עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מוציאה לפעול את התכנית להשתלט על שיקומה של סוריה

תשע שנים לאחר תחילתה של מלחמת האזרחים בסוריה והמדינה שסייעה בצורה המשמעותית ביותר לאסד לשמור על כסאו מבקשת לקצור את הדיבידנדים • איראן קיבלה עדיפות בכל הקשור לפרויקט שיקום סוריה

איראן וסוריה ממשיכות להדק את היחסים בין המדינות בתחום הכלכלה במסגרת המאבק על שיקום סוריה שעובר דרך וושינגטון, עם ההשתלטות על שדות הנפט בצפון סוריה, מוסקבה המבקש נתח משלה וטהראן, שנדמה כי אינה עוצרת במקום ולמרות משבר הכספי הגדול במדינה, ההפגנות, העלאת מחירי הדלק , ההפגנות במעוזיה – עיראק ובלבנון , ממשיכה להדק אתה שליטה בסוריה גם דרך הכלכלה.

מה יעלה בגורל ההסדרה?

הקמת חברת בנייה משותפת

ב-26 בנובמבר דיווח סוכנותה ידיעות "פארס" כי השר לענייני עבודה ושיכון, סואלי מחמוד עבדול לאטיף הודיע כי סוריה ואיראן יקימו במשותף חברת בניה, תוך דגש כי לאיראן ישנה עדיפות בשיקום המדינה.

"לאיראן יש קדימות בשיקומה של סוריה וכך הוחלט לאחר שסוריה הצליחה לשחרר את האזורים ששלטו בהם הטרוריסטים". ביחד עם המאמצים של צבא סוריה ובסיוע ה"אחים" האיראנים, ציין עבדול לאטיף בפגישה עם מקבילו הסורי.

הוא הדגיש את המאמצים לנקוט בצעדים מעשיים ליישום מזכר הבנות החשוב שנחתם בין איראן לסוריה, ואמר כי אחד התכנים הסעיפים החשובים ביותר בהסכם הוא הקמת חברת בנייה משותפת.

"אנו יכולים להשתמש ביכולותיהן של החברות הממשלתיות הסוריות וכן ביכולות של הממשל האיראני. גם חברות פרטיות יוכלו להשתמש בכך, אם תוקם חברה משותפת על ידי שני הצדדים, היא יכולה לעבוד בכל המחוזות של שתי המדינות," עבדול לאטיף אמר.

בתחילת ספטמבר, יותר מ -60 חברות וחברות מאיראן הציגו את יכולותיהן, מוצריהן ופוטנציאליהן ביריד בינלאומי בסוריה, שהציעו לקבל חוזים לפרויקטים של שחזור במדינה שנקרת המלחמה.

https://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13980905000461

 

הקמה של 30 אלף יחידות דיור בסוריה

ב-26 בנובמבר יו"ר לשכת המסחר, התעשייה, המכרות והחקלאות באיראן (ICCIMA) גולמהוסין שפי , חשף את פרטי ההסכם החדש בין איראן לסוריה במסגרתו יבנו חברות איראניות 30,000 יחידות דיור בסוריה. הדברים נאמרו במסגרת הפורום העסקי איראן-סוריה והצהירה כי "איראן מקווה לראות את השיקום של סוריה בעקבות השבת מלוא השלום והיציבות למדינה זו."

שפי הצהיר כי המגזר הפרטי של איראן מוכן למלא תפקיד מפתח בבנייה מחדש ובאספקת סחורות ושירותים לתושבים בורים, אמר, והוסיף, "לצורך כך, לשכת המסחר האיראנית יצאה להקים לפני שלוש שנים את מטה בנייה מחדש של סוריה. "

יו"ר לשכת המסחר, התעשייה, המכרות והחקלאות באיראן (ICCIMA) גולמהוסין שפי
יו"ר לשכת המסחר, התעשייה, המכרות והחקלאות באיראן (ICCIMA) גולמהוסין שפי

