עבור לתוכן העמוד
Menu

"איראן לא מסוגלת למכור טיפה אחת של נפט"

הדברים נאמרו על ידי מוחמד בכר נובאקט, סגן נשיא איראן וראש ארגון התקציב והתכנון בוידוי נדיר

בווידוי חסר תקדים אמר קונן מוחמד בכר נובאקט, סגן נשיא איראן וראש ארגון התקציב והתכנון, כי "טהרן אינה יכולה למכור אפילו טיפת נפט, כך דווח בסוכנות הידיעות הרשמית של ממשלת איראן, IRNA,  בעת פגישה במחוז חמדאן באיראן, שציטטה ביום חמישי את נובאקט באומרו: "כולם, במיוחד המנהיג העליון של הרפובליקה האיסלאמית, עלי חמינאי, יודעים שיש לנו שנה קשה לפנינו."

נובאקט  התייחס אל ארה"ב כאל "מוציאה להורג חסר צדק", המשיך נובאeט, "השלב החמור ביותר בסנקציות (ארה"ב) היה נפט למזון, אך כעת אנו נמצאים במצב שבו 'התליין הלא צודק' הללו אפילו אינם מאפשרים לנו למכור טיפת נפט לקנות מזון ותרופות. "

נובאקט התלונן כי גם כאשר נמכר נפט, טהרן אינה יכולה לבצע את העסקה הכספית הרלוונטית ולקבל את כספה. עוד אמר כי  "עלינו להעביר מסר לאויב [ארה"ב] כי הסנקציות הקשות יותר הופכות אותנו לחסונים ופעילים יותר בניהול המדינה תחת סנקציות אכזריות למרות כל הקשיים."

 

לפי אתר האופוזיציה "רדיו פרדה" חברת המודיעין הבינלאומית, קפלר, טוענת כי איראן עדיין מוכרת נפט גולמי בצורה מוגבלת ובאמצעים סמויים. עד כה לא פורסם שום דו"ח כיצד טהרן הצליחה לקבל כסף עבור מכירות הנפט הגולמיות שלה.

בהתבסס על הדיווח של IRNA, ציטט נובאeט את התחזית של חמינאי לפיה ב -2020 תופיע "קפיצה בייצור [המקומי]", באומרו, "נשתנה את ההפקה הלאומית ללא קשר לסנקציות."

טענת נובאקט מנוגדת לעובדה שהצמיחה הכלכלית של איראן שלילית זו השנה השלישית ברציפות. על פי קרן המטבע הבינלאומית (קרן המטבע הבינלאומית), התוצר האיראני השנה בהשוואה לשנה הקודמת יקטן בכשמונה עשרה אחוזים.

הנתונים שמסר המרכז הסטטיסטי של איראן (SCI) מראים גם כי התוצר של המדינה ברבעון השני של 2020, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, הצטמצם ב -3.5%.

הירידה בייצור הנפט האיראני הוא הגורם המשמעותי ביותר בירידה החדה בתוצר האיראני.

הערך המוסף של ייצור הנפט והגז האיראני ברבעון השני של 2019 ירד ב -35% ובשנת 2020 שוב צנחו שוב כמויות הייצור, כ -15 אחוזים. נתוני Oher של הכלכלה האיראנית, הכוללים את ענפי השירותים עם חלק של כמעט 50% מכלל המשק האיראני, התמודדו גם הם עם צמיחה שלילית ברבעון השני של 2020, בירידה של 3.5%.

נתונים סטטיסטיים של OPEC מראים כי ייצור הנפט של איראן הגיע למחצית ל -1.9 מיליון חביות ליום (BPD) בעקבות הסנקציות האמריקניות בשנת 2018.

סין וסוריה הן המדינות היחידות שקונות בגלוי נפט איראני, אם כי חברות בינלאומיות אומרות כי איראן מוכרת את הנפט שלה בחשאי תחת שמות של מדינות אחרות, כולל מלזיה ואינדונזיה. עדיין לא ברור כיצד הכסף מוחזר אירן בגין העסקאות, בהתחשב בסנקציות של הבנקים הבינלאומיים הפועלים לחסום את התשלומים לאיראן מחשש לענישה מצדה של  ארצות הברית בגין הפרת הסנקציות.

ארגון OPEC העריכה כי הכנסות הייצוא של מוצרי נפט גולמי ונפט הסתכמו בכ -18 מיליארד דולר בשנה שעברה, לעומת 60 מיליארד דולר בשנת 2018.

ביום שישי, 7 באוגוסט, הודה מוחמד-בקר נובאכט ברבעון השני של 2020, רק שישה אחוזים מההכנסות החזויות ממכירת נפט התממשו.