עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן : ירדן סייעה לארה"ב להטריד מטוס אזרחי איראני

איראן מאשימה את הממלכה האשמית כי הייתה מעורבות גם בחיסול קאסם סלימאני • הדברים באים על רקע הטענה להטרדת מטוס אזרחי על ידי ארה"ב

האם צועדות איראן וירדן לקראת מתיחות ביחסים ביניהן ? סוכנות הידיעות "נור" המזוהה עם המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן פרסמה דיווח בו האשימה את ירדן בסיוע למטוסי הקרב האמריקנים מסוג 15 – F להתקרב (24 יולי) בצורה מסוכנת למטוס נוסעים איראני בטיסה 1152 של חברת "מאהאן אייר" שהיה בדרכו לנמל התעופה בביירות, המשמשת את משמרות המהפכה להעברת ציוד ולוחמים לסוריה ולאזורי עימות אחרים בעולם.

הדיווח, שפורסם גם על ידי סוכנות הידיעות "תסנים" המזוהה עם משמרות המהפכה, טוען, כי ירדן אפשרה למטוסים האמריקניים להמריא מבסיס אזראק בשטחה וכי בסיס זה שמש גם להוצאתה לפועל של הפעולה לחיסולם של קאסם סלימאני ואבו מהדי אלמהנדס בעיראק. ירדן הכחישה טענות איראניות כי הייתה מעורבת בחיסולו של סלימאני.

בדיווח הוזהרה ירדן, כי "תמיכה בטרוריסטים האמריקנים משמעותה נטילת חלק בפעולות זדוניות ולא חוקיות המסכנות את התעופה האזרחית ועלולות להיות להן השלכות גם על ירדן". סוכנות הידיעות "נור" דחקה במשרד החוץ האיראני לזמן אליו את שגריר ירדן באיראן, למחות בפניו על חלקה של ירדן ולהבין את עמדתה בסוגיה.

שה"ח ט'ריף מצידו צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי ארצות הברית "כבשה באופן לא חוקי טריטוריה של מדינה אחרת , הטרידה מטוס אזרחי וסכנה את נוסעיו. יש לעצור את פורעי החוק לפני שיתרחש אסון" . איראן הגדירה את התקרית "פעולת טרור" ואמרה כי תגיש תלונה נגד ארה"ב על הפרת תקנות התעופה הבינלאומיות.

 

 

חברת התעופה האיראנית "מאהאן אייר" טענה כי שני מטוסי קרב אמריקניים איימו על טיסה שבצעה החברה במרחב האווירי הסורי והטייס האיראני נאלץ לבצע תמרון התחמקות לאחר שמערכת ה TCAS (traffic collision avoidance system) זיהתה כי בנתיב התנגשות עם המטוסים האמריקניים. לטענת איראן מספר נוסעים נפצעו קל במהלך התמרון . שגריר איראן בלבנון שהדגיר את התקרית "דוגמא מובהקת לפעילות הטרור של ארה"ב באזור" בקר את הפצועים בבית חולים בביירות.

לטענת איראן המטוסים הטרידו פעמיים את המטוס האיראני. פעם ראשונה באזור אלטנף בסוריה בקרבת הגבול עם ירדן ופעם שנייה מעל גבול סורה לבנון. דובר מטעם פיקוד מרכז האמריקני CENTCOM אמר כי המטוסים "בחנו ויזואלית, באופן שגרתי וממרחק בטוח את מטוס הנוסעים האיראני.

היחסים בין איראן לבין ירדן קורקטיים והאשמה של גורמים איראנים את ירדן בסיוע לארצות הברית בהטרדת המטוסים האיראניים ובמעורבות בחיסולו של סלימאני, חריגה. ירדן גם תומכת בעמדת מדינות המפרץ לגבי הבטחת בטחון האזור ולמעשה מיישרת קו עם עמדתן בכל הקשור להמשך הניסיונות האיראניים להתערב בעניינים הפנימיים של מדינות המפרץ.

 

בחסות הקורונה: עבאס מנסה להשתיק מחאה

איראן מנסה לפעול בשטח ירדן מול ישראל במישור המודיעיני עם הצלחה מוגבלת לאור פעילות הסיכול של ישראל ושל ירדן, החוששת מחתרנות איראנית בממלכה.
עבור איראן ירדן היא עוד חזית עימות פוטנציאלית עם ישראל לאור הגבול הארוך בין שתי המדינות ומבחינת טהראן היא משלימה את "כיתורה" של ישראל. לפני כשנה הודיעה ישראל כי עצרה אזרח ירדני שגוייס על ידי המודיעין האיראני ונשלח לישראל כדי לנסות ולהקים רשת סייענים ומודיעים בשטחה באמצעות התחברות לאנשי עסקים ישראלים ופלסטיניים. האזרח הירדני קבל הנחיות מאנשי מודיעין איראניים בסוריה ובלבנון.