הוא הודיע על הקמת לשכת מסחר משותפת וחילופי משלחות כלכליות בין המדינות בשלוש השנים הקרובות והוסיף, "התרכזנו תחילה בהגברת שיתופי הפעולה הכלכלית והאינטראקציות הדו-צדדיות, כך שגם המגזר הציבורי והפרטי צריכים לתרום את שלהם למאמצים הגדולים ביותר ליישום הסכמים המשותפים בין איראן לסוריה. "

ב-26 לנובמבר נחתם חוזה בין שרי הדיור האיראנים והסורים, בו הוחלט על הקמה של 30,000 יחידות דיור על ידי חברות איראניות בדמשק שבסוריה, הוסיף שפי.

https://en.mehrnews.com/news/152710/Iranian-firms-to-build-30-000-residential-units-in-Syria

 

שת"פ בתחום העבודה ופרויקטים משותפים

שר הדרכים והפיתוח העירוני של איראן, מוחמד אסלמי, אמר ביום שלישי שעבר כי איראן וסוריה אמורות להקים שתי חברות מיזם משותפות כדי ליצור יותר הזדמנויות עבודה ולהפעיל פרויקטים המנוהלים בסיוע חברות איראניות מוסמכות ומנוסות, כך אמר מוחמד אסלאמי ביום שלישי בפורום העסקים איראן-סוריה שהתקיים בלשכת המסחר האיראנית.

"צעדים גדולים ננקטו בוועדה המשותפת לאיראן-סוריה בשנה שעברה", אמר.

 

שר הדרכים והפיתוח העירוני של איראן, מוחמד אסלמי
שר הדרכים והפיתוח העירוני של איראן, מוחמד אסלמי

שר הדרכים והפיתוח העירוני אמר עוד כי ייווצרו פרויקטים המיזמים המשותפים בין איראן לסוריה, וקבע כי החברה הזו אמורה להקצות את הפרויקטים לחברות איראניות בסוריה שזכו בתמיכת משרד הדרכים והפיתוח העירוני האיראני.

https://en.mehrnews.com/news/152710/Iranian-firms-to-build-30-000-residential-units-in-Syria

 

גם רשת החשמל תשוקם על ידי איראן

ב-2 לנובמבר דווח כי איראן וסוריה חתמו על הסכם ראושני בין המדינות לשיקום רשת החשמל במדינה וסוכם כמו כן על תפקיד מרכזי לטרהאן בשיקום המדינה.

להסכם שנחתם על ידי שרי החשמל של שתי המדינות בטהראן כולל בתוכו הקמה של תחנות כוח, קווי הולכה, קיצוץ הפסדים ברשת החשמל של סוריה ואת האפשרות לחבר את רשתות המדינות דרך עירק, כך מסרה סוכנות הידיעות הממלכתית IRNA .

שווי העסקה לא דווח ושר החשמל הסורי, מוחמד זוהיר חרבוטלי, אמר י רשת המדינה ספגה נזקים של 50 אחוזים וכי "תפקידה של איראן חשוב" בשחזור.

ממשלת סוריה בלמה אפשרות למדינות המערב להתערב בשיקום המדינה והעניקה למדינות שסייעו לה בלחימה נגד דאע"ש והמורדים תפקיד מרכזי בשיקום המדינה.

https://www.reuters.com/article/us-iran-syria-electricity/iran-strikes-initial-deal-to-rebuild-syrian-power-grid-idUSKBN1XC07G

 

ב-29 לספטמבר פרסמו ד"ר שמעון שפירא וז'ק נריה, מאמר מקיף על השתלטות איראן על סוריה והתייחסו גם לפן הכלכלי של העניין וכך כתבו:

