עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מכרסמת במחויבויותיה להסכם הגרעין ומגבירה את הלחץ על אירופה

מחר יפוג האולטימטום של איראן לאירופה על מנת לנסות ולמצוא מוצא כלכלי להסתלקות ארה"ב מההסכם • איראן כבר אישרה כי חרגה ממנו • המו"מ עדיין אפשרי

היום  (7 יולי)  יפוג האולטימטום שהציבה איראן למדינות החתומות עדין על הסכם הגרעין והיא עתידה לנקוט בצעדים נוספים – "השלב השני" – בכל הקשור להפרת הסכם הגרעין (העשרת אורניום מעבר ל-3.67 אחוז וחידוש הפעילות בכור המים הכבדים באראכ, לקראת ייצור אפשרי של פלוטוניום) .

לפני מספר ימים כבר חצתה כבר איראן את רף 300 ק"ג אורניום המועשר לרמה נמוכה (3.67 אחוז) שמותר לה להחזיק על פי ההסכם – כפי שאיימה כי תעשה. לא ברור אם איראן חצתה כבר את רף 130 הטון של מים כבדים. איראן הדפה את הצהרות המדינות האירופאיות החתומות על הסכם הגרעין שקראו לרסן את פעילותה. ב- 8 מאי, בדיוק שנה לאחר יציאת ארצות הברית מההסכם, איראן הקציבה 60 למדינות אלה על הסכם הגרעין לעמוד בהתחייבויותיהם להעניק לאיראן את ההטבות הכלכליות המגיעות לה מתוקף הסכם הגרעין.

איראן ממשיכה להפעיל לחץ דיפלומטי כבד על אירופה,  המלווה בצעדים מעשיים בשטח בכל הקשור להפרת הסכם הגרעין. טהראן טוענת  , כי ברצונה ליצור סימטריה ביחסים עם המדינות החתומות על הסכם הגרעין ולהבהיר, כי הפרותיה הן בבחינת מענה להפרות מדינות אירופה את התחייבויותיהן הכלכליות לאיראן – בעיקר בכל הקשור למנגנון INSTEX לעקיפת הסנקציות האמריקניות. המנגנון- "מכניזם בלי כסף"  כהגדרת נשיא איראן –  אמנם החל לפעול חלקית אבל עדין רחוק מלעמוד בדרישותיה של איראן. נשיא איראן הגדיר אותו.

(קריקטורה בתסנים המזוהה עם משה"מ : העסקה לא אושרה )
(קריקטורה בתסנים המזוהה עם משה"מ : העסקה לא אושרה )

נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר כי החל מה-7 יולי איראן תקדם את תכניתה לחידוש העבודות בכור המים הכבדים באראכ כדי שיוכל להפיק אורניום ו"תחזיר אותו למצבו הקודם, אם האירופאים לא יעמדו בהתחייבויותיהם". רוחאני הזהיר, גם את מדינות אירופה כי בתאריך זה תתחיל איראן להעשיר אורניום "לכל רמה שתרצה" מעל לרמה שנקבעה בהסכם הגרעין – 3.67 אחוז. איראן כבר הודיעה כי בכוונתה להעשיר, בשלב ראשון אורניום לרמה של 20 אחוז לפעילות בכור המחקר הגרעיני בטהראן. יודגש, כי מהעשרה לרמה של 20 אחוז הדרך קצרה יותר להפקת אורניום ברמה של 90 אחוז הנחוצה ליצור נשק גרעיני.

הגם שכך איראן טרם טרקה את הדלת בפני  המשך המשא ומתן, מדגישה כי הצעדים המדדים שנקטה והיא עתידה לנקוט הפיכים וכי היא תהיה מחויבת להסכם הגרעין ככל שהצד השני יהיה מחוייב לתנאיו. בד בבד, נמשכת ההתנצחות המילולית בין נשיא ארצות הברית טראמפ[1] לצמרת האיראנית סביב הפרותיה של איראן את ההסכם ואפשרויות התגובה לכך. הנשיא טראמפ צייץ בעקבות דברי רוחאני "איראן, היזהרי מאיומים. הם יכולים לפעול כבומרנג ולנשוך אותך כפי שלא ננשכת מעולם" . קןדם לכן צייץ הנשיא טראמפ, כי "איראן משחק באש".

