עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מחריפה את הטון : "לבן זאיד צפוי גורל דומה לזה של סאדאת"

איראן לא נרגעת וממשיכה לאיים על איחוד האמירויות בשל הסכם הנורמליזציה עם ישראל והחשש כי מדינות נוספות יחברו • משה"מ : ההסכם יאיץ את השמדת ישראל

צמרת הפוליטית והצבאית של איראן מחריפה את הטון המאיים כלפי איחוד האמירויות בעקבות חתימת ההסכם עם ישראל ומזהירה אותה מפני ההשלכות השליליות שתהיינה להרחבת הפעילות וההשפעה הישראלית באמירויות.

המוטיב החוזר בהתבטאויות הדוברים האיראניים הוא "בגידת" איחוד האמירויות בעניין הפלסטיני והאסלאמי ובעניין ירושלים והדגשת חוסנו של מחנה ההתנגדות באזור (ארגוני הטרור הפלסטינים, המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק, חזבאללה, החות'ים בתימן ארגוני האופוזיציה השיעיים במדינות המפרץ) . בהקשר זה מוצאת איראן את עצמה בתחרות "מי יגנה ויפעל יותר" מול תורכיה שאף היא הביעה התנגדות נמרצת להסכם.

 

איראן משגרת איומים לאיחוד האמירויות

 

במקביל, חוששת איראן מפני העמקת ומיסוד פעילותה הכלכלית של ישראל באמירויות, דבר העלול מבחינת טהראן לשמש קרש קפיצה לפעילות מודיעינית-ביטחונית מעברו השני של המפרץ הערבי, במיוחד בתקופה רגישה בה חשופה איראן בחודשים האחרונים לשרפות ולפיצוצים במתקני הקשורים לתוכנית הגרעין בשטחה.
יודגש, כי בקרוב אמורות לצאת לאיחוד האמירויות משלחות מישראל וכבר נחתו הסכמים עסקיים בין שתי המדינות למאבק בקורונה. כל אלה אמורים להעלות את מפלס הדאגה בטהראן.

,("תסנים" : הסכם מביש..וההסטורית הגדולה ביותר בירושלים)
איראן: ("תסנים" : הסכם מביש..וההסטורית הגדולה ביותר בירושלים)

 

 

מעבר לזאת, הטון המאיים האיראני נועד לנסות ולמנוע סחף למהלכים דומים מצד מדינות נוספות במפרץ ובעיקר עומאן בחריין, קטר וערב הסעודית היכולות לשאוב עידוד מהמהלך של איחוד האמירויות ולנרמל יחסיהן עם ישראל תוך התקרבות נוספת לארצות הברית ולמימוש “תוכנית המאה”.

ראשי הצבא ומשמרות המהפכה השמיעו איומים ישירים ובוטים על מדינות המפרץ ובפרט על איחוד האמירויות. רמטכ"ל הצבא הזהיר כי "שליטה בפועל של איחוד האמירויות יעמוד בפני ההשלכות השליליות של פעולתו המבישה בדומה לנשיא מצרים אנואר סאדאת". ואילו בהודעה שפרסמו משמרות המהפכה נאמר, ולא בפעם הראשונה, כי "תושבי ארמון הזכוכית באיחוד האמירויות, צפויים לסכנות רבות בעתיד" נוכח חתימת על ההסכם.

חשוב לציין, כי בשנים האחרונות שגרו החות'ים בתימן הנתמכים על ידי איראן מספר טילי שיוט לעבר נמל התעופה באבו ט'בי ולעבר תשתיות קריטיות באמירויות. טילי השיוט והטילים הבליסטיים והידע לייצורם סופקו על ידי משמרות המהפכה. איחוד האמירויות מלאה תפקיד מרכזי בייצוב אזור הדרום בתימן, הגם שלאחרונה צמצמה את פעילותה במדינה.

 

הסכם הנורמליזציה: ברש"פ מודים – כשלון אסטרטגי

רוחאני דרך שגויה שאינה משרתת את ביטחון האמירויות

נשיא איראן, חסן רוחאני, מתח ביקורת על ההסכם ואף איים לנקוט "במספר צעדים" עם ההסכם יעמיק. רוחאני אמר כי "למרבה הצער איחוד האמירויות טעתה טעות גדולה מאד ואנו מקווים מאד, כי היא תתקן אותה ותכיר בכך שהדרך בה בחרה שגויה ואינה משרתת את שליטי האמירות ואת ביטחונם. אנו מזהירים אותם, כי אם יאפשרו לישראל דריסת רגל אנו נתחשבן עמם באופן שונה ותנהג אליהם באופן שונה. "אני קורא להם לנהוג בזהירות…איחוד האמירויות עשתה חישוב שגוי בכך שסברה, כי היא יכולה להשיג ביטחון ויציבות על ידי התקרבות לאויבי האסלאם ואיראן".