המתח בין איראן לרוסיה לא מסתכם בתחרות בין המיליציות ההדדיות שלהם. התחרות האמיתית בין טהראן למוסקבה הוא המרוץ שלהם על שיקום סוריה והשגת הדיבידנדים והטבות אקונומיות אקסקלוסיביות בסוריה שלאחר המלחמה. זאת במטרה לנצל עד תום את האפשרויות הכלכליות שייווצרו בתהליכי הבנייה מחדש והשיקום שסוריה לכאורה תעבור בעתיד הקרוב. 6
יחיא רַחִים סַפווי, יועץ צבאי למנהיג העליון של איראן ולשעבר מפקד של משמרות המהפכה, אמר שאיראן שואפת לחזק את יחסיה הכלכליים עם עיראק, סוריה ולבנון, במקביל לחיזוק שיתוף הפעולה הצבאי והפוליטי. 7ה"יהלום שבכתר" של הציר השיעי המרובע יהיה הבנייה של מסילת רכבת מאיראן דרך עיראק שתגיע עד לים התיכון דרך סוריה. תוצר זה יחזק את הקשרים הכלכליים בין המדינות הללו, וייתן להם את העומק האסטרטגי אליו איראן חותרת. בנוסף, מנסה איראן לפתח תיירות דתית שיעית על מנת להוביל רכבת של המוני מאמינים איראניים לאתרים השיעים הקדושים בעיראק ובסוריה.

חוֹסיין סֵלחיאַרזי, סגן יו"ר לשכת המסחר והתעשייה של איראן, הכריז באוגוסט 2017 על רצונה של איראן לקדם תוכניות לפיתוח ולשיקום של סוריה בעזרת חברות איראניות. סֵלחיאַרזי פנה לממשל הסורי לקדם הסכמי סחר חופשי בין שני המדינות כדי לסייע בתהליך שיקומה של סוריה.

שר החשמל של סוריה, מוּחמד זוּהיר קרבוּטלי, שביקר בטהרן בספטמבר 2017, חתם על הסכמים ליבוא של 5 תחנות כוח מאיראן במטרה לשקם את שוק החשמל והאנרגיה בסוריה. על הפרק נמצאים חוזים נוספים בין המדינות המגיעים ליותר מחצי מיליארד יורו.

במקביל לצעדים הללו חברות משותפות מוונצואלה, מסוריה ואיראן הודיעו על הכוונה להקים בית זיקוק ליד חוֹמס שבסוריה. בהודעה נאמר כי מטרת המפעל לייצר 70,000 חביות נפט ביום.  ובשלב השני, קצב היצור יגדל ל-140 אלף חביות נפט ביום. איראן גם הצהירה שהיא תשקם שני בתי זיקוק נוספים בסוריה. כוונת איראן היא לעשות שימוש בנפט הגולמי של סוריה, לכשאיראן תזקק לו.

בינואר 2019, איראן וסוריה חתמו על תשעה הסכמים לבנייה מחדש של מסילות הרכבת בסוריה שנפגעו במלחמה, והסכמים נוספים כולל הסכם למלחמה בהלבנת הון, חינוך תרבות ו"לחימה בטרור". על מנת, להוסיף לעלבון כלפי רוסיה, ניתן לאיראן זכויות בלעדיות על ניהול הנמל הימי בלטקיה, דבר המאפשר בפעם הראשונה לאיראן דריסת רגל בים התיכון, ועוד בקרבה לבסיסים הימיים הרוסיים בלטקיה ובטרטוס.

בנוסף, סוריה אמורה להחכיר לאיראן כ-5,000 דונם של אדמה לחקלאות ולגידול בעלי חיים נוסף לעוד 1,000 דונם במטרה להקים מסופים לנפט וגז. הסכמים אלה מגיעים אחרי סבב קודם של הסכמי בלעדיות שניתנו על ידי משטר אסד לאיראן, שכללו השקעות במאגרי הפוספטים בחלקה המזרחי של סוריה ליד העיר ההיסטורית של תַדמוֹר שם, סוברים הסוקרים הסוריים, ישנו מאגר הפוספטים הגדול בעולם.

