עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: "טראמפ מת – הסכם הגרעין חי ונושם"; ייתכן והחזרה להסכם הגרעין קרובה

מנהיג איראן : הבסנו עוד נשיא אמריקני • זריף מכחיש את הדיווח ב"לה פיגארו" על שיחות מוקדמות עם אנשי ביידן

עם כניסת ממשל ביידן לכהונתו מתרבים הדיווחים סביב אפשרות חזרתה המהירה של ארצות למסגרת הסכם הגרעין עם איראן. מספר דיווחים מצביעים כי כבר התקיימו מגעים בין שגריר איראן בארצות למספר אנשים מקרב צוותו של הנשיא הנכנס, שחלקם היו מהצוות הבכיר שהיה מעורב במגעים החשאיים עם איראן ערב חתימת הסכם הגרעין ב-2015.

במקביל, בכירים איראנים ובהם המנהיג, ח'אמנהאי ,הנשיא רוחאני ושה"ח, ט'ריף מדגישים כי תנאי מוקדם לחזרת ארה"ב למסגרת הסכם הגרעין הוא ביטול מיידי של הסנקציות שהוטלו על איראן, תוך הדגשה כי איראן לא תהיה מוכנה לדון בסוגיות נוספות דוגמת תוכנית הטילים ופעילותה של איראן באזור.

כזכור, נשיא ארה"ב, ביידן, אמר במספר הזדמנויות כי הוא מוכן לשוב להסכם הגרעין , אך ישפר אותו ויעלה בו את סוגיות הטילים, פעילותה של איראן באזור והתנהלותה בתחום זכויות האדם.

טראמפ בונה מגדלים ואינו פוליטיקאי

נשיא איראן חסן רוחאני, אמר בישיבת הממשלה (19 ינואר), ערב כניסת ביידן לתפקידו, כי "איראן מצפה מן הממשל האמריקני הנכנס לחזור ולפעול במסגרת החוקים , ההתחייבויות וההחלטות הבינלאומיות ואם ביכולתו להתנער מכל הסטיגמות שדבקו בו בעבר, כמובן אם יהיה מסוגל לכך…אם יאמץ הממשל גישה זו ויגלה כנות, הלכה למעשה, איראן תמלא אחר התחייבויותיה. הכדור נמצא במגרש האמריקני ואם ינהג בכנות ניתן לפתור את הבעיות במהירות וללא סיבוכים ולחזור למסגרת הסכם הגרעין".

רוחאני הוסיף, כי אם הממשל החדש בבית הלבן הפיק לקח כלשהו מקודמו, הוא יפצה את איראן על שגיאותיו "הנשיא הקודם בנה מגדלים ולא הבין בפוליטיקה, הממשל החדש (שבכיריו היו מעורבים במגעים עם איראן ערב חתימת הסכם הגרעין) מבינים בפוליטיקה ויש להם ניסיון בניהול מדיניות…טראמפ מת, אך הסכם הגרעין שרד, כל המאמצים שנקטו הקיצוניים האמריקניים, הריאקציוניסטים האזוריים (סעודיה ומדינות המפרץ) והציונים כוונו לחיסול הסכם הגרעין, הוא חי ובועט, טראמפ עזב עם רקורד שלילי, אך הסכם הגרעין חי ונושם".

גם מנהיג איראן, ח'אמנהאי, הדגיש (8 ינואר) כי אם ארה"ב תמלא את חלקה גם איראן תעשה זאת".

 

. (רוחאני: טראמפ מת אך הסכם הגרעין שרד ترامپ مرد اما برجام زنده ماند).
. (רוחאני: טראמפ מת אך הסכם הגרעין שרד ترامپ مرد اما برجام زنده ماند).

נשיא איראן הוסיף, כי היום ברור לכל – לאומה האיראנית ולקהילה הבינלאומית – כי מדיניות הטרור הכלכלי ו"המקסימום לחץ" נכשלה במלואה ."במהלך המלחמה הכלכלית שנוהלה נגד איראן העם האיראני סבל, עמד איתן והתנגד. בשנה האחרונה נוסף המאבק בקורונה ללחצים שהפעילה ארה"ב. (הנשיא היוצא) טראמפ בצע פשע חדש ואף חסם את האפשרות לרכוש חיסונים ותרופות…ארה"ב פעלה נגד האינטרסים של העם האיראני היכן שרק יכלה (אך) למרות לחצים אלה והמלחמה הכלכלית. היום האומה האיראנית יצאה כשידה על העליונה והיא מצליחה לייצא מוצרים לא-נפטיים וייצוא הנפט עלה בהשוואה לחודשים האחרונים והמשמעות היא כישלון חרוץ של המדיניות האמריקנית נגד איראן".