נשיא איראן חסן רוחאני
נשיא איראן חסן רוחאני

רוחאני הגדיר את ההסכם "בגידה ברעיון העם הפלסטינית, האומה האסלאמית וירושלים (אלקדס)". לדבריו ההסכם תואם את קמפיין הבחירות של דונאלד טראמפ וכי הזרקור לכיוון ההסכם הופנה על ידי ממשל טראמפ ולא ישראל ואיחוד האמירויות עצמן. מחמוד ואעט'י, ראש מטה הנשיא, הגדיר את המהלך של איחוד האמירויות "טעות בוגדנית ומפלגת לה לא תסלח ההיסטוריה".

משה"מ : ההסכם יאיץ את השמדת ישראל ויערער את יציבות איחוד האמירויות

הודעה שפרסמו משמרות המהפכה של איראן גינתה כצפוי בחריפות את נרמול היחסים בין איחוד האמירויות לבין ישראל והגדירו אותו "טעות אסטרטגית שתאיץ את השמדתו של המשטר הציוני". ההודעה הדגישה גם כי ההסכם מהווה בגידה אולטימטיבית בנושא הפלסטיני ובירושלים ולמעשה הוא משרת את המטרה של הכרה בישראל, מחליש את חזית ההתנגדות, דוחק לקרן זווית את העניין הפלסטיני ומקדם את עסקת המאה. עוד נכתב בהודעה כי ההסכם הינו בבחינת "פגיון מורעל בגופה של האומה האסלאמית". ההודעה מאיימת, כי "ארצות הברית ותומכי הסכם אבו טבי תל-אביב הנתעב מקרב מדינות האזור ומחוצה לו, לא רק שלא יצליחו להגשים את האינטרסים של המשטר הציוני, הם יובילו גם לניפוץ חלום המזרח התיכון, ויחשפו אותם, ובמיוחד את תושבי ארמון הזכוכית באיחוד האמירויות, לסכנות רבות בעתיד". ההודעה מסכמת, כי ההסכם יגביר את השנאה לשליטי האמירויות נוכח בגידתם באומה האסלאמית ו"עליהם לצפות במוקדם או במאוחר לתגובה נוכח השפלה זו מצד האוכלוסייה המקומית ואומות אסלאמיות אחרות שלא יתנו לעניין הפלסטיני להדחק באמצעות מלחמה פסיכולוגית ותמונות שקריות של כלי התקשורת הציוניים".

רמטכ"ל צבא איראן, גינה את נרמול היחסים בין איחוד האמירויות לבין ישראל ואיים במשתמע על חייו של מחמד בן זאיד, "הנושא הפלסטיני חי ודינמי ולא יעבור זמן רב את שמחמד בן זאיד, שליטה בפועל של איחוד האמירויות יעמוד בפני ההשלכות השליליות של פעולתו המבישה בדומה לנשיא מצרים אנואר סאדאת". הוא הוסיף, כי מחנה ההתנגדות ימשיך לשמש כמגן העולם האסלאמי למרות החיצים המורעלים המשוגרים נגדו מצד ארה"ב, המשטר הציוני ומספר דמויות ריאקציונריות. ההיסטוריה לא תשכח את הבגידה בעניין ובעם הפלסטיני הנתון תחת דיכוי.

רמטכ"ל צבא איראן
רמטכ"ל צבא איראן

מחסן רצ'אא'י, לשעבר מפקד משה"מ וכיום ראש המועצה לקביעת האינטרס, אמר ,כי במהלך עשר השנים האחרונות אבו ט'בי הפכה איחוד האמירויות למקלט בטוח עבור ישראל, שהקימה בה רשתות ריגול ומודיעין עבור המוסד נגד המדינות באזורו הוסיף, כי ההסכם "לא יסיט הצידה את הלוחמים הערביים והמוסלמים הנאמנים והם לא יבגדו בעם הפלסטיני…פלסטין הגדולה תשוחרר במהירות מהנהר ועד הים הודות לעמידתם האיתנה וסבלנותם של לוחמיה ותושביה ואת בלתי ראויים\מכובדים התוקעים סכין בגב האומה ההיסטוריה תשכח".

חסין אמיר עבדאללהיאן, עוזרו של יו"ר המג'לס לעניינים בינלאומיים, אמר כי ההסכם "עומד בניגוד לשלום ולביטחון ומשרת את המשך פשעיהם של הציונים" . עבאסעלי כדח'דאאי, יו"ר מועצת שומרי החוקה, אמר כי ההסכם אינו אלא כיבוש איחוד האמירויות בתמורה לביטול סיפוח הגדה המערבית ותאר את איחוד האמירויות כחלק מהטריטוריה של ישראל .