בתגובה אמר נשיא איראן בישיבת הממשלה (3 יולי) "כי אם ארצות הברית מפחדת מאש, אל לה להציתה…כיבו שרפות אפשרי רק באמצעות כיבוד התחייבויות והחלטות או"ם. נשיא איראן הוסיף כי ארצות הברית היא שהחלה ב"מופע הזיקוקים באזור לפני כשנה (נטישת ההסכם) והיא זו שטוענת עתה, כי איראן היא זו שמשחקת באש"[2]. הוא מתח ביקורת על מדינות אירופה נוכח מדיניות ההרעבה של 82 מיליון אזרחים ואמר, כי איראן תממש את תכניתה להפר את ההסכם עם פקיעת האולטימטום וכי הדבר נועד ל"הציל את הסכם הגרעין".

שר החוץ האיראני, מחמד ג'ואד ט'ריף, אמר כי החלטת איראן להגדיל את מלאי האורניום המועשר השטחה מעל לכמות המותרת בהסכם הגרעין אינה מהווה הפרה של ההסכם וכי היא זכאית לנקוט להפר את מתוקף סעיף 36 בהסכם הגרעין (הדן במקרים של הפרות מצד מי מהצדדים[3]) במקרה ואחד הצדדים מפר אותו "אם האירופאים טוענים כי הם ממשיכים לדבוק בהסכם הרי שעליהם גם לכבד את הערבויות הגלומות בו ולצערנו עד כה, שנה לאחר יציאת ארצות הברית מההסכם, הם לא עשו די להצלתו ןלכן נאלצה אירן לסגת מכמה מהתחייבויותיה. ט'ריף הוסיף, כי, "כפי שאמר הנשיא הצעדים הפיכים אם האירופאים יפעלו כנדרש". בהקשר זה אמר שר החוץ האיראני, כי מנגנון INSTEX לעקיפת הסנקציות הי רק מבוא למילוי כל ההתחייבויות האירופאיות "האירופאים התחייבו להבטיח את מכירת הנפט האיראני ולהשיב נכסים אך לא עמדו בכך. כשנשאל מה יקרה אם ארה"ב תטיל סנקציות על המנגנון השיב ט'ריף "זו בעיה של אירופה לפתור בעצמה".

 

 

 

ישראל תושמד תוך חצי שעה

לצד הפעילות הדיפלומטית והמימוש ההדרגתי של הצעדים עליהם הכריזה להפרת ההסכם, ממשיכים בכירים איראנים להזהיר מהשלכות של עימות צבאי  על ארצות הברית ובעלות בריתה באזור. במסגרת זו אמר (30 יוני)  מג'תבא ד'ו אלנור, שנבחר לאחרונה לראש הועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ במג'לס (פרלמנט) האיראני, כי אם תתקוף ארצות הברית את איראן "ישראל תושמד תוך חצי שעה". ד'ו אלנור שמש בעבר סגן נציג המנהיג במשמרות המהפכה וממתנגדיו הבולטים של  הסכם הגרעין (שרף את ההסכם ואת דגל ארה"ב לאחר אישר ההסכם). ד'אלנור אמר כי המל"ט האיראני יורט באותו מקום בו הפילה ארצות הברית את מטוס הנוסעים של חברת התעופה האיראנית איראן אייר (טיסה 655) ב- 3 יולי 1984, תקרית המהווה ציון דרך משמעותי ליחסים המתוחים בין איראן לבין ארצות הברית. לדבריו, "אז הצליחה ארצות הברית להכות בנו היום אנו מכים בה" ביכולתנו גם להטביע נושאות מטוסים . הוא אמר כי איראן יכלה ליירט באותה הזדמנות גם מטוס ובו 25 נוסעים אך נמנעה מכך[1] .

 

(יו"ר והועדה לביטחון חוץ במג'לס : ישראל תושמד תוך חצי שעה).
(יו"ר והועדה לביטחון חוץ במג'לס : ישראל תושמד תוך חצי שעה).

דובר המועצה העליונה לביטחון לאומי, כיואן ח'סראוי, אמר בהקשר זה, בתגובה לאיומי נשיא ארצות הברית,  כי "ארצות הברית חבטה באיראן במשך 40 שנה אך הנוגדנים שפתחה איראן ובעיקר ההתנגדות האקטיבית היא שממשיכה להצעיד את איראן קדימה".  הוא אמר כי "ארצות הברית חבטה בכל היגיון של דיאלוג ודיפלומטיה וגרמה נזק לביטחון בעולם על ידי אימוץ אסטרטגיה של אונילטרליזם ונסיגה מאמנות בינלאומיות". הוא שב והדגיש כי איראן תמשיך לכרסם בהתחייבויותיה החל מה-7 ביולי על פי סעיף 36 להסכם הגרעין[1].