מבית, רוחאני פנה לתומכיו ולעם האיראני והבהיר כי "לא ניתן להסתיר את האמת, אני רוצה שהתקשורת, חברינו וכל אלה שאינם מאמינים בממשלתי יבינו ויכירו בעובדות – כל מה שקרה לנו בשלוש השנים האחרונות נובע ממזימותיו של ממשל טראמפ…מצב זה לא יחזור על עצמו ואנו נהיה עדים לסימנים חיוביים שבמסגרתם יתייצב שער המטבע והסטטיסטיקה שתעיד על חזרה לפעילות תעיד על כך" .

בתוך, כך דיווח העיתון הצרפתי "לה פיגארו" (19 ינואר) כי שגריר איראן באו"ם Majid Takht Ravanchi כבר נפגש לאחרונה עם נציג מטעם ממש ביידן, בניו-יורק לדיון במסגרת המו"מ לקראת חזרתה של ארה"ב להסכם הגרעין . על פי הדיווח מפי "מקור המקורב למוקדי הכח בטהראן" בשלושת השבועות האחרונים מנהלות ארצות הברית ואיראן מגעים חשאיים לקראת אפשרות חזרתה של ארצות הברית הסכם הגרעין. על פי המקור "נדע בקרוב מאד אם שיחות אלו נשאו פרי והאם תתכן פריצת דרך של ממש במסגרתה שני הצדדים ישובו למסגרת הקודמת של התחייבויותיהן על פי ההסכם מ-2015.

מספר מינויים בולטים ב"כוורת" של ביידן כוללים בכירים שהיו מעורבים במו"מ החשאי של ממשל אובמה עם איראן ערב חתימת הסכם הגרעין. בהם ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי, אנטוני בליקן, שה"ח, וויליאם בארנס, ראש ה-CIA וונדי שרמן, תת-שר החוץ.

לשה"ח ט'ריף, שהזדרז כבר להכחיש את הדיווחים בלה-פיגרו, עשרות שעות של שיחות עם השלושה ב-2014 ו-2015, ערב החתימה על הסכם הגרעין. על פי הדיווח לט'ריף ולאמריקנים היכרות אינטימית "והם אף חולקים את מספרי הווטסאפ".

חזרה מדורגת להסכם הגרעין

בינתיים ממשיכה איראן להפר הפרות משמעותיות את התחייבויותיה מתוקף הסכם הגרעין (העשרת אורניום לעשרים אחוז, כוונה לייצר אורניום מתכתי, צבירת אורניום מועשר, מחקר ופיתוח צנטריפוגות וצבירת ידע – שני המרכיבים האחרונים אינם הפיכים).

איראן מדגישה כי כל הפעולות בהן נקטה והיוו הפרה של ההסכם הן הפיכות ותלויות בחזרה של ארצות הברית למסגרת ההסכם ומילוי ההתחייבויות מצד החתומות עליו בכל הקשור להסרת הסנקציות בעיקר בכל הקשור לייצוא נפט והפעלת המערכת הבנקאית.

על פי המתווה המסתמן בשלב ראשון יוסרו בצו נשיאותי, הסנקציות הקשורות להסכם הגרעין, כך שאיראן תוכל לחזור ולייצא נפט ולהשתמש במערכת הבנקאית הבינלאומית כדי להחיות את כלכלתה ההרוסה. זאת בעוד סנקציות ונושאים נוספים הקשורים להפרות זכויות האדם ומעורבות בטרור יישארו בשלב זה על כנן.

מקור שצוטט בלה-פיגארו הבהיר כי מדובר ב WIN WIN עבור כל הצדדים. ביידן יוכל להציג כי הוא משנה כיוון מתקופת טראמפ והצד האיראני יוכל לשוב ולייצא 1.5 מיליון חביות נפט ליום, יחד עם זאת ייוותרו עדין מספר מנופי לחץ כלכליים רבים של הממשל על איראן.

כזכור, הטיל שה"ח היוצא פומפאו ממש ערב סיום כהונת ממשל טראמפ, סנקציות נוספות על איראן בתחום הספנות והאשים את איראן כי מהווה מקלט לטרוריסטים של אלקאעדה ואף מהווה "בסיס חדש עבור ארגון הטרור הגרוע מאפגניסטאן לפני ה-9/11 ".

השלב הבא והבעייתי יותר יהיה דרישת ממשל ביידן לדון בתוכנית הטילים של איראן ובחתרנותה האזורית של איראן. המקור הזהיר כי אם יכשל המאמץ, השמרנים באיראן לא יסתפקו בגינויים וגידופים אלא יאיצו את העשרת האורניום לעשרים אחוז תוך קיצור הזמן לפצצה גרעינית.

ברקע מרחפת גם החלטת המג'לס להפסיק את שיתוף הפעולה המלא עם סבא"א בעוד כחודש אם לא יבוטלו הסנקציות המהווה מנוף לחץ איראני נוסף במסגרת אסטרטגיית ניהול המו"מ האיראני המוכרת מן העבר של הכנסת מכשולים מראש כדי לנטרלם בהמשך ולהציג זאת כוויתור.

