עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: חשש מהתחדשות ההפגנות

באיראן מציינים 40 ימים להרוגים הראשונים בהפגנות על רקע העלאת מחירי הדלק במשטר האיראני חוששים כי אירוע "דקה דומיה" עליהם הכריזו האמהות של ההרוגים יוביל לחידוש גלי ההפגנה במדינה ולניתוק הרשת

בחשש גדול נערך המשטר באיראן לקראת ה-26 לדצמבר, יום האבל ה-40 על הרוגי ההפגנות על רקע העלאת מחירי הדלק באיראן שעומד להיות מצוין ברחבי המדינה ובבתי הקבורות בהם טמונים הרוגי ההפגנות.

השבוע פרסמה סוכנות הידיעות רויטרס מידע כי המנהיג העליון נתן הוראה לשבור את ההפגנות של חודש נובמבר בכל מחיר וכי 1,500 מפגינים נהרגו. בכירים בממשל האיראני כינו את התחקיר "פייק ניוז".

16 האימהות

קרובי משפחות של הרוגי ההפגנות הכריזו על ה-26 לדצמבר כיום האבל הרשמי לציון ההרג.

בין אותם קרובי משפחה נמצאים 16 אימהות שהילדים שלהם נהרגו בהפגנות והכריזו על "דקה דומיה" לזכרם ברחבי איראן ביום חמישי הקרוב.

 

"אנו, האימהות, לא נשאר בשקט" הצהירו בהצהרה שפרסמו ב-17 לדצמבר וקראו לשלטונות לאפשר לאו"ם לחקור את ההרג. "אנו האימהות האבלות שאיבדנו את ילדינו בדרך לחירות וצדק במהלך 40 השנה האחרונות, קוראות לאנשים אצילים אוהבי החירות של איראן להשתתף בדקה דומיה ב-26 לדצמבר ולכבד את זכר ההרוגים מחודש נובמבר".

על ההצהרה חתמו 16 אימהות שילדיהם נהרגו בהפגנות האחרונות וגם בהפגנות ב-2009.

דו"צ: בקרוב נפרסם מידע על ילדי מנהיגי איראן

מעצר מיד לאחר ראיון

משפחת בחתיארי , היא אחת מאותם משפחות שאיבדו את בנםן במהלך ההפגנות בנובמבר. בחצות ה-23 לדצמבר נעצרו הוריו של פוייא בחתיארי, Pooya Bakhtiari,  אחד מהצעירים שנהרגו בזמן ההפגנות והפך לסמל ההתקוממות האחרונה נגד השלטונות. כמו כן יתר אנשי המשפחה, כולל האחים, דודים והאורחים שבאו לנחם את האבלים נעצרו יחד עם ההורים, מנוצ'הר בחתיארי ונאהיד שירבישה.

המעצר התבצע דקות מספר לאחר שאב המשפחה התראיין בשידור חי בדרך סקייפ לערוץ טלוויזיה Channal One של הקהילה הגולה בלוס-אנג'לס. מייסד הערוץ, שהראם הומאיון, אחד מהעיתונאים הבולטים המתנגדים למשטר, ראיין אישית את האב ואת אחד הדודים של ההרוג בשידור שנמשך שעה שלמה.

 

האב והדוד הוקיעו נמרצות את השלטון והדגישו כי סופו של משטר האייתוללות קרוב מאוד בגלל הפשעים והעוול שהם גורמים לעם האיראני. האב שירת בעצמו כאיש משמרות המהפכה במשך 10 שנים ואף לחם בחזיתות מלחמת איראן-עיראק במשך 5 שנים ואילו הדוד היה שבוי מלחמה בידי הצבא העיראקי במשך 8 שנים.

השניים הזמינו בשידור חי את העם האיראני לקחת חלק פעיל בטקסי הזיכרון עבור ההרוגים שאמור להתקיים ביום חמישי הקרוב, 26.12 בבתי הקברות ברחבי המדינה.

 

 

בני משפחה נוספים התראיינו מספר פעמים בחודש האחרון בתחנות טלוויזיה בשפה הפרסית כמו בי בי סי, רדיו פרדא ועוד. אך הראיון שהם העניקו לתחנה בלוס אנג'לס כנראה הקדיש את הסאה ודקות בלבד מאז תום השידור שעשרות מכוחות המודיעין פלשו את תוך הבית בעיר קרג', ליד טהראן ועצרו את ההורים ויתר בני המשפחה.

בנוסף, כוחות המודיעין עצרו ב-23 לדצמבר בלילה, עשרות עיתונאים, אומנים, עורכי דין ובני משפחה של הורי ההרוגים מהאירועים הקודמים, אשר בימים האחרונים הגיעו אל ביתם של בחתיראי כדי לנחם ולעודד אותם בדרך שבחרו נגד השלטון. בין האומנים המפורסמים נמצא ג'עפר פנאהי, במאי קולנוע וזוכה עשרות פרסים בינלאומיים אשר הפך בעצמו לסמל מאבק מתמשך נגד שלטון האייתוללות לאחר שריצה שנים ארוכות בכלא ועדיין קיים נגדו צו איסור יציאה מאיראן.

הלחץ באיראן גובר למנות ראש ממשלה חדש לעיראק

 הבן ההרוג והוריו

סוכנות הידיעות מהרניוז, המזוהה עם לשכת ח'אמנהאי, אישר את דבר מעצרם של הוריו של ההרוג המפורסם ויתר האנשים שביקרו את המשפחה. הסוכנות הדגישה כי השלטון לא סובל שגורמים אלה "מסייעים לאנטי-מהפכניים" להביא לסילוק המשטר האיסלמי ולאחר מספר פעמים שניתנו להם אזהרה להפסיק להסית נגד השלטון, המשטר החליט להכריז עליהם כגורמים אנטי-מהפכניים.

חשש מניתוק האינטרנט

לאחר המהומות האחרונות והניתוק המדינה למספר ימים מקשר מן העולם, צעירים רבים באיראן חוששים מפני ניתוק נוסף של הרשתות ושל הרשת הסלולרית ומכינים עצמם לקראת הבאות. רבים הודו כיה ם כבר הורידו תוכנות שאמורות לאפשר להם להמשיך ולגלוש ברשת ולהשתמש בסלולרי על מנת להעביר חומרים.

https://iranwire.com/en/features/6575

https://iranhumanrights.org/2019/12/mothers-of-iran-protest-victims-call-for-minute-of-silence-un-fact-finding-committee/