רוסיה הביעה תרעומת על כך שסוריה העניקה לאיראן יתרונות כלכליים חסרי תקדים. כתוצאה מכך, מוסקבה קיבלה גם היא זכויות להשקיע ולנצל חלק ממצבורי הפוספטים בסוריה. מוסקבה התערבה שנית כאשר המשטר הסורי עמד לתת לקונסורציום שנתמך על ידי משמרות המהפכה של איראן זכויות להפעלה של שירותי טלפונים סלולריים בסוריה לצד חברות סוריות דוגמת סִיריאטֵל וMTN.

אין ספק שמבין כל ההסכמים שנחתמו בין סוריה לאיראן, ההסכם על הנמל הימי בלטקיה נושא עמו את ההשלכות החמורות ביותר לאזור. במידה וההסכם יכנס לתוקף, הדבר ייצור הלכה למעשה ציר צבאי וכלכלי מרכזי שישרת באופן בלעדי את האינטרסים של איראן.

הפעילויות החברתיות של איראן:

לטהרן יש שאיפות ארוכות טווח בסוריה, והיא השקיעה משאבים רבים בהפיכת סוריה למדינה שיעית. התהליך התחיל עוד בתקופתו של חאפז אל-אסד כאשר איראן הקימה רשת ענפה של מוסדות חינוך, תרבות ודת ברחבי סוריה. תהליך זה התעצם תחת שלטונו של בשאר. המטרה הייתה לקדם את השיעיזציה של כל האזורים במדינה הסורית. המשטר הסורי אפשר למיסיונרים איראנים לפעול בחופשיות ולחזק את האמונה השיעית בדמשק ובערים אחרות ליד החוף העלאווי, בנוסף לכפרים ועיירות קטנים. מחקר שדה של האיחוד האירופי במחצית הראשונה של 2006 מצא שאחוז ההמרות הדתיות הכי גדול לאסלאם השיעי התרחש באזורים עם רוב עלאווי.

בשני חלקי סוריה, האורבנים והחקלאיים, סונים ואחרים הממירים את דתם לאסלאם השיעי מקבלים יתרונות, וטיפול מועדף בחלוקת כסף סיוע של איראן. ראשי השבטים באזור א-רַקַה הוזמנו על ידי השגריר האיראני בדמשק לבקר באיראן בחינם, והאיראנים חילקו כספים לעניים ונתנו מענקים ללא צורך בהחזר לשוכרים.

גודל הממדים של ההשקעה האיראנית בא-רַקַה לדוגמא היא משמעותית ביותר: בניית בנייני ציבור מהודרים, מסגדים, מרכזי חוסייניה (מרכזים מיוחדים עבור המתפללים השיעים המשמשים כמקום לטקסים, חגיגות, התאספויות ולדרשות –דתיות ופוליטיות). לאחרונה נחשף כי אזורים עליהם השתלטו מורדים סונים "נוקו" מסימנים שיעים אירנים.  החל מ- 2009 הוקמו ושופצו יותר מ-500 מרכזי חוסינייה בסוריה על ידי איראן. בדמשק לבדה, איראן השקיעה סכומי עתק להשיג שליטה על המקומות הקדושים לשיעה שכולל את הקבר של סַיידַה זַיינב, המקדש של סַיידַה רוּקאַיאַה ואת המקדש של סַיידַה סוקַיינַה. המקומות הקדושים הללו מושכים אליהם תיירות איראנית שהולכת וגוברת. אם בשנת 1978 נספרו 27 אלף מבקרים , ב- 2003 כבר נספרו קרוב ל-200 אלף מבקרים שיעים.

איראן גם מנהלת מרכז תרבותי בדמשק אותו היא מחשיבה לאחד מהמרכזים המוצלחים והגדולים שלה . מרכז זה מפרסם עבודות ומאמרים בערבית, עורך אירועים תרבותיים פעמיים בשבוע, ומנהל סמינרים וכנסים שמטרתם היא הגדלת ההשפעה התרבותית של איראן במדינה. המרכז התרבותי האיראני גם אחראי כל הפצת ולימוד השפה הפרסית באוניברסיטאות הסוריות, וכולל מורים לפרסית.