שה"ח האיראני: תוכנית הטילים לא תעלה על שלחן המשא ומתן

כאמור לפי שעה הכחיש שר החוץ האיראני, ט'ריף כי התקיימו בשבועות האחרונים מגיעים בין אנשי ממשל ביידן לשגריר איראן באו"ם.

"מעניין שכתב "לה-פיגארו" לא טרח לברר כי השגריר האיראני שהה באיראן בתקופה המדוברת והיה בבידוד למשך שבוע לאחר שובו לניו-יורק" . שה"ח האיראני שב ודחה על הסף כל אפשרות למו"מ סביב "תוכנית הטילים ההגנתית של איראן" והביע דבקות במסגרת הסכם הגרעין ובהחלטה מועבי"ט 2231 שאשרה אותה: "ידוע מה נכלל ומה לא נכלל במסגרת הסכם הגרעין…הוסכם מראשית המגעים על הסכם הגרעין שסוגיית הטילים וסוגיות אזוריות לא יעלו על שולחן המשא ומתן…הסכמנו על אמברגו על ייצוא נשק לחמש שנים (שתוקפו פג ב-18 אוקטובר 2020) ועל הגבלות על טילים לשמונה שנים…הנושא (טילים) הועלה אך לא הסכמנו לדון בו ושילמנו על כך מחיר".

 

מכל מקום הצעדים האיראנים הינם שילוב של פוליטיקה פנימית לקראת הבחירות הצפויות לנשיאות באיראן ביוני השנה, שם צפויים השמרנים להשתלט על מוקד הכוח האחרון שעוד נותר, לכאורה בידם. מעבר לזאת, הצעדים האיראנים מהווים גם תגובה לחיסול מחסן פח'ריזאדה שהניעה למעשה את המג'לס לחוקק את חוק “הפעולה האסטרטגית להתמודדות עם הסנקציות” המציב אולטימטום לקהילה הבינלאומית ומחשק את ידי הממשלה להוציאו אל הפועל.

בכל מקרה, הדבר משרת היטב את האסטרטגיה האיראנית לניהול המו"מ עם ארצות הברית. נראה כי הממשל הנכנס לא יתעקש לפחות לא בשלב הראשון, להעלות את נושא תוכנית הטילים, מעורבותה האזורית השלילית של איראן והפרת זכויות האדם וחופש הביטוי בתחומה כדי לא להכשיל את המו"מ כבר בראשיתו.
אירופה לא צפויות אף הן להתעקש על דרישות אלה שאינן כלולות – נוכח ההתעקשות האיראנית – בהסכם הגרעין ואף ניסו לגונן

" (ט'ריף : לא התקיימו מגעים עם ארה"ב; הטילים של איראן אינם עומדים למו"מ).
" (ט'ריף : לא התקיימו מגעים עם ארה"ב; הטילים של איראן אינם עומדים למו"מ).

"בגופן החבול" על הסכם הגרעין במשך שנות כהונתו של טראמפ וביתר שאת לאחר נסיגת ארה"ב ממנו ב-2018. זאת, למרות שגינו את הפרותיה הבוטות של איראן את הסכם הגרעין בעיקר בתחום העשרת האורניום.

נראה כי, תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן ומעורבותה האזורית, קל וחומר הפרותיה את זכויות האדם לא יהוו מכשול למשא ומתן עם ארה"ב. איראן השאירה את דלת המשא ומתן פתוחה, לא מעט בזכות עמידתם האיתנה של רוחאני ושה"ח ט'ריף מול הלחצים מבית, וגלגלה עתה את הכדור לממשלו החדש של ביידן.
איראן לא תוותר על תוכנית הטילים שלה ועל המשך פיתוח המל"טים התוקפים ועל שאר מערכות הנשק שנועדו למלחמה א-סימטרית מול ארצות הברית ואשר אותן מספקת איראן גם לגרורותיה באזור – חזבאללה, אנצאראללה (החות'ים בתימן), וארגוני הטרור הפלסטינים, אותם מנסה עתה איראן לכלול בברית אזורית של מחנה ההתנגדות.

בכל מקרה לממשל ביידן יש יותר נכונות לוויתורים על מנת להשיג הסכם בעוד לאיראן אין כל בעיה להמשיך בדרך ההתנגדות בה נקטה במשך כהונתו של הנשיא טראמפ. איראן רואה בדרך זו – ו"בהבסת עוד נשיא אמריקני" – עוד "הישג שמיימי" במערכה הארוכה, והמוצלחת מבחינתה, למרות השהידים והמחיר הכלכלי, מול הארצות הברית , ישראל והמחנה הערבי הסוני.

(פוסטרים המופיע בעמוד הראשון של אתר המנהיג באנגלית : תבוסתו של עוד נשיא אמריקני בפני איראן)
(פוסטרים המופיע בעמוד הראשון של אתר המנהיג באנגלית : תבוסתו של עוד נשיא אמריקני בפני איראן)