עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מביעה דאגה מתוכנית הגרעין החשאית של סעודיה

מתיחות בין איראן למדינות המפרץ על רקע היוזמה לחידוש אמברגו הנשק על איראן

איראן מביעה בימים האחרונים דאגה מתוכנית הגרעין הסעודית, לאחר שבעיתון WSJ [1] דווח, כי בממלכה התגלה באזור אלעלא AlUla)) מתקן, עליו לא הצהירה סעודיה,  למיצוי "עוגה צהובה" (Yellowcake החומר המוצא  בתהליך יצור האורניום ממחצבים המכילים את המתכת), המהווה שלב בדרך לייצור אורניום מועשר. הפעילות הסעודית בתחום הגרעין מתבצעת ככל הנראה בסיועה של סין[2].

 

שגריר איראן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, כאט'ם ע'ריבאבאדי, הזהיר, כי סעודיה מפתחת תוכנית גרעין חשאית. לדבריו, למרות שסעודיה חתומה על האמנה לאי הפצתו של נשק גרעיני

 (Non-Proliferation Treaty) ועל הסכמי safeguard עם סבא"א, היא מסרבת לשתף פעולה עם מנגנוני הפיקוח של הסוכנות.  ע'ריבאבאדי הוסיף, מהלכים אלה של סעודיה בתחום הגרעיני, העובדה, כי היא אינה מאפשרת גישה לאתר לפקחי סבא"א ופעילותה הגורמת לחוסר יציבות באזור (רומז למעורבותה בתימן), מעוררים דאגה רבה לגבי חשיפת תוכנית גרעין צבאית חשאית בממלכה.

שגריר איראן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, כאט'ם ע'ריבאבאדי,
שגריר איראן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, כאט'ם ע'ריבאבאדי,

 

 

השגריר האיראני  קרא למדינות בעולם ולסבא"א להבהיר לסעודיה, שהקהילה הבינלאומית לא "תסבול כל סטייה סעודית מתוכנית גרעין לצרכי שלום ותתעמת עם הממלכה במקרה הצורך". הוא הוסיף, כי אם סעודיה מעוניינת בתוכנית גרעין לצרכי שלום עליה לקבל על עצמה את התחייבויות סבא"א ולגלות שקיפות בכל הקשור לפעילותה.

 

 על רקע חשיפת המידע על תוכנית הגרעין הסעודית החשאית נחלצה ההסברה האיראנית למתקפה. כלי התקשורת באיראן  בכל השפות התייחסו אף הם בהרחבה לגילויים האחרונים בנושא תוכנית הגרעין האיראנית [3] והגישו כי איראן מצידה ממשיכה למלא את כל התחייבויותיה לסבא"א.

 

המתיחות בין איראן לבין סעודיה ומדינות המפרץ התגברה לאחרונה לאחר שהמדינות (כווית, בחריין, עומאן קטר, איחוד האמירויות וערב הסעודית)  החברות במועצה לשיתוף פעולה במפרץ (משפ"מ) פנו למועצת הביטחון בבקשה להאריך את אמברגו הנשק המוטל על איראן[4] מתוקף החלטה 2231.

 

“הרשימה השחורה של האו”ם על חברות מסחריות – האם יש להתייחס אליה ברצינות?

בפנייה נכתב כי "איראן ממשיכה להפיץ נשק קונבנציונאלי לארגוני טרור וגורמים בדלניים באזור…וממשיכה להתערב צבאית במדינות השכנות לה באופן ישיר או באמצעות בנות חסותה המאומנים בשטחה…על רקע זה יהיה זה בלתי ראוי להסיר את המגבלות על יכולתה של איראן לייצא נשק קונבנציונאלי עד שתחדל מפעילותה הגורמת לחוסר יציבות באזור ותפסיק לספק נשק לארגוני טרור ולקבוצות בדלניות…זאת כדי להבטיח את היציבות באזור ובעולם".

 

דובר משרד החוץ האיראני הביע צער על הפנייה ה"לא קונסטרוקטיבית" למועצת הביטחון מצד המשפ"מ ואמר כי מזכירות המשפ"מ מושפעות "מעמדות אנטי-איראניות ומדיניות הרסנית ושגויה" של חלק מהמדינות החברות בו. ארצות הברית ממשיכה לפעול במרץ להאריך את אמברגו הנשק על איראן האמור לפקוע באוקטובר והיא מסתכמת על התנגדותן של רוסיה וסין לסיכול המהלך.

שיטת האיתותים של חמאס לישראל

איראן, הממשיכה לחתור לפצצת גרעין שיעית ראשונה (פקיסטאן הסונית מחזיקה בידה נשק גרעיני, אותו ממנה גם סעודיה ) חוששת כי סעודיה, יריבתה המושבעת במזרח התיכון, תתקדם בדרך לייצור פצצה ערבית ראשונה כחלק מהתמודדות עמה על הגמוניה אזורית.

סעודיה, מצידה,  חוששת, כי הסכם הגרעין, שחתמו מעצמות המערב עם איראן  ב2015 יבוטל בסופו של דבר ואיראן תמשיך להתקדם בדרך לפצצה, מנסה להכשיר את הקרקע למצב בו תוכל לפעול לפיתוח יכולת גרעינית צבאית עצמאית – בסיוע סיני ואפילו פקיסטני –  כדי להגיע לאיזון מול איראן. זאת, גם על רקע החשש הגובר בממלכה מהמדיניות האמריקנית התזזיתית ומאפשרות אובדן המשענת האסטרטגית האמריקנית בטווח הבינוני-ארוך.

[1] https://www.wsj.com/articles/saudi-arabia-with-chinas-help-expands-its-nuclear-program-11596575671

[2] https://www.nytimes.com/2020/08/05/us/politics/us-examines-saudi-nuclear-program.html

[3] https://twitter.com/PressTV/status/1292481358082772996

[4] https://www.gcc-sg.org/en-us/MediaCenter/NewsCooperation/News/Pages/news2020-8-9-1.aspx