עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מבקשת לאותת לישראל מעזה

יורשו של קאסם סולימאני מנסה לטרפד את ההסדרה ברצועת עזה באמצעות ארגון הג'יהאד האסלאמי וחמאס אינו מונע ירי רקטות לעבר ישראל • חמאס רוצה להינות מפירות ההסדרה ומהסיוע האיראני כאחד, הוא מנסה להחזיק את המקל משני קצותיו ולשמר מנוף לחץ קבוע על ישראל

גורמים בכירים בפת"ח ברצועת עזה אומרים כי אי אפשר לנתק את ההסלמה האחרונה ברצועת עזה מחיסולו של קאסם סולימאני' מפקדכח אל קודס של איראן וביקור משלחת חמאס בראשות אסמעיל הניה בטהרן בניגוד לעמדת מצרים.

אחרי מספר שבועות רגועים יחסית בגבול הרצועה עם ישראל והפסקת "צעדות השיבה", התחדשו בשבוע האחרון שיגור בלוני הנפץ מהרצועה לעבר עוטף עזה וגם ירי מטח של רקטות לעבר ישראל באמצע היום.

קופרווסר: "אני חושב שהערכת המודיעין אינה נכונה – איראן קרובה יותר לחומר בקיע"

אין מדובר במקרה, גם אם גורמים בארגון הג'יהאד האסלאמי ביצעו את הפיגועים האלה, הרי ברור שארגון חמאס, שהוא הריבון ברצועה, לא מנע אותם ולא עצר את האחראים לכך.
על פי גורמים בחמאס, הגנרל אסמעיל קאני, יורשו של קאסם סולימאני בתפקיד מפקד גיס "קודס", הבטיח למשלחת חמאס בראשות אסמעיל הניה וגם לזיאד נח'אלה, ראש ארגון הג'יהאד האסלאמי שהשתתף אף הוא בפגישה, כי למרות מותו של קאסם סולימאני איראן תמשיך לתמוך בחמאס ובגי'האד האסלאמי ולספק להם כסף, אמצעי לחימה מתקדמים ואימונים כדי להילחם בישראל ולשמור על "ההתנגדות" לה.

בפגישה דובר על אספקה קרובה של מל"טים מתקדמים לרצועת עזה שיאפשרו ביצוע פיגועים מדוייקים והתגברות על המכשול הקרקעי הגדול המקיף את הרצועה שישראל תשלים בקרוב.
השתתפותו של זיאד נח'אלה בפגישה ללא התנגדות של חמאס’ מעידה על כך ששני הארגונים התגברו, לפחות לפי שעה, על המחלוקות ויש ביניהם הסכמה כיצד להמשיך ולהיאבק בישראל למרות שברקע קיימות הבנות הרגיעה בין ישראל לחמאס.

גורמים בחמאס אומרים כי אסמעיל קאני מעוניין להראות להנהגה האיראנית כי הוא נכנס בתהליך מהיר לנעליו הגדולות של קאסם סולימאני לכן הוא ירצה להשיג הישגים ברצועת עזה.
גם למנהיג חמאס אסמעיל הניה יש אינטרס להוכיח למצרים את חוזק ארגונו, נוכח זעמה האחרון נגדו על נסיעתו לאיראן, ולהראות כי היציבות ברצועה, שמשליכה גם על היציבות במצרים, תלויה בארגון חמאס שהוא הריבון ברצועה ובהנהגתו.

איראן מעבירה שיעור בגאוגרפיה את מקרון

להערכת גורמי הביטחון את מטח הרקטות האחרון לעבר ישראל מרצועת עזה ירו פעילים של הג'יהאד האסלאמי המקורבים לאיראן ולבכיר הג'יהאד האסלאמי בהאא' אבו אלעטא שחוסל על ידי ישראל.

הירי נעשה בידיעת ארגון חמאס שלא ניסה למנוע אותו או לעצור את הפעילים שזהותם ידועה לו.

לאיראן יש אינטרס לטרפד את ההסדרה ברצועת עזה, דבר שעולה בקנה אחד עם האינטרסים והאידיאלוגיה של ארגון הג'יהאד האסלאמי.

לפני כמה ימים חזרו לרצועה מחו"ל חברי הלשכה המדינית של הג'יהאד האסלאמי אשר קיימו התיעצויות עם המנהיג זיאד נח'אלה, משלחת של חמאס בראשות רוחי מושתהא ביקרה אותם ובירכה אותם על חזרתם.

בישיבת הלשכה המדינית של הארגון התקבלו שורה של החלטות על המשך הטרור מרצועת עזה והתנגדות לקיום הבחירות הפלסטיניות ו"עסקת המאה" של טראמפ.
ירי הרקטות המרצועה אמור להימשך עד לאחר הבחירות בישראל, הנחת העבודה של הג'יהאד האסלאמי היא כי ידיה של ממשלת ישראל הן כבולות והיא לא תצא למבצע צבאי נרחב ברצועת עזה בגלל הבחירות לכנסת ב-2 במרץ.

הג'יהאד האסלאמי נחוש לטרפד כל הסדרה ברצועת עזה בגלל האידיאולוגיה שלו התומכת בדרך הג'יהאד נגד ישראל וכדי לקבל את הסיוע שהובטח לו מאיראן בכסף ובאמצעי לחימה, בטווח הרחוק הוא שואף גם לערער על ההגמוניה של חמאס ברצועה. מנהיגו זיאד נח'אלה משוכנע כי ארגונו יהפוך בעזרת איראן לארגון החזק ביותר ברצועה והוא מנסה למצב אותו כארגון ההתנגדות המוביל ולצייר את חמאס כארגון המתפשר עם ישראל.

סיבה נוספת לירי מטח הרקטת האחרון לעבר ישראל היא, לטענת חמאס, ההסדרה המתעכבת ברצועת עזה.

עיתון אלאח'באר הלבנוני טען ב-16 בינואר מפי גורמים בחמאס כי כל הפלגים ברצועה החליטו לחדש את ההסלמה לאור הסחבת הישראלית בביצוע הבנות הרגיעה והפרת הסיכומים עם מצרים, לטענתם, צה"ל גם פיזר חומר רעיל באזור השטחים החקלאים בח'אן יונס ומצרים העלתה את המיסים על הסחורות הנכנסות לרצועה ממעבר רפיח.

הרגיעה ברצועת עזה נמצאת בסימן שאלה גדול, מותו של קאסם סולימאני הביא להתקרבות של תנועת חמאס לאיראן, חמאס והג'יהאד האסלאמי ינסו כעת לרצות את אסמעיל קאני, יורשו של קאסם סולימאני, כדי להינות מן הסיוע האיראני, מאידך גיסא, חמאס איננו מעוניין להפסיד את הטבות ההסדרה, לכן הוא ינסה לאחוז את המקל משני קצותיו, אפשר להעריך בסבירות גבוהה כי כל הסדרה בין ישראל לחמאס תקרטע ותהייה מלווה בירי רקטות מדי פעם לעבר ישראל, חמאס והג'יהאד האסלאמי מנסים למצוא חן בעיני איראן וגם לשמר מנוף לחץ קבוע, בדמות ירי רקטות, כדי לסחוט את ישראל.