הגוון האתני של סוריה בחלקה הדרומי של המדינה מהווה אתגר לניסיונותיה של איראן לחדור לאזור ולבסס את השפעתו שם. כדי להתגבר על מכשול זה, איראן מממנת את ההקמה של "מרכז מחקר" כביכול, שבראשו עומד מפקד המורדים לשעבר חוּסַם פנֵיצַ'ר, אדם בעל מוניטין מפוקפק באזור. מטרתו המרכזית של מרכז המחקר הוא לאסוף מידע על מיקומם של גורמי אופוזיציה באזור, את פעילותם וכל מידע אחר שיוכל להיות שימושי בשעת הצורך (דוגמת מספרי הטלפון שלהם, מקום מגורים, עץ משפחתי והשתייכותם החברתית). כל המידע הנאסף מועבר ומתואם עם קצינים השייכים לקבוצה הנקראת אל-קַאוואַת אל-רַדִיפַה (כוח רדיפה), המהווה כחלק מהדיוויזיה הרביעית הסורית. לאחר מכן המידע עובר סינון ומשמש לפעולות נגד לוחמי האופוזיציה.
הפעילות המרשימה ביותר היא הפעילויות החברתיות שיוזמת איראן שמטרתן הרחבת קהל היעד של תומכיה בסוריה דרך הפצת האידיאולוגיה השיעית. איראן פועלת נחרצות להקמה של ארגונים ללא מטרות רווח לשיקום מרכזי חוסינייה, עזרה לנזקקים וקידום תדמיתה של איראן בקרב שיח'ים שיעים נערצים במחוזות דרעא וקונייטרה.

שליח מיוחד שנשלח על ידי ח'מנאי, המנהיג העליון של איראן, ביקר בדרעא, בתחילת 2019 וניפגש עם נציגים של משטרו של אסד ועם נציגי הקהילה המקומית, ודן עימם בדרכים לסיוע לאוכלוסייה המקומית באזור. הנציג הציע מתן שירותים ישירים או דרך השירותים המוניציפליים של דרעא, דוגמת אירגון שיעורי דת בשביל ילדים בדַאֵל ואל-חרַק. הארגונים ללא מטרות רווח המשפיעים ביותר באזור דרעא הם הארגונים אל-זַהרַה ואל-בוּסטַן. המשרד המרכזי של אל-בוסטן הוא בכפר ח'אַן אַרנַבֵה שברמת הגולן הסורית הפונה כלפי ישראל. הארגון מתואם בצורה הדוקה עם חטיבת הגולן (פַאַוג' אל ג'וֹלאַן) ועם מיליציות של מפלגת הבעת'. תיאום זה מוגבל לא רק לדרום סוריה, אלה לכל שטחי המדינה תחת שליטתו של המשטר.

לפי דיווחים, איראן אפילו יזמה הקמה של מפלגה פוליטית ששמה "מפלגת העם" (חַיזב אל-שַעבּ‎) שבראשה עומד עבד אל-עזיז טרַאד אל-מילחם, הידוע בתמיכתו באיראן. המפלגה פתחה משרדים בקונייטרה וגיסה לשורותיה כ-450 חברים.

איראן הקימה 38 ארגונים ללא מטרות רווח ועמותות בכל רחבי סוריה, המשמשים כאמצעי להפצת ההשפעה איראנית ואת ההגמוניה באזורים שנחשבים לחיוניים לאיראן. הארגונים האלו נמצאים בחַלֵבּ, חוֹמס, דמשק, דרעא, דִיר אל-זוֹר, לטקיה, חַמַה וקונייטרה ומשרתים את מדיניות איראן להתבססות בסוריה לטווח ארוך. ארגונים אילו משמשים תחליף למוסדות הרווחה הכושלים של המדינה הסורית והם מעניקים סיוע לאוכלוסייה המקומית בתחומי המזון, הרפואה, והאנרגיה. דרך חברות קש שהקימה , הם משתתפים בתהליך לשיקום הכלכלה ההרוסה מתוך מטרתה להשיג את הדיבידנדים הכלכליים הטמונים בעניין. חלק מארגונים אילו מתבססים על משתפי פעולה מקומיים בעוד אחרים, דוגמת העמותה אל-זַהַרַה הפועלת בעיירה הקטנה של אל-יאַדודַה, מקושרים ישירות לשליח האישי של המנהיג העליון של ח'אמנאי בסוריה.

