עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מכשילה את מאמצי ביידן בתימן

איראן מסלימה את ההתקפות על סעודיה מתימן, באמצעות המורדים החות'ים, כדי לאלץ את הנשיא ביידן להסיר את הסנקציות • ההתקפות האיראניות מכוונות ללב תעשיית הנפט בסעודיה כדי לגרום לה נזק כלכלי גדול

מאז הכרזתו של הנשיא ג'ו ביידן על הפסקת הסיוע הצבאי לסעודיה כדי להביא להפסקת הלחמה בתימן, הגביר ארגון "אנצאר אללה" החות'י את התקפותיו על סעודיה, בהוראת איראן, באמצעות מל"טים ממולכדים וטילים בליסטיים.

שיגור המל"טים והטילים לעבר סעודיה הפך לעניין יומיומי והקואליציה צבאית בראשות סעודיה עסוקה בפעולות הירוט שלהם בהצלחה חלקית בלבד.

גם המגעים העקיפים של ממשל ביידן עם המורדים החות'ים בתימן,בתיווכה של עומאן נכשלו, במקביל להתקפות החות'ים על העומק הסעודי, הם מנהלים קרבות קשים במחוז מארב בתימן כדי לכבוש את העיר מארב.

האיראנים מאיצים בחות'ים לכבוש את העיר מארב שיש בה עתודות גדולות של נפט וגז טבעי.

על פי גורמים אמריקנים בכירים, איראן מנסה להפעיל לחץ על הנשיא ביידן להסיר לאלתר את הסנקציות מעליה באמצעות הסלמת ההתקפות על העומק הסעודי.

מאמץ איראני לפגוע בתעשיית הנפט הסעודי

בסעודיה לא שוכחים את ההתקפה האיראנית, בכסות תימנית-חות'ית, באמצעות מל"טים ממולכדים וטילים בליסטיים, ב-14 בספטמבר 2019 על מתקני הנפט של חברת הנפט "ארמקו" באלבוקיק, שהביאה לעצירת מחצית מתפוקת הנפט של סעודיה באופן זמני וגרמה להפסדים כספיים גדולים לממלכה. המורדים החות'ים לקחו בזמנו את האחריות להתקפה, אך ארה"ב סבורה כי המל"טים והטילים שוגרו מאיראן או מעיראק לעבר סעודיה.

בתחילת השבוע הייתה התקפה דומה קטנה יותר בהיקפה על לב תעשיית הנפט הסעודית באמצעות 14 מל"טים ממולכדים ו-8 טילים בליסטיים ששוגרו לעבר מתקני חברת הנפט "אראמקו" בזהראן, נמל ראס א-תנורה ועוד מתקנים בג'זאן, עסיר ודמאם.

נמל ראס א-תנורה הוא הגדול במתקני הזיקוק של הנפט הגולמי של חברת "אראמקו" שמפיק 550 אלף חביות נפט ביום.

מייד לאחר ההתקפה עלו מחירי הנפט בעולם למחיר של יותר מ-70 דולר לחבית.

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח ב-7 במרץ כי ההתקפה של מתקני "אראמקו" בנמל ראס א-תנורה לא באה מתימן וכי היא הגיעה דרך הים מאיראן או מעיראק,בכל מקרה, איראן היא שעומדת מאחוריה.

ארה"ב מודאגת מאוד מההתפתחויות בתימן וההתקפות על סעודיה. הבית הלבן פירסם הדעה רשמית כי סעודיה נתונה ל"איום אמיתי" שמגיע מתימן.

ג'ן סאקי, דוברת הבית הלבן אמרה כי ארה"ב מודאגת מההתקפות החוזרות ונשנות על סעודיה וכי הממלכה ניצבת בפני "איומים ביטחוניים אמיתיים" מצד החות'ים הנאמנים לאיראן.
שגרירות ארה"ב סעודיה פירסמה אזהרה לכחמשת אלפי האמריקנים המתגוררים בדהראן ודמאם בעקבות שיגור הטילים הבליסטיים החות'ים.

למרות שממשל ביידן ביטל את ההכרזה של ממשל טראמפ על החות'ים כארגון טרור, הוא מתחיל להפנים אט אט את הסכנה של הארגון הזה. דובר הסטייט דיפרטמנט נד פרייס אמר כי " על החות'ים להראות נכונות להשתלב בתהליך מדיני להשגת שלום בתימן, ההתקפות האלה אינן פעולות של ארגון רציני בעניין השלום,ההתקפות האלה אינן מקובלות ומסכנות את האזרחים, כולל האמריקנים".

המפתח להשגת הפסקת אש והסדר מדיני בתימן איננו מונח בצנעא או בריאד אלא בטהראן. אי אפשר לנתק את ההסלמה מתימן מהמחלוקת בין ממשל ביידן לאיראן על הסכם הגרעין,האיראנים לא יסכימו לשום דבר לפני שממשל ביידן יסיר את הסנקציות.

עד כה הם מפרשים את כוונותיו הטובות של הנשיא ביידן להביא לסיום המלחמה בתימן כחולשה ורק מגבירים את ההתקפות כדי לפגוע בתעשיית הנפט הסעודית ובנמלים שמייצאים את הנפט כדי לערער את האמון העולמי בתעשייה הזו ולפגוע בכלכלה הסעודית, מדובר בהסלמה מסוכנת.