עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן לא ממהרת : חידוש שיחות הגרעין "בתוך חודשיים – שלושה"

המנהיג : כלכלת איראן אינה קשורה לשיחות  הגרעין או להסרת הסנקציות

סבב השיחות האחרון בין איראן למערב ובאופן בלתי ישיר לארצות הברית סביב הצטרפותה מחדש של ארה"ב להסכם הגרעין הסתיים באפריל 2021. לפי שעה לא נקבע מועד חדש לסבב נוסף ואיראן ממשיכה לקדם את תוכניתה הגרעינית בתחום העשרת האורניום ומרכיבים נוספים.

בארצות הברית ובמערב ציפו לסיום מלאכת הרכבת הממשלה החדשה ולקביעת מדיניות חדשה בטהראן כדי להניע מחדש את השיחות, אך נראה כי איראן אינה ממהרת לשוב לשולחן המו"מ ומעבר לזאת אף מאותת כי שיחות הגרעין לא יעמדו – בניגוד לממשלה הקודמת של רוחאני במוקד סדר היום.

שה"ח האיראני אמיר חסין עבדאללהיאן, הבהיר במספר הזדמנויות, כי איראן ממשיכה לעמוד כל תנאיה המוקדמים להצטרפות ארה"ב, קרי, הסרת כל הסנקציות והתחייבות אמריקנית כי אף ממשל אמריקני לא יוכל לחזור בו מההתחייבות להסכם הגרעין.

עבדאללהיאן אף הבהיר (30 אוג') כי, "הצד השני מבין היטב שידרשו חודשיים-שלושה עד שהממשלה החדשה תגבש את תוכניתה. הוא הדגיש,  כי הנעתן מחדש של השיחות נמצאת על סדר יומם של משה"ח והממשלה הגם שאיראן אינה "מחפשת דרכים לברוח משולחן המו"מ היא מעוניינת בתוצאות של ממש שיבטיחו את האינטרסים והזכויות של העם האיראני".

סוגיית הגרעין עמדה גם על סדר היום במהלך פגישת העבודה הראשונה בין המנהיג העליון לבין ממשלתו של אבראהים ראיסי, לאחר אישורה על ידי המג'לס. מנהיג איראן אמר (28 אוג'), כי אסור לכרוך בין פתרון בעיותיה הכלכליות של איראן לסוגיית הסרת הסנקציות ויש להביא בחשבון כי נדרש לפתור בעיות אלה כשהסנקציות נותרות במקומן.

ח'אמנהאי הדגיש, כי יש לשלב באופן מהותי בין הדיפלומטיה האיראנית לבין הסוגיות הכלכליות והאיץ בנשיא החדש לעמוד בראש מאמץ דיפלומטי זה. לדבריו, הרחבת סחר החוץ עם שכנותיה של איראן כמרכיב "חיוני ובר השגה"[1].

ברוח דומה הבהיר גם הנשיא במהלך כינוס הקבינט הראשון  שקיים כי "איראן לא תחזור על הטעויות של הממשלה הקודמת ורמז לדבריו ח'אמנהאי כי נטייתה של ממשלת רוחאני לשיחות עם מערב צריכה לשמש "תמרור אזהרה לדורות…התברר כי אמון במערב לא עובד". ראיסי הדגיש, כי ממשלתו תפיק לקחים משגיאות העבר של ממשלות קודמות בתחומם הכלכלי, הפוליטי ובתחום יחסי החוץ.

לדבריו, "אין גבול לחוסר הבושה האמריקנית בכל הקשור  להסכם הגרעין…הם יצאו מההסכם קבל עם ועולם , אך כעת מתנהגים כאילו איראן עשתה זאת וחזרה בה מהתחייבויותיה…איראן כבדה את התחייבויותיה גם לאחר יציאת ארה"ב והפרה רק חלק מהן ואף התריעה על כך מראש"[2]. מנהיג איראן מתח ביקורת גם על מדינות אירופה "שאינן שונות מארה"ב, מתנהגות כאילו אנו חייבים להן משהו ומתנהלות כלפי הסכם הגרעין מתוך התקפי זעם". הוא הוסיף, עוד כי אין כל הבדל בין ממשל ביידן לממשל טראמפ וכי הדרישות שמציב הממשל הנוכחי מול איראן הן אותן דרישות "המנוסחות באופן שונה".

לעניין זה שוחח (26 אוג')  שה"ח האיראני, עם ג'וזף בורל ( (Josep Borrell  מתאם מדיניות החוץ של האיחוד האירופי ואמר לו כי טהראן תומכת בשיחות ובדיפלומטיה מאוזנת" בתנאי שיניבו "תוצאות מוחשיות ופרקטיות" וכי החלטות המג'לס להפחית במחויבויות איראן  להסכם הגרעין מחייבת גם את הממשלה הנוכחית. בורל ברך את עבדאללהיאן על כניסתו לתפקיד, ציין כי נציג מתאם האיחוד האירופי נכח הטקס ההשבעה של ראיסי והביע תקווה כי איראן תקבע בקרוב תאריך לחידוש שיחות הגרעין[3]. כזכור שיחות הגרעין, הוקפאו לבקשת איראן על רקע מסע הבחירות לנשיאות ביוני [4]2020.

איראן ממשיכה לגרור רגלים בכל הקשור לשיבה לשולחן המו"מ בנושא שיחות הגרעין ובינתיים ממשיכה לקדם את תוכניתה הגרעינית למרות הדאגה הגוברת במערב ובסבא"א מהצעדים האחרונים שנקטה ונראה כי תמשיך במגמה זו על מנת לחזק את עמדת המיקוח שלה לקראת חידוש השיחות.  ממשלתו של ראיסי וצוות  המו"מ בנושא הגרעין צפויים לנקוט במהלך השיחות, אם תתחדשנה,  עמדה נוקשה יותר , לעומתית ובלתי מתפשרת ברוח הנחיות המנהיג.

