עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן ממשיכה לשדרג את מערך ההגנה האווירית

חשפה מערכת יירוט חדשה מפני טלי שיוט

איראן ממשיכה בתהליך שדרוג מערכות ההגנה האווירית שלה מתוצרת עצמית, ובשל הסנקציות שהוטלו עליה לא יכלה לרכוש מערכות מתקדמות בעיקר 300S מרוסיה. מעבר לזאת, תהליך הייצור העצמי הוא פרי לקחי העבר בעיקר ממלחמת איראן-עיראק וכן נגזרת מהנחיות המנהיג בשנים האחרונות, לאור הסנקציות, להגביר ולהסתמך  על ייצור העצמי בכל התחומים. לא מן הנמנע כי איראן תבחן את יעלותן של מערכות אלא בזירות השונות של מחנה ההתנגדות – סוריה, לבנון, תימן ועיראק, בדומה לשימוש בטילים, רקטות ומל"טים בזירות אלה המשמשות שדה ניסויי מבצעי למערכות נשק איראניות שונות.

(לרגל יום ההגנה האווירי של צבא איראן נחשפה מערכת המכ"מים אלבורז. מכ"ם Alborz מטרתו ליירט ולזהות מטרות ארוכות טווח עם חתכי רדאר נמוכים והתגנבות. טווח המכ"ם המרבי של מערכת זו הוא 450 ק"מ והיא מסוגלת לזהות מטרות בגובה נמוך. מכ"ם Alborz יכול לעקוב אחר 300 מטרות בו זמנית לטענתם)

מחמד ח'ושקלב (Mohammad Khoshqalb), סגן מפקד ממערך המבצעי של כוחות ההגנ"א של איראן אמר כי המערכת יוצרה כולה באיראן והיא מתאפיינת במערכות טכנולוגיות חדשות להתמודדות עם לוחמה אלקטרונית ובה בעת "ליירט מספר מטרות עויינות". ח'ושקלב הוסיף כי זו לראשונה שולבה המערכת ברשת ההגנה האווירית של איראן וכי במהלך הניסוי מרכז הפיקוד ואלי-עצר Vali-e Asr) ) "גילה, יירט והשמיד את המטרות ובהן כמה סוגים של טילי שיוט".

לדבריו, המערכת יכולה לגלות מטרות בגבהים שונים ולשדר באופן מיידי את הנתונים לרשת ההגנה הארצית המסוגלת להשתלב ישירות ולפעול מול המערכת. הוא אמר עוד כי בקרוב תחשף גרסה נוספת של מערכת הטילים מרצד-16 שתוכל להתמודד עם מטרות מהירות ומטרות בגובה רב (high-speed and high-altitude). סגן מפקד ההגנ"א האיראנית אמר כי איראן הצליחה לייצר לאחרונה מספר מכ"מים מתקדמים ומערכות טילים לדבריו אוייביה של איראן מגלים עניין רב במערכות הטילים של איראן וחושבים כיצד להתמודד מולן, והדבר מעיד על עוצמת כוחות המזויינים של איראן באזור[1].

בד בבד, לרגל יום ההגנ"א האווירית חשפה איראן את ה- Alborz – מכ"מ  חדשה מתוצרתה. מפקד ההגנ"א האיראנית עלירצ'א צאבחי-פרד ((Ali Reza Sabahifard השתתף בטקס במטה ארגון הג'האד למחקר ותספוקת עצמית ואמר כי למכ"מ החדש מערך מופע שלושה ממדי three-dimensional phased array radar)) בעל  שטח חתך מכ"מ נמוך  low radar cross-section (RCS). הוא הוסיף כי מכ"מ אלבורז מסוגל לאתר מטרות, כולל בגובה נמוך,  ולעקוב אחרי 30 מהן בו זמנית בטווח  450 ק"מ[1].

