עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן  : מוכנה להוביל את המאבק המוסלמי נגד תוכנית השלום של טראמפ

איראן זועמת על "עסקת המאה" ורואה בה כהזדמנות לגבש את "ציר ההתנגדות" • המנהיג העליון פרסם סרטון בו הוא מראה את הפתרון שלו לסכסוך הישראלי- פלסטיני

תוכנית השלום של הנשיא טראמפ, זכתה, כצפוי לגינויים נרחבים  וחריפים בקרב דוברים איראניים רשמיים כמו גם מרבית כלי התקשורת באיראן (היום מציינת איראן את מותה של פאטמה Fatimah בתו של הנביא מחמד ולא התפרסמו עיתונים). כלי התקשורת באיראן שדרו בהבלטה רבה את הגינויים לתוכנית מצד הארגונים הפלסטינים (חמא"ס והג'האד האסלאמי), יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן וחזבאללה וקראו להירתמות כוללת של העולם המוסלמי נגד התוכנית.

הסרטון שהופץ באתר של חמינאי
הסרטון שהופץ באתר של ח'אמנהאי

אתר האינטרנט של מנהיג איראן, ח'אמנהאי מציג (29 ינואר)  סרטון מעודכן ערוך היטב  בן למעלה משמונה דקות בו מתוארים כל הסכמי השלום "הבוגדניים" שנחתמו בין ישראל לבין מדינות ערב ובכלל זה הסכם אוסלו, קמפ-דיוויד (2000), יוזמת השלום הערבית ויוזמת המאה. בסוף הסרטון מוצג הפתרון האיראני בו מדגיש מנהיג איראן כי  יש "להמשיך בפעילות צבאית , מדינית, צבאית, מוסרית ותרבותית לשחרור פלסטין, עד שאלה שדכאו את הפלסטינים יסכימו למשאל עם של תושבי פלסטין [1]. לצד, הסרטון של עסקת המאה מוצגת דרך קבע באתר המנהיג עמדתו לאורך השנים בשפות שונות לפתרון הסוגיה הפלסטינית[2]

מאחורי הקלעים: כך תרם המרכז הירושלמי לקידום תכנית טראמפ

"סיוט לאזור ולעולם"

שה"ח האיראני, מחמד ג'ואד ט'ריף, הגדיר את התכנית בציוץ בטוויטר כ"סיוט לאזור ולעולם " ואמר כי החזון לשלום של הנשיא טראמפ הוא פרוייקט החלומות של יזם נדל"ן שפשט רגל"[3]. ט'ריף אמר, כי "מדובר בקריאת התעוררות למוסלמים הנובחים על העץ הלא נכון". שה"ח צרף לציוץ את מפת התוכנית ממנה מחק את "חזון השלום" ותחת זאת כתב באותיות אדומות "הולכים מתוך שינה לקראת קטסטרופה".

איראן מוכנה להוביל את המערכה נגד התוכנית

דובר משרד החוץ האיראני, עבאס מוסוי הגדיר את התוכנית "בגידת המאה"  שנדונה לכישלון וקרא ל"עמים החופשיים באזור והעולם"  להילחם בה והגיש כי איראן מוכנה לקבל עליה את המשימה "להילחם בקונספירציה נגד אדמות המוסלמים"  .  הוא אמר כי לפלסטינים זכות מלאה על האדמות הכבושות , הגדיר את "היישות הציונית (ישראל) ככובשת וכחומסת ואמר כי הפתרון היחיד לפתרון הבעיה הפלסטינית הוא באמצעות קיום משאל עם בו ייטלו חלק התושבים בישראל (פלסטינים, יהודים ונוצרים), לשיטת איראן רק תושבים שהיו בישראל ערב הקמתה יוכלו להשתתף במשאל עם כזה. גם מוסוי פנה לעולם המוסלמי ואמר,   "למרבה הצער למרות שסוגיית ירושלים , היא  לב ליבו של העולם המוסלמי, מדינות אסלאמיות מסוימות (רמז לסעודיה ומדינות המפרץ והמדינות הסוניות)  רואות בכוונה או מתוך  שכחה אסטרטגית של פשעי הציונים נגד האנושות ,  אוייב (ישראל) כידיד".

הזדמנות לגיבוש ציר ההתנגדות

איראן מביעה התנגדות לכל ניסיון להגיע לפשרה עם ישראל במסגרת תוכנית שלום כלשהי ובכלל זאת, היוזמה הערבית. איראן תנסה למנף את יוזמת השלום של טראמפ כדי לשוב ולהציג את עצמה כמי שמובילה את המאבק בישראל אל מול חולשת המדינות הערביות הסוניות ובעיקר מדינות המפרץ המוכנות להפשיר את יחסיהן עם ישראל ואף לחתום על הסכמי שלום עם עמה. איראן צפויה לנצל הזדמנות זו כדי להגביר את הסיוע הצבאי לארגונים הפלסטינים ואף לגבש את מה שהיא מכנה חזית ההתנגדות.   מבחינת איראן מדובר בעיתוי נוח לאחר חיסולו של קאסם סולימאני והוא יאפשר לה לבטא הלכה למעשה כי היא ממשיכה את דרכו, כמי שהוביל וגבש את מחנה ההתנגדות, ואולי להציג את המאבק בהסכם כחלק מ"הנקמה" על חיסולו.

מעבר לזאת, התנגדותה הנחרצת של איראן לתוכנית צפויה להחריף עוד את היחסים עם ארצות הברית ועם אירופה ולהעכיר את האווירה לקראת אפשרות להכשיר את הקרקע לקראת חידוש הדיאלוג בנוגע להסכם את הגרעין ואף להביא להעמקת בידודה האזורי והבינלאומי של איראן . גם בזירה האזורית צפויה לגבור המתיחות בין איראן לבין מדינות ערב הסוניות שיתמכו, גם אם בצורה מסויגת בתוכניתו של טראמפ.

[1] http://english.khamenei.ir/news/7332/What-will-happen-with-the-Deal-of-the-Century-ultimately

[2] http://english.khamenei.ir/Opinions/FreePalestine

[3] https://twitter.com/JZarif/status/1222246349560860676