עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מזרימה מיליארדים של דולרים לסוריה

תחקיר בי בי סי בפרסית חושף את הסכומים שהשקיעו האיתתולות בהצלת משטר אסד • שליח של מזכ"ל האו"ם והליגה הערבית לענייני סוריה: "איראן מעבירה 6 מיליארד דולר כל שנה לסוריה"

למרות מצבו הכלכלי המתדרדר נדמה כי המשטר האיראני ממשיך לסייע לסוריה בתחומים שונים, זאת בשעה שכלכלת איראן מתפוררת בקצב מהיר מאוד והריאל האיראני איבד את ערכו האחרונים למעלה מ-30% ביחס לחצי השנה האחרונה.

כתוצאה מההידרדרות בכלכלת איראן, רבים מאזרחי איראן מביעים בצורות שונות כעס אדיר על כך שקברניטי המדינה משקיעים את הרזרבה הדלה של המט"ח שנותרה לאיראן בשיקום בסוריה. כמעט בכל ההפגנות של האזרחים בערים גדולות וקטנות, הן בינואר 2018 והן בחודשים יולי- אוגוסט 2018, והן במחאות רבות של פועלים, מורים, פנסיונרים, נהגי מוניות, נהגי משאיות, ובמחאות של מאות אלפי איראנים שהפקדותיהם המעטות בקרנות הכספיות הממשלתיות והשלטוניות נשדדו ע"י המנהלים המקושרים לבכירי השלטון, צועקים כי איראנים לא מרוצים מכך שאיראן ממשיכה לבזבז את כספי המדינה בסוריה, עיראק, תימן, לבנון ועוד כל עוד רוב העם האיראני רעב כבר לפת לחם.

רוצה לקרוא עוד: דסק איראן – מבט על איראן

קברניטי איראן מודים באחרונה כי כ-80% מהעם האיראני נחשב עני או שחי מתחת לקו עוני מוחלט. כתוצאה מההחמרה המסחררת במצב הכלכלי של איראן, שרי העבודה והכלכלה (האוצר) בממשלת הנשיא חסן רוחאני איבדו בימים אלה את משרותיהם באמצעות הדחה מטעם הפרלמנט בטהראן.
סיסמאות כגון "תעזוב את סוריה, תחשוב עלינו" שהושמעו פעם בחוגים מצומצמים של מתנגדי המשטר, עלו כבר לכותרות במאמרי המערכת של העיתונים באיראן, כולל לא רק עיתונים רפורמיסטיים. לא רק הנשיא, שר החוץ ובכירים אחרים בממשלה ומפקדי משמרות המהפכה נאלצים כמעט בכל הופעותיהם הציבוריות להצדיק את המדיניות של המשטר כלפי סוריה ואזור, אלא אף האייתוללה עלי ח'אמנהאי חזר ואמר מספר פעמים באחרונה כי "האויבים" הם שמעודדים את האיראנים להשמיע "סיסמאות זדוניות" נגד נוכחות של איראן בסוריה. חרף העובדה שהמנהיג ועוד בכירים טוענים כי השמעת סיסמאות נגד נוכחות איראן בסוריה "משרתת את הציונים", העם האיראני ממשיך לבקר בחריפות את המדיניות הזו של השליטים הרודניים.

 

פנסיונרים של תעשיית הפלדה של אספהאן, המוחים על המצב הכלכלי, דורשים מהשלטונות באיראן שיעזבו את סוריה ויחשבו על העם האיראני הרעב

אזרחים שכספיהם נשדדו ע"י הקרנות הממשלתיים באיראן קוראים לקברניטי המדינה לעזוב את סוריה ולהתחיל לדאוג לעם האיראני הנהיה עני מיום ליום

תחקיר של בי בי סי בפרסית בפברואר 2018 הראה כי איראן מימנה את המלחמה בסוריה בשש השנים הראשונות של המלחמה בסכום של 36 מיליארד דולר, ולפי התחקיר, הסכום הוא פי 3 מתקציב ההגנה שאיראן מודיעה באופן רשמי וגלוי. עוד נחשף בתחקיר כי בין 14 ל- 15 מיליארד דולר מהסכום הנ"ל הועברו מטהראן לידי בשאר אסד רק בשנתיים הראשונות של המלחמה .

כמו כן, הסוכנות בלומברג ציטטה ב-8.6.2018 את סטפן ד מיסטורה, השליח המיוחד של מזכ"ל האו"ם והליגה הערבית לענייני סוריה, באומרו כי איראן מעבירה עדיין כל שנה 6 מיליארד דולר לסוריה. אך נדים שהאדי, מרצה וחוקר בכיר באוניברסיטת TUFTS בארה"ב אמר לאתר הפרסית של דויצ'ה וולה כי סכום הסיוע של איראן לסוריה הוא לפחות פי שתיים ממה ששליח האו"ם הזכיר. לפי אותו חוקר, איראן בנוסף לסיוע הצבאי, מסייעת לסוריה בצורות שונות כמו מתן קווי אשראי, הלוואות, העברת מוצרי נפט עם סובסידיה נדיבה ועוד .

יש לציין כי סטיבן היידמאן Steven Heydemann מומחה אמריקאי אמר כבר ביוני 2015 לסוכנות בלומברג כי לפי המחקרים שלו, איראן מתחילת המלחמה של סוריה סייעה כל שנה בין 15-20 מיליארד דולר לדמשק .