 

מהדי ת'קפי-פר (Mehdi Thaqafi far) , סגן ראש מחלק התכנון של מערך ההגנ"א של ח'אתם אלאנביאא' הדגיש, כי המערך הינו עצמאי ולא הושפע כלל מהסנקציות המוטלות על איראן. לדבריו, מערך הגילוי הרב-שכבתי האיראני שנשען בעבר על סיוע מבחוץ מסוגל היום לזהות כלי טיס במרחקים גדולים כשהוא נסמך על ייצור עצמי והוא מסוגל להקנות לחיל האוויר יכולת לזהות מטרות במרחק 3000 ק"מ באמצעו חיישנים קוליים, אמצעים אופטיים ומערכות סודיות אחרות.

הוא הוסיף, כי לאיראן מספר פרוייקטים המסוגלים להתמודד עם טילי שיוט בגובה נמוך ובהם מג'יד (Majid), נואב  (Nawab) זובין (Zubin) ודזפול (Dezful). לדבריו ,בידי איראן מערכות נשק בטכנולוגיית לייזר של אנרגיה ישירה (Directed-energy weapon DEW)  המסוגלת ליירט כלי טיס קטנים (micro air vehicle MAV) החודרים למרחב האווירי של איראן ולהשמיד טילי שיוט בעלות של כמיליון דולר לנשק בכ-10 דולר. הוא הוסיף, כי ברשות איראן גם יכולות גילוי ניידות המקשות על זיהויין וכן מערכות גילוי מוטסות[2].

   (ת'קפי-פר :יכולים להשמיד טילי שיוט יקרים ב-10 דולר)
(ת'קפי-פר :יכולים להשמיד טילי שיוט יקרים ב-10 דולר)

קודם, לכן לקראת ובמהלך ביקור ראש הממשלה, בנט הארצות הברית חשפה איראן מערכת הגנ"א נוספת והדגישה כי תגברה את ההגנה סביב מתקן העשרת האורניום בפורדו.  נראה, כי על רקע הקשיים על דרך החזרה להסכם הגרעין מאיצה איראן את היערכותה לקראת אפשרות תקיפה של מתקניה הגרעיניים ומנסה לייצר הרתעה באמצעות חשיפת התכופה של מערכות ההגנ"א העומדות לרשותה .

מהדי פרחי (Mahdi Farahi) , סגן שר ההגנה, אמר כי איראן תשיק בקרוב גרסה חדשה ומתקדמת יותר של  מערכת ההגנה האווירית המתקדמת  Bavar-373 שתעלה, לשיטתו,  בטכנולוגיה שלה גם על מערכת ההגנה האווירית הרוסית המתקדמת  400 S . איראן חשפה את Bavar-373  במהלך אוגוסט 2019 לאחר  שפתחה את המערכת באופן עצמאי Bavar-373 בתגובה לאיסור שהוטל על רוסיה לייצא את מערכת ההגנ"א 300 S לאיראן  והצהירה,  כי היא מסוגלת לזהות 300 מטרות בו זמנית, לעקוב אחרי 60 מהן ליירט 6 מטרות בו זמנית ואף להתמודד עם ניסיונות חסימה ול"א[3].

ת'קפי-פר, אמר כי מערכת ה Bavar-373 מפגינה אל נכון את העוצמה האיראנית "במיוחד מול המערב והאויב הציוני האומלל". לדבריו, איראן ניסתה מאז 2003 להשיג את מערכת ה 300S וצוותים אירנים, אף הגיעו לרוסיה ב-2008 להתאמן עליה אך בשל הלחץ ה-בינ"ל, כאמור, היא לא קבלה אותה, ונאלצה לפתח מערכת דומה ואף טובה יותר בעצמה.

 

[1] https://tinyurl.com/RADARalburz0109 ;  https://www.alef.ir/news/4000610050.html

[2]https://tinyurl.com/AirDefdonya-e-eqtesad

[3] https://en.mehrnews.com/news/177680/New-upgrades-to-improve-Bavar-373-to-S400-level

[1] https://tinyurl.com/Marsad16ad0109 ; https://www.youtube.com/watch?v=0alG7Mkn9ko

[2] https://en.mehrnews.com/news/177680/New-upgrades-to-improve-Bavar-373-to-S400-level