ארגוני "צדקה" אילו פועלים במגוון רחב של תחומים. הארגון ללא מטרות רווח הלבנוני ג'יהאד אל-בנאא (הג'יהאד הבונה) הוא שלוחה של חזבאללה הלבנוני, והיה לו חלק מרכזי בתהליך הבנייה מחדש של מוסדות החינוך בעיירה השיעית נאַבַאל במחוז חַלבּ. הארגון גם בנה מוסדות רפואה חדשים באותה עיירה, בעוד שבדִיר אל-זוֹר, הוא סיפק אוכל למשק בעלי החיים והצאן במחצית ממחיר השוק.

לפי מקורות מהימנים, "ארגוני הצדקה" של איראן פרושים ברחבי סוריה כדלקמן:

• באזור דמשק: הוועדה לצדקה חברתית (אל-לַג'נַה אל-ח'ירִייה אל-אִיג'תִימַאעיה); ארגון הצדקה אל-זַהַרַה; הג'יהאד הבונה (אל-זַהַרַה; ג'יהאד אל-בנאא); המכון החברתי אל-אַמִין (מואּסַסת אל-אַמִין אל-אִיג'תִימַאעיה); ארגון התפילה החינוכי (מַג'מַע אל-סַראַת אל־תַ'קאפִי); ארגון הצדקה אל-רַחמאַת (אל-רַחמאַת אל-ח'ירִייה); מכון אימאם אל-סַגֵ'ד (מוּאסַסאת אל-אימאם אל-סַגֵ'ד); אגודת השהידים (מוּאסַסת אל-שוּהַדאַ).

• בדִיר אל-זוֹר: ארגון הצדקה אל-ת'אַקלִין (אל-ת'אַקלִין אל-ח'ירִייה); הג'יהאד הבונה (אל-זַהַרַה; ג'יהאד אל-באַננַה).

• בלטקיה: ארגון הצדקה אל-ת'אַקלִין (אל-ת'אַקלִין אל-ח'ירִייה).

• בחַמַאה: ארגון הצדקה אל-ת'אַקלִין (אל-ת'אַקלִין אל-ח'ירִייה).

• בחַלבּ: ארגון הצדקה אל-ת'אַקלִין (אל-ת'אַקלִין אל-ח'ירִייה); אגודת השהידים (מוּאסַסת אל-שוּהַדאַ); הג'יהאד הבונה (אל-זַהַרַה; ג'יהאד אל-בנאא); מרכז החינוך נוּר אל-חאַדַה (מַרכַז נוּר אל-חאַדַה אל-תַ'קאפִי); הארגון "בקש ידע" (אוּתלוּב אל-עילְם); אְיחסַן צדקה (אְיחסַן אל-ח'ירִייה); עמותת אל-חִיגַ'ה (מַג'מע אל-חִיגַ'ה); המכון הלימודי אל-קַלַם (מעהד אל-קַלַם אל-תעלִימִי).

• בחוֹמס: אל-גדיר; אל-מוֹסטפַא צדקה (אל-מוֹצתַפַה אל-ח'ירִייה); הניהול המרכזי בחוֹמס (אִידרַאע אל-מַרכַזיה פי חוֹמס); אגודת השהידים (מוּאסַסת אל-שוּהַדאַ); ארגון הצדקה אל-חַדִי (גַ'מעיית אל-חַדִי אל-ח'ירִייה); אגודת אל-זַארזוּרַיה (גַ'מעיית אל -זַארזוּרַיה); ארגון הצדקה אל-ת'אַקלִין (אל-ת'אַקלִין אל-ח'ירִייה).