איראן ציינה את הפלת המטוס האיראני על ידי ספינת הטילים האמריקנית בטקסי זיכרון ותחרות קריקטורות המציגה את ארצות הברת כמדינת טרור.

ארצות הברית ואיראן ממשיכות לפי שעה ברטוריקה חריפה, אך טרם נסתם הגולל על אפשרות לחידוש מו"מ בין הצדדים בנושא הסכם הגרעין באופן שירצה את שני הצדדים. לפי שעה נמנעה טהראן מביצוע פיגועים בעלי פרופיל גבוה במפרץ הפרסי או בעיראק, אם כי בתימן ממשיכים החות'ים לתקוף מטרות בשטח סעודיה (פעילות שהחלהעוד ערב פרוץ המשבר) וגם ארצות הברית מאותת כי פניה אינם למלחמה.

במקביל, ממשיכה איראן לאותת לאירופה, במסגרת הפעלת לחץ דיפלומטי, שנועד להביא לחידוש המו"מ וכיבוד ההתחייבויות האירופאיות, כי היא נחושה להפר את התחייבויותיה ולהגביר את קצב ייצור האורניום ואף את דרגת ההעשרה. יחד עם זאת, טהראן מציינת כי הצעדים הפיכים ותלויים בפעילות האירופית. ארצות הברית ממשיכה במדיניות הסנקציות הקשות אך יתכן, כי כצעד של רצון טוב לקראת אפשרות חידוש המו"מ היא תאפשר שוב הקלות מסוימות לכמה מדינות בכל הקשור ליצוא נפט או לפחות לא תטיל סנקציות על המנגנון לעקיפת הסנקציות.

בכל מקרה שני הצדדים מעדיפים עתה את המשחק הדיפלומטי (שיתכן שכבר מתנהל מאחורי הקלעים) ומסתפקים ברטוריקה מתלהמת במקום מלחמה. האם יוכרע המאבק הפנימי בממשל טראמפ ויפגין נכונות לדחות לפי שעה את דרישותיו להוריד מסדר היום את נושא הטילים הבליסטים ופעילות הטרור של איראן למען הצגת הישג בנושא הגרעין (למשל, דחיית לוחות הזמנים) או יתמיד בדרישותיו במקביל להגברת הלחץ הכלכלי עליה. הסוגיה טרם הוכרעה בתוך הממשל האמריקני.

בכל מקרה, אם איראן תממש את איומיה ותתחיל להעשיר אורניום לרמה שך 5 אחוז או 20 אחוז, תוך הפרה מהותית של הסכם הגרעין יהווה הדבר שלב חדש בהסלמה ביחסים בין איראן לבין ארצות הברית בפרט ובינה לבין שאר החתומות על ההסכם בכלל. בכל מקרה, איראן מפגינה עמדה דיפלומטית מאוחדת במוקדה הדגשת ההדדיות הנדרשת להמשך קיום ההסכם ולהצלתו ומראה כי אינה חוששת לנקוט בצעדים מעשיים כדי להפגין את רצינותה.

 

[1] https://www.tasnimnews.com/en/news/2019/07/04/2046650/official-active-resistance-iran-s-antidote-to-bite-of-us

[1] https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1146517318509481984

[2] http://president.ir/fa/110273

[3]….." If the issue still has not been resolved to the satisfaction of the complaining participant, and if the complaining participant deems the issue to constitute significant non-performance, then that participant could treat the unresolved issue as grounds to cease performing its commitments under this JCPOA in whole or in part and/or notify the UN Security Council that it believes the issue constitutes significant non-performance."  http://www.europarl.europa.eu/cmsdata/122460/full-text-of-the-iran-nuclear-deal.pdf

 

[1] https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1146517318509481984

[2] http://president.ir/fa/110273

[3]….." If the issue still has not been resolved to the satisfaction of the complaining participant, and if the complaining participant deems the issue to constitute significant non-performance, then that participant could treat the unresolved issue as grounds to cease performing its commitments under this JCPOA in whole or in part and/or notify the UN Security Council that it believes the issue constitutes significant non-performance."  http://www.europarl.europa.eu/cmsdata/122460/full-text-of-the-iran-nuclear-deal.pdf

[4] https://tinyurl.com/https-www-alalamtv-net-news

[1][1] https://tinyurl.com/https-www-alalamtv-net-newshttps://www.tasnimnews.com/en/news/2019/07/04/2046650/official-active-resistance-iran-s-antidote-to-bite-of-us