אשר לצוות המו"מ נראה כי תיק הגרעין ישאר בידי משה"ח האיראני ולא יעבור לידי המועצה העליונה לביטחון לאומי. יחד עם זאת, הנשיא החליט להחליף את ראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית , עלי אכבר צלאחי, ומינה במקומו את דוקטור מחמד אסלאמי (Mohammad Eslami).

אסלאמי בוגר תואר ראשון בהנדסה אזרחית מ  Detroit Institute of Technology, USAותואר שני באותו תחום University of Toledo, Ohio, USA . לאסלאמי תואר MBA ב World Aerospace Management from Royal Roads University, Canada and Sharif University of Technology וכהן קודם לכן כשר התחבורה והפיתוח העירוני בממשלת רוחאני, מושל מחוז מזנדראן Mazandaran)), סגן שר ההגנה לעניי הכשרה, מחקר ותיעוש (2007-2017) ומנכ"ל החברה לייצור מטוסים (1995-2003). אסלאמי נתון מאז 2008 לסנקציות של האו"ם , בשל תפקידו במשרד ההגנה וכן לסנקציות  של האיחוד האירופי בשל מעורבותו בתוכנית הטילים והגרעין של איראן ומאז מרץ 2008 גם לסנקציות של בריטניה בשל חלקו בתוכנית הגרעין[1].

 )אסלאמי : מונה לראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית[2])
)אסלאמי : מונה לראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית[2])
המינוי גרר הרמת גבה מצד תומכיו ומתנגדיו של הנשיא ראיסי, ויתכן כי השכלתו המערבית נועדה לשדר פתיחות מסוימת לקראת המשך הגרעין. מכל מקום מסתמן כי משרד החוץ האיראני ימשיך להחזיק ולנהל את תיק הגרעין ובקרוב יציג את מדיניותו כלפי המשך ניהול המגעים לאחר איוש כל התפקידים הכרוכים בכך

בתוך כך הולכת ומתחזקת ההערכה במערב ובארצות הברית כי לא ניתן יהיה לחזור למסגרת המקורית של הסכם הגרעין והמשך השיחות לפחות מצידו של ממשל ביידן יושפע מהפינוי הכאוטי מאפגניסטאן.

רוברט מאלי (Robert Malley), השליח המיוחד לענייני איראן, אף אמר לאחרונה כי גורל הסכם הגרעין "נתון בסימן שאלה גדול..חזרה למסגרת המולטילטרלית של הסכם הגרעין היא משהו שאין אנו יכולים לשלוט בו במלואו"[3].

בכל מקרה מועצת הנגידים של סבא"א אמורה לפרסם במהלך החודש הקרוב דו"ח נוסף על איראן שככל הנראה יכלול ביקורת על הפרותיה האחרונות ובעיקר בנושא העשרת אורניום  מתכתי (uranium metal) לרמה של 20 אחוז והשמשת  צנטריפוגות מתקדמות IR-4  להעשרת אורניום לרמה של 60 אחוז. לא ברור כיצד יגיב המשטר החדש באיראן לדו"ח זה והאם יערים קשיים נוספים על דרך המו"מ.

לפי שעה  איראן ממשיכה כמעט באין מפריע לקדם את תוכניתה הגרעינית הרחק מעיני סבא"א  ולפי שעה הסכם פיקוח זמני  על תוכניתה שיגשר על פערי המידע של סבא"א  נוכח החלטה  איראן לסיים את יישום הפרוטוקול הנוסף וצעדי אימות נוספים הנדרשים מתוקף הסכם הגרעין. מנכ"ל סבא"א  Rafael Mariano Grossiv הזהיר כי העדר ההבהרות מצד איראן פוגע קשות ביכולתה של סבא"א להעניק ערבויות כי  תוכנית הגרעין של איראן נועדה לצרכי שלום.

נראה כי החזרה למסגרת המשא ומתן תהי הקשה ומאתגרת יותר עבור המערב כאשר הסיכוי לחזרה של ארה"ב למסגרת ההסכם הקודם או חתימה על הסכם חדש נראית רחוקה מתמיד(.

 ט'ריף שה"ח היוצא ונשיא ארה"ב ביידן מימין ומשמאל ניסיון להחיות את תוכנית הגרעין[4])
ט'ריף שה"ח היוצא ונשיא ארה"ב ביידן מימין ומשמאל ניסיון להחיות את תוכנית הגרעין[4])

[1] https://tinyurl.com/AEOI30082021

[2] https://twitter.com/AbollHassan/status/1432039110403837957

[3] https://www.politico.com/newsletters/national-security-daily/2021/08/19/exclusive-bidens-iran-envoy-calls-nuclear-deals-fate-one-big-question-mark-494049

[4] https://twitter.com/mhsnan313/status/1418522780530888712

 

[1] https://twitter.com/Khamenei_m/status/1432253075973103618

[2] https://twitter.com/Khamenei_m/status/1431934204280025088

[3] https://www.mfa.gov.ir/portal/NewsView/649688/

[4] https://twitter.com/araghchi/status/1416449587129196544

[5] https://www.politico.com/newsletters/national-security-daily/2021/08/19/exclusive-bidens-iran-envoy-calls-nuclear-deals-fate-one-big-question-mark-494049