עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: מה עומד מאחורי מינוי חדש לפורום הנועד לקרב בין הכתות באסלאם ?

מנהיג איראן, ח'אמנהאי, החליט להעביר מתפקידו את אחד מהאנשים האמונים על בחירת מחליפו בתפקיד • במכתב "ההדחה" אף הוריד מדרגתו הדתית של  מחסן אראכי • הרקע לא ברור עדיין

מנהיג איראן, ח'אמנהאי, מינה את חג'ת אלאסלאם חמיד שהריארי, לראש "הפורום העולמי לקירוב בין הזרמים השונים באסלאם" ("מג'מע תקריב מד'אהב אסלאמי") . ח'אמנהאי הקים את הגוף ב-1990 כדי לקדם את הפיוס בין הזרמים והכתות באסלאם. אחת המשימות החשובות של הגוף הוא לארגן מדי שנה את "ועידת האחדות האסלאמית" בטהראן , בה משתתפים נציגים מרחבי  העולם[1] [2].

בכתב המינוי כתב ח'אמנהאי כי ארצות הברית ובעלות בריתה נכשלו בניסיונותיהם לזרוע פילוג בקרב המוסלמים  וקרא לרתום את "יכולתו הבלתי נדלית של הנוער כדי לקדם את האחדות בין כל הזרמים באסלאם".

שהריארי החליף בתפקיד את האיאתאללה  מחסן אראכי, חבר מועצת המומחים (האחראית בין היתר על פיקוח על תפקוד מנהיג איראן וקביעת יורשו), שכהן בתפקיד זה מאז 2012 ושמש כנציגו של ח'אמנהאי בלונדון עד 2004 כראש המרכז האסלאמי באנגליה . אראכי  נולד בנג'פ שבעיראק ודובר ערבית שוטפת. שמו הוזכר בתחילת השנה כאחד המועמדים לעמוד בראש קרן "אסתאן קדס רצ'וי" (AQR) המנהלת את האתר השיעי הקדוש של האמאם רצ'א (האמאם ה-8) במשהד ולרשותה עומדים משאבים כספיים ונכסים רבים. בכתב המינוי הודה המנהיג לאראכי על תפקידו, אך באופן תמוהה הציג אותו כחג'ת אלאסלאם, תואר פחות מאיתאללה.

בראיון שפורסם במהלך חודש יוני 2019 שפך  אראכי אור על עבודת הפיקוח של מועצת המומחים על המנהיג ולשכתו. בין היתר אמר אראכי, כי רק ועדה מצומצמת בה חברים שלושה חברים יודעת את שמותיהם של המועמדים העומדים בקריטריונים לרשת את מנהיג איראן. השמות חסויים ולא יפורסמו. חברי מועצת המומחים מצויים בקשר מתמיד עם אנשי לשכתו של ח'אמנהאי ובוחנים באופן מתמיד את כשירותו. ועדה מפקחת בתוך מועצת המומחים בוחנת דיווחים ותלונות שונות בנוגע לעמדות המנהיג ומלבנת אותם עמו. הוא אמר גם כי בתוך לשכת המנהיג יש כאלה שעמדותיהם אינן עולות בקנה אחד עם אלו של המנהיג.

"ההגמוניה הציונית וההתנשאות האמריקנית"

הכינוס האחרון (33 במספר) – תחת הכותרת " אחדות האומה (האסלאמית) להגנה על מסגד אלאקצא" –  התקיים באמצע נובמבר 2019 בטהראן בנוכחות המנהיג, ח'אמנהאי, הנשיא רוחאני וראשי שלוש הרשויות. רוחאני התייחס בהרחבה לסוגיית "פלסטין"[3] ואמר כי כל המאמצים להשכיח את ירושלים ואת בעיית פלסטין מצד ארה"ב ושותפותיה נכשלו. "המשטר החדש בארצות הברית אף ניסה לסחור בבעיה הפלסטינית בכסף וכינה זאת עסקת המאה ולהביא להכרה בירושלים כבירת ישראל". הוא הוסיף , כי "איראן והעם האיראני ניצבים בקו החזית במאבק נגד ההגמוניה של המשטר הציוני…כיום לא מדובר  על שיעפוביה או סוניפוביה, או פוביה נגד מדינה אחרת…כיום עלינו לפחד מההגמוניה העולמית (ארה"ב) והציונות".

רוחאני בכינוס "ועידת האחדות האסלאמית" – "להגנה על מסגד אלאקצא[4].
רוחאני בכינוס "ועידת האחדות האסלאמית" – "להגנה על מסגד אלאקצא[4].
מנהיג איראן קבע בדברים שנשא בכינוס כי "הקריאה להשמדת ישראל, אינה פרושה השמדת העם היהודי…יש לקיים בחירות דמוקרטיות עם תושבי פלסטין המקוריים מוסלמים, נוצרים והיהודים…השמדת ישראל תתרחש לבטח, והדרך לכך היא המשך ההתנגדות". ח'אמנהאי מתח גם ביקור חריפה על ארצות הברית והדגיש את עוינותה ההיסטורית של האומה האיראנית אליה[5].

"מג'מע אלתקריב" משמש ערוץ איראני נוסף לנסות ולחזק את מעמדה ואת השפעתה של איראן בעולם המוסלמי. זאת, באמצעות האדרת תפקידה המוביל של איראן כמגינה על ירושלים ועל הבעיה הפלסטינית, נוכח אזלת ידן של המדינות הערביות הסוניות והתרפסותן בפני ארצות הברית. נוכח העדר מכנה משותף אחר של איראן לשת"פ אזורי עם המדינות הסוניות משמשות ישראל וירושלים כמכנה משותף כמעט יחיד באמצעותו יכולה איראן לקרוא לאחדות אזורית מעל לראשיהם של המשטרים הערביים. האביב הערבי משמש עבור איראן הזדמנות לנסות ולהעמיק את הפער בין השלטון לבין העם זאת באמצעות המשך חתרנותה בתימן, עיראק, לבנון, סעודיה ומדינות המפרץ.

לא ברור מדוע בחר המנהיג לסיים את כהונתו של אראכי עתה, למרות ששרת בתפקידו שתי קדנציות (בדרך כלל העומד בראש "מג'מע אלתקריב" מכהן בתפקידו ארבע שנים).

 

[1] http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=44395

[2] https://twitter.com/Khamenei_fa/status/1206121367361462273

[3] http://president.ir/fa/112366

[4] http://www.president.ir/fa/112322

[5] http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=44011