גם עלי אכבר ולאיתי, יועצו של מנהיג איראן לעניינים בינלאומיים, הגדיר את ההסכם "בגידה במדינות האסלאמיות והזנחה פושעת של העניין הפלסטיני שתוצאתו תהיה ניכור ובידוד מצד המדינות האסלאמיות. הוא דחק במדינות האסלאמיות לדחות את הצעד בו נקטה איחוד האמירויות ולעשות כל מאמץ לסיוע לעם הפלסטיני.
שה"ח האיראני מחמד ג'ואד ט'ריף, שבקר בביירות, הביע בשיחות טלפון עם עמיתו ריאצ' אלמלכי את תמיכת איראן במאבקו של העם הפלסטיני ובמאמציו למימוש את זכויותיו הלאומיות. במהלך ביקורו בלבנון שוחח ט'ריף בטלפון גם עם ראש ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין, זיאד נח'לה, והעביר לו מסר דומה.

העיתונות האיראנית השמרנית והרפורמיסטית יישרה קו עם המסרים של המשטר וראשי מערכת הביטחון האיראנית והגדירה את ההסכם "בגידה" ו"עסקה מפוקפקת". הגדיל לעשות מכולם העיתון האולטרא-שמרני "כיהאן", המשמש שופרו של המנהיג, שכותרתו הראשית (15 אוג') זעקה : "איחוד האמירויות מהווה עתה מטרה לגיטימית לכוחות ההתנגדות". המהדורה האנגלית "כיהאן" בחרה בכותרת "עסקה עם השטן".

 

("כיהאן" : איחוד האמירויות מטורה לגיטימית לארגוני ההתנגדות")
“כיהאן” : איחוד האמירויות *מטרה* לגיטימית לארגוני ההתנגדות”

העיתון השמרני "סיאסת-י רוז" נתן כותרת הכפולה |האיחוד הציוני של האמירויות" ו"בן זאיד מנשק את נעלו נוטפת הדם של טראמפ" העיתון "ג'ואן" : "הבגידה והטפשות של האמירויות" לצד תמונה של מפגינים נגד בן זאיד פלסטינים במסגד אלאקצא

(סיאסת-רוז : האיחוד התיוני של האמירויות)
סיאסת-רוז : האיחוד *הציוני* של האמירויות

המתיחות בין איראן לאיחוד האמירויות תגבר

איחוד האמירויות שמשה בעבר ערוץ מרכזי עבור איראן לעקיפת הסנקציות האמריקניות, אך בשנה האחרונה וביתר שאת מאז פרוץ מגפת הקורונה ערוץ זה נסתם.
איחוד האמירויות נקטה מספר פעילות נגד רשתות שהיו מעורבות בהברחות לאיראן ונראה כי עם הידוק היחסים עם ישראל ועם ארצות הברית פעילותה למנוע הברחות מאיראן ואליה תמשך. בעבר נשמעו קריאות באיראן "לפגוע באוייב" ובעיקר באיחוד האמירויות ובארמונות הזכוכית (רמז למרכזי העסקים באיחוד האמירויות) על רקע המלחמה הכלכלית שהוא מנהל נגד איראן.

איראן מצידה צפויה לנקוט במספר צעדים להביע את מורת רוחה מול איחוד האמירויות ולהגביר את פעילותה הצבאית ואת נוכחותה האזרחית באיי המריבה עם איחוד האמירויות לפתחם של מצרי הורמוז (טנב הגדול, טנב הקטן ואבו מוסא) כדי לאותת לאמירויות כי יש מחיר להתנהלותה ובכוונת איראן לגבות אותו. במקביל עלולה, איראן לשוב ולנקוט לשון מאיימת סביב חופש השיט באזור המפרץ הערבי ולשגר אזהרות לעבר איחוד האמירויות ואף לעודד הפגנות נגד שליטיהן.

ההתפתחויות בחצרה האחורית של איראן מעמידה את טהראן בפני מציאות בה היא מתמודדת עם מספר רב של משברים בו זמנית – מבית ומחוץ. מגפת הקורונה ממשיכה לגבות מחיר כלכלי ואזרחי קשה במדינה ; בלבנון היא נצבת יחד עם חזבאללה בפני השלכות הפיצוץ ובפני אחד האתגרים לערעור חלום הרפובליקה האסלאמית השנייה ובזירה הבינלאומית, למרות הניצחון על ארה"ב במועצת הביטחון והכשלת הצעה להמשך אמברגו הנשק, בה תמכו מדינות המפרץ, סוגיית הסכם הגרעין תמשיך להעסיק אותה לאור נחישותו של ממשל טראמפ בעקבות הכישלון להפעיל את מנגנון הסנאפבק snapback.