו של ק'אסם סולימאני .

מהללים את מפקד כוח האוויר והחלל
מהללים את מפקד כוח האוויר והחלל

גורמי הכוח המרכזיים בעיראק מגנים

ממשלת עיראק גינתה את ההתקפה. היחידה ללוחמה בטרור של כורדיסטן ומרכז המידע הביטחוני של עיראק פרסמו הודעה לפיה 12 הטילים הבליסטיים נורו מכיוון מזרח (איראן) מחוץ לגבולות עיראק.

ראש ממשלת עיראק מצטפא אלכאט'מי צייץ כי "מדובר בהתקפה על ביטחונו של העם העיראקי" וכוחות הביטחון יחקרו אותה ויבואו חשבון עם התוקפים" ; נשיא עיראק הגדיר את ההתקפה "פשע טרור ונשיא החבל הכורדי Nechirvan Barzani אמר כי ההתקפה פוגעת בעתידה של כל עיראק. המנהיג השיעי מקתצ'א אלצדר הדגיש כי "ארביל, מהווה חלק בלתי נפרד מעיראק ולא תכרע ברך בפני אף אחד" וקרא לכורדים "לגלות סבלנות עד לכינון ממשלת אחדות לאומית" .

 

 (בעקבות ההתקפה מנהיג השיעים קורא לאחדות ולסבלנות)
(בעקבות ההתקפה מנהיג השיעים קורא לאחדות ולסבלנות)

במקביל, זמנה עיראק את שגריר איראן במדינה ומחתה בפניו על התקפת הטילים הבליסטיים בחבל הכורדי. משה"ח החוץ העיראקי פרסם הודעה בה מתח ביקור חריפה על הפרת ריבונותה של עיראק, על הפגיעה ביחסי השכנות הטובה ועל הנזק הרב למתקנים ובתים אזרחיים. עוד נאמר כי הפעולה מטילה צל כבד על המצב באזור ומסבכת אותו .

לאור חולשת ארה"ב: איראן מנסה לשנות את משוואת ההרתעה מול ישראל ומדינות המפרץ

בעקבות הערכת איראן, כי ישראל עומדת מאחורי תקיפת מתקן של משמרות המהפכה במחוז כרמאנשאה באמצע פברואר והריגת שני אנשי משה"מ בסוריה שעבר גבר הלחץ הפנימי באיראן להגיב, אותו מוביל העיתון "כיהאן" המשקף את עמדות מנהיג איראן. לתגובה האיראנית מניעים אזוריים – הקרנת כוח אזורית נוכח ההתקרבות לישראל והזירה הפנימית בעיראק ובינלאומיים – שיחות הגרעין בוינה והחולשה האמריקנית ופנימיים – רצון להפגין עוצמה מבית נוכח הפגיעות החוזרות ונשנות בנכסים איראנים באיראן ומחוצה לה.

טהראן טוענת כי ישראל פועלת מהאזור הכורדי נגד עיראק בין עם ישירות נגדה ובין אם בסיוע למחתרת הכורדית הפועלת נגד איראן משטח עיראק ולכן מציגה את ירי הרקטות ככזה שנועד להגיב נגד פעולות ישראליות ישירה ועקיפה נגד אינטרסים לאומיים וביטחוניים שלה . טהראן מעריכה, כי שיגור הטילים הבליסטיים לאזור הקונסוליה האמריקנית לא יביא להסלמה עם ארה"ב , שמצידה כבר טוענת כי הקונסוליה האמריקנית לא הייתה היעד להתקפה. זאת, כדי לא להסלים את המשבר עם איראן ולחבל בכך בהצלחת שיחות הגרעין שנקלעו (שוב) למשבר בשל עמדת רוסיה.

מכל מקום שיגור הטילים הבליסטיים לאזור הכורדי (הכורדים נחשבים לבעלי הברית הטובים ביותר של ארה"ב בעיראק) ונטילת האחריות הברורה והמתריסה של משמרות המהפכה מצביעה על ביטחון איראני גובר בצל הסתבכות שיחות הגרעין בווינה והמשך הפעילות לפיתוח תוכניתה הגרעינית. איראן מנסה לחדד, עדין בזהירות, את משוואת ההרתעה מול ישראל, ובכלל זאת נוכח הדיווחים על פעילות ישראלית נגד יעדים צבאיים בשטחה ותוכנית הגרעין, ועליה לנסות לשקלל לתוכה גם את מרכיבי מחנה ההתנגדות מעיראק, עבור דרך סוריה, לבנון, "פלסטין", תימן ואף מדינות מפרץ.

מחנה ההתנגדות משמש מרכיב מרכזי באסטרטגיית הביטחון הלאומי של איראן, הן נגד המשך הנוכחות האמריקנית באזור, הן נגד ישראל והן נגד מדינות המפרץ בניסיון להחלישן ולחתור תחתן. איראן מזהירה על רקע זה , כי גם מרכיבים מתוך מחנה ההתנגדות הנפגעים מפעילות הסיכול הישראלית והאמריקנית עלולים לפעול נגדן.

מעבר לזאת, בהקשר האזורי הרחב יותר של "התקרבות ישראל" לגבולותיה ובעיקר ביקורי הבכירים המדיניים והביטחוניים במדינות המפרץ מזהירה איראן, כי אף הן עלולות להיות יעד לתגובה איראנית נוכח הידוק הקשרים, בעיקר הביטחוניים עם ישראל, הפוגעים לשיטתה בביטחונה הלאומי באינטרסיה האזורים, וביניהם מרכיבי מחנה ההתנגדות.

מכל מקום, הטילים הבליסטיים המדויקים והמל"טים ימשיכו להוות את האמצעים העיקריים לתגובה איראנית בזירות השונות נוכח הצלחתה להפעילם ביעילות וכמעט ללא "עלות מדינית". איראן מנצלת עד תום את רצונם של ארה"ב והמערב להגיע לפשרה וממשיכה לפעול בעצמה ובאמצעות גרורותיה כמעט ללא הפרעה, בעיקר בתימן ממנה משוגרים כמעט מדי יום טילים ומל"טים לעבר סעודיה. השבוע שוגרו 3 מל"טים מסוג צמאד-1 לעבר מתקנים של חברת הנפט ארמקו באבהא סמוך לריאצ'.

טהראן נצלה את התקיפה כדי להעביר את המסר שלה גם בזירה הפנימית בעיראק נוכח ההתקדמות במגעים לכינון ממשלה חדשה בעיראק ויתכן כי בכוונת איראן לסכל את המהלך בו מעורבים הפלגים השיעים היריבים בעיראק, שהגיעו להסכמות ראשוניות ביניהם. את המגעים מוביל מקתצ'א אלצדר שנהל מספר שיחות עם גורמי הכוח בעיראק, מסעוד ברזני נשיא כורדיסטאן, דובר הפרלמנט, מחמד אלחלבוסי, נורי אלמלאכי ובכירים נוספים.

המגעים עם אלמאלכי מעידים על התקרבות של ממש לקראת גיבוש ממשלה, לאחר סירובו של אלצדר בעבר לנהל עימו מו"מ. מכל מקום אלצדר אמר באמצע פברואר כי לא ייכנע לתכתיביה של איראן שאינה מעוניינת שירכיב ממשלת רוב לאחר תבוסתם בבחירות של המיליציות הפרו-איראניות והיחסים המתוחים ביניהם לבין אלצדר. הוא קרא לטהראן לחדול ממסעות ההפחדה שלה "עיראק לא תנוהל על ידי גורמים מחוץ לגבולותיה". לצדריסטים המספר הגדול ביותר של מושבים בפרלמנט העיראקי (73 מתוך 329) בעד המיליציות הפרו-איראניות ירדו מ-48 מושבים ל-14.

היועץ לביטחון לאומי של הנשיא ביידן אמר בראיון ל-CBC , Jake Sullivan שהדבר המסוכן יותר מאיראן המשגרת טילים בליסטיים ובעלת יכולות צבאיות מתקדמות הוא איראן שיש לה את כל היכולות האלה ונשק גרעיני" . בדיוק מפני זה מזהירות מדינות המפרץ ישראל.
יש מישהו שמקשיב